abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117974548
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:07 schreef KomtTijd... het volgende:
Whatever! Er zijn bluetooth modules, wifi modules, je kunt er een infrarood receiver aan hangen of een rf-module... net wat je zelf handig lijkt..
IR lijkt me wel wat.
maar ik mag helaasch niks kopen :')
Because you know i'm all about that ass
pi_117974820
@ Blow; je wil een quadcopter bouwen maar je denkt aan een IR controller? Nooit doen. Dat is niets waard en werkt alleen binnen.

Ga voor RC. Het meeste waar voor je geld krijg je met de Turnigy 9X.

Kost wat maar dit ding is gewoon heel erg goed. Daarna komen pas écht dure transmitters.
Iets met infrarood, wifi of bluetooth moet je niet willen; dan begin je al slecht.

Lees anders m'n topic maar even door; staat vast nog wel wat tips in.
pi_117975398
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef KomtTijd... het volgende:
Sterker nog je kunt ze in principe onbeperkt aan elkaar schakelen op slechts twee arduino pinnetjes. En ze zijn ook gewoon retesnel, zoek maar eens op youtube naar led matrix of led cube, die worden 99 van de 100 keer met een max72** aangestuurd.

Het is me inmiddels trouwens ook gelukt een 3x6 matrix direct vanaf de arduino aan te sturen, dus het kan wel. Heb het script voor de binaire klok nu af, en de elektronica binnen. Nu is het wachten op het plexiglas.
Ik heb toen een led cube gebouwd en die was behoorlijk traag met MAX7219/MAX7221 chips. Kan ook dat de Arduino te traag was om de aansturing snel genoeg te draaien.
pi_117976530
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
@ Blow; je wil een quadcopter bouwen maar je denkt aan een IR controller? Nooit doen. Dat is niets waard en werkt alleen binnen.

Ga voor RC. Het meeste waar voor je geld krijg je met de Turnigy 9X.

Kost wat maar dit ding is gewoon heel erg goed. Daarna komen pas écht dure transmitters.
Iets met infrarood, wifi of bluetooth moet je niet willen; dan begin je al slecht.

Lees anders m'n topic maar even door; staat vast nog wel wat tips in.
wifi, BT wist ik dat ze slecht waren.

RC kende ik niet, dus ik dacht, dan maar IR. helaas mag ik niks kopen :')

over 5 jaar is er vast iets nieuws leuks hoop ik dan maar.
pi_117977519
kun je niet samen met je moeder iets kopen dan?
Het zou verboden moeten worden dat ouders de ontwikkeling van hun kind zo dwarsbomen :(

anders moet je eens de lokale elektro- of modelbouwshop opzoeken. Betaal je wel wat meer maar daar staat ook weer een stukje zekerheid en service tegenover.
pi_117977850
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:58 schreef KomtTijd... het volgende:
kun je niet samen met je moeder iets kopen dan?
Het zou verboden moeten worden dat ouders de ontwikkeling van hun kind zo dwarsbomen :(

anders moet je eens de lokale elektro- of modelbouwshop opzoeken. Betaal je wel wat meer maar daar staat ook weer een stukje zekerheid en service tegenover.
zouden die arduino's hebben?

vooraf betalen vindt ze eng :')

ik wil gewoon iets leuk te doen hebben, weet je. een helikoptertje met leuke functies maken lijkt me een prima begin.
pi_117978962
Arduino is zo populair dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een electronicawinkel er niet een paar zou inslaan. Als ik er een was zou ik het wel doen in ieder geval.
En je kan ook onder rembours versturen natuurlijk :).
  maandag 15 oktober 2012 @ 11:32:08 #58
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117990946
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef KomtTijd... het volgende:
Sterker nog je kunt ze in principe onbeperkt aan elkaar schakelen op slechts twee arduino pinnetjes. En ze zijn ook gewoon retesnel, zoek maar eens op youtube naar led matrix of led cube, die worden 99 van de 100 keer met een max72** aangestuurd.

Het is me inmiddels trouwens ook gelukt een 3x6 matrix direct vanaf de arduino aan te sturen, dus het kan wel. Heb het script voor de binaire klok nu af, en de elektronica binnen. Nu is het wachten op het plexiglas.
Nice :)

Hier ondertussen de sample binnen :P! Bedankt voor de tip.

Denk dat ik zelf voor mij klok bedrukt plexiglas ga bestellen. Dat is zeker netjes en straks afgewerkt :). Heb al even geïnformeerd bij een drukker en ze kunnen de onderlaag weglaten waardoor je er door heen kan kijken op de plek waar de letters staan.
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
  woensdag 17 oktober 2012 @ 11:51:01 #59
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118075517
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:42 schreef RobertNL het volgende:
Bedankt voor de linkjes en info! :D

Plan zover, programmeren aan de hand van de Mega, apparte bordjes bouwen is dan (als het goed is niet nodig). Code is grotendeels op internet te vinden. Met wat hulp komen we daar wel uit. ;)
Daarnaast ook heel wat Ledjes en led strips besteld om te kijken wat het beste werkt.

Wachten op de eerste items zal helaas nog een weekje of twee duren. Een deel is nog niet eens verzonden :'(.

Plan voor vanmiddag:
Layout van woorden maken
Groote bepalen
Lettertype bepalen
Ondertussen al weer iets verder :)

- Layout van de woorden overgenomen van de andere Nederlandse klok
- Lettertype straight
- Groote van de klok wordt 30x30 (buitenmaat)
- Led strip ipv losse leds

De glasplaat wordt van plexiglas met bedrukking (ik hoop/gok dat het donker genoeg is). Nu alleen nog een goede drukker vinden die ook een deel van de plaat transparant kan laten (de letters dus).

Vandaag is de arduino mega samen met de RCT chip binnen gekomen. En vanmiddag kan ik de LED strip bij het postkantoor ophalen.

Naar mijn idee ben ik dan (redelijk) compleet (op de ledjes en 2n7000's na)
pi_118078981
Eventjes ebay erbij pakken dus!

Kun je voor die woorden geen vinyl sticker laten snijden (in spiegelbeeld) en die aan de achterkant van het plexiglas plakken?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 13:28:21 #61
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118079198
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 13:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Eventjes ebay erbij pakken dus!

Kun je voor die woorden geen vinyl sticker laten snijden (in spiegelbeeld) en die aan de achterkant van het plexiglas plakken?
Hmz, ja dat kan ook. Weet niet hoe duur zoiets is een sticker van 30x30. En dan gewoon een los stukje plexiglas kopen..
pi_118084043
kreeg het idee van mijn huisgenoot, die opperde om gewoon pauperfolie op het plexiglas te plakken om het "donker" te maken. Als'ie dat nou ff eerder gezegd had, had ik geen duur gekleurd plexiglas hoeven kopen :')

Gewoon transparant plexiglas kun je zo bij de gamma halen voor een tientje per halve m2 ofzo. Misschien is echt vensterglas nog wel mooier. Evt. kun je ook een fotolijst hiervoor gebruiken.

Een goedkopere oplossing zou zijn een overheadsheet zelf bedrukken :)

niet allemaal zelf verzonnen hoor

[ Bericht 10% gewijzigd door KomtTijd... op 17-10-2012 16:04:01 ]
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:33:16 #63
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_118117270
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Die mega heeft ruim voldoende pins om alle leds individueel aan te sturen. Dan wordt het wel een grote bos koperdraad maar dat is wel de allermakkelijkste oplossing
Twee tips:
- Google op 'Charlieplexing'
- Gebruik gekoppelde 74HC595 shiftregisters, kosten geen drol en er zit functionaliteit in de standaard libraries van arduino om ze aan te sturen. Echter: wel even een transistortje gebruiken om de led aan te sturen, anders hebben de 74HC595's maar een beperkte levensduur... (stroom per poort gaat wel, maar totale stroom wordt te hoog)

Ooit ga ik ook een wordclock maken, maar dan op basis van een attiny!

quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:25 schreef MilaNL het volgende:
Arduino is zo populair dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een electronicawinkel er niet een paar zou inslaan. Als ik er een was zou ik het wel doen in ieder geval.
En je kan ook onder rembours versturen natuurlijk :).
Conrad verkoopt ze, kan je met acceptgiro betalen (al raad ik je aan om met iDeal te betalen omdat ze dan geen verzendkosten rekenen)

Arduino bij Conrad

Probeer de SMD variant te vermijden, als je de atmega frituurt dan is die makkelijker te vervangen als het een DIP versie is!

[ Bericht 19% gewijzigd door Beelzebufo op 18-10-2012 13:46:54 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 21 oktober 2012 @ 03:30:06 #64
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118232670
Vandaag even met de Mega aan het prutsen geweest.

1 klein probleempje... hij geeft een timeout bij het laden van de code naar de chip. Iemand een idee waar dit aan kan liggen (en hoe je het kan fixen?).

Van google wordt ik helaas nog weinig wijzer (wellicht door mijn beperkte kennis met dat ding).
  zondag 21 oktober 2012 @ 16:06:35 #65
206640 Beelzebufo
pi_118243819
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 03:30 schreef RobertNL het volgende:
Vandaag even met de Mega aan het prutsen geweest.

1 klein probleempje... hij geeft een timeout bij het laden van de code naar de chip. Iemand een idee waar dit aan kan liggen (en hoe je het kan fixen?).

Van google wordt ik helaas nog weinig wijzer (wellicht door mijn beperkte kennis met dat ding).
Heb je de goede com-poort geselecteerd bij de instellingen van de Arduino IDE?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 21 oktober 2012 @ 16:14:42 #66
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118244190
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:06 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Heb je de goede com-poort geselecteerd bij de instellingen van de Arduino IDE?
Jup, hij zit op com 3.

Edit:
Opgelost! Blijkt dat ik de verkeerde Arduino heb binnen gekeken. Dus nu maar even zeuren en de juiste bestellen (al is dat wellicht niet nodig, maar tis wel leuk om er twee te hebben :P)

[ Bericht 17% gewijzigd door RobertNL op 21-10-2012 18:03:53 ]
pi_118249077
het kan ook je reset-timing zijn. sommige arduino's moet je handmatig resetten bij het uploaden. als je dan net te vroeg of te laat bent geeft hij ook een timeout.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:45:58 #68
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118249284
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:39 schreef KomtTijd... het volgende:
het kan ook je reset-timing zijn. sommige arduino's moet je handmatig resetten bij het uploaden. als je dan net te vroeg of te laat bent geeft hij ook een timeout.
Heb de verkeerde ontvangen het is een 1280 mega ipv een 2560, verklaard meteen waarom het uploaden dus niet wou :)

Werkt nu prima!

Weet alleen niet of ik het ook met de 1280 kan redden? (heeft die even veel poorten en maakt het verder verschil).De rest zou als het goed is deze week binnen moeten komen.

Ga toch maar naar je luisteren en stickers laten maken ipv plexiglas laten bedrukken omdat het bedrukte plexiglas waarschijnlijk te veel licht door gaat laten.
  maandag 22 oktober 2012 @ 15:43:39 #69
206640 Beelzebufo
pi_118284113
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:45 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Ga toch maar naar je luisteren en stickers laten maken ipv plexiglas laten bedrukken omdat het bedrukte plexiglas waarschijnlijk te veel licht door gaat laten.
Heb je al een idee wáár je die stickers gaat laten maken? En een idee van de kosten?

[offtopic]
Overigens kwam ik op jijbuis een ander arduino-klokproject tegen wat er ook supergaaf uitziet. Wellicht dat ik eerst zoiets wil maken...

[/offtopic]
  woensdag 24 oktober 2012 @ 13:30:29 #70
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118371803
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 15:43 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Heb je al een idee wáár je die stickers gaat laten maken? En een idee van de kosten?

[offtopic]
Overigens kwam ik op jijbuis een ander arduino-klokproject tegen wat er ook supergaaf uitziet. Wellicht dat ik eerst zoiets wil maken...

[/offtopic]
Nog geen idee waar ik de stickers ga laten maken, eerst maar eens de rest klaar maken :P.

Wacht nu nog op een paar ''kleine'' dingen:
- Voeding
- kabel voor voeding
- resistors

Kan weinig doen tot ik de resistors heb..
Wellicht daarvoor maar eens in een winkel in de buurt kijken (al zou ik zo geen winkel weten die dit kleine/losse spul nog verkoopt)
pi_118371984
arduino voed je toch gewoon via USB?
  woensdag 24 oktober 2012 @ 13:45:52 #72
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118372347
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:35 schreef KomtTijd... het volgende:
arduino voed je toch gewoon via USB?
Jep, maar de ledjes niet ;) (ga het met een ledstrip proberen ;))
  donderdag 25 oktober 2012 @ 11:09:32 #73
206640 Beelzebufo
pi_118409368
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:30 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Nog geen idee waar ik de stickers ga laten maken, eerst maar eens de rest klaar maken :P.

Googleads to the rescue:
http://pagead2.googlesyndication.com/simgad/9316509578014431448
pi_118411548
Het printje van mijn klok:

pretty much finished, alleen de draden naar de ledmatrix moeten er nog aan. Volgende week ga ik hopelijk het plexiglas (laten) snijden :)

Niet haten op het soldeerwerk, ik ben werktuigbouwer heh.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 12:16:45 #75
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118412017
quote:
14s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Het printje van mijn klok:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

pretty much finished, alleen de draden naar de ledmatrix moeten er nog aan. Volgende week ga ik hopelijk het plexiglas (laten) snijden :)

Niet haten op het soldeerwerk, ik ben werktuigbouwer heh.
Nice :D! (en dat solderen doe ik echt niet beter :P!)

Enig idee hoe de RTC op tijd gezet kan worden :P? Bij mij zat er nog maar 0.7 volt in de meegeleverde batterij. Nu dus weer een verse batterij er in gedaan maar hij moet dus weer even optijd. Op de een of andere manier onthoudt hij de tijd niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')