abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95285993
De Qlocktwo is misschien wel bekend bij sommigen, deze:

Nou vind ik deze ook wel gaaf maar wel heel erg duur, en daarom zijn er mensen die hem namaken, de Word Clock:

en ook hier en nog wel meer. Maar ook deze:

Het uiterlijke verschil is duidelijk; de laatste geeft de volledige tijd aan in woorden (dus niet per 5 minuten en de overige 4 soms met 4 LED's in de hoeken). Deze combinatie (uiterlijk van de eerste, en de werking (alle minuten in woorden) van de laaste zou ik graag combineren enmaken.

Nou heb ik me eens ingelezen in dit zelf maken maar ik kom er niet echt uit. Wat ik weet is het volgende:
- Een Arduino Microcontroller voor de aansturing.
- Deze haalt de huidige tijd uit zichzelf (niet handig/betrouwbaar), of andere dingen zoals een DCF77 ontvanger (niet echt betrouwbaar/handig) of een RTC-chip. (deze info komt van de laaste link/voorbeeld).

- Op de Arduino worden de LED's aangesloten die achter woorden zitten.
Deze LED's kunnen zo zijn (o.i.d), wat handig is want kwestie van op maat knippen en de draden naar de Arduino doen:

- Of op deze manier (wat minder handig is maar wel te doen):

Al met al krijg je dan dit:

In de basis is het dat. Maar heeft iemand ervaring hiermee of, nog beter, ook iets dergelijks gemaakt?
Programmeren ben ik een absolute leek in, maar als er iets redelijk beschreven staat hoe ik dit moet maken geloof ik wel dat ik het kan maken. Wat ik dus eigenlijk zoek is een duidelijke 'handleiding' of ervaringsdeskundige wat beschrijft hoe ik deze klok kan maken die alle minuten weergeeft in woorden.

Alvast bedankt! :)
pi_95286836
Een arduino heeft maar een beperkt aantal poorten. Elke LED zou een aparte poort nodig hebben. Bekijk dus goed hoe veel je er nodig hebt. Er zijn wel bordjes met extra poorten voor de arduino als je die nodig hebt, en er zijn ook arduino's met meer poorten dan normaal (arduino mega). Schakelingetje is simpel: LEDje op de digitale poort, weerstandje erbij, verbinden met de ground.
Er zijn ook nog chipjes die 64 of meer led's aan kunnen sturen op 3 poorten (maxim 7219 en 7221) (maakt, zeg ik uit ervaring, de schakeling ingewikkelder en de software ook).

Je gaat dit waarschijnlijk allemaal niet nodig hebben. Op de afbeelding zie ik 20 groepen LED's. De standaard arduino heeft 18 poorten die je kan gebruiken... Misschien kun je er 2 uit krijgen in je ontwerp.
Verder zou ik zo'n RTC chip gebruiken. Dan reset de tijd ten minste niet als je klok uit gaat (doordat de chip die de tijd bijhoudt altijd gevoed wordt door het batterijtje), en hoef je de tijd dus niet telkens opnieuw in te stellen als je klok uit mocht gaan (stroomstoring of wat). Lijkt me handig, aangezien knoppen maken om de tijd in te stellen weer heel wat extra werk is.
Het programmeren in arduino gaat via een variant van de programmeertaal C. Als je een beetje in C kunt programmeren moet dit goed lukken. Je moet je even inlezen op het gebruik van de I2C interface (voor de rtc-chip). Het is jammer dat je niet kunt programmeren, want als je daar wel enige ervaring in hebt is dit echt een eitje om te programmeren. Maargoed: programmeren kun je leren ;)
Maar het is een leuk project :) Succes ermee.
pi_95287993
Ah. Heb je het trouwens over de Uno, want ik lees dat die maar 14 digitale poorten heeft?
Maar die LEDs sluit je per groep (per woord) aan op een poort. Hier zie ik 40 groepen/woorden dus ook 40 poorten. Met de Mega moet dat lukken (die heeft er 54). En die RTC sluit je dan ook aan op een digitale poort toch?

En als je zo'n LED-strip gebruikt heb je toch geen weerstand nodig, want ik geloof dat die er vaak opzitten.

Op internet zijn allerlei codes te vinden voor deze klok maar die zijn vaak voor Engelse klokken (die werken niet als het in het Nederlands moet).

Die link hierboven is eigenlijk precies wat ik wil; elke minuut word weergegeven én in het Nederlands. Ook heeft hij nog een lichtsensor (minder fel als het donker is) maar dat is leuk maar ook weer lastiger qua maken/programmeren. Maar helaas lijkt hij er niet meer met dit project bezig te zijn.
Als hij nog bezig was geweest/klaar was zou ik hem natuurlijk kunnen vragen hoe hij het gemaakt heeft.

Ik heb ooit informatica gehad maar dat was niet meer dan php en daar was ik toen ook al geen held in. :@
pi_95288295
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 01:55 schreef Iemand91 het volgende:
Ah. Heb je het trouwens over de Uno, want ik lees dat die maar 14 digitale poorten heeft?
Ja. De 5 analoge poorten kun je ook als digitaal gebruiken.
quote:
Maar die LEDs sluit je per groep (per woord) aan op een poort. Hier zie ik 40 groepen/woorden dus ook 40 poorten. Met de Mega moet dat lukken (die heeft er 54). En die RTC sluit je dan ook aan op een digitale poort toch?
Klopt dat moet met de Mega lukken dan. De RTC chip zal waarschijnlijk met I2C gaan, en dat is een interface met 2 draden, dus daar heb je 2 poorten voor nodig.
Degene in je link gebruikt trouwens inderdaad zo'n maxim 7219.
quote:
En als je zo'n LED-strip gebruikt heb je toch geen weerstand nodig, want ik geloof dat die er vaak opzitten.
Zou best kunnen. Weet ik niet precies.
quote:
Op internet zijn allerlei codes te vinden voor deze klok maar die zijn vaak voor Engelse klokken (die werken niet als het in het Nederlands moet).
Hoezo niet? Je vertaalt toch gewoon de woorden, en de aansturing van LED-groepen kan verder hetzelfde blijven. Ik zie het al.. Twee-en-dertig ipv Thirty-two.
quote:
Die link hierboven is eigenlijk precies wat ik wil; elke minuut word weergegeven én in het Nederlands. Ook heeft hij nog een lichtsensor (minder fel als het donker is) maar dat is leuk maar ook weer lastiger qua maken/programmeren. Maar helaas lijkt hij er niet meer met dit project bezig te zijn.
Als hij nog bezig was geweest/klaar was zou ik hem natuurlijk kunnen vragen hoe hij het gemaakt heeft.

Ik heb ooit informatica gehad maar dat was niet meer dan php en daar was ik toen ook al geen held in. :@
Hm ja het taaltje lijkt wel aardig op PHP.

[ Bericht 1% gewijzigd door MilaNL op 10-04-2011 02:13:30 ]
pi_95288807
K. Ik heb hier eens rondgekeken en ergens lijkt me die programmeertaal best wel pretty forward. Zaken als zo'n RTC aangesluiten is ook wel te vinden.
Tevens heb ik een oude vriend van gemaild die informatie studeert, misschien kan hij helpen. O-)

Maar bedankt alvast, ik kan hier zeker mee verder. Als er meer vragen/opmerkingen zijn laat ik het weten. :)
pi_95290952
TVP vind het een leuk topic om te volgen! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_95320660
Ik heb er weer eens een hele tijd naar lopen kijken en hoe meer ik zoek hoe meer overdonderd ik word. Deze heeft hier een code staan welke gebruikt word voor 5 minuten en de overige 4 met 4 LED's in de hoeken. Daar heb ik dus niet veel aan. Helaas zijn er weinig codes te vinden van deze klokken (ik dacht anders). Helemaal als ik kijk naar de combinatie van RTC, de 40 groepen LED's (wat ook de vraag is of de Mega deze kan voeden met 'maar' 40 mA per poort) en eventueel een lichtsensor ('s avonds/'s nachts de LED's minder fel) in een code te zetten word het toch wel erg moeilijk.

Ik blijf verder zoeken...
pi_95322181
Tof dat je er werk van maakt ^O^
Ik ga dit topic zeker volgen!
pi_95322365
Inderdaad leuk project, ik denk dat er hier zeker wel mensen zijn die je willen helpen met de code.

Zeker als je de voortgang een beetje blijft posten met wat leuke fotos erbij.
pi_95325923
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 22:25 schreef grindfreakje het volgende:
Inderdaad leuk project, ik denk dat er hier zeker wel mensen zijn die je willen helpen met de code.

Zeker als je de voortgang een beetje blijft posten met wat leuke fotos erbij.
Ik hoop inderdaad dat hier wat mensen zijn die er wat ervaring mee hebben. Ik probeer er tussen de dagelijkse bezigheden nog wat meer in te lezen.
pi_95657574
Nog updates? :)
pi_95675958
Nee, voorlopig niet. Ben vandaag begonnen aan weer een zeer intensieve studieperiode van 8/9 weken. Tenzij ik er mee kap wordt dat hem dus eerst niet.

Maar in de tussentijd zijn tips/hulp van harte welkom! :p
pi_96484963
Hallo allemaal,

Leuk om te zien dat mensen mijn "knutsel" project volgen. Ik ben nog niet gestopt met mijn project, sterker nog, deze hangt al aan de muur (zal binnenkort mijn blog updaten met nieuwe info).
Met 20 poorten ga je niet trouwens niet redden, als je naar de Excel sheet kijkt die op mijn site staat dan heb je er minimaal 37 nodig en dan combineer ik al zaken als zes en zestien. Dat en het feit dat je met die Max ics makkelijk de boel kunt dimmen, was voor mij de reden om de klok als 4 matrixen van 8 x 8 leds op te bouwen. Zowiezo wel makkelijk als je de leds los kunt aansturen, dan kun je nog allerlei andere grappige dingen met die klok doen. Voor wat betreft de tijd: je kunt of een dcf module gebruiken (storingsgevoelig dus zul je uit de buurt van de klok moeten monteren), of een RTC chip (even 2 knopjes toevoegen op uren/minuten te stellen, wat code, klaar), of echt lui zijn en er een network shield opzetten en via NTP de tijd naar binnen halen. Enige nadeel van de laatste variant: NTP geeft je altijd de tijd in UTC, je zult dus zelf zomer/wintertijd correctie moeten doen in de code.

Op dit moment ben ik nog bezig met de klok. De huidige opzet (met difuse witte leds) levert iets
te weinig licht op en mede omdat de witte achterplaat ook daglicht vangt, is deze bij daglicht moelijk te lezen. Ik ga nu experimenteren met fellere witte leds (25 en 50000 mcd) en rode leds (meer contrast tov wit).

Voor degene die de code willen (is nog niet volledig), laat maar weten en ik stuur je deze.

Groeten,
GJ.
pi_96486139
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:17 schreef gj67 het volgende:
Hallo allemaal,

Leuk om te zien dat mensen mijn "knutsel" project volgen. Ik ben nog niet gestopt met mijn project, sterker nog, deze hangt al aan de muur (zal binnenkort mijn blog updaten met nieuwe info).
Met 20 poorten ga je niet trouwens niet redden, als je naar de Excel sheet kijkt die op mijn site staat dan heb je er minimaal 37 nodig en dan combineer ik al zaken als zes en zestien. Dat en het feit dat je met die Max ics makkelijk de boel kunt dimmen, was voor mij de reden om de klok als 4 matrixen van 8 x 8 leds op te bouwen. Zowiezo wel makkelijk als je de leds los kunt aansturen, dan kun je nog allerlei andere grappige dingen met die klok doen. Voor wat betreft de tijd: je kunt of een dcf module gebruiken (storingsgevoelig dus zul je uit de buurt van de klok moeten monteren), of een RTC chip (even 2 knopjes toevoegen op uren/minuten te stellen, wat code, klaar), of echt lui zijn en er een network shield opzetten en via NTP de tijd naar binnen halen. Enige nadeel van de laatste variant: NTP geeft je altijd de tijd in UTC, je zult dus zelf zomer/wintertijd correctie moeten doen in de code.

Op dit moment ben ik nog bezig met de klok. De huidige opzet (met difuse witte leds) levert iets
te weinig licht op en mede omdat de witte achterplaat ook daglicht vangt, is deze bij daglicht moelijk te lezen. Ik ga nu experimenteren met fellere witte leds (25 en 50000 mcd) en rode leds (meer contrast tov wit).

Voor degene die de code willen (is nog niet volledig), laat maar weten en ik stuur je deze.

Groeten,
GJ.
hehe, gevonden? :P
Maar tel ik dan verkeerd? Ik zie toch 40 groepen op de voorkant. De arduino mega heeft dan genoeg poorten (54 I/O).
En een RTC hoef je toch niet handmatig de tijd in te stellen? Die 'onthoudt' zelf toch de tijd?
En ik heb je code doorgekregen, en zodra ik tijd heb zal ik die weer eens doorlezen.

Maar ik ben een beetje uit de running van dit project, de studie eist alle tijd op, tevens zal dit project nog veel leerwerk voor mij bevatten. Dus (als ie al af komt/wordt gemaakt) het zal nog wel een hele tijd duren.

EDIT: hè, wist ik het en had ik er tijd voor gehad: gratis arduino programmeercursus |:(
pi_96487572
Je moet bij de RTC eerst zelf de tijd instellen, en vanaf dat moment onthoudt 'ie het.
pi_96488607
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 22:25 schreef MilaNL het volgende:
Je moet bij de RTC eerst zelf de tijd instellen, en vanaf dat moment onthoudt 'ie het.
Via programmeren of fysiek met knoppen? Eerste toch?
pi_96497242
In principe beide. Je kunt het zelfs knoploos maken door je laptop er aan te hangen en dan via serial input de tijd te stellen maar dat lijkt me niet vreselijk handig (alhoewel er wel een backup
batterij in die RTC chips zit).
Als je het met knoppen wil doen dan zul je in de code de knoppen moeten uitlezen en aan de hand daarvan moeten bepalen of je een uur/minuut vooruit wil en vervolgens het resultaat naar
de RTC moeten sturen.
pi_96501209
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 08:47 schreef gj67 het volgende:
In principe beide. Je kunt het zelfs knoploos maken door je laptop er aan te hangen en dan via serial input de tijd te stellen maar dat lijkt me niet vreselijk handig (alhoewel er wel een backup
batterij in die RTC chips zit).
Als je het met knoppen wil doen dan zul je in de code de knoppen moeten uitlezen en aan de hand daarvan moeten bepalen of je een uur/minuut vooruit wil en vervolgens het resultaat naar
de RTC moeten sturen.
Hmm, oké. Dat moet ik dus gaan inlezen, want het project valt voor een noob als ik toch wat 'uitgebreid' uit :@ ...
pi_96528128
Ik ben vooral benieuwd hoe/waar je die glasplaat mooi gaat (laten) doen?
pi_96530529
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 22:53 schreef MilaNL het volgende:
Ik ben vooral benieuwd hoe/waar je die glasplaat mooi gaat (laten) doen?
Plaat met een ondoorzichtige 'vel' erachter waar de letters uitgehaald zijn. Maar that's the least of my worries...
  zondag 7 oktober 2012 @ 19:08:38 #21
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117701668
Na wat Googelen (en blijkbaar ergens dit topic in het achterhoofd nog verstopt) afgelopen weekend weer eens gekeken naar een wordklock.

In overleg met Iemand91 dus maar even in dit topic bumpen om informatie te vergaren en ervaringen te delen.

Bestelling van de Arduino, CRT chip, breadboard en jumpers zojuist geplaatst en aankomende week maar eens kijken wat voor leds(strips?) ik ga kopen en welk buildplan ik wil gaan volgen.
Met de Arduino en breadboard wil ik eerst wat prutsen zodat ik iets meer kennis/ervaring heb zodoende dat dat nu al is besteld zijn (nog geen/zeer weinig ervaring met programmeren.

Plan is zover dat ik een klok wil bouwen die de tijd per 5 minuten aangeeft (en losse minuten met ledsjes in de hoeken) en niet per minuut een woord zoals het plan van Iemand was.

Als iemand tips/hints ideeën heeft dan hoor ik het wel ;)!
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_117728387
:W , ben ik weer.

Bij mij was/is het project was weggezakt omdat het programmeren mij tegenstond.
Maar dit is wel weer een goeie trap om me er weer eens in te verdiepen aangezien de ontwikkelingen uiteraard ook niet stil staan.

- Elk woord apart aansturen via een aparte poort op de Arduino board is niet per se nodig; je kunt ook een raster gebruiken zoals eok.gnah hier doet:

Een Arduino Mega is dus niet per se nodig, maar een cloon kost toch niet zo veel. Maar ik weet niet hoe het met de moeilijkheid van programmeren zit om het zo te doen i.p.v. elk woord apart.

Even wat gedachtes en samenvatting van oude posts:

- Het idee om elke minuut met woorden weer te geven moet ik denk ik maar opgeven. Ik heb nog niet uitgerekend hoeveel precies; maar ik gok dat dat zoveel woorden worden dat het gewoon teveel word. Wel jammer want dat zou wel het mooist zijn. Nu moet je de 4 tussenliggende minuten aflezen aan de hand van de 4 LED's in de hoeken.

- Je zou het natuurlijk helemaal van de zotte kunnen maken door rondom de letters 60 LED's te plaatsen; zodat je een klok hebt die ook de secondes kan aangeven. En dan dus een voor een branden (dus bij 23 seconden brandt alleen de 23e LED) of steeds meer branden en bij nieuwe minuut weer opnieuw (dus bij 23 seconden branden er 23 LED's)

- De tijd krijg je door via een RTC-chip; daarop moet je eenmalig de tijd op instellen (via knoppen o.i.d.) en daarna onthoudt die chip de tijd, ook als de stroom er af gaat (d.m.v. ingebouwde batterij)

- Ik moet nodig het programmeren van Arduino gaan leren. D'r zijn zoveel coole dingen mee mogelijk met net zoveel sensoren e.d. :9 ...

gj67 (die hierboven 2x gereageerd heeft) is wat mij betreft nog hét voorbeeld zoals ik het zou willen, maar dan eigenlijk toch liever nog per minuut, maar dat wordt zoals gezegd moeilijk...

EDIT: wat links:
- Duitse klok.
- Een overzicht met klokken.
- Veel gepriegel hier.
- Nog een mooie.
- En nog een. (aan het eind een Nederlandse versie met code)

De Ikea Ribba wissellijsten zijn handige frames. Je hoeft alleen dan alleen nog maar een plaat/folie met letters te hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 08-10-2012 14:02:23 ]
  woensdag 10 oktober 2012 @ 13:42:30 #23
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117811957
Bedankt voor de linkjes en info! :D

Plan zover, programmeren aan de hand van de Mega, apparte bordjes bouwen is dan (als het goed is niet nodig). Code is grotendeels op internet te vinden. Met wat hulp komen we daar wel uit. ;)
Daarnaast ook heel wat Ledjes en led strips besteld om te kijken wat het beste werkt.

Wachten op de eerste items zal helaas nog een weekje of twee duren. Een deel is nog niet eens verzonden :'(.

Plan voor vanmiddag:
Layout van woorden maken
Groote bepalen
Lettertype bepalen

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertNL op 10-10-2012 13:59:16 ]
pi_117812195
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.

Ben momenteel zelf bezig met een binaire klok, dus ik lees even mee :9

Wat heb je al in huis aan materiaal?

-edit-
hou er ook rekening mee dat een arduino max. 40mA per pin kan leveren. Dat betekent dat het met 1 tot max 2 ledjes (met voorschakelweerstand uiteraard) wel ophoudt. Wil je meer ledjes aansturen, dan heb je een mosfet nodig (bijv 2n7000). eea kun je allemaal voor bijna geen geld uit china halen. -edit2- of nog beter gewoon die MAX7221 gebruiken

[ Bericht 7% gewijzigd door KomtTijd... op 10-10-2012 14:01:43 ]
pi_117812701
Even een stomme opmerking he, maar wellicht toch best slim; is het niet mogelijk met bv 8 poorten uit je arduino, toch 2^8-1 combinaties te maken? (binair combineren dus).
Weet niet hoe dit relaxed electronisch te klussen is overigens
pi_117813053
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:04 schreef Holy_Goat het volgende:
Even een stomme opmerking he, maar wellicht toch best slim; is het niet mogelijk met bv 8 poorten uit je arduino, toch 2^8-1 combinaties te maken? (binair combineren dus).
Weet niet hoe dit relaxed electronisch te klussen is overigens
2^8 sowieso niet, met 8 poorten kun je maximaal 4x4 = 16 leds aansturen. met 16 poorten kun je 8x8=64 leds aansturen. Dit is een veelgebruikte matrix-maat (maar dat boeit opzich niet). Het idee van een matrix-aansturing is echter dat je heel precies moet timen, je stuurt namelijk alle rijen om de beurt aan. in een 8x8 matrix branden alle led's dus maar 1/8ste van de tijd. Dat timen is lastig met een arduino. Bovendien, hangen er zo dus 8 leds op één uitgang, wat teveel is voor je arduino.

Zo'n MAX7221 is een matrix-controller waar je een 8x8 matrix mee aan kunt sturen, en als dat niet genoeg is kun je er gemakkelijk meerdere aan elkaar koppelen. Je hebt dan geen voorschakelweerstanden en mosfets meer nodig, en je hebt aan 2 arduino-pins genoeg.
zie ook: http://www.arduino.cc/playground/Main/MAX72XXHardware
  woensdag 10 oktober 2012 @ 14:15:19 #27
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117813100
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.

Wat heb je al in huis aan materiaal?

-edit-
hou er ook rekening mee dat een arduino max. 40mA per pin kan leveren. Dat betekent dat het met 1 tot max 2 ledjes (met voorschakelweerstand uiteraard) wel ophoudt. Wil je meer ledjes aansturen, dan heb je een mosfet nodig (bijv 2n7000). eea kun je allemaal voor bijna geen geld uit china halen. -edit2- of nog beter gewoon die MAX7221 gebruiken

Zal eens kijken naar die Max7221, als ik het goed begrijp wordt het programmeren daar een stuk makkelijker van? (of in ieder geval het aansluiten?).
Deze man had inderdaad ook al losse aansturing, dit is vergelijkbaar (en goedkoper O-) ?)

Ben redelijk (zeg maar bijna helemaal) nieuw in deze stof dus niet te hard a.u.b ;) Probeer elke avond even een stukje te lezen/doen zodat ik tegen de tijd dat alles binnen is ik het meeste zelf kan doen.
Waarschijnlijk is dit project een beetje overkill voor een beginner maar zonder uitdaging wordt het ook altijd snel saai :+ .

Onderweg zijn nu:
Tmega2560-16AU Board
Led strip (5050 leds) deze
Gewone ledjes (voor de hoekjes, en weet nog niet of de stips goed gaan werken).
Jumper cable + breadboard (testopstellingen)

En dan ben ik vast nog wat vergeten :)

quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:13 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

2^8 sowieso niet, met 8 poorten kun je maximaal 4x4 = 16 leds aansturen. met 16 poorten kun je 8x8=64 leds aansturen. Dit is een veelgebruikte matrix-maat (maar dat boeit opzich niet). Het idee van een matrix-aansturing is echter dat je heel precies moet timen, je stuurt namelijk alle rijen om de beurt aan. in een 8x8 matrix branden alle led's dus maar 1/8ste van de tijd. Dat timen is lastig met een arduino. Bovendien, hangen er zo dus 8 leds op één uitgang, wat teveel is voor je arduino.

Zo'n MAX7221 is een matrix-controller waar je een 8x8 matrix mee aan kunt sturen, en als dat niet genoeg is kun je er gemakkelijk meerdere aan elkaar koppelen. Je hebt dan geen voorschakelweerstanden en mosfets meer nodig, en je hebt aan 2 arduino-pins genoeg.
zie ook: http://www.arduino.cc/playground/Main/MAX72XXHardware
Ah, dat verduidelijkt al het e.e.a. Maar zou de mega dan niet voldoende zijn?
pi_117813119
Ik heb hier dan ook geen verstand van, KomtTijd :)
Maar zat wel even te googelen, omdat ik het interessant vond.
Is dit zoiets?
http://www.alcatel-lucent(...)les/bstj38-4-985.pdf

Hoezo max 4x4 eigenlijk?
pi_117813128
Die mega heeft ruim voldoende pins om alle leds individueel aan te sturen. Dan wordt het wel een grote bos koperdraad maar dat is wel de allermakkelijkste oplossing
pi_117813644
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik heb hier dan ook geen verstand van, KomtTijd :)
Maar zat wel even te googelen, omdat ik het interessant vond.
Is dit zoiets?
http://www.alcatel-lucent(...)les/bstj38-4-985.pdf

Hoezo max 4x4 eigenlijk?
wat men doet met een matrix is de leds in rijen en kolommen schakelen.
De + wordt bijvoorbeeld per rij aan elkaar verbonden, de - wordt per kolom aan elkaar verbonden.

als je nu de led linksboven wilt laten branden, maak je rij 1 hoog en kolom 1 laag.
Zo kun je dus van één kolom precies de goeie leds laten branden door de juiste rijen erbij te schakelen.
Als je meerdere kolommen hebt herhaal je dit proces gewoon zo vaak als je kolommen hebt, tussendoor staan de andere kolommen uit. En als je dat maar snel genoeg doet (200+x per seconde) ziet niemand dat, en lijkt het alsof alle LED's keurig stabiel branden. Zo wordt bijvoorbeeld ook het led-display in je wekkerradio aangestuurd
  woensdag 10 oktober 2012 @ 14:34:41 #31
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117813780
Zat dus net nog even te kijken naar die MAX7221's
Wat is het verschil tussen de:
MAX7221CNG+ en MAX7221CWG+ ?
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Die mega heeft ruim voldoende pins om alle leds individueel aan te sturen. Dan wordt het wel een grote bos koperdraad maar dat is wel de allermakkelijkste oplossing
Dan probeer ik eerst dat wel :P!
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

De + wordt bijvoorbeeld per rij aan elkaar verbonden, de - wordt per kolom aan elkaar verbonden.

als je nu de led linksboven wilt laten branden, maak je rij 1 hoog en kolom 1 laag.
Zo kun je dus van één kolom precies de goeie leds laten branden door de juiste rijen erbij te schakelen.
Als je meerdere kolommen hebt herhaal je dit proces gewoon zo vaak als je kolommen hebt, tussendoor staan de andere kolommen uit. En als je dat maar snel genoeg doet (200+x per seconde) ziet niemand dat, en lijkt het alsof alle LED's keurig stabiel branden. Zo wordt bijvoorbeeld ook het led-display in je wekkerradio aangestuurd
Kijk, zo leer je meer van techniek dan in 1 dagje college.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117814011
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dit is dus wel wezenlijk anders dan die link die ik stuurde lijkt me. Want zover ik even snel zien kon, is dat een binair logisch schakelsysteem
pi_117814052
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:34 schreef RobertNL het volgende:
Zat dus net nog even te kijken naar die MAX7221's
Wat is het verschil tussen de:
MAX7221CNG+ en MAX7221CWG+ ?

Het enige verschil is hoe ze eruit zien
De CNG is een PDIP package, dat ziet er zo uit:

de CWG is een W.SO package, dat ziet er zo uit:

voor hobbydoeleinden is PDIP vrijwel altijd het makkelijkst.
quote:
[..]

Dan probeer ik eerst dat wel :P!
vergeet de voorschakelweerstanden niet! http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
quote:
[..]

Kijk, zo leer je meer van techniek dan in 1 dagje college.
[spoiler]Nu is dat ook niet heel moeilijk met een economische opleiding, maar toch bedankt :7 [/spoiler]
geen dank :Y)
  woensdag 10 oktober 2012 @ 19:08:15 #34
112251 314
gimme pie!
pi_117824217
quote:
heel veel materiaal kun je als free sample bestellen, zo ook via Texas Instruments, veel gedaan voor projectjes binnen/buiten elektrotechniek, want niet alles was voorradig daar en je wilde toch maken wat je in gedachten had :P

http://www.ti.com/sc/docs/sampfaq.htm#OrderingSamples1
pi_117828968
Gaaf project. Ik zou ook weleens iets soortgelijks gaan doen, ik heb alleen erg weinig hardware kennis. Ik heb wel natuurkunde gehad maar nog nooit met elektronica gewerkt, ik heb wel wat programmeerkennis van de talen java en c++. Is dit voldoende om te beginnen?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_117830843
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:42 schreef esv7 het volgende:
Gaaf project. Ik zou ook weleens iets soortgelijks gaan doen, ik heb alleen erg weinig hardware kennis. Ik heb wel natuurkunde gehad maar nog nooit met elektronica gewerkt, ik heb wel wat programmeerkennis van de talen java en c++. Is dit voldoende om te beginnen?
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Wat ledjes aansturen ofzo is een koud kunstje. wil je een compleet domoticasysteem inrichten in huis zul je toch wel wat elektro-kennis moeten hebben. Maar die kun je ook spelenderwijs opdoen natuurlijk.
pi_117833195
Oké mooi, en valt het een beetje te betalen of moet ik er rekening mee houden dat het toch wel een dure hobby zal zijn?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:34:18 #38
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117835489
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:56 schreef esv7 het volgende:
Oké mooi, en valt het een beetje te betalen of moet ik er rekening mee houden dat het toch wel een dure hobby zal zijn?
DIt project van mij heeft (tot nu toe) ongeveer: 45 dollar gekost, waaronder 1 ledstrip (5M) van 20 dollar waarvan ik voor dit project +- 125 CM nodig heb rest is voor een ander "project".

Dan heb ik nog een frame, hout en glas nodig (samen met iets om de letters er op te krijgen). Denk dat dat voor rond de 25 euro wel gaat lukken.

Totaal van de klok ga ik proberen onder de 75 euro te houden ;)
pi_117835653
quote:
Tof.
pi_117955640
Gisteren heb ik een Arduino Uno besteld, samen met een starters zetje. Hopelijk is die binnen twee weken binnen, ik heb hem besteld bij deal extreme.
pi_117956179
ziet er goed uit.
binnenkort maar eens een arduino bestellen.

wat gebruiken jullie als PSU, een batterij, een usb poort of heel wat anders?
Because you know i'm all about that ass
pi_117958255
Er zijn namaak MAX7219/MAX7221 die een stuk goedkoper zijn en ook werken. Ik heb er zelf ook met deze chip gewerkt en er is een erg goede Arduino library voor, die makkelijk werkt.
Voor 8x8 heb je er 1 nodig, maar ik zou er meer kopen, want ze kunnen kapot (zeg ik uit ervaring).
Ze zijn trouwens niet erg snel, dus ik zou het op minuten houden, en niet per seconde wisselen.
pi_117958309
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef MilaNL het volgende:
Er zijn namaak MAX7219/MAX7221 die een stuk goedkoper zijn en ook werken. Ik heb er zelf ook met deze chip gewerkt en er is een erg goede Arduino library voor, die makkelijk werkt.
Voor 8x8 heb je er 1 nodig, maar ik zou er meer kopen, want ze kunnen kapot (zeg ik uit ervaring).
Ze zijn trouwens niet erg snel, dus ik zou het op minuten houden, en niet per seconde wisselen.
1 arduino per 64 lampjes :o

dat is niet goedkoop zeg.
pi_117958336
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:50 schreef blow... het volgende:

[..]

1 arduino per 64 lampjes :o

dat is niet goedkoop zeg.
Nee 1 MAX7219/MAX7221 per 64 LEDs. Je kunt ze aaneenschakelen en zo een hele hoop lampjes op 1 arduino gooien (ik had er 512).
pi_117958354
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:51 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Nee 1 MAX7219/MAX7221 per 64 LEDs. Je kunt ze aaneenschakelen en zo een hele hoop lampjes op 1 arduino gooien (ik had er 512).
ik dacht al :D
pi_117973587
Sterker nog je kunt ze in principe onbeperkt aan elkaar schakelen op slechts twee arduino pinnetjes. En ze zijn ook gewoon retesnel, zoek maar eens op youtube naar led matrix of led cube, die worden 99 van de 100 keer met een max72** aangestuurd.

Het is me inmiddels trouwens ook gelukt een 3x6 matrix direct vanaf de arduino aan te sturen, dus het kan wel. Heb het script voor de binaire klok nu af, en de elektronica binnen. Nu is het wachten op het plexiglas.
pi_117973990
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 14:46 schreef blow... het volgende:
ziet er goed uit.
binnenkort maar eens een arduino bestellen.

wat gebruiken jullie als PSU, een batterij, een usb poort of heel wat anders?
ik zou je aanraden ook zo'n starters kit te bestellen, ik heb dat niet gedaan maar dan moet je alles watje nodig hebt los kopen, en daar wordt het niet goedkoper (en vooral niet makkelijker) van.

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon een usb poort voor power
pi_117974119
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:00 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

ik zou je aanraden ook zo'n starters kit te bestellen, ik heb dat niet gedaan maar dan moet je alles watje nodig hebt los kopen, en daar wordt het niet goedkoper (en vooral niet makkelijker) van.

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon een usb poort voor power
nu de hamvraag. ik wil er een soort van multifunctionele quadcopter van maken op basis van een arduino. wat kan ik al controller gebruiken?
pi_117974324
godver.

ik mag niks kopen met paypal of iDeal, want dat vindt mijn moeder eng :')
pi_117974357
Whatever! Er zijn bluetooth modules, wifi modules, je kunt er een infrarood receiver aan hangen of een rf-module... net wat je zelf handig lijkt..
pi_117974548
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:07 schreef KomtTijd... het volgende:
Whatever! Er zijn bluetooth modules, wifi modules, je kunt er een infrarood receiver aan hangen of een rf-module... net wat je zelf handig lijkt..
IR lijkt me wel wat.
maar ik mag helaasch niks kopen :')
pi_117974820
@ Blow; je wil een quadcopter bouwen maar je denkt aan een IR controller? Nooit doen. Dat is niets waard en werkt alleen binnen.

Ga voor RC. Het meeste waar voor je geld krijg je met de Turnigy 9X.

Kost wat maar dit ding is gewoon heel erg goed. Daarna komen pas écht dure transmitters.
Iets met infrarood, wifi of bluetooth moet je niet willen; dan begin je al slecht.

Lees anders m'n topic maar even door; staat vast nog wel wat tips in.
pi_117975398
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef KomtTijd... het volgende:
Sterker nog je kunt ze in principe onbeperkt aan elkaar schakelen op slechts twee arduino pinnetjes. En ze zijn ook gewoon retesnel, zoek maar eens op youtube naar led matrix of led cube, die worden 99 van de 100 keer met een max72** aangestuurd.

Het is me inmiddels trouwens ook gelukt een 3x6 matrix direct vanaf de arduino aan te sturen, dus het kan wel. Heb het script voor de binaire klok nu af, en de elektronica binnen. Nu is het wachten op het plexiglas.
Ik heb toen een led cube gebouwd en die was behoorlijk traag met MAX7219/MAX7221 chips. Kan ook dat de Arduino te traag was om de aansturing snel genoeg te draaien.
pi_117976530
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
@ Blow; je wil een quadcopter bouwen maar je denkt aan een IR controller? Nooit doen. Dat is niets waard en werkt alleen binnen.

Ga voor RC. Het meeste waar voor je geld krijg je met de Turnigy 9X.

Kost wat maar dit ding is gewoon heel erg goed. Daarna komen pas écht dure transmitters.
Iets met infrarood, wifi of bluetooth moet je niet willen; dan begin je al slecht.

Lees anders m'n topic maar even door; staat vast nog wel wat tips in.
wifi, BT wist ik dat ze slecht waren.

RC kende ik niet, dus ik dacht, dan maar IR. helaas mag ik niks kopen :')

over 5 jaar is er vast iets nieuws leuks hoop ik dan maar.
pi_117977519
kun je niet samen met je moeder iets kopen dan?
Het zou verboden moeten worden dat ouders de ontwikkeling van hun kind zo dwarsbomen :(

anders moet je eens de lokale elektro- of modelbouwshop opzoeken. Betaal je wel wat meer maar daar staat ook weer een stukje zekerheid en service tegenover.
pi_117977850
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:58 schreef KomtTijd... het volgende:
kun je niet samen met je moeder iets kopen dan?
Het zou verboden moeten worden dat ouders de ontwikkeling van hun kind zo dwarsbomen :(

anders moet je eens de lokale elektro- of modelbouwshop opzoeken. Betaal je wel wat meer maar daar staat ook weer een stukje zekerheid en service tegenover.
zouden die arduino's hebben?

vooraf betalen vindt ze eng :')

ik wil gewoon iets leuk te doen hebben, weet je. een helikoptertje met leuke functies maken lijkt me een prima begin.
pi_117978962
Arduino is zo populair dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een electronicawinkel er niet een paar zou inslaan. Als ik er een was zou ik het wel doen in ieder geval.
En je kan ook onder rembours versturen natuurlijk :).
  maandag 15 oktober 2012 @ 11:32:08 #58
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117990946
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef KomtTijd... het volgende:

Nice :)

Hier ondertussen de sample binnen :P! Bedankt voor de tip.

Denk dat ik zelf voor mij klok bedrukt plexiglas ga bestellen. Dat is zeker netjes en straks afgewerkt :). Heb al even geïnformeerd bij een drukker en ze kunnen de onderlaag weglaten waardoor je er door heen kan kijken op de plek waar de letters staan.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 11:51:01 #59
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118075517
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:42 schreef RobertNL het volgende:
Bedankt voor de linkjes en info! :D

Plan zover, programmeren aan de hand van de Mega, apparte bordjes bouwen is dan (als het goed is niet nodig). Code is grotendeels op internet te vinden. Met wat hulp komen we daar wel uit. ;)
Daarnaast ook heel wat Ledjes en led strips besteld om te kijken wat het beste werkt.

Wachten op de eerste items zal helaas nog een weekje of twee duren. Een deel is nog niet eens verzonden :'(.

Plan voor vanmiddag:
Layout van woorden maken
Groote bepalen
Lettertype bepalen
Ondertussen al weer iets verder :)

- Layout van de woorden overgenomen van de andere Nederlandse klok
- Lettertype straight
- Groote van de klok wordt 30x30 (buitenmaat)
- Led strip ipv losse leds

De glasplaat wordt van plexiglas met bedrukking (ik hoop/gok dat het donker genoeg is). Nu alleen nog een goede drukker vinden die ook een deel van de plaat transparant kan laten (de letters dus).

Vandaag is de arduino mega samen met de RCT chip binnen gekomen. En vanmiddag kan ik de LED strip bij het postkantoor ophalen.

Naar mijn idee ben ik dan (redelijk) compleet (op de ledjes en 2n7000's na)
pi_118078981
Eventjes ebay erbij pakken dus!

Kun je voor die woorden geen vinyl sticker laten snijden (in spiegelbeeld) en die aan de achterkant van het plexiglas plakken?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 13:28:21 #61
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118079198
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 13:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Eventjes ebay erbij pakken dus!

Kun je voor die woorden geen vinyl sticker laten snijden (in spiegelbeeld) en die aan de achterkant van het plexiglas plakken?
Hmz, ja dat kan ook. Weet niet hoe duur zoiets is een sticker van 30x30. En dan gewoon een los stukje plexiglas kopen..
pi_118084043
kreeg het idee van mijn huisgenoot, die opperde om gewoon pauperfolie op het plexiglas te plakken om het "donker" te maken. Als'ie dat nou ff eerder gezegd had, had ik geen duur gekleurd plexiglas hoeven kopen :')

Gewoon transparant plexiglas kun je zo bij de gamma halen voor een tientje per halve m2 ofzo. Misschien is echt vensterglas nog wel mooier. Evt. kun je ook een fotolijst hiervoor gebruiken.

Een goedkopere oplossing zou zijn een overheadsheet zelf bedrukken :)

niet allemaal zelf verzonnen hoor

[ Bericht 10% gewijzigd door KomtTijd... op 17-10-2012 16:04:01 ]
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:33:16 #63
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_118117270
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Twee tips:
- Google op 'Charlieplexing'
- Gebruik gekoppelde 74HC595 shiftregisters, kosten geen drol en er zit functionaliteit in de standaard libraries van arduino om ze aan te sturen. Echter: wel even een transistortje gebruiken om de led aan te sturen, anders hebben de 74HC595's maar een beperkte levensduur... (stroom per poort gaat wel, maar totale stroom wordt te hoog)

Ooit ga ik ook een wordclock maken, maar dan op basis van een attiny!

quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:25 schreef MilaNL het volgende:
Arduino is zo populair dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een electronicawinkel er niet een paar zou inslaan. Als ik er een was zou ik het wel doen in ieder geval.
En je kan ook onder rembours versturen natuurlijk :).
Conrad verkoopt ze, kan je met acceptgiro betalen (al raad ik je aan om met iDeal te betalen omdat ze dan geen verzendkosten rekenen)

Arduino bij Conrad

Probeer de SMD variant te vermijden, als je de atmega frituurt dan is die makkelijker te vervangen als het een DIP versie is!

[ Bericht 19% gewijzigd door Beelzebufo op 18-10-2012 13:46:54 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 21 oktober 2012 @ 03:30:06 #64
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118232670
Vandaag even met de Mega aan het prutsen geweest.

1 klein probleempje... hij geeft een timeout bij het laden van de code naar de chip. Iemand een idee waar dit aan kan liggen (en hoe je het kan fixen?).

Van google wordt ik helaas nog weinig wijzer (wellicht door mijn beperkte kennis met dat ding).
  zondag 21 oktober 2012 @ 16:06:35 #65
206640 Beelzebufo
pi_118243819
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 03:30 schreef RobertNL het volgende:
Vandaag even met de Mega aan het prutsen geweest.

1 klein probleempje... hij geeft een timeout bij het laden van de code naar de chip. Iemand een idee waar dit aan kan liggen (en hoe je het kan fixen?).

Van google wordt ik helaas nog weinig wijzer (wellicht door mijn beperkte kennis met dat ding).
Heb je de goede com-poort geselecteerd bij de instellingen van de Arduino IDE?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 21 oktober 2012 @ 16:14:42 #66
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118244190
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:06 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Heb je de goede com-poort geselecteerd bij de instellingen van de Arduino IDE?
Jup, hij zit op com 3.

Edit:
Opgelost! Blijkt dat ik de verkeerde Arduino heb binnen gekeken. Dus nu maar even zeuren en de juiste bestellen (al is dat wellicht niet nodig, maar tis wel leuk om er twee te hebben :P)

[ Bericht 17% gewijzigd door RobertNL op 21-10-2012 18:03:53 ]
pi_118249077
het kan ook je reset-timing zijn. sommige arduino's moet je handmatig resetten bij het uploaden. als je dan net te vroeg of te laat bent geeft hij ook een timeout.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:45:58 #68
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118249284
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:39 schreef KomtTijd... het volgende:
het kan ook je reset-timing zijn. sommige arduino's moet je handmatig resetten bij het uploaden. als je dan net te vroeg of te laat bent geeft hij ook een timeout.
Heb de verkeerde ontvangen het is een 1280 mega ipv een 2560, verklaard meteen waarom het uploaden dus niet wou :)

Werkt nu prima!

Weet alleen niet of ik het ook met de 1280 kan redden? (heeft die even veel poorten en maakt het verder verschil).De rest zou als het goed is deze week binnen moeten komen.

Ga toch maar naar je luisteren en stickers laten maken ipv plexiglas laten bedrukken omdat het bedrukte plexiglas waarschijnlijk te veel licht door gaat laten.
  maandag 22 oktober 2012 @ 15:43:39 #69
206640 Beelzebufo
pi_118284113
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:45 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Ga toch maar naar je luisteren en stickers laten maken ipv plexiglas laten bedrukken omdat het bedrukte plexiglas waarschijnlijk te veel licht door gaat laten.
Heb je al een idee wáár je die stickers gaat laten maken? En een idee van de kosten?

[offtopic]
Overigens kwam ik op jijbuis een ander arduino-klokproject tegen wat er ook supergaaf uitziet. Wellicht dat ik eerst zoiets wil maken...

[/offtopic]
  woensdag 24 oktober 2012 @ 13:30:29 #70
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118371803
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 15:43 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Heb je al een idee wáár je die stickers gaat laten maken? En een idee van de kosten?

[offtopic]
Overigens kwam ik op jijbuis een ander arduino-klokproject tegen wat er ook supergaaf uitziet. Wellicht dat ik eerst zoiets wil maken...

[/offtopic]
Nog geen idee waar ik de stickers ga laten maken, eerst maar eens de rest klaar maken :P.

Wacht nu nog op een paar ''kleine'' dingen:
- Voeding
- kabel voor voeding
- resistors

Kan weinig doen tot ik de resistors heb..
Wellicht daarvoor maar eens in een winkel in de buurt kijken (al zou ik zo geen winkel weten die dit kleine/losse spul nog verkoopt)
pi_118371984
arduino voed je toch gewoon via USB?
  woensdag 24 oktober 2012 @ 13:45:52 #72
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118372347
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:35 schreef KomtTijd... het volgende:
arduino voed je toch gewoon via USB?
Jep, maar de ledjes niet ;) (ga het met een ledstrip proberen ;))
  donderdag 25 oktober 2012 @ 11:09:32 #73
206640 Beelzebufo
pi_118409368
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:30 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Nog geen idee waar ik de stickers ga laten maken, eerst maar eens de rest klaar maken :P.

Googleads to the rescue:
http://pagead2.googlesyndication.com/simgad/9316509578014431448
pi_118411548
Het printje van mijn klok:

pretty much finished, alleen de draden naar de ledmatrix moeten er nog aan. Volgende week ga ik hopelijk het plexiglas (laten) snijden :)

Niet haten op het soldeerwerk, ik ben werktuigbouwer heh.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 12:16:45 #75
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118412017
quote:
14s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

pretty much finished, alleen de draden naar de ledmatrix moeten er nog aan. Volgende week ga ik hopelijk het plexiglas (laten) snijden :)

Nice :D! (en dat solderen doe ik echt niet beter :P!)

Enig idee hoe de RTC op tijd gezet kan worden :P? Bij mij zat er nog maar 0.7 volt in de meegeleverde batterij. Nu dus weer een verse batterij er in gedaan maar hij moet dus weer even optijd. Op de een of andere manier onthoudt hij de tijd niet.
pi_118412645
https://github.com/adafruit/RTClib
Ik had deze lib gebruikt
er zit een example bij die automatisch de tijd instelt als de klok niet loopt. Heb er zelf een functie voor geschreven om via de seriele poort een datum of tijd in te schieten.
pi_118458618
quote:
14s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

:9~ .
pi_126052952
Als jij mijn 'project' omhoog kickt doe ik dat bij jou! :P
Hoe staan de zaken?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:27:57 #79
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_127118486
Toevallig kwam ik deze youtube video tegen. Erg goede aanvulling op de toch al gave wordclock :D .

Deze laat dus de tijd zien zoals elke wordclock, maar als er iemand jarig is ook nog elke minuut de naam van de jarige!
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_134858800
Ik heb ooit voor mijn eerste versie van mijn Qlock Twee een sticker laten printen maar dat werkt dus voor geen meter. De gemiddelde sticker is veel te dun en laat teveel licht door op het zwart.
Uiteindelijk heb ik een folie laten snijden en deze op een witte plastic plaat laten monteren.
Werkt op zich prima maar het nadeel van wit is dat ook zonlicht prima gereflecteerd wordt door wit en je dus vrij slecht de leds ziet branden. Je kunt dan beter of rode leds er achter zetten of er eventueel een film voor zetten die zonlicht reflecteert.

Groeten,
GJ.
pi_134864513
Volgens mij is de truc dat je eerst een laag getint plexiglas neemt (of gewoon plain met pauperfolie aan de achterkant), dan een (gespiegelde) stickerfolie waar de letters uitgesneden zijn, en dan een diffuse witte laag (gewoon papier ofzo). Dan krijg je het effect dat je zonder backlight de letters niet of nauwelijks kunt zien door het getinte glas, maar met backlight wel.
pi_134867747
Kwam pas deze tegen; die is ook best wel baas:

Bron: Hackaday

Blijft toch wel allemaal te hoog gegrepen voor mij.
pi_134868009
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 11:35 schreef Iemand91 het volgende:
Kwam pas deze tegen; die is ook best wel baas:

Bron: Hackaday

Blijft toch wel allemaal te hoog gegrepen voor mij.
Die matrix-modus is wel vet. Moet je wel iedere letter apart aan kunnen sturen dus, ipv ieder woord.
pi_134915556
Dat getinte plexiglas is wel een goed idee om te proberen. Ik moet binnenkort toch even langs de plasticboer voor een ander project (fotowall met random backlight per foto) dus dan kan ik gelijk even kijken of ze ook getint plexiglas hebben.
Als ik wat testjes heb gedaan dan post ik ze hier wel even.
pi_135293833
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het proberen om ook zo een klok te maken maar ik weet niet welke arduino ik moet kopen voor de klok te laten functioneren. Ik heb nu een Arduino Mini ATmega 328 om te proberen met het programmeren maar dit wil niet echt lukken. Nu wil vragen of iemand kan helpen met het programma voor de arduino en welke arduino ik nodig heb om de klok te laten werken.

Wie kan helpen?

bvd
pi_135294710
Wat wil er niet lukken dan?

In principe is iedere arduino geschikt.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 19:50:21 #87
206640 Beelzebufo
pi_135329535
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:58 schreef stein0503 het volgende:
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het proberen om ook zo een klok te maken maar ik weet niet welke arduino ik moet kopen voor de klok te laten functioneren. Ik heb nu een Arduino Mini ATmega 328 om te proberen met het programmeren maar dit wil niet echt lukken. Nu wil vragen of iemand kan helpen met het programma voor de arduino en welke arduino ik nodig heb om de klok te laten werken.

Wie kan helpen?

bvd
Wat heb je al? Hoe wil je de leds aansturen?
pi_135341987
hallo,

Ik heb de voorplaat met de letters bijna af, alleen nog een beetje afwerken. Nu heb ik de houten achterkant ook al geboord en ga nu beginnen met de LEDtjes te solderen. Het enige probleem is dat ik een leek ben in programmeren en zou jullie dus graag willen vragen of een van jullie mij het juiste programma codering kan sturen zodat ik verder kan met het elektrisch gedeelte.

Bij voorbaad dank,

Stein
pi_135342223
Nog snel even een vraagje,

Hoeveel in en outputs heb ik nodig?
Ik heb de Arduino Mini ATmega 328 en deze heeft 6 PWM outputs en 14 digitale outputs.
Kan ik de PWM outputs ook gebruiken om dit te maken? want volgens mij heb ik er 20 nodig.
Klopt dit?

Groet,

Stein
pi_135344217
Dat ligt allemaal maar net aan hoe je het opgebouwd hebt. Ik neem aan dat je een matrix aansturing wilt maken? Hoe groot wordt de matrix?
pi_135344967
Wat bedoel je met de Matrix aansluiten?
Vriend wat dat allemaal weet is momenteel op vakantie dus probeer een beetje zelf verder te komen.
haha

groet.
pi_135345557
Als je geen idee hebt hoe je de boel gaat aansluiten (of wát je uberhaupt gaat aansluiten) heeft het natuurlijk weinig zin om al over software na te denken.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 08:51:55 #93
206640 Beelzebufo
pi_135347033
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 02:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je geen idee hebt hoe je de boel gaat aansluiten (of wát je uberhaupt gaat aansluiten) heeft het natuurlijk weinig zin om al over software na te denken.
.

Vaak wordt er een driver-ic gebruikt zoals de MAX7219 of de AS1108
Deze stuur je met de Arduino aan, de IC's regelen dan de LEDs.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 09:03:31 #94
206640 Beelzebufo
pi_135347104
Het kan ook met 74HC595 ic's, maar het nadeel daarvan is dat de LEDs dan echt tegelijk branden en je veel stroom nodig hebt. Bovendien ga je buiten de specs van de 595 voor wat betreft stroom per poort en stroom per ic. Ze doen het overigens meestal wel, maar je hebt geen garantie op hoe lang ze het volhouden.

Als je voor de 595 oplossing kiest dan zou je voor het nette een 2n7000 fet per led moeten gebruiken. Die 2n7000 zijn voor een paar cent per stuk op eBay te koop als je er flink wat tegelijk neemt.

De MAX laat één led per keer branden en loopt ze zó snel langs dat het lijkt of ze tegelijk aan zijn. Dat kost véél minder stroom
  zaterdag 11 januari 2014 @ 09:06:14 #95
206640 Beelzebufo
pi_135347120
Voor zowel de MAX7219 oplossing als voor de 74HC595/2N7000 oplossing zijn véél voorbeelden te vinden via Google
pi_135349828
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 08:51 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

.

Vaak wordt er een driver-ic gebruikt zoals de MAX7219 of de AS1108
Deze stuur je met de Arduino aan, de IC's regelen dan de LEDs.
Kan, maar je kunt ook de arduino zelf laten multiplexen. Dat gaat best prima.

Je zult dan wel voor iedere rij een weerstand en iedere kolom een mosfet toe moeten voegen (of andersom).
pi_135363098
Met die MAX ic's is in principe het makkelijkst. Dan heb je slechts 3 pinnen nodig om de boel aan te sturen (De max ic's zelf kun je weer doorlussen) en het voordeel is dat je de leds per led kunt aansturen.

Maar zie de vragen hierboven:
- Hoe gaat je display er uit zien?
- Wilt je het per woord of per led aansturen?

Als je dit hebt bepaalt, dan pas kun je dus gaan nadenken over de aansturen. Voor de MAX-ic's heb ik ergens nog wel een voorbeeldprogramma liggen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 20:24:58 #98
206640 Beelzebufo
pi_135369043
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Kan, maar je kunt ook de arduino zelf laten multiplexen. Dat gaat best prima.

Je zult dan wel voor iedere rij een weerstand en iedere kolom een mosfet toe moeten voegen (of andersom).
Kijk dan eens of met met charlieplexing lukt, meteen een mooie puzzel!

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:30 schreef gj67 het volgende:
Met die MAX ic's is in principe het makkelijkst. Dan heb je slechts 3 pinnen nodig om de boel aan te sturen (De max ic's zelf kun je weer doorlussen) en het voordeel is dat je de leds per led kunt aansturen.

Maar zie de vragen hierboven:
- Hoe gaat je display er uit zien?
- Wilt je het per woord of per led aansturen?

Als je dit hebt bepaalt, dan pas kun je dus gaan nadenken over de aansturen. Voor de MAX-ic's heb ik ergens nog wel een voorbeeldprogramma liggen.
De MAX7219 kan 8x8 leds aansturen. Ik heb een ontwerp liggen (en helaas niet meer dan dat...) waarbij dat niet genoeg is. Ben nog aan het nadenken om het dan maar met 74HC595 te doen (die kan je ook doorkoppelen) en dan met een 2N7000 per woord aan te sturen.

Het voordeel van de MAX is wel dat er een standaard library voor is. Koop ze alleen niet in nederland (Farnell slaat er uit mijn hoofd ¤12,50 voor aan, per stuk!) maar via eBay of bijv. bij Tayda (duurt even voor je het in huis hebt, maar die leveren goed en goedkoop)
pi_135370344
MAX7219's kun je ook daisychainen als eentje niet genoeg is.

Charlieplexing is een leuk idee maar ik heb het voorlopig nergens voor nodig, vind het ook een beetje onnodig ingewikkeld.

edit: Ohja en veel maxim chips kun je ook free samples van bestellen. Gewoon op maxim-ic.com

[ Bericht 37% gewijzigd door KomtTijd... op 11-01-2014 21:49:00 ]
pi_135455692
ik ben nu ook met zo n klok bezig, voor delectronica heb ik de volgende handleiding gebruikt.
daar staat ook een goed bruikbaar schema. met hcf4094 shiftrefisters en uln2003a transistor array om de aansturing van de leds te regelen.
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:04:48 #101
112251 314
gimme pie!
pi_135530277
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:47 schreef KomtTijd... het volgende:
MAX7219's kun je ook daisychainen als eentje niet genoeg is.

Charlieplexing is een leuk idee maar ik heb het voorlopig nergens voor nodig, vind het ook een beetje onnodig ingewikkeld.

edit: Ohja en veel maxim chips kun je ook free samples van bestellen. Gewoon op maxim-ic.com
fabrikanten hebben vaak gratis samples voor studiedoeleinden en dergelijke, als je je als student aanmeldt op de website kun je vaak gratis spullen krijgen incl verzending (zo ook zelf jaren geleden gedaan, vooral spul van Atmel, maar er is vast meer te krijgen inderdaad) ;)

of je gratis alles voor de klok kunt krijgen weet ik niet, maar je zult een heel eind komen ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')