abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117813053
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:04 schreef Holy_Goat het volgende:
Even een stomme opmerking he, maar wellicht toch best slim; is het niet mogelijk met bv 8 poorten uit je arduino, toch 2^8-1 combinaties te maken? (binair combineren dus).
Weet niet hoe dit relaxed electronisch te klussen is overigens
2^8 sowieso niet, met 8 poorten kun je maximaal 4x4 = 16 leds aansturen. met 16 poorten kun je 8x8=64 leds aansturen. Dit is een veelgebruikte matrix-maat (maar dat boeit opzich niet). Het idee van een matrix-aansturing is echter dat je heel precies moet timen, je stuurt namelijk alle rijen om de beurt aan. in een 8x8 matrix branden alle led's dus maar 1/8ste van de tijd. Dat timen is lastig met een arduino. Bovendien, hangen er zo dus 8 leds op één uitgang, wat teveel is voor je arduino.

Zo'n MAX7221 is een matrix-controller waar je een 8x8 matrix mee aan kunt sturen, en als dat niet genoeg is kun je er gemakkelijk meerdere aan elkaar koppelen. Je hebt dan geen voorschakelweerstanden en mosfets meer nodig, en je hebt aan 2 arduino-pins genoeg.
zie ook: http://www.arduino.cc/playground/Main/MAX72XXHardware
  woensdag 10 oktober 2012 @ 14:15:19 #27
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117813100
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.

Ben momenteel zelf bezig met een binaire klok, dus ik lees even mee :9

Wat heb je al in huis aan materiaal?

-edit-
hou er ook rekening mee dat een arduino max. 40mA per pin kan leveren. Dat betekent dat het met 1 tot max 2 ledjes (met voorschakelweerstand uiteraard) wel ophoudt. Wil je meer ledjes aansturen, dan heb je een mosfet nodig (bijv 2n7000). eea kun je allemaal voor bijna geen geld uit china halen. -edit2- of nog beter gewoon die MAX7221 gebruiken

Zal eens kijken naar die Max7221, als ik het goed begrijp wordt het programmeren daar een stuk makkelijker van? (of in ieder geval het aansluiten?).
Deze man had inderdaad ook al losse aansturing, dit is vergelijkbaar (en goedkoper O-) ?)

Ben redelijk (zeg maar bijna helemaal) nieuw in deze stof dus niet te hard a.u.b ;) Probeer elke avond even een stukje te lezen/doen zodat ik tegen de tijd dat alles binnen is ik het meeste zelf kan doen.
Waarschijnlijk is dit project een beetje overkill voor een beginner maar zonder uitdaging wordt het ook altijd snel saai :+ .

Onderweg zijn nu:
Tmega2560-16AU Board
Led strip (5050 leds) deze
Gewone ledjes (voor de hoekjes, en weet nog niet of de stips goed gaan werken).
Jumper cable + breadboard (testopstellingen)

En dan ben ik vast nog wat vergeten :)

quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:13 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

2^8 sowieso niet, met 8 poorten kun je maximaal 4x4 = 16 leds aansturen. met 16 poorten kun je 8x8=64 leds aansturen. Dit is een veelgebruikte matrix-maat (maar dat boeit opzich niet). Het idee van een matrix-aansturing is echter dat je heel precies moet timen, je stuurt namelijk alle rijen om de beurt aan. in een 8x8 matrix branden alle led's dus maar 1/8ste van de tijd. Dat timen is lastig met een arduino. Bovendien, hangen er zo dus 8 leds op één uitgang, wat teveel is voor je arduino.

Zo'n MAX7221 is een matrix-controller waar je een 8x8 matrix mee aan kunt sturen, en als dat niet genoeg is kun je er gemakkelijk meerdere aan elkaar koppelen. Je hebt dan geen voorschakelweerstanden en mosfets meer nodig, en je hebt aan 2 arduino-pins genoeg.
zie ook: http://www.arduino.cc/playground/Main/MAX72XXHardware
Ah, dat verduidelijkt al het e.e.a. Maar zou de mega dan niet voldoende zijn?
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_117813119
Ik heb hier dan ook geen verstand van, KomtTijd :)
Maar zat wel even te googelen, omdat ik het interessant vond.
Is dit zoiets?
http://www.alcatel-lucent(...)les/bstj38-4-985.pdf

Hoezo max 4x4 eigenlijk?
pi_117813128
Die mega heeft ruim voldoende pins om alle leds individueel aan te sturen. Dan wordt het wel een grote bos koperdraad maar dat is wel de allermakkelijkste oplossing
pi_117813644
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik heb hier dan ook geen verstand van, KomtTijd :)
Maar zat wel even te googelen, omdat ik het interessant vond.
Is dit zoiets?
http://www.alcatel-lucent(...)les/bstj38-4-985.pdf

Hoezo max 4x4 eigenlijk?
wat men doet met een matrix is de leds in rijen en kolommen schakelen.
De + wordt bijvoorbeeld per rij aan elkaar verbonden, de - wordt per kolom aan elkaar verbonden.

als je nu de led linksboven wilt laten branden, maak je rij 1 hoog en kolom 1 laag.
Zo kun je dus van één kolom precies de goeie leds laten branden door de juiste rijen erbij te schakelen.
Als je meerdere kolommen hebt herhaal je dit proces gewoon zo vaak als je kolommen hebt, tussendoor staan de andere kolommen uit. En als je dat maar snel genoeg doet (200+x per seconde) ziet niemand dat, en lijkt het alsof alle LED's keurig stabiel branden. Zo wordt bijvoorbeeld ook het led-display in je wekkerradio aangestuurd
  woensdag 10 oktober 2012 @ 14:34:41 #31
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117813780
Zat dus net nog even te kijken naar die MAX7221's
Wat is het verschil tussen de:
MAX7221CNG+ en MAX7221CWG+ ?
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Die mega heeft ruim voldoende pins om alle leds individueel aan te sturen. Dan wordt het wel een grote bos koperdraad maar dat is wel de allermakkelijkste oplossing
Dan probeer ik eerst dat wel :P!
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

De + wordt bijvoorbeeld per rij aan elkaar verbonden, de - wordt per kolom aan elkaar verbonden.

als je nu de led linksboven wilt laten branden, maak je rij 1 hoog en kolom 1 laag.
Zo kun je dus van één kolom precies de goeie leds laten branden door de juiste rijen erbij te schakelen.
Als je meerdere kolommen hebt herhaal je dit proces gewoon zo vaak als je kolommen hebt, tussendoor staan de andere kolommen uit. En als je dat maar snel genoeg doet (200+x per seconde) ziet niemand dat, en lijkt het alsof alle LED's keurig stabiel branden. Zo wordt bijvoorbeeld ook het led-display in je wekkerradio aangestuurd
Kijk, zo leer je meer van techniek dan in 1 dagje college.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117814011
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dit is dus wel wezenlijk anders dan die link die ik stuurde lijkt me. Want zover ik even snel zien kon, is dat een binair logisch schakelsysteem
pi_117814052
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:34 schreef RobertNL het volgende:
Zat dus net nog even te kijken naar die MAX7221's
Wat is het verschil tussen de:
MAX7221CNG+ en MAX7221CWG+ ?

Het enige verschil is hoe ze eruit zien
De CNG is een PDIP package, dat ziet er zo uit:

de CWG is een W.SO package, dat ziet er zo uit:

voor hobbydoeleinden is PDIP vrijwel altijd het makkelijkst.
quote:
[..]

Dan probeer ik eerst dat wel :P!
vergeet de voorschakelweerstanden niet! http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
quote:
[..]

Kijk, zo leer je meer van techniek dan in 1 dagje college.
[spoiler]Nu is dat ook niet heel moeilijk met een economische opleiding, maar toch bedankt :7 [/spoiler]
geen dank :Y)
  woensdag 10 oktober 2012 @ 19:08:15 #34
112251 314
gimme pie!
pi_117824217
quote:
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.
heel veel materiaal kun je als free sample bestellen, zo ook via Texas Instruments, veel gedaan voor projectjes binnen/buiten elektrotechniek, want niet alles was voorradig daar en je wilde toch maken wat je in gedachten had :P

http://www.ti.com/sc/docs/sampfaq.htm#OrderingSamples1
pi_117828968
Gaaf project. Ik zou ook weleens iets soortgelijks gaan doen, ik heb alleen erg weinig hardware kennis. Ik heb wel natuurkunde gehad maar nog nooit met elektronica gewerkt, ik heb wel wat programmeerkennis van de talen java en c++. Is dit voldoende om te beginnen?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_117830843
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:42 schreef esv7 het volgende:
Gaaf project. Ik zou ook weleens iets soortgelijks gaan doen, ik heb alleen erg weinig hardware kennis. Ik heb wel natuurkunde gehad maar nog nooit met elektronica gewerkt, ik heb wel wat programmeerkennis van de talen java en c++. Is dit voldoende om te beginnen?
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Wat ledjes aansturen ofzo is een koud kunstje. wil je een compleet domoticasysteem inrichten in huis zul je toch wel wat elektro-kennis moeten hebben. Maar die kun je ook spelenderwijs opdoen natuurlijk.
pi_117833195
Oké mooi, en valt het een beetje te betalen of moet ik er rekening mee houden dat het toch wel een dure hobby zal zijn?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:34:18 #38
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117835489
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:56 schreef esv7 het volgende:
Oké mooi, en valt het een beetje te betalen of moet ik er rekening mee houden dat het toch wel een dure hobby zal zijn?
DIt project van mij heeft (tot nu toe) ongeveer: 45 dollar gekost, waaronder 1 ledstrip (5M) van 20 dollar waarvan ik voor dit project +- 125 CM nodig heb rest is voor een ander "project".

Dan heb ik nog een frame, hout en glas nodig (samen met iets om de letters er op te krijgen). Denk dat dat voor rond de 25 euro wel gaat lukken.

Totaal van de klok ga ik proberen onder de 75 euro te houden ;)
pi_117835653
quote:
Ben momenteel zelf bezig met een binaire klok, dus ik lees even mee :9
Tof.
pi_117955640
Gisteren heb ik een Arduino Uno besteld, samen met een starters zetje. Hopelijk is die binnen twee weken binnen, ik heb hem besteld bij deal extreme.
pi_117956179
ziet er goed uit.
binnenkort maar eens een arduino bestellen.

wat gebruiken jullie als PSU, een batterij, een usb poort of heel wat anders?
Because you know i'm all about that ass
pi_117958255
Er zijn namaak MAX7219/MAX7221 die een stuk goedkoper zijn en ook werken. Ik heb er zelf ook met deze chip gewerkt en er is een erg goede Arduino library voor, die makkelijk werkt.
Voor 8x8 heb je er 1 nodig, maar ik zou er meer kopen, want ze kunnen kapot (zeg ik uit ervaring).
Ze zijn trouwens niet erg snel, dus ik zou het op minuten houden, en niet per seconde wisselen.
pi_117958309
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef MilaNL het volgende:
Er zijn namaak MAX7219/MAX7221 die een stuk goedkoper zijn en ook werken. Ik heb er zelf ook met deze chip gewerkt en er is een erg goede Arduino library voor, die makkelijk werkt.
Voor 8x8 heb je er 1 nodig, maar ik zou er meer kopen, want ze kunnen kapot (zeg ik uit ervaring).
Ze zijn trouwens niet erg snel, dus ik zou het op minuten houden, en niet per seconde wisselen.
1 arduino per 64 lampjes :o

dat is niet goedkoop zeg.
pi_117958336
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:50 schreef blow... het volgende:

[..]

1 arduino per 64 lampjes :o

dat is niet goedkoop zeg.
Nee 1 MAX7219/MAX7221 per 64 LEDs. Je kunt ze aaneenschakelen en zo een hele hoop lampjes op 1 arduino gooien (ik had er 512).
pi_117958354
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:51 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Nee 1 MAX7219/MAX7221 per 64 LEDs. Je kunt ze aaneenschakelen en zo een hele hoop lampjes op 1 arduino gooien (ik had er 512).
ik dacht al :D
pi_117973587
Sterker nog je kunt ze in principe onbeperkt aan elkaar schakelen op slechts twee arduino pinnetjes. En ze zijn ook gewoon retesnel, zoek maar eens op youtube naar led matrix of led cube, die worden 99 van de 100 keer met een max72** aangestuurd.

Het is me inmiddels trouwens ook gelukt een 3x6 matrix direct vanaf de arduino aan te sturen, dus het kan wel. Heb het script voor de binaire klok nu af, en de elektronica binnen. Nu is het wachten op het plexiglas.
pi_117973990
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 14:46 schreef blow... het volgende:
ziet er goed uit.
binnenkort maar eens een arduino bestellen.

wat gebruiken jullie als PSU, een batterij, een usb poort of heel wat anders?
ik zou je aanraden ook zo'n starters kit te bestellen, ik heb dat niet gedaan maar dan moet je alles watje nodig hebt los kopen, en daar wordt het niet goedkoper (en vooral niet makkelijker) van.

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon een usb poort voor power
pi_117974119
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:00 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

ik zou je aanraden ook zo'n starters kit te bestellen, ik heb dat niet gedaan maar dan moet je alles watje nodig hebt los kopen, en daar wordt het niet goedkoper (en vooral niet makkelijker) van.

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon een usb poort voor power
nu de hamvraag. ik wil er een soort van multifunctionele quadcopter van maken op basis van een arduino. wat kan ik al controller gebruiken?
pi_117974324
godver.

ik mag niks kopen met paypal of iDeal, want dat vindt mijn moeder eng :')
pi_117974357
Whatever! Er zijn bluetooth modules, wifi modules, je kunt er een infrarood receiver aan hangen of een rf-module... net wat je zelf handig lijkt..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')