2^8 sowieso niet, met 8 poorten kun je maximaal 4x4 = 16 leds aansturen. met 16 poorten kun je 8x8=64 leds aansturen. Dit is een veelgebruikte matrix-maat (maar dat boeit opzich niet). Het idee van een matrix-aansturing is echter dat je heel precies moet timen, je stuurt namelijk alle rijen om de beurt aan. in een 8x8 matrix branden alle led's dus maar 1/8ste van de tijd. Dat timen is lastig met een arduino. Bovendien, hangen er zo dus 8 leds op één uitgang, wat teveel is voor je arduino.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:04 schreef Holy_Goat het volgende:
Even een stomme opmerking he, maar wellicht toch best slim; is het niet mogelijk met bv 8 poorten uit je arduino, toch 2^8-1 combinaties te maken? (binair combineren dus).
Weet niet hoe dit relaxed electronisch te klussen is overigens
Zal eens kijken naar die Max7221, als ik het goed begrijp wordt het programmeren daar een stuk makkelijker van? (of in ieder geval het aansluiten?).quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.
Ben momenteel zelf bezig met een binaire klok, dus ik lees even mee
Wat heb je al in huis aan materiaal?
-edit-
hou er ook rekening mee dat een arduino max. 40mA per pin kan leveren. Dat betekent dat het met 1 tot max 2 ledjes (met voorschakelweerstand uiteraard) wel ophoudt. Wil je meer ledjes aansturen, dan heb je een mosfet nodig (bijv 2n7000). eea kun je allemaal voor bijna geen geld uit china halen. -edit2- of nog beter gewoon die MAX7221 gebruiken
Ah, dat verduidelijkt al het e.e.a. Maar zou de mega dan niet voldoende zijn?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:13 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
2^8 sowieso niet, met 8 poorten kun je maximaal 4x4 = 16 leds aansturen. met 16 poorten kun je 8x8=64 leds aansturen. Dit is een veelgebruikte matrix-maat (maar dat boeit opzich niet). Het idee van een matrix-aansturing is echter dat je heel precies moet timen, je stuurt namelijk alle rijen om de beurt aan. in een 8x8 matrix branden alle led's dus maar 1/8ste van de tijd. Dat timen is lastig met een arduino. Bovendien, hangen er zo dus 8 leds op één uitgang, wat teveel is voor je arduino.
Zo'n MAX7221 is een matrix-controller waar je een 8x8 matrix mee aan kunt sturen, en als dat niet genoeg is kun je er gemakkelijk meerdere aan elkaar koppelen. Je hebt dan geen voorschakelweerstanden en mosfets meer nodig, en je hebt aan 2 arduino-pins genoeg.
zie ook: http://www.arduino.cc/playground/Main/MAX72XXHardware
wat men doet met een matrix is de leds in rijen en kolommen schakelen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik heb hier dan ook geen verstand van, KomtTijd
Maar zat wel even te googelen, omdat ik het interessant vond.
Is dit zoiets?
http://www.alcatel-lucent(...)les/bstj38-4-985.pdf
Hoezo max 4x4 eigenlijk?
Dan probeer ik eerst dat welquote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Die mega heeft ruim voldoende pins om alle leds individueel aan te sturen. Dan wordt het wel een grote bos koperdraad maar dat is wel de allermakkelijkste oplossing
Kijk, zo leer je meer van techniek dan in 1 dagje college.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
wat men doet met een matrix is de leds in rijen en kolommen schakelen.
De + wordt bijvoorbeeld per rij aan elkaar verbonden, de - wordt per kolom aan elkaar verbonden.
als je nu de led linksboven wilt laten branden, maak je rij 1 hoog en kolom 1 laag.
Zo kun je dus van één kolom precies de goeie leds laten branden door de juiste rijen erbij te schakelen.
Als je meerdere kolommen hebt herhaal je dit proces gewoon zo vaak als je kolommen hebt, tussendoor staan de andere kolommen uit. En als je dat maar snel genoeg doet (200+x per seconde) ziet niemand dat, en lijkt het alsof alle LED's keurig stabiel branden. Zo wordt bijvoorbeeld ook het led-display in je wekkerradio aangestuurd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
Dit is dus wel wezenlijk anders dan die link die ik stuurde lijkt me. Want zover ik even snel zien kon, is dat een binair logisch schakelsysteemquote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
wat men doet met een matrix is de leds in rijen en kolommen schakelen.
De + wordt bijvoorbeeld per rij aan elkaar verbonden, de - wordt per kolom aan elkaar verbonden.
als je nu de led linksboven wilt laten branden, maak je rij 1 hoog en kolom 1 laag.
Zo kun je dus van één kolom precies de goeie leds laten branden door de juiste rijen erbij te schakelen.
Als je meerdere kolommen hebt herhaal je dit proces gewoon zo vaak als je kolommen hebt, tussendoor staan de andere kolommen uit. En als je dat maar snel genoeg doet (200+x per seconde) ziet niemand dat, en lijkt het alsof alle LED's keurig stabiel branden. Zo wordt bijvoorbeeld ook het led-display in je wekkerradio aangestuurd
Het enige verschil is hoe ze eruit zienquote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:34 schreef RobertNL het volgende:
Zat dus net nog even te kijken naar die MAX7221's
Wat is het verschil tussen de:
MAX7221CNG+ en MAX7221CWG+ ?
vergeet de voorschakelweerstanden niet! http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.htmlquote:[..]
Dan probeer ik eerst dat wel!
geen dankquote:[..]
Kijk, zo leer je meer van techniek dan in 1 dagje college.
[spoiler]Nu is dat ook niet heel moeilijk met een economische opleiding, maar toch bedankt[/spoiler]
heel veel materiaal kun je als free sample bestellen, zo ook via Texas Instruments, veel gedaan voor projectjes binnen/buiten elektrotechniek, want niet alles was voorradig daar en je wilde toch maken wat je in gedachten hadquote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Wat ledjes aansturen ofzo is een koud kunstje. wil je een compleet domoticasysteem inrichten in huis zul je toch wel wat elektro-kennis moeten hebben. Maar die kun je ook spelenderwijs opdoen natuurlijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 20:42 schreef esv7 het volgende:
Gaaf project. Ik zou ook weleens iets soortgelijks gaan doen, ik heb alleen erg weinig hardware kennis. Ik heb wel natuurkunde gehad maar nog nooit met elektronica gewerkt, ik heb wel wat programmeerkennis van de talen java en c++. Is dit voldoende om te beginnen?
DIt project van mij heeft (tot nu toe) ongeveer: 45 dollar gekost, waaronder 1 ledstrip (5M) van 20 dollar waarvan ik voor dit project +- 125 CM nodig heb rest is voor een ander "project".quote:Op woensdag 10 oktober 2012 21:56 schreef esv7 het volgende:
Oké mooi, en valt het een beetje te betalen of moet ik er rekening mee houden dat het toch wel een dure hobby zal zijn?
Tof.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Ben momenteel zelf bezig met een binaire klok, dus ik lees even mee
1 arduino per 64 lampjesquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef MilaNL het volgende:
Er zijn namaak MAX7219/MAX7221 die een stuk goedkoper zijn en ook werken. Ik heb er zelf ook met deze chip gewerkt en er is een erg goede Arduino library voor, die makkelijk werkt.
Voor 8x8 heb je er 1 nodig, maar ik zou er meer kopen, want ze kunnen kapot (zeg ik uit ervaring).
Ze zijn trouwens niet erg snel, dus ik zou het op minuten houden, en niet per seconde wisselen.
Nee 1 MAX7219/MAX7221 per 64 LEDs. Je kunt ze aaneenschakelen en zo een hele hoop lampjes op 1 arduino gooien (ik had er 512).quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:50 schreef blow... het volgende:
[..]
1 arduino per 64 lampjes
dat is niet goedkoop zeg.
ik dacht alquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:51 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nee 1 MAX7219/MAX7221 per 64 LEDs. Je kunt ze aaneenschakelen en zo een hele hoop lampjes op 1 arduino gooien (ik had er 512).
ik zou je aanraden ook zo'n starters kit te bestellen, ik heb dat niet gedaan maar dan moet je alles watje nodig hebt los kopen, en daar wordt het niet goedkoper (en vooral niet makkelijker) van.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:46 schreef blow... het volgende:
ziet er goed uit.
binnenkort maar eens een arduino bestellen.
wat gebruiken jullie als PSU, een batterij, een usb poort of heel wat anders?
nu de hamvraag. ik wil er een soort van multifunctionele quadcopter van maken op basis van een arduino. wat kan ik al controller gebruiken?quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:00 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
ik zou je aanraden ook zo'n starters kit te bestellen, ik heb dat niet gedaan maar dan moet je alles watje nodig hebt los kopen, en daar wordt het niet goedkoper (en vooral niet makkelijker) van.
Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon een usb poort voor power
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |