Prima. Het is meer dat ik nogal opkijk van de reacties op de vraag of jullie ook vinden dat een glas wijn anders is gaan smaken. Beetje overdreven allemaal. Ik stel toch ook niet hoe anderen hun leven moeten leiden.quote:Op donderdag 7 april 2011 12:47 schreef miss_sly het volgende:
JuffrouwJanniewat goed
capricia, je hoeft geen verantwoording af te leggen aan de mensen hier. Wel aan je ongeboren kind. Misschien kun je geen bewijs vinden dat één glas alcohol al per se slecht is. Als dat is waar je je aan vast wil houden, ga gerust je gang. Het is echter niet heel slim, denk ik. Ga bij jezelf eens na hoe je je voelt als er dadelijk iets met je kindje blijkt te zijn en je kunt niet met zekerheid zeggen dat het niet aan de alcohol/sigaretten/andere ongezonde dingen ligt. Dat was voor mij al meer dan voldoende reden om me aan de richtlijnen van verloskundigen en gyneacologen te houden.
Behalve als je over alcohol begint. Dan ben je opeens een troll?quote:Op donderdag 7 april 2011 13:05 schreef Cyntiaa het volgende:
Diverse dingen gaan anders smaken wanneer je zwanger bent, dat is nu eenmaal zo. Maar ik denk dat je ook wel begrijpt dat er heel veel dames hier zijn die roken en/of alcohol helemaal laten staan zolang ze zwanger zijn. En dat je het een eng kliekje vindt is een beetje vreemd, dat is het totaal niet. Iedere zwangere is welkom om hier mee te kletsen
Ik denk dat je binnenkomst niet heel erg handig is, natuurlijk. Je hebt vast niet onder een steen geleefd, dus je zou moeten weten dat de meeste zwangeren niet roken, drinken of drugs gebruiken. Dat je niet wist dat je zwanger was enzo, is allemaal prima. Dat je je leven op je eigen manier moet leven net zo prima. Maar als je in een topic over zwangerschap binnenkomt met alcohol, drugs en sigaretten, is het niet heel vreemd dat men daar niet al te enthousiast op reageert. Dat jij het dan een eng kliekje noemt, zegt ook wel iets over jou, iljkt me.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Prima. Het is meer dat ik nogal opkijk van de reacties op de vraag of jullie ook vinden dat een glas wijn anders is gaan smaken. Beetje overdreven allemaal. Ik stel toch ook niet hoe jij je leven moet leiden.
En dat stoppen met roken moeilijk zal gaan worden, ik neem aan dat wel meer mensen daar moeite mee hebben/hadden.
Maar kennelijk is er hier geen ruimte om daarover te praten hier. Terwijl er genoeg dames zijn die ook wel eens een glas wijn drinken.
Beetje eng kliekje hier.
Hier ben ik het inderdaad mee eens.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je binnenkomst niet heel erg handig is, natuurlijk. Je hebt vast niet onder een steen geleefd, dus je zou moeten weten dat de meeste zwangeren niet roken, drinken of drugs gebruiken. Dat je niet wist dat je zwanger was enzo, is allemaal prima. Dat je je leven op je eigen manier moet leven net zo prima. Maar als je in een topic over zwangerschap binnenkomt met alcohol, drugs en sigaretten, is het niet heel vreemd dat men daar niet al te enthousiast op reageert. Dat jij het dan een eng kliekje noemt, zegt ook wel iets over jou, iljkt me.
Ik denk dat het aantal zwangere vrouwen dat in dit topic post en regelmatig een glaasje wijn drinkt, niet heel groot is. en 2-3 glazen per week is regelmatig.
Ja, het gaat dus over de hoeveelheid alcohol per keer.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:08 schreef krijtlijk het volgende:
http://www.peuteren.nl/zwanger/fas_foetaal_alcohol_syndroom.php
Hier staat meer informatie over drinken tijdens de zwangerschap, er staan op die site nog meer linkjes met info.
Het werd mss niet leuk gebracht, maar ze hebben wel gelijk. Alcohol is echt heel slecht voor je kindje.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Behalve als je over alcohol begint. Dan ben je opeens een troll?
Bron: http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/rokenenalcohol.phpquote:Alcohol
Een glaasje wijn, een biertje, een sherry: we gaan het steeds gewoner vinden. Alcohol is dan ook één van de meest gebruikte genotmiddelen. Helaas ondervindt een ongeboren kind er de nadelen van. Als u veel alcohol drinkt, gaat dat vaak ten koste van uw voeding. Als u zwanger bent, gaat dat daarmee ten koste van uw kind. U kunt er ook een miskraam door krijgen. Bovendien kan alcoholgebruik van de vader invloed hebben op de zaadkwaliteit.
Wat een aanstaande moeder aan alcohol binnenkrijgt, gaat via de placenta rechtstreeks naar het ongeboren kind. De gevolgen zijn groot, zowel voor als na de geboorte. Baby's die de alcoholconsumptie van hun moeder moeten delen, zijn vaak te klein als ze geboren worden en ze kunnen dat later meestal niet meer inhalen. Het centrale zenuwstelsel kan beschadigd worden, evenals organen, bijvoorbeeld het hart. Ook kan zo'n kindje een afwijking krijgen aan de ogen. Tijdens de borstvoeding wordt het drinken van alcohol ook afgeraden, omdat alcohol pas na drie uur is afgebroken.
Een erg gevoelige periode ligt in de eerste twee maanden van de zwangerschap. Maar ook daarna kan het kind schade ondervinden van de drinkgewoonte van zijn moeder. Er valt geen antwoord te geven op de vraag hoeveel 'veel' is en of er dan niet is aan te geven wat u zonder bezwaar nog wel kunt drinken. En zolang niemand kan zeggen hoeveel alcohol 'onschadelijk' is, is het advies geen alcohol te drinken vanaf het moment dat een vrouw zwanger wil worden tot het einde van de periode waarin ze borstvoeding geeft. Het wordt een man aangeraden om geen alcohol te gebruiken als zijn vrouw zwanger wil worden.
Bron: http://www.gezondheidsweb(...)alcohol-op-de-foetusquote:De Angelsaksische term "fetal alcohol spectrum disorder" (FASD) beschrijft de gevolgen van alcoholgebruik op ongeboren kinderen. De gevolgen kunnen - onder andere ook in reactie op de mate waarin de moeder drinkt - van mild tot ernstige zijn. In het ergste geval kan op het einde van de zwangerschap blijken dat het kind met fysische of mentale problemen is geboren die zij of haar een heel leven lang moet meeslepen. Wie denkt aan zwangerschap, beperkt daarom beter meteen het alcoholgebruik.
Wat kunnen de concrete gevolgen van alcohol op de zwangerschap zijn? Op de eerste plaats kan het kind geboren worden met schedelafwijkingen. Het kind kan geboren worden met een te klein hoofd, met een plat aangezicht en met kleine ooggopeningen. Meer algemeen zal het meteen duidelijk zijn dat er iets scheelt. De problemen zullen rond de leeftijd van 2 tot 3 jaar pas echt duidelijk worden.
Zeur nou eens niet door! Weet je, dat jij vindt dat er nie voldoende info over is, prima. Als jij je daar goed bij voelt, houden zo! Maar vraag niet aan anderen jouw onzekerheden te bewijzen.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, het gaat dus over de hoeveelheid alcohol per keer.
Kom nu eens met een goed onderbouwde link dat 1 glas slecht is...
Zie mijn eerste quote, dat is niet met zekerheid te zeggen. Maar de meeste aanstaande moeders/ouders zullen het risico niet willen nemen.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:12 schreef capricia het volgende:
[..]
En waarom zouden ze hier met een link moeten komen? Het is jouw kind..quote:Op donderdag 7 april 2011 13:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Het verschil is dat jij nu zwanger bent, dat is toch zo? Of niet? Dus je hebt niet alleen de verantwoordelijkheid over je eigen leven (wat anderen inderdaad een biet zal interesseren) maar ook van een nieuw leven wat in je groeit.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Prima. Het is meer dat ik nogal opkijk van de reacties op de vraag of jullie ook vinden dat een glas wijn anders is gaan smaken. Beetje overdreven allemaal. Ik stel toch ook niet hoe anderen hun leven moeten leiden.
En dat stoppen met roken moeilijk zal gaan worden, ik neem aan dat wel meer mensen daar moeite mee hebben/hadden.
Maar kennelijk is er hier geen ruimte om daarover te praten. Terwijl er genoeg dames zijn die ook wel eens een glas wijn drinken.
Beetje eng kliekje. Lijkt wel een religie.
Net idd gelezen, en er staat in dat je beter ook geen alcohol kan drinken als je borstvoeding geeft. Dat wist ik dus echt niet toen ik borstvoeding gaf, de kraamverzorgende zei dat twee drankjes per dag best mocht.quote:Op donderdag 7 april 2011 13:08 schreef krijtlijk het volgende:
http://www.peuteren.nl/zwanger/fas_foetaal_alcohol_syndroom.php
Hier staat meer informatie over drinken tijdens de zwangerschap, er staan op die site nog meer linkjes met info.
quote:Op donderdag 7 april 2011 13:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Net idd gelezen, en er staat in dat je beter ook geen alcohol kan drinken als je borstvoeding geeft. Dat wist ik dus echt niet toen ik borstvoeding gaf, de kraamverzorgende zei dat twee drankjes per dag best mocht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |