Ik ben een tuinhuisje aan het ontwerpen, die ik misschien ook ga bouwen.
Het huisje komt te staan in een recreatiegebied waar meer van dit soort huisjes staan zonder stroom en gas. Er is wel water en riolering.
Een aantal vraagjes;
Hoeveel apparaten zou je op 2x zonnepaneel met 87 Watt-piek kunnen voeden en welke accu of accu's kan ik hier op aansluiten? Is zoiets ook voldoende om de winter mee door te komen? Minimaal de cv-ketel en een 6 a 8 lichtpunten (LED) ermee gevoed kunnen worden. Maar eventueel ook een 230v-punt voor sporadisch gebruik van radio, oplader van mobiel/laptop.
De koelkast wil ik, mocht de eigenaar dat willen, in gas uitvoering.
Ik wil er een Intergas Kombi Kompact 24/18 in propaan uitvoering in plaatsen, heeft die ketel 24/7 stroom nodig? Zou het zonnepaneel dat trekken om zoiets dag en nacht aangesloten te laten? Of kun je de ketel ook probleemloos uitschakelen als je er niet bent?
De cv-ketel komt er alleen voor het warme water, douchen en vaatwasje. De houtkachel is voor de warmte dus er hoeven geen radiatoren in. Aangezien er geen vaste gasleiding is, zou dat te veel heen en weer gesleep van gasflessen zijn.
Bestaat er bevriezingsgevaar voor de ketel en waterleidingen? Het huisje wordt helemaal geisoleerd, vloer, dak en wanden en dubbelglas. Rc minimaal 2,5. Moeten de waterleidingen alsnog worden afgetapt in de winter? Stel dat je er een maand niet bent als het buiten min 5 graden is overdag?
Hoe kun je uberhaupt klussen zonder elektra op de bouwplaats? Ik heb alleen een accuboormachine, de rest is allemaal op 230v. Is het wat om ergens een goedkoop generator'tje te kopen? Of is het ook met handgereedschap te doen? Iemand ervaring mee?
![plt.jpg]()
![noord_oostgevel.jpg]()
![zuid_westgevel.jpg]()