abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 10:34:51 #1
17893 Forno
pi_95158850
Ik ben een tuinhuisje aan het ontwerpen, die ik misschien ook ga bouwen.

Het huisje komt te staan in een recreatiegebied waar meer van dit soort huisjes staan zonder stroom en gas. Er is wel water en riolering.

Een aantal vraagjes;

Hoeveel apparaten zou je op 2x zonnepaneel met 87 Watt-piek kunnen voeden en welke accu of accu's kan ik hier op aansluiten? Is zoiets ook voldoende om de winter mee door te komen? Minimaal de cv-ketel en een 6 a 8 lichtpunten (LED) ermee gevoed kunnen worden. Maar eventueel ook een 230v-punt voor sporadisch gebruik van radio, oplader van mobiel/laptop. De koelkast wil ik, mocht de eigenaar dat willen, in gas uitvoering.

Ik wil er een Intergas Kombi Kompact 24/18 in propaan uitvoering in plaatsen, heeft die ketel 24/7 stroom nodig? Zou het zonnepaneel dat trekken om zoiets dag en nacht aangesloten te laten? Of kun je de ketel ook probleemloos uitschakelen als je er niet bent?
De cv-ketel komt er alleen voor het warme water, douchen en vaatwasje. De houtkachel is voor de warmte dus er hoeven geen radiatoren in. Aangezien er geen vaste gasleiding is, zou dat te veel heen en weer gesleep van gasflessen zijn.

Bestaat er bevriezingsgevaar voor de ketel en waterleidingen? Het huisje wordt helemaal geisoleerd, vloer, dak en wanden en dubbelglas. Rc minimaal 2,5. Moeten de waterleidingen alsnog worden afgetapt in de winter? Stel dat je er een maand niet bent als het buiten min 5 graden is overdag?

Hoe kun je uberhaupt klussen zonder elektra op de bouwplaats? Ik heb alleen een accuboormachine, de rest is allemaal op 230v. Is het wat om ergens een goedkoop generator'tje te kopen? Of is het ook met handgereedschap te doen? Iemand ervaring mee?

pi_95159065
Waarom geen aggregaat gebruiken?
pi_95159981
Als je lang afwezig bent in de winter zul je al het water moeten aftappen. Ook met isolatie zal je huisje koud genoeg kunnen worden en dat risico wil je niet nemen lijkt me. Volgens mij kun je een ketel ongestraft uitzetten dus dat moet geen probleem zijn.
Hoe dat met zonnepanelen en accus zit durf ik niet te zeggen. Misschien kan de veroper van zonnepanelen je adviseren?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 11:38:28 #4
17893 Forno
pi_95160996
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
Waarom geen aggregaat gebruiken?
Er staan ongeveer 100 van die huisjes, als die allemaal een aggregaat gaan gebruiken is de rust ver te zoeken. Die optie valt sowieso af.

@ Deetch
Ok maakt ik een aftappunt. Ik denk dat ik een sparing in de vloer laat waar de waterleiding in uitkomt met een geisoleerde deksel, zodat de aardwarmte het daar vorstvrij houdt.
  donderdag 7 april 2011 @ 11:42:11 #5
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_95161137
Er zijn tegenwoordig ook CV ketels die redelijk efficient electriciteit kunnen genereren, zogenaamde MWK ketels.

Weet niet of die ook op propaan bestaan.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_95161232
Ik zou geen cv combi ketel installeren: dat is een erg dure oplossing voor alleen wat warm tapwater. Ik zou een geiser nemen: dan kun je douchen, heb je warm water en je hebt geen stroom nodig. Een cv ketel heeft een pomp die stroom nodig heeft, terwijl een geiser gewoon het water door laat stromen op de waterdruk. Als je weggaat zet je de geiser gewoon uit.

Voor 230V op accustroom heb je een omvormer nodig. Voor een radiootje ofzo kan dat een simpele zijn (150 - 300 Watt), maar een echte boormachine heeft veel meer nodig en dus een dure omvormer.

Om te klussen voor het neerzetten van het huisje zou ik dan toch echt een aggregaatje huren.

Voor zonnepanelen met oplaadapparatuur en accu's is er heel veel te krijgen. Zelfs totaalpakketjes met goede uitleg. (bijv. conrad ofzo).

En ja: in de winter wordt het er gewoon koud. Ook met isolatie: zolang je niet stookt wordt het net zo koud als buiten (met goede isolatie duurt dat alleen wat langer). Zo vanaf halverwege de herfst zul je dan moeten aftappen als je weg gaat.
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 11:54:18 #7
17893 Forno
pi_95161535
Ok, misschien beter om een geiser te nemen. Ik ga eens kijken.

Cv-ketels die energie kunnen leveren ken ik, maar het verbruik zal er ook naar zijn. Een volwaardige cv-ketel is sowieso te veel van het goede. Alsof je een mini met een ferrari-motor uitrust. :+
pi_95161901
Denk dat voor een tuinhuisje zonder elektra de enige oplossing om continu verwarming en warnwater een gas gaskachel en geiser is. De opbrengst van zonnecolectoren met opslag en omvormer zullen altijd te laag zijn voor een 100% energie levering.
Om nog maar niet te spreken over de prijs en ruimte die nodig is
pi_95161906
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:54 schreef Forno het volgende:
Ok, misschien beter om een geiser te nemen. Ik ga eens kijken.

Cv-ketels die energie kunnen leveren ken ik, maar het verbruik zal er ook naar zijn. Een volwaardige cv-ketel is sowieso te veel van het goede. Alsof je een mini met een ferrari-motor uitrust. :+
neem een geisertje met ingebouwde generator, hoef je de waakvlam niet continu aan te hebben ( scheelt gas, en geen batterijen / 220V te voeren )

wij hebben hier in ons tuinschuurtje een vaillant MAG mini 11 GX(B) hangen, met generator en op de gasfles :)

bevalt ons goed :)
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 13:15:06 #10
17893 Forno
pi_95164597
Het huisje wordt waarschijnlijk een paar keer per jaar gebruikt, dus continue stoken is niet nodig.
Er komt een houtkachel in voor de warmte, die staat nu nog in het te slopen tuinhuisje, dat is tot nu toe geen probleem geweest.

Veel energie wordt er straks niet verbruikt. Hooguit een paar LED-spotjes, een oplaadpunt voor mobiel en laptop en een stereo'tje. Het is kostbaar, maar dat maakt het huisje wel bruikbaar voor een weekendje. Dat is gewoon niet te doen zonder stroom.
Heb berekend dat een 230Ah accu makkelijk een 8-tal spotjes van 5W een uur of tien kan laten branden. Dan is de accu voor 14% ontladen, dus nog zo'n 36% over voordat ie op de helft zit. Meer schijnt voor een accu niet gezond te zijn. Nu moet ik nog berekenen wat een omvormer aan stroom verbruikt, en wat er nog overblijft. En of de zonnepanelen in de winter in een dag een halve accu kunnen opladen??

Met ingebouwde generator laad zelf een batterij op? In principe zou het ook zonder moeten kunnen, als er een accu is. Die waakvlam hoef je toch maar 1 keer aan te doen?
pi_95165765
Geen idee over alle technische zaken, al lijkt een CV mij ook redelijk overkill. Ben ook erg benieuwd naar het eind resultaat. Je kende de site http://www.tumbleweedhouses.com vast al.
live your fears, fear your live
  donderdag 7 april 2011 @ 13:52:42 #12
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_95166122
Diesel aggregaat ingraven, aparte luchttoevoer, uitlaat en brandstof toevoer monteren. :)
1,5 meter is meer dan genoeg
zo goed..?
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 14:02:47 #13
17893 Forno
pi_95166490
Het resultaat zal helaas nog een paar jaar op zich laten wachten, er is op het moment geen budget voor. Daarom wil de 'opdrachtgever' (lees schoonmoeder), eerst weten hoeveel het ongeveer gaat kosten. :P
Die tumbleweedsite is leuk. Tuinhuisjes zijn sowieso leuk. De huisjes op dat terrein mogen niet hoger zijn dan 4 meter (de nok) en niet meer dan 28m2 aan vloeroppervlak hebben. De stahoogte onder het plafond om en nabij de 2,4m. Voldoe nu overal om en nabij net aan.

Zoals gezegd, een aggregaat is geen optie. Maakt toch geluid en trillingen, denk maar aan een dieselauto die 's nachts onder je raam staat de draaien. Heel irritant. Het wordt ook vriendelijk verzocht niet te doen in de regelementen.
pi_95166983
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:15 schreef Forno het volgende:
Met ingebouwde generator laad zelf een batterij op? In principe zou het ook zonder moeten kunnen, als er een accu is. Die waakvlam hoef je toch maar 1 keer aan te doen?
Die geisertjes hebben een vonkontsteking, geen waakvlam. De energie voor de vonkontsteking wordt opgewekt door een soort "waterkrachtcentrale" die gaat werken als je de kraan opendraait.

Met betrekking tot de energievoorziening zou je alles 12V kunnen houden. LED werkt prima op 12V, je hebt koelkasten op gas/12V Eilandsystemen voor zonneenergie kunnen ook prima op 12V en een accu is ook nog redelijk transporteerbaar, zodat je eventueel een volle accu van huis meeneemt, als de zon je in de steek laat.
pi_95168867
Inderdaad moet je voor de elektra gaan werken met laagspanning, eventueel met daaraan een kleine omvormer gekoppeld voor het opladen van telefoon/laptop en gebruik van een eenvoudige radio.

Huishoudelijke apparaten moet je zoeken in de caravan/camper of boot-handel. Ook voor zonnepanelen en accu's kun je daar goed terecht.

De koelkast op 12V (of 230V met gebruik van omvormer) zou ik niet zo snel doen. Een koelkast gebruikt nog best behoorlijk wat stroom. Dan moet je dus een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen en een hele serie accu's plaatsen. Voor weekendgebruik lijkt mij dat, financiëel gezien, niet echt aantrekkelijk. Dat is meer een oplossing voor continu-gebruik.
Voor weekendgebruik kies je inderdaad het beste een koelkast die op gas werkt.

Wat overigens enorm scheelt in het energieverbruik van je koelkast op locatie is de levensmiddelen thuis al goed koelen en ook een paar van die koelelementen invriezen (of gewoon flessen water). Als je de koelkast met die koude producten vult, is hij eigenlijk al meteen koud van binnen zodra je bij je huisje aankomt. Voor een weekendje hoef je dan eigenlijk niet eens de koelkast aan te zetten, de isolatie in combinatie met de bevroren koelelementen zorgt er al voor dat alles wel een dag of 2 a 3 koud blijft mits je de deur niet te vaak open doet.

Voor het klussen op locatie ben je wat betreft het grote gereedschap wel gebonden aan gebruik van een aggegraat of een hele zware omvormer ingebouwd in je auto (motor laten draaien!), maar dat is uiteraard slechts tijdelijke overlast. Anders zul je het met handgereedschap moeten doen, de vraag is of je dat wil...
pi_95169491
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:15 schreef Forno het volgende:

nee de generator in t geisertje levert alleen spanning als je warm water afneemt,

t ding heeft dus geen waakvlam zo als al gemeld werd. ( scheelt je dus weer gas.. )

en als er geen ontbranding plaats vind ( door dat er geen gas komt .. ) sluit de gasklep zich ook zelf weer.. ( * Ou-Tannu heeft de mag mini hier natuurlijk uitgebreid getest :P )

en er komt een redelijke sloot water uit nog :P ( meer dan uit t Fasto Spaargeisertje ( model Onbekent ) waar mn broer mee moet douchen in zn huurkeet :'D
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 15:25:22 #17
17893 Forno
pi_95170198
Ik snap em nu, moest het even laten bezinken.
Er staat natuurlijk altijd druk op het water wat de stroom opwekt als je de kraan open draait. :s)

Geen waakvlam is wel een voordeel idd.
pi_95170502
precies... dat dachten we hier dus ook.. nou staat er wel een 10KG fles onder met gas.. maar dan nog, zo`n waakvlam doe je ook niet elke keer aan en weer uit als je even warm water nodig hebt ;)
en zo`n lullig vlammetje kost nog best wat gas.. :P

en generator boven batterijen.. batterijen kan je vergeten, gaan lekken, corroderen dus mooi t hele zaakje vol.. heb je weer een pleuris werk aan.. (of ze zijn net leeg opt moment dat je t nodig hebt :/ )
pi_95172621
Ik ga eens even vragen hoe ze dat in Noorwegen doen
Daar hebben ze tig vakantiehuisjes zonder stroom en elektra. Wel een zonnepaneel en er zijn er bij waar je dan kunt douchen alleen niet zo lang als thuis.
pi_95179728
Zonnepaneel met ledverlichting is een leuk idee maar ik zou toch een extra voorziening meenemen.
Een gaslamp zoals je vroeger veel in caravans zag, deze zijn nog steeds te koop voor een paar tientjes. (of eventueel een losse gaslamp van campinggaz)
Idem voor de koelkast. Volgens mij ga je dat niet redden op zonneenergie maar een klein koelkastje op gas kan prima.
-
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 20:31:12 #21
17893 Forno
pi_95184316
Koelkast is op gas, daar was ik al uit.

Ik heb nog eens naar de opbrengsten van zonnepanelen in de winter gekeken, en die zijn best dramatisch. Misschien toch maar een klein aggregaatje erbij om de accu in de winter op te kunnen laden?
pi_95185393
doet me denken aan grand designs
  donderdag 7 april 2011 @ 21:04:31 #23
21865 WaVe
WaVe detected
pi_95186961
Zonnepanelen leveren in de winter inderdaad weinig op, minder instraling doordat de zon laag staat en minder lang omdat de dag zo kort duurt. In de winter kun je daar echt geen accu mee volladen/houden, tenzij je overdimensioneert. Het nadeel hiervan is dat je in de zomer teveel elektriciteit, hebt waar je niks mee doet, (in een normaal voedt je dat gewoon het net op, gebruikt je buurman het) omdat er geen elektrische aansluiting is.

een 87 wattpiek paneel levert tussen de 0 en (ongeveer) 90 watt; de jaaropbrengst zal zo rond de 80 kWh liggen bij een goede orientatie. Probeer 's te zoeken op eilandbedrijf, er zijn vast meer mensen die dit probleem hebben opgelost. Misschien ook 's kijken hoe boten dit doen?

Verder lijkt een geisertje me een betere oplossing dan een hele ketel, de geiser is goedkoper en eenvoudiger.

Voor het klussen kun je het beste een aggregaat huren denk ik.
pi_95188257
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 20:31 schreef Forno het volgende:
Koelkast is op gas, daar was ik al uit.

Ik heb nog eens naar de opbrengsten van zonnepanelen in de winter gekeken, en die zijn best dramatisch. Misschien toch maar een klein aggregaatje erbij om de accu in de winter op te kunnen laden?
of de accu wissellen? voor een vol exemplaar?

( of een watermolentje maken in je hemelwater ;) )
pi_95189014
Het kost een paar centen maar een hele mooie oplossing is om in de zomer je elektriciteit uit zonnepanelen te halen, en in accu's te laden, en in de winter worden deze bijgeladen door een brandstofcel.
De brandfstofcel werkt geruisloos dus niemand heeft er last van.
Het doet wel pijn in de portemonee want een kleine cel waarmee je in een dag je accu kunt opladen kost ca 2000 euro.
-
pi_95189125
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:30 schreef quo_ het volgende:
Het kost een paar centen maar een hele mooie oplossing is om in de zomer je elektriciteit uit zonnepanelen te halen, en in accu's te laden, en in de winter worden deze bijgeladen door een brandstofcel.
De brandfstofcel werkt geruisloos dus niemand heeft er last van.
Het doet wel pijn in de portemonee want een kleine cel waarmee je in een dag je accu kunt opladen kost ca 2000 euro.
dan kan je ook wel een klein aggregaatje in de grond lepelen ;p
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')