abonnement Unibet Coolblue
  maandag 14 augustus 2000 @ 11:40:48 #1
2209 puntloos
Gij zult niet JeWeetWellen!
pi_297797
Ik post+lees dit filosofiegedeelte eigenlijk vrijwel nooit. En de reden dat ik dit niet lees wil ik even proberen te verwoorden, want het is namelijk een effect van een stukje van mijn levensfilosofie - misschien hebben jullie hier een mening/inzicht over.

Het is namelijk zo dat filosofie mij op zich mateloos interesseert, maar dat ik de 'ervaring' heb dat er maar erg weinig gezegd wordt in boeken, geschriften enzovoort die ik niet al bedacht/overwogen of impliciet/onbewust verwerkt heb in mijn eigen beeld van de wereld.

Een arrogant standpunt, ik weet, maar of je me gelooft of niet neem dit even als gegeven aan. Mijn main point komt hier:

Aangezien mijn doel is om zo weinig overbodig werk te doen, op welke manier dan ook, heb ik het gevoel dat veel dingen uiteindelijk mijn 'investering' niet waard zijn. Het lezen van topics, en nog meer, het grondig en nauwgezet formuleren van posts (zeker in dit topic waar fijne nuances heel belangrijk zijn) kost te veel van mijn tijd terwijl ik het gevoel heb dat er vaak niet genoeg interessante nieuwe gedachten voor mijzelf uit komen, om de initiele tijdsinvestering achteraf te rechtvaardigen,

Dus hoewel ik weet dat er wel wat zaken hier besproken zullen worden waar ik interesse in heb heb ik voorlopig ervoor gekozen hier weinig rond te kijken. Waarom wel de andere topics en in bijzonder rel& psych, dan? Nou, omdat ik daar resp. in de stemming voor moet zijn en wel heel geinteresseerd maar minder kennis over heb.

Tot zover het voorbeeld van dit forum, verder in het algemeen: Gesteld dat je intensief wil leven, of iig je tijd niet wil verdoen, hoe kun je vooraf zinnige keuzes maken die je helpen zo weinig mogelijk tijd te vergooien? Heeft iemand een echte strategie? (want ik zelf doe het redelijk onberedeneerd, gevoelsmatig)

-punt

Life (n), Something that goes 'squish' when you step on it.
  maandag 14 augustus 2000 @ 11:45:35 #2
5092 basszje
desinfecterend helder
pi_297804
Tja, lastig punt. Iedereen wil denk ik wel intensief en <i>echt</i> leven, maar vrijwel iedereen heeft het gevoel dat dit iedere keer erbij inschiet. Me inkloeding dus.

Als je hierover gaat nadenken en alles plannen ben je volgens mij zo nauwkeurig bezig een boeiend leven te hebben dat het vanzelf te gedwongen ( niet boeiend ) hoort.

Beter leven is voor mij denk ik : minder zorgen maken over kleine dingen en daaraan ergeren ( late treinen, etc ) en meer dingen 'spontaan' proberen te doen.

Voorbeeld : Ik heb zin om morgen uit te gaan in Amsterdam. Ga dan! Als niemand mee wil ga alleen.

Als je zin heb om bv naar parijs te gaan, boek last minute.

Doe gewoon dus wat je leuk lijkt, maar uiteindelijk toch nooit doet.

maar ja, het blijft lastig

Zwiebelvapen is een professie slechts beoefent door de meesters van de zwavelvis .....
  maandag 14 augustus 2000 @ 12:46:32 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_297877
quote:
Op 14 augustus 2000 11:40 schreef puntloos het volgende:
Waarom wel de andere topics en in bijzonder rel& psych, dan? Nou, omdat ik daar resp. in de stemming voor moet zijn en wel heel geinteresseerd maar minder kennis over heb.
Ha, grappig. Ik lees Rel&Psych juist vrijwel nooit, omdat ik eigenlijk gewoon niet geinteresseerd ben in het leed en de problemen van anderen (egoistisch, ik weet het...)

Meer algemeen:

Ik sta er eigenlijk niet zo bij stil of een handeling zonde is van mijn kostbare tijd. In weze is bijv. Fokken iha eigenlijk tijdverspilling, maar 'k vind het gewoon leuk. Of ik die tijd ook had kunnen gebruiken om echt iets te leren of iets nuttigs te doen, tja... 'k zit er niet zo mee...
[/quote]

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 15 augustus 2000 @ 02:41:26 #4
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_298669
Hmmm, als ik het goed begrijp, en correct me if i am wrong, dan komt het erop neer dat Puntloos vindt dat dit forum gaat over niets en dat hij zijn tijd en energie beter kan besteden aan het psychologieforum omdat het daar wel ergens over dreigt te gaan? Of te wel, hij vind dit forum pure tijdverspilling. Maar als dit forum nergens over gaat, dan roept dat meteen de vraag op naar de zingeving van heel Fok! Is Fok! een tijdsverspilling dan wel een tijdsinvulling, een tijdsverdrijf, of een verpozing?
I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
pi_299479
quote:
Op 15 augustus 2000 02:41 schreef Kangaroo het volgende:
Hmmm, als ik het goed begrijp, en correct me if i am wrong, dan komt het erop neer dat Puntloos vindt dat dit forum gaat over niets en dat hij zijn tijd en energie beter kan besteden aan het psychologieforum omdat het daar wel ergens over dreigt te gaan? Of te wel, hij vind dit forum pure tijdverspilling. Maar als dit forum nergens over gaat, dan roept dat meteen de vraag op naar de zingeving van heel Fok! Is Fok! een tijdsverspilling dan wel een tijdsinvulling, een tijdsverdrijf, of een verpozing?
Ik weet niet welk topic jij hebt gelezen, maar wat ik uit het verhaal opmaak is dat puntloos zich niet wenst te beziggen met posts in dit forum omdat het:
* te tijdrovend is.
* voor hem niet echt interessant is omdat hij veel dingen toch al heeft overdacht
* zijn tijd -voor zijn gevoel- beter besteedt door te reageren in bijv. R&P.

Don't be a smart-ass..

P. A. Lumile

Ik word wakker, ik doe een plas en sta op.. en denk ineens: "Verrek dat moest andersom!"
  woensdag 16 augustus 2000 @ 02:48:44 #6
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_299930
quote:
Op 15 augustus 2000 19:34 schreef P. A. Lumile het volgende:
Ik weet niet welk topic jij hebt gelezen, maar wat ik uit het verhaal opmaak is dat puntloos zich niet wenst te beziggen met posts in dit forum omdat het:
* te tijdrovend is.
Wat zegt dat hij er geen tijd in wil steken, dat geeft een zekere desinteresse aan
quote:
* voor hem niet echt interessant is omdat hij veel dingen toch al heeft overdacht
Zeker, dat versterkt alleen maar het idee dat hij het nutteloos vindt om hier te posten. Want waarom zou je het wiel uitvinden voor de 2e keer? Da's niet effectief.
quote:
* zijn tijd -voor zijn gevoel- beter besteedt door te reageren in bijv. R&P.
Nou dan? Dus vind hij het een totaal zinloze bezigheid, ik zeg niks nieuws hoor
quote:
Don't be a smart-ass..
vooruit dan maar, ik zal mijn achterwerk vragen niet meer zo slim te zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Kangaroo op 16-08-2000 02:50]

I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
  woensdag 16 augustus 2000 @ 03:21:34 #7
2209 puntloos
Gij zult niet JeWeetWellen!
pi_299942
Ik heb geen zin om op flauwe interpretaties te gaan reageren maar ik wil nog wel even toelichten dat mijn keuze welke posts ik wel of niet lees geheel gevoelsmatig is en dat mijn redenering daaromheen over intensief leven is ingegeven door mijn observatie van dat post-leesgedrag hier op FOK. Een aardig voorbeeld, verder niets.

Tendentieuze waardeoordelen dat ik wie of wat dan ook niet de moeite waard zou vinden zijn dus niet van toepassing.

Life (n), Something that goes 'squish' when you step on it.
pi_300360
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP


o sorry ging puur op gevoel hoor, heeft NIX met desinteresse te maken.

  woensdag 16 augustus 2000 @ 17:01:14 #9
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_300554
quote:
Op 16 augustus 2000 03:21 schreef puntloos het volgende:
Ik heb geen zin om op flauwe interpretaties te gaan reageren maar ik wil nog wel even toelichten dat mijn keuze welke posts ik wel of niet lees geheel gevoelsmatig is en dat mijn redenering daaromheen over intensief leven is ingegeven door mijn observatie van dat post-leesgedrag hier op FOK. Een aardig voorbeeld, verder niets.

Tendentieuze waardeoordelen dat ik wie of wat dan ook niet de moeite waard zou vinden zijn dus niet van toepassing.


Ho, ho, ho, een waardeoordeel, nee, zeker niet. Het zegt alleen iets over wat jij van het filosofie forum vindt. Je zegt eigenlijk dat je alles al weet, of al overdacht hebt en daarom vind je het een nutteloze bezigheid om hier te posten. Nou is heel Fok! een nutteloze bezigheid maar wie zegt dat je altijd nuttige dingen zou moeten doen? Op het strand liggen is ook nutteloos. Een boek lezen voor je plezier is ook nutteloos, etc. En natuurlijk is het gehalte van het filosofieforum niet zodanig dat er een intellectuele uitdaging voor jou in zit. Maar ik daag je dan nu uit om dan een echte intelligente discussie aan te gaan hier op het Filosofieforum, kies iets waar je alles al van weet, en waar wij dus een flinke kluif aan zullen hebben om jou van je standpunt af te brengen. En waren mijn opmerkingen flauw? ja, vind je het gek als je zo'n arrogante posting voor je neus krijgt. Kom maar op zou ik zeggen en toon aan dat je gelijk hebt en je arrogantie dus terecht is.
I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
  woensdag 16 augustus 2000 @ 17:03:11 #10
5092 basszje
desinfecterend helder
pi_300560
Wel jammer dat een topic dat veel potentie had ( ja ook ik ken moeilijke woorden ) verzand in gebla tussen verschillende fokkers ..

Dus [ontopic] weer ( en ik sluit de tag niet af ! )

Zwiebelvapen is een professie slechts beoefent door de meesters van de zwavelvis .....
  donderdag 17 augustus 2000 @ 00:27:12 #11
2209 puntloos
Gij zult niet JeWeetWellen!
pi_301049
Inderdaad.. Lijntje:

***********************************************************

En dan weer blij verder met het daadwerkelijke topic, Aangevallen wilde ik me even verdedigen maar das klaar nu.

quote:
Op 14 augustus 2000 11:45 schreef basszje het volgende:
Tja, lastig punt. Iedereen wil denk ik wel intensief en echt leven, maar vrijwel iedereen heeft het gevoel dat dit iedere keer erbij inschiet. Me inkloeding dus.

Als je hierover gaat nadenken en alles plannen ben je volgens mij zo nauwkeurig bezig een boeiend leven te hebben dat het vanzelf te gedwongen ( niet boeiend ) hoort.


Precies, daarom laat ik het ook gedeeltelijk onbewust gebeuren (zie voorbeeld hierboven). Als je teveel tijd besteed aan meta-denken (denken over denken dus) dan heb je helemaal geen tijd over voor de essentie.

En daar is dan een probleempje: "beauty comes in little things" - oftewel de fijne nuances zijn datgene dat het leven mooi maakt. Het probleem met mijn werkwijze is dat het soms juist de leuke dingen geen kans geeft, alleen ik denk dat een heel zinnige vraag is: Kom ik netto positief uit? En uit ervaring (heb et eens heel bewust geprobeerd, op een forum (niet deze) en ook met mensen. ) En mijn persoonlijke score was dat ik iig op mijn gevoel af moet gaan.

quote:
Beter leven is voor mij denk ik : minder zorgen maken over kleine dingen en daaraan ergeren ( late treinen, etc ) en meer dingen 'spontaan' proberen te doen.

Voorbeeld : Ik heb zin om morgen uit te gaan in Amsterdam. Ga dan! Als niemand mee wil ga alleen.


Een goede theorie. Je moet denk ik eerst bij jezelf kijken en bepalen hoe goed je bent in inschatten, en ook welke onderwerpen je beter kunt 'invoelen' of je achteraan wil gaan en welke je gewoon maar achteraan moet gaan.

Het lijkt lekker op goudzoeken. Ga naar arizona, graaf 300meter recht naar beneden en misschien vind je heel veel goud.
Of ga naar een beek, plaats een aantal zeven, en je vindt 'zeker' een paar hele kleine beetjes goud. Ik denk dat met bepaalde zelfkennis en kennis van de wereld je een eind komt.

Life (n), Something that goes 'squish' when you step on it.
  donderdag 17 augustus 2000 @ 12:50:57 #12
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_301319
Intensief leven bestaat volgens mij niet als een objectief gegeven. Je leeft, en jij en anderen beslissen hoe je wil/moet leven en volgens mij is dat alles wat er is.
Of iets nuttig en overbodig is, is een puur persoonlijke keuze, gebaseerd op de eigen levensinstelling.
De ervaring van het leven bepaalt of de ervaring intensief is of niet. Het lijkt mij dus eerder een vraag naar de ervaring (psychologie) dan een vraag van filosofische aard.

[Dit bericht is gewijzigd door Kangaroo op 17-08-2000 12:56]

I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')