abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:41:55 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95069995
quote:
De Eerste Kamer heeft vandaag unaniem het plan verworpen waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de verplichte elektronische uitwisseling van medische gegevens wilde regelen.

Het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) is volgens de Senaat in de landelijke opzet nu niet veilig genoeg. De Tweede Kamer ging in 2009 al met het EPD akkoord, maar de Eerste Kamer blijft na heel veel discussies bezwaren zien.

De Senaat wil dat de privacy van de patiënt beter wordt bewaakt en dat het systeem in de regio's in de praktijk wordt opgebouwd. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) slaagde er vorige week niet in de Eerste Kamer te overtuigen van de meerwaarde van het EPD.

Voordelen
Omdat ze zelf wel grote voordelen ervan ziet, vooral voor de steeds mobielere mens die overal een ongeval kan krijgen, trok ze het voorstel niet in bij de aanhoudende weerstand. Schippers eigen VVD, PvdA, GroenLinks en SP kondigden al aan tegen te stemmen.
http://www.automatisering(...)atientendossier.aspx

Nice.
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:42:50 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_95070028
Oud nieuws :)
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:43:44 #3
136730 PiRANiA
pi_95070071
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:42 schreef Hephaistos. het volgende:
:@. Link naar eerder topic? Ik dacht dat het eerst werd voorspeld en nu definifiet is?
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:45:50 #4
136730 PiRANiA
pi_95070160
quote:
Elektronisch Patiëntendossier gaat definitief niet door

Binnenland Het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD) gaat definitief niet door. Alle partijen in de Eerste Kamer stemden zoals verwacht tegen het wetsvoorstel voor grootschalige uitwisseling van medische gegevens.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)efinitief-niet-door/
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:48:38 #5
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_95070269
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:43 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

:@. Link naar eerder topic? Ik dacht dat het eerst werd voorspeld en nu definifiet is?
Oh ja, je hebt gelijk... Dacht dat het een tijdje geleden al unaniem weggestemd was.
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:48:42 #6
136730 PiRANiA
pi_95070274
RTL
quote:
Nieuw patiëntendossier van de baan
Alle partijen in de Eerste Kamer hebben de plannen voor het Electronisch Patiëntendossier (EPD) verworpen. Het EPD is volgens de Senaat in de landelijke opzet nu niet veilig genoeg.
http://goo.gl/0RZ8F
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:49:06 #7
136730 PiRANiA
pi_95070297
NOS teletekst:
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:03:09 #8
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95070942
Kreeg daar laatst een brief over. Van de baan dus. Mooi.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_95071020
Mooie schijnbeweging.
Hierdoor vergeten we zo maar even de OV-chip en vingerafdrukken in paspoort.
Descending into the abyss.
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:05:31 #10
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_95071069
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:42 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar wel goed nieuws. :7
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:08:47 #11
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95071258
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:04 schreef hexta het volgende:
Mooie schijnbeweging.
Hierdoor vergeten we zo maar even de OV-chip en vingerafdrukken in paspoort.
En dat er onrechtmatig te pas en te onpas allemaal kopietjes van je paspoort worden gemaakt. Was gisteren bij Radar.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 5 april 2011 @ 15:11:30 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_95071418
Ben niet tegen een EPD, mits goed geregeld.
Waar ik wel tegen ben is dat iedereen nu een eigen systeem in elkaar gaat flansen wat over een aantal jaar aan elkaar geknoopt moet worden.
En drie keer raden waardoor er dan lekken door gaan ontstaan. :X
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_95072062
Had men dan niet beter voordat men die plannen al zo ver heeft laten uitkristaliseren het eerst door de eerste kamer kunnen loodsen.
pi_95072282
Mooi, beter laat dan nooit zeg maar. Hebben we toch niet voor niets een eerste kamer, blijkbaar kan die nog wel zelfstandig nadenken.

Wat ik wel wil weten is hoeveel miljard er nu door de plee is gespoeld. Want de plannen waren verder dan vergevorderd; het systeem was al bijna klaar begreep ik. En inderdaad waarom het plan nog niet eerder door de eerste kamer is getoetst.
pi_95074724
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:26 schreef Farenji het volgende:
Mooi, beter laat dan nooit zeg maar. Hebben we toch niet voor niets een eerste kamer, blijkbaar kan die nog wel zelfstandig nadenken.

Wat ik wel wil weten is hoeveel miljard er nu door de plee is gespoeld. Want de plannen waren verder dan vergevorderd; het systeem was al bijna klaar begreep ik. En inderdaad waarom het plan nog niet eerder door de eerste kamer is getoetst.
300 miljoen
bron: http://www.nu.nl/politiek(...)atientendossier.html

Wat een faalactie overigens van Schippers, door haar eigenwijsheid is nu het hele systeem door de plee gespoeld terwijl het met een paar minieme wijzigingen een prima systeem zou zijn geweest.
pi_95077623
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:11 schreef Netsplitter het volgende:
Ben niet tegen een EPD, mits goed geregeld.
Waar ik wel tegen ben is dat iedereen nu een eigen systeem in elkaar gaat flansen wat over een aantal jaar aan elkaar geknoopt moet worden.
En drie keer raden waardoor er dan lekken door gaan ontstaan. :X
Die eigen systemen bestaan al lang, en worden vaak al regionaal aan elkaar geknoopt. Wat het landelijk epd is is ook niet meer dan een koppeling van die systemen, alleen dan met toezicht op beveiliging, logging en fatsoenlijke standaarden. Plus bestaande systemen mogen alleen gekoppeld worden als deze aan de veiligheidseisen voldoen, waardoor de beveiliging verder verbeterd wordt.

De regionale systemen waar het senaat voor is is juist stukken onveiliger dan het landelijke systeem.
pi_95077829
Overigens, wat betreft privacy: Als je een huisarts of ziekenhuis met een leuk verhaaltje belt heb je al een grote kans dat je een dossier mee krijgt, zonder dat iemand weet waar het daadwerkelijk naar toe gaat. In het landelijke epd wordt gelogd wie het inkijkt en zal je als patient ook automatisch hierover per email of sms kunnen worden genotificeerd. Je hebt dus een veel beter beeld van wie je dossiers inzien.
pi_95078422
Saai topic, zijn er geen redenen waarom we de hoge heren in Den Haag de huid vol kunnen schelden?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_95078485
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:39 schreef waht het volgende:
Saai topic, zijn er geen redenen waarom we de hoge heren in Den Haag de huid vol kunnen schelden?
Ze hebben een ontwikkeling die de beveiliging van patientendossiers enorm zou verbeteren gestopt, om de voorkeur te geven aan veel minder veilige projecten. Geen reden genoeg?
pi_95078697
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:41 schreef kipknots het volgende:

[..]

Ze hebben een ontwikkeling die de beveiliging van patientendossiers enorm zou verbeteren gestopt, om de voorkeur te geven aan veel minder veilige projecten. Geen reden genoeg?
Maar het EPD zou toch een grove schending van de privacy zijn? Of was dat allemaal gebakken lucht?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_95078951
Grootste bezwaar dat het allemaal landelijk op 1 punt opgeslagen wordt; en de beveiliging en authorisatie zou niet goed geregeld zijn. Zo was er geen goede controle op wie het allemaal in mocht zien en wie niet; de patient kon zelf ook niet inzien wie er allemaal inzage hadden gehad. verder was de beveiliging niet goed zodat bijv het risico bestaat dat zorgverzekeringen of andere ongewenste partijen er in kunnen grasduinen.

Met kleinere regionale patientendossiers heb je natuurlijk ook zeker geen optimale situatie maar het risico en het impact van misbruik is veel kleiner.
pi_95079168
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:54 schreef Farenji het volgende:
Grootste bezwaar dat het allemaal landelijk op 1 punt opgeslagen wordt; en de beveiliging en authorisatie zou niet goed geregeld zijn. Zo was er geen goede controle op wie het allemaal in mocht zien en wie niet; de patient kon zelf ook niet inzien wie er allemaal inzage hadden gehad. verder was de beveiliging niet goed zodat bijv het risico bestaat dat zorgverzekeringen of andere ongewenste partijen er in kunnen grasduinen.

Met kleinere regionale patientendossiers heb je natuurlijk ook zeker geen optimale situatie maar het risico en het impact van misbruik is veel kleiner.
Het eerste punt klopt al niet, de dossiers blijven op precies dezelfde plaats opgeslagen als nu al het geval is: In het lokale epd van de huisarts / het ziekenhuis. Het landelijk EPD bevat enkel data over in welk systeem je dossier staat en wie het heeft ingezien. Je kan dossiers ook niet in batch ophalen, maar enkel per stuk. Het is dus niet makkelijker (juist moeilijker, aangezien de aangesloten systemen aan een lading veiligheidseisen moeten voldoen) om bij dossiers te komen.

Als patient kan je in de nieuwe versie ook zien wie je dossier heeft ingezien en er wordt ook gewerkt aan een notificatie systeem waardoor je automatisch op de hoogte wordt gesteld als iemand je dossier inkijkt.

Bij regionale systemen is er veel minder toezicht op logging en beveiliging, waardoor dit juist veel moeilijker is te waarborgen.
pi_95079488
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:47 schreef waht het volgende:

[..]

Maar het EPD zou toch een grove schending van de privacy zijn? Of was dat allemaal gebakken lucht?
Het was in ieder geval aardig opgeklopt. Voor de zorg zou het echt een uitkomst zijn. Ik zie sowieso niet in op wat voor manier het EPD een inbreuk op de privacy zou zijn. Enige bezwaar lijkt mij de eventuele beveiligingsrisico's.
pi_95079690
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 18:07 schreef DroomFiguur het volgende:

[..]

Het was in ieder geval aardig opgeklopt. Voor de zorg zou het echt een uitkomst zijn. Ik zie sowieso niet in op wat voor manier het EPD een inbreuk op de privacy zou zijn. Enige bezwaar lijkt mij de eventuele beveiligingsrisico's.
Het is voor sommige mensen nogal een inbreuk op de privacy als je medische gegevens gewoon beschikbaar zijn voor een dokter aan de andere kant van het land waar je helemaal niks mee te maken hebt.
pi_95079737
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 18:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het is voor sommige mensen nogal een inbreuk op de privacy als je medische gegevens gewoon beschikbaar zijn voor een dokter aan de andere kant van het land waar je helemaal niks mee te maken hebt.
Ik zie niet echt in waarom een dokter waar je helemaal niks mee te maken hebt jou dossier zou willen inzien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')