abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95069522
Ik sta voor de taak om bij de ISO-stekker van mijn autoradio de rode en de gele draad om te wisselen, omdat mijn radio anders iedere keer alles vergeet als ik het contact uitdraai.

Het probleem is alleen, ik heb geen flauw idee hoe ik de kabeltjes uit die ISO-stekker kan krijgen, en er weer terug in! Blijkbaar ben ik ook de enige dit dat niet snapt, want op internet lees ik alleen maar advies over 'even' draadjes doorknippen, en 'gewoon' de zaak aan elkaar solderen. Maar ik weet helemaal niet hoe dat moet :') !

Kunnen jullie mij helpen, en op de meest infantiele manier uitleggen hoe ik het voor elkaar kan krijgen?
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:41:45 #2
198721 DOPERT
Jup, ja zeker
pi_95069989
• Haal bij de lokaale elektraboer: http://pimtensen.nl/shop_(...)ub_id=51&cur_id=2066 o.i.d.
• Knip bijde draadjes door. Niet te dicht bij je ISO stekker
• Stip beide draadjes ongeveer 1 cm (dit kan je met een aansteker doen, of een striptang, of je nagels)
• Pak een knijptang, bevestig de kabelverbindstukjes die ik bovenaan linkte aan alle 4 de draaden. Sluit het daarna op elkaar aan, en klaar is kees. Kan je ook makkelijk weer terug zetten naar orgineel :)

[ Bericht 4% gewijzigd door DOPERT op 05-04-2011 14:43:20 (typfauwt) ]
euhhh
pi_95070147
Kijk daar heb ik wat aan! Maar in die link hebben ze het over speakeraansluitingen, maakt dat niet uit? Kan je daar ook de stroomdraden gewoon mee aansluiten?
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:49:55 #4
198721 DOPERT
Jup, ja zeker
pi_95070328
Ja, dat kan!

Edit: Dit was even een snel voorbeeld. Dat soort kabelverbindstukjes vind je in allerlei soorten en maten. Zolang het een geleidende materiaal is (koper oid) werkt het gewoon :)

Tip: Als je het heb aangesloten en het werkt, zou ik even het kopere gedeelte isoleren door een plakbandje (of, als je die op die website heb, dat rubbertje er even helemaal overheen schuiven). Anders heb je kans dat die geleidende materialen op die kabelverbindstukjes elkaar aanraken, dat veroorzaakt dus storingen.
euhhh
pi_95070763
Oké, top! Op naar de Gamma dan maar, ik laat wel even weten of het gelukt is!
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:00:47 #6
198721 DOPERT
Jup, ja zeker
pi_95070831
Ben benieuwd, succes :o
euhhh
pi_95071425
Je kunt ook de stekkertjes uit de iso-stekker halen en omwisselen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:27:01 #8
198721 DOPERT
Jup, ja zeker
pi_95072315
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:11 schreef FransDeens het volgende:
Je kunt ook de stekkertjes uit de iso-stekker halen en omwisselen.
Dat is een heel stuk lastiger om correct te doen :)
euhhh
pi_95072422
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:27 schreef DOPERT het volgende:

[..]

Dat is een heel stuk lastiger om correct te doen :)
Dat zou moeten lukken met een schroevendraaier waarmee je een pinntje indrukt zodat het plastic dat niet tegenhoudt.

Hou je ook rekening met het feit dat je radio nu altijd aan blijft staan? Een versterker die altijd aanstond heeft mijn accu in 2 uur leeggetrokken :+
pi_95072555
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:28 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Dat zou moeten lukken met een schroevendraaier waarmee je een pinntje indrukt zodat het plastic dat niet tegenhoudt.

Hou je ook rekening met het feit dat je radio nu altijd aan blijft staan? Een versterker die altijd aanstond heeft mijn accu in 2 uur leeggetrokken :+
Een beetje radio heeft een stand waarbij hij wel uitgaat maar toch nog een beetje stroom gebruikt om alles te onthouden. Daar trekt ie echt je accu niet in 2 uur mee leeg.
pi_95073301
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:28 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Dat zou moeten lukken met een schroevendraaier waarmee je een pinntje indrukt zodat het plastic dat niet tegenhoudt.

Hou je ook rekening met het feit dat je radio nu altijd aan blijft staan? Een versterker die altijd aanstond heeft mijn accu in 2 uur leeggetrokken :+
Bij sommige auto merken moet je dit juist omdraaien om het leegtrekken te voorkomen, Volkswagen had dit bijvoorbeeld.
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:46:41 #12
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95073319
zit er geen amp stekkertjes op de kabel van je radio? want dat hoort eigelijk wel zo
pi_95075864
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:27 schreef DOPERT het volgende:
Dat is een heel stuk lastiger om correct te doen :)
Dat vind ik niet, maar wellicht is het voor een leek inderdaad lastig. Overigens zijn de stekkers waar je naartoe linkt bijna een garantie voor storingen omdat ze niet volledig geïsoleerd zijn, die gaan kortsluiting maken tegen de radio aan. Je moet ronde stekker hebben waarvan het vrouwtje volledig is geïsoleerd, zoals deze:

http://pimtensen.nl/shop_(...)ub_id=51&cur_id=1964

En dan bedoel ik die ronde waarvan 10 vrouwtjes en 8 mannnetjes op het plaatje staan.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:28 schreef Gokhan03 het volgende:
Hou je ook rekening met het feit dat je radio nu altijd aan blijft staan? Een versterker die altijd aanstond heeft mijn accu in 2 uur leeggetrokken :+
Als de radio aan bleef staan zouden de zenders wel in het geheugen blijven staan :)

[ Bericht 4% gewijzigd door FransDeens op 05-04-2011 16:49:58 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:49:51 #14
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_95076309
Opel heeft bijvoorbeeld nog wel eens een dergelijke omschakeling nodig om ervoor te zorgen dat de radio geheugen houdt. Daarnaast is het volgens mij makkelijk om de pinnetjes eruit te drukken en opnieuw te plaatsen, dit is met een propere schroevendraaier wel te doen. Anders inderdaad even solderen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:02:02 #15
198721 DOPERT
Jup, ja zeker
pi_95076865
quote:
Overigens zijn de stekkers waar je naartoe linkt bijna een garantie voor storingen omdat ze niet volledig geïsoleerd zijn, die gaan kortsluiting maken tegen de radio aan. Je moet ronde stekker hebben waarvan het vrouwtje volledig is geïsoleerd, zoals deze:
Het was ook puur als indicatie (even snel google :) ). Tevens is diegene die ik gelinkt heb wel te isoleren via tape.

Maar je heb zeker gelijk. Die jij linkt zijn stukke beter ervoor.
euhhh
pi_95076930
Zo, het is gelukt! De radio onthoudt nu wel alle instellingen en zenders, en volgens mij kan ie de boel ook niet leeg trekken want hij gaat niet eens aan als de stroom niet aan staat (oude radio deed dat wel :') ). Maar goed, that's not the point, hij doet wat ik wil en wie gaat er nou radio luisteren met de motor uit.

Ik heb het trouwens opgelost met kroonsteentjes, ik vroeg het na bij de Gamma en dat is waar de medewerker mee kwam. Vrij simpele oplossing eigenlijk :P
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:04:00 #17
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_95076967
Zolang het maar stevig zit en geïsoleerd is. Kroonsteentjes zijn niet het beste maar wel het simpelste.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_95077034
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zolang het maar stevig zit en geïsoleerd is. Kroonsteentjes zijn niet het beste maar wel het simpelste.
ze isoleren beter dan die speaker aansluitingen
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:09:08 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95077181
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:05 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

ze isoleren beter dan die speaker aansluitingen
als je goeie hebt niet. dus geisoleerde. en op de speakers staat geen 200A (of wat je zekering in de auto door kan geven)
pi_95077298
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:09 schreef T42 het volgende:

[..]

en op de speakers staat geen 200A
op de voeding van de autoradio ook niet
pi_95077679
Geen idee of er 200 ampère op die speakers staat, maar dat zal wel niet aangezien het de standaard huis-tuin-en-keuken-Seat-speakertjes zijn die er altijd al in hebben gezeten :P Maar dat heeft toch niks te maken met de draden die ik heb verwisseld? Of toch wel?
pi_95078994
Kroonsteentjes. Zo beginnen spontane autobranden vaak :+
pi_95086422
Kroonsteentjes zijn inderdaad niet echt geschikt voor in de auto.

Als ik je een tip mag geven: Ga voor advies over auto-elektronica niet meer naar Gamma.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_95094862
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:27 schreef DOPERT het volgende:

[..]

Dat is een heel stuk lastiger om correct te doen :)
bij mijn pioneer/seat anders een fluitje van een cent..
Eruit trekken, er weer insteken en klaar :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_95095061
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:16 schreef FransDeens het volgende:
Kroonsteentjes zijn inderdaad niet echt geschikt voor in de auto.

Als ik je een tip mag geven: Ga voor advies over auto-elektronica niet meer naar Gamma.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:31:58 #26
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95095873
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:11 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

op de voeding van de autoradio ook niet
maar de accu kan dat wel geven... ken genoeg leken die een subje aansluiten direckt op de accu zonder zekering met lekkere dikkekabel
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:33:58 #27
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95096027
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 17:21 schreef Mr.Grant het volgende:
Geen idee of er 200 ampère op die speakers staat, maar dat zal wel niet aangezien het de standaard huis-tuin-en-keuken-Seat-speakertjes zijn die er altijd al in hebben gezeten :P Maar dat heeft toch niks te maken met de draden die ik heb verwisseld? Of toch wel?
een paar mA

maar de voeding van een radio kan afgezekerd zijn met 15A dat is genoeg voor een brandje

en de accu kan nog veel meer geven gooi er maar eens een steeksleutel op perongeluk
pi_95098689
Waarom zijn kroonsteentjes dan niet ideaal voor in de auto? Maar het zal nu toch niet zo zijn dat er morgen een rokend wrak voor de deur staat als ik wakker word :9 Ik bedoel het enige wat ik feitelijk heb gedaan is twee van die pietepeuterige draadjes van de ISO-stekker omgedraaid.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:33 schreef T42 het volgende:

[..]

een paar mA

maar de voeding van een radio kan afgezekerd zijn met 15A dat is genoeg voor een brandje

en de accu kan nog veel meer geven gooi er maar eens een steeksleutel op perongeluk
Daar ga je trouwens ook al, ik heb totaal geen idee wat een bepaald amperage nu precies inhoudt (en ook wat afzekeren is, als we dan toch bezig zijn :') ).
pi_95099248
Een auto beweegt en trilt, waardoor kroonsteentjes los kunnen raken, of dat er iets tegenaan komt wat kortsluiting veroorzaakt. Al zal het allemaal wel meevallen, vooral als je er wat tape omheen doet voor isolatie en versteviging. Maarja, na 5 jaar is die tape gaar en kan de spontane zelfontbranding alsnog plaatsvinden ;)
pi_95099546
Oke, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Maar dan is de vraag, hoe pak je het dan helemaal goed aan? Ik geloof niet dat je die draadjes zo een twee drie uit een ISO-stekker krijgt...
pi_95100996
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:14 schreef Mr.Grant het volgende:

Daar ga je trouwens ook al, ik heb totaal geen idee wat een bepaald amperage nu precies inhoudt (en ook wat afzekeren is, als we dan toch bezig zijn :') ).
Amperage, (eigenlijk bestaat dit niet en heet het stroom, net als dat voltage spanning heet)
is de stroomsterkte/snelheid.

Op het moment dat er kortsluiting opstreed, word de stroom gigantisch hoog. Oneindig hoog om precies te zijn. Dit kan tot brand e.d. leiden.
Als je je radio zou afzekeren, wat waarschijnlijk al gedaan is, dan plaat je een buisje tussen de draad welke zou doorbranden als de stroom boven de opgegeven stroom op de zekering komt.

Stel je car hifi zou 20A trekken, dan plaats je een zekering van ongeveer 30A. Als de stroom nu dus "oneindig" hoog word, dan brand de zekering door en geleid de voedingskabel niets meer totdat je een nieuwe zekering hebt geplaatst. Daarom voorkomt een zekering branden en beschadigingen aan je elektronica.
pi_95106498
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:29 schreef Mr.Grant het volgende:
Maar dan is de vraag, hoe pak je het dan helemaal goed aan?
Dat is je in dit topic uitgelegd. Maargoed, je bent niet de enige die kroonsteentjes gebruikt in de auto hoor. Maar als ik ze tegenkom gaan ze er meteen uit, ondingen. Kroonsteentjes zijn voor lampen in huis.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  woensdag 6 april 2011 @ 19:16:52 #33
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_95131657
Met kroonsteentjes is helemaal niets mis. Ze werken perfect en blijven dat ook doen MITS op de juiste manier gemonteerd.Ik durf te wedden dat 99% van de mensen die kroonsteentjes met soepele draad gebruiken nog nooit van adereindhulzen gehoord hebben. ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_95133865
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:16 schreef boertie het volgende:
Ik durf te wedden dat 99% van de mensen die kroonsteentjes met soepele draad gebruiken nog nooit van adereindhulzen gehoord hebben. ;)
Enlighten me :P
pi_95134526
een schroefje wat toevallig 2 draadjes klemt is natuurlijk geen veilige verbinding
dus moet je aderhulzen gebruiken zie de foto, deze klemmen op een groot oppervlak de draden vast.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')