abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95068867
Dag allemaal,

Sinds een week of 2 ben ik bezig met versie 3 van mijn voerboot. De eerste 2 versies waren niet echt succesvol.

Versie1:

- Opzet van piepschuim, waarbij helaas de motor binnen notime opgeblazen was.

Versie 2:

- Compleet uit gips maken, maar helaas duurt het eeuwen voordat gips van 5CM dik droog wordt :D

Versie 3:

Deze versie bestaat uit gasbeton blokken die ik heb gezaagd, geschuurd en geplamuurd en nog meer geschuurd :D (als mal)

Hoogte: 22,5CM
Breedte: 30CM
Lengte: 49,5CM

De volgende stap is nog meer schuren en plamuren en schuren, om alle oneffenheden weg te halen.

Daarna wil ik deze mal gaan invetten om daarna glasvezelmatten aan te brengen, maar nu komt mijn vraag; hoeveel glasvezelmatten / hars heb ik er voor nodig? en is het raadzaam om gelijk de binnenkant ook te maken of kan ik dat beter op een later moment gaan doen?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:06:26 #2
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95071128
ooit gedacht aan polyester? kun je gewoon een houten frame maken
pi_95071235
Polyester is toch glasvezelmat + hars? of zit ik nou verkeerd? :D
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:14:18 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95071578
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:08 schreef Chandler het volgende:
Polyester is toch glasvezelmat + hars? of zit ik nou verkeerd? :D
jah :P maar bedoel dat je dan geen gasbeton hoeft te gebruiken. je laat de ruimtes gewoon hol
pi_95075084
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:14 schreef T42 het volgende:

[..]

jah :P maar bedoel dat je dan geen gasbeton hoeft te gebruiken. je laat de ruimtes gewoon hol
Maar hout is niet zo gemakkelijk te bewerken als gasbeton :)

Maar goed, hoeveel glasvezelmatten zal ik ongeveer nodig zijn en hoeveel hars (epoxy met harder?)
Like trump...
pi_95081937
2 kilo epoxy kom je een heel eind mee.

Polyester en epoxy is iets heel anders , kort gezegd is epoxy beter.

Vet gaat niet werken je moet een losmiddel gebruiken.
pi_95083009
Dankje machtpen,

Wat voor losmiddel doel je dan op? en hoeveel m3 aan vellen heb ik dan ongeveer nodig?
Like trump...
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:22:51 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95083022
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:24 schreef Chandler het volgende:

[..]

Maar hout is niet zo gemakkelijk te bewerken als gasbeton :)

Maar goed, hoeveel glasvezelmatten zal ik ongeveer nodig zijn en hoeveel hars (epoxy met harder?)
dikopenneerzaag er op en klaar hoor ;) je hoeft alleen een vorm te hebben dus 2 zijkanten en 6 latjes voor dwarsliggers. daarover doe je dan de polyester en je zou dan zelfs zo kunnen doen dat je daarna de houten frame er weer uit haalt.
pi_95083151
"dikopenneerzaag" LOL :D
Like trump...
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:30:34 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95095759
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 19:24 schreef Chandler het volgende:
"dikopenneerzaag" LOL :D
jah zo noemen we die hier ;) gaat dik op en neer :P
pi_95098129
Ik wilde het eerst wel uit hout maken maar voorzag gewoon een hoooop werk en ik heb nou niet bepaald 2 rechter handjes 13.gif dus leek mij gasbeton veel makkelijker te bewerken. Al moet ik zeggen dat mijn 'hout' zaag nu wel aardig bot is geworden 8)7

Er zijn trouwens best veel sites waar je kunt bestellen! Ben er nog niet niet precies uit hoeveel m3 glasvezel matten nodig heb, er zijn trouwens ook verschillen in dikte maar denk dat 250 grams vellen zwaar genoeg zijn.
Like trump...
pi_95102205
Losmidddel heb je nodig omdat epoxy bijna overal op hecht, bv dit http://www.mrboat.nl/producten/losmiddelen. Epoxy bijt gewoon door vet heen en verlijmt daarna met je mal.

Als je 250 grams legsel gebruikt heb je aan 2 lagen wel voldoende.

Handig is om eerst met printerpapier te puzzelen hoe je het legsel wilt knippen en verlijmen. Glas weefsel is een 2 dimensionaal medium wat je gaat verwerken naar een 3 dimensionaal model.
pi_95117845
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 00:25 schreef machtpen het volgende:
Losmidddel heb je nodig omdat epoxy bijna overal op hecht, bv dit http://www.mrboat.nl/producten/losmiddelen. Epoxy bijt gewoon door vet heen en verlijmt daarna met je mal.

Als je 250 grams legsel gebruikt heb je aan 2 lagen wel voldoende.

Handig is om eerst met printerpapier te puzzelen hoe je het legsel wilt knippen en verlijmen. Glas weefsel is een 2 dimensionaal medium wat je gaat verwerken naar een 3 dimensionaal model.
Bedankt machtpen, ik zal inderdaad eerst met plakband en papier alle onderdelen proberen te vormen om deze daarna als voorbeeld te gebruiken voor het knippen van de vellen.

Je link werkte niet ;) deze wel http://www.mrboat.eu/producten/losmiddelen/

Welke is aan te raden? er stond bij de 2e dat deze tot 90 graden te gebruiken was (neem aan temperatuur?) Hoe heet wordt epoxy eigenlijk?
Like trump...
pi_95121784
Er onstaat wat warmte tijdens het reactieproces maar dat is verwaarloosbaar. De temperatuur zal wel wijzen op de temperatuur in een droogkast of oven.
pi_95123866
machtpen, ik neem aan dat jij aardig wat ervaring hebt met epoxy en dergelijke?

Ik ga eind deze week shoppen en alles in 1x kopen zodat ik er klaar voor ben om een eerste opzet te maken.

Maar hoe doe ik het met kleuren? bv als ik camouflage kleuren wil?
Like trump...
  woensdag 6 april 2011 @ 16:55:10 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95125584
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 16:13 schreef Chandler het volgende:
machtpen, ik neem aan dat jij aardig wat ervaring hebt met epoxy en dergelijke?

Ik ga eind deze week shoppen en alles in 1x kopen zodat ik er klaar voor ben om een eerste opzet te maken.

Maar hoe doe ik het met kleuren? bv als ik camouflage kleuren wil?
goeie grond verf en dan kun je met lak de kleuren kiezen zoals jij wil ;) wel natuurvriendelijk hé :P is dat water.
  Moderator woensdag 6 april 2011 @ 17:49:10 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95127973
Nu stel ik misschien een heel stomme vraag; maar wtf is een voerboot eigenlijk ? :% :@
pi_95129863
Absoluut natuurlijk vriendelijk T42 ;)

@Vonkenboer; een voer boot is een bootje die het voer voor bv de karper visser op moeilijk te bereiken plekken kan brengen en daar het voer en haak kan droppen (in het water natuurlijk :P)
Like trump...
  Moderator woensdag 6 april 2011 @ 18:37:59 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95133259
Yup! helemaal, want als het bootje niet vaart moet ik er mee zwemmen! :) en dan heeft het dus weer geen nut :P
Like trump...
pi_95163095
Iedere verf hecht wel op epoxy. Je moet er wel rekening mee houden dat de verf redelijk waterbestendig is vooral onder de waterlijn. Het mooiste is om 2 componenten verf te gebruiken, maar misschien dat het met autolak ook wil.
pi_95163831
Ik kreeg net per email van een ander forum een tip voor de mal, deze eerst te lakken! dat schijnt de mal sterker te maken en zo toekomstige oneffenheden te voorkomen...

Zal eens beginnen met een inkoop lijstje! :D
Like trump...
pi_95169815
Je kunt natuurlijk ook eerst je mal in de epoxy zetten. Sterker dan lak en dan leer je gelijk epoxy kennen.
pi_95172181
LOL, dat is natuurlijk ook een idee :@ maar epoxy is wel een beetje duurder dan een stevige lak! ik zal het overwegen!
Like trump...
pi_95202884
Epoxy is net zo duur als een lak en je hebt maar weinig nodig. Ik denk dat je aan 1 dl voldoende hebt voor je mal. Er van uitgaande dat 1 liter epoxy 15 euro kost ben je voor 2 euro klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')