quote:
Ik denk dat het niveau van de opleidingen wereldwijd zo ongeveer wel gelijk is, dus daarin heeft Europa allang geen voorsprong meer.
Met die gelijkheid aan kennis plus het gemak van emigreren tegenwoordig, is de wereld één grote arbeidsmarkt waar verschillende nationaliteiten met elkaar moeten concurreren. Wat heel erg verschilt en m.i. de doorslag geeft op die arbeidsmarkt is het feit dat jonge mensen van buiten Europa een heel andere mentaliteit qua leren en werken hebben. Zonder te zijn opgegroeid met subsidies, uitkeringen, talloze loketjes etc. zijn ze zich zeer bewust van hun kansen. Als je het
in rechten/plichten wil uitdrukken, ligt de focus van een Europeaan veel meer aan z'n rechten kant.
Ik geef er verder geen waarde oordeel aan, maar met de eerste mentaliteit kom je meestal makkelijker aan de slag.
Verder ontwikkelen de economieën zich buiten Europa veel sneller en zie ik Europa in de toekomst het heel zwaar gaan hebben. En ondanks het bovenstaande verhaal over globalisering, zal de neiging om een local aan te stellen bij gelijke geschiktheid toch toenemen, zeker bij de lagere of startersfuncties. Oftewel: geen Europeaan.
Misschien heb ik gelijk, misschien heb ik het helemaal mis; we zullen zien.