Nee hij heeft een verleden met depressies, heeft eerder hulp gehad, maar dat werkte niet voor hem en van de antidepressiva ging hij rare dingen zien! Maar mijn inziens is er niet 1 AD maar zijn er nog veeeel meeer!quote:Op maandag 4 april 2011 15:36 schreef Ausputzert het volgende:
Jullie hebben zelf gediagnosticeerd dat hij aan een depressie lijdt?
Dwingen? Hij moet zelf weten wat ie doet.quote:Op maandag 4 april 2011 15:34 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik had vanmorgen een discussie met mijn zus over haar vriend,
Mijn zwager is depressief maar ipv dat hij hulp zoekt gaat hij in bed liggen en hopen dat het overgaat, Nu ging de discussie erover dat ik vind dat mijn zus hem kan 'dwingen' tot het zoeken van hulp!
Hij zegt altijd dat hij heel veel van haar houdt en dat hij samen met haar aan de toekomst wil beginnen, maar als dat zo is dan mag mijn zus toch ook verwachten van hem dat hij hulp gaat zoeken?!
En heeft er iemand ervaring met het leven met een depressieve partner?
Laat hem het boek "Pil" van Mike Boddé lezen als hij denkt dat AD nooit kan helpen.quote:Op maandag 4 april 2011 15:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Nee hij heeft een verleden met depressies, heeft eerder hulp gehad, maar dat werkte niet voor hem en van de antidepressiva ging hij rare dingen zien! Maar mijn inziens is er niet 1 AD maar zijn er nog veeeel meeer!
Maar dat is het dwingen tot psycholoog dat TS bedoelt.quote:Op maandag 4 april 2011 15:41 schreef Sattyagraha het volgende:
Therapie werkt niet als het ' gedwongen' is. Eerste stap is erkennen dat er een probleem is.
Dat zou je zus aan je zwager moeten duidelijk maken. Er is een probleem. En als dat niet veranderd peer ik um
Ehm nee. Hij moet zelf zien dat een psycholoog een oplossing is voor een probleem dat hij heeft. Niet dat de psycholoog zegt dat hij een probleem heeft en de oplossing heeft. Dat neemt hij dan namelijk niet aan.quote:Op maandag 4 april 2011 15:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat is het dwingen tot psycholoog dat TS bedoelt.
Nou, als de zus moet zeggen 'zoek hulp, anders peer ik um', vind ik dat wel een dwang om naar een psycholoog te gaan, al ziet hij dat misschien zelf niet zitten.quote:Op maandag 4 april 2011 15:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ehm nee. Hij moet zelf zien dat een psycholoog een oplossing is voor een probleem dat hij heeft. Niet dat de psycholoog zegt dat hij een probleem heeft en de oplossing heeft. Dat neemt hij dan namelijk niet aan.
Dat klopt inderdaad wel, Ik heb zoiets van hij zegt altijd dat hij zo gek op je is en dat hij samen de toekomst in wil enz, dan zal hij er NU iets aan moeten gaan doen, op deze manier doorgaan zorgt ervoor dat hij straks weer enigzins een lichtje ziet en mijn zus is doorgedraait! Dus ik heb het inderdaad over dwingen in de zin van ermee aan de slag als je idd de toekomst in wil met mijn zusquote:Op maandag 4 april 2011 15:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat is het dwingen tot psycholoog dat TS bedoelt.
En dan komt hij bij de psycholoog aan, en die vraagt hem ' wat scheelt eraan?'quote:Op maandag 4 april 2011 15:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, als de zus moet zeggen 'zoek hulp, anders peer ik um', vind ik dat wel een dwang om naar een psycholoog te gaan, al ziet hij dat misschien zelf niet zitten.
Dan ga je niet een depri persoon voor een ultimatum stellen, das nogal naief, die persoon wordt opeens geconfronteerd met het einde van de wereld als hij niet iets zou doen wat tegen zijn zin indruist....quote:Op maandag 4 april 2011 15:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad wel, Ik heb zoiets van hij zegt altijd dat hij zo gek op je is en dat hij samen de toekomst in wil enz, dan zal hij er NU iets aan moeten gaan doen, op deze manier doorgaan zorgt ervoor dat hij straks weer enigzins een lichtje ziet en mijn zus is doorgedraait! Dus ik heb het inderdaad over dwingen in de zin van ermee aan de slag als je idd de toekomst in wil met mijn zus
En hoe gaat dat werken, op hem inpraten?quote:Op maandag 4 april 2011 15:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan ga je niet een depri persoon voor een ultimatum stellen, das nogal naief, die persoon wordt opeens geconfronteerd met het einde van de wereld als hij niet iets zou doen wat tegen zijn zin indruist....
Beter praat je op hem in.
Je zus heeft natuurlijk altijd de keuze. Je kunt het zien als hem dwingen hulp te zoeken. Maar uiteindelijk komt het op haar eigen keuze neer: wil ze bij iemand blijven die depressief is en daar niks aan wil doen?quote:Op maandag 4 april 2011 15:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad wel, Ik heb zoiets van hij zegt altijd dat hij zo gek op je is en dat hij samen de toekomst in wil enz, dan zal hij er NU iets aan moeten gaan doen, op deze manier doorgaan zorgt ervoor dat hij straks weer enigzins een lichtje ziet en mijn zus is doorgedraait! Dus ik heb het inderdaad over dwingen in de zin van ermee aan de slag als je idd de toekomst in wil met mijn zus
De zus van TS is zijn grootste vertrouweling. Haar woorden kunnen wel degelijk indruk maken op hem, mits de boodschap en de toon maar goed is.quote:Op maandag 4 april 2011 15:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hoe gaat dat werken, op hem inpraten?
Aangevuld met wat postiefs: Ik wil je met alle liefde en plezier steunen in deze ellende, maar dan moet je ook wat van je leven proberen te maken en hulp zoeken. Zodat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt zodat we samen een normaal leven kunnen hebben.quote:Op maandag 4 april 2011 16:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De zus van TS is zijn grootste vertrouweling. Haar woorden kunnen wel degelijk indruk maken op hem, mits de boodschap en de toon maar goed is.
Dus niet:
'Ik *eis* dat je *dit* doet anders ga ik weg'
Maar
'Ik wil mijn vriend terug, die vrolijke vriend van een jaar geleden, die niet de hele dag in bed ligt, die mij gelukkig maakt, je kan erbovenop komen maar je hebt daar wel hulp bij nodig'
Ja, dat klinkt heel mooi. Maar die jongen kan zich natuurlijk ook bedenken dat ze misschien niet bij hem blijft als de situatie niet verandert. Dus het 'anders ga je bij me weg?' zal wel aan de orde komen.quote:Op maandag 4 april 2011 16:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De zus van TS is zijn grootste vertrouweling. Haar woorden kunnen wel degelijk indruk maken op hem, mits de boodschap en de toon maar goed is.
Dus niet:
'Ik *eis* dat je *dit* doet anders ga ik weg'
Maar
'Ik wil mijn vriend terug, die vrolijke vriend van een jaar geleden, die niet de hele dag in bed ligt, die mij gelukkig maakt, je kan erbovenop komen maar je hebt daar wel hulp bij nodig'
Precies.quote:Op maandag 4 april 2011 16:02 schreef Daniel1976 het volgende:
Dwingen helpt niet, iemand moet wel beter willen worden.
[..]
Aangevuld met wat postiefs: Ik wil je met alle liefde en plezier steunen in deze ellende, maar dan moet je ook wat van je leven proberen te maken en hulp zoeken. Zodat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt zodat we samen een normaal leven kunnen hebben.
Dan nog is de insteek heel anders dan wanneer je begint met een dreigement.quote:Op maandag 4 april 2011 16:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt heel mooi. Maar die jongen kan zich natuurlijk ook bedenken dat ze misschien niet bij hem blijft als de situatie niet verandert. Dus het 'anders ga je bij me weg?' zal wel aan de orde komen.
Daar klinken de voorwaarden toch ook wel heel duidelijk in door: ik steun je alleen als je ook zelf bereid bent iets te doen.quote:Op maandag 4 april 2011 16:02 schreef Daniel1976 het volgende:
Dwingen helpt niet, iemand moet wel beter willen worden.
[..]
Aangevuld met wat postiefs: Ik wil je met alle liefde en plezier steunen in deze ellende, maar dan moet je ook wat van je leven proberen te maken en hulp zoeken. Zodat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt zodat we samen een normaal leven kunnen hebben.
Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat zo'n gesprek begint met een dreigement. Maar het is uiteindelijk wel waar het op neer komt: dat zelf niks doen leidt tot einde relatie.quote:Op maandag 4 april 2011 16:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan nog is de insteek heel anders dan wanneer je begint met een dreigement.
Daarnaast hoeft het antwoord op die vraag niet negatief te zijn. Zeggen dat je dat niet weet is heel valide.
Waarom zou het dreigen met bij iemand weg te gaan eigenlijk wel helpen? Zodra dat soort draconische maatregelen ter sprake komt is het namelijk meestal einde oefening, zo niet op dat moment dan wel later. Het wordt een chantagemiddel om iemand iets te laten doen waar hij/zij zelf niet volledig achter staat.quote:Op maandag 4 april 2011 16:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat zo'n gesprek begint met een dreigement. Maar het is uiteindelijk wel waar het op neer komt: dat zelf niks doen leidt tot einde relatie.
Het zijn middelen van (zachte) dwang om iemand een drempel over te duwen. Achteraf zal hij je bedanken dat je 'm die schop onder zijn kont hebt gegeven, anders zou hij nog steeds in bed liggen wachten tot het einde van zijn depressie.quote:Op maandag 4 april 2011 16:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zou het dreigen met bij iemand weg te gaan eigenlijk wel helpen? Zodra dat soort draconische maatregelen ter sprake komt is het namelijk meestal einde oefening, zo niet op dat moment dan wel later. Het wordt een chantagemiddel om iemand iets te laten doen waar hij/zij zelf niet volledig achter staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |