abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95016671
Beste Forum Leden,

Ik heb een dringende vraag. Zijn er mensen die komende woensdag van plan waren te gaan proefstuderen aan de UVA voor Economie en Bedrijfseconomie, maar er misschien niet heen gaan?

Ik heb wegens ziekte de open dag gemist, en bij het aanmelden is er iets fout gegaan. En nu zeggen zij dat ze me niet meer kunnen helpen. Heel fijn. Dus ik hoop dat er mensen zijn die van plan waren te gaan, maar die er niet heengaan of er misschien van af zien. Dan zou ik er alsnog heen kunnen gaan. Ik hoop echt dat dat er mensen zijn.

Met vriendelijke groet,

Nibbzzz ;)
pi_95016807
Hoezo kunnen ze je niet meer helpen? Wat een onzin.

Overigens kun je meestal hoorcolleges gewoon bijwonen zonder dat iemand het merkt. Kun je ook op die wijze proefstuderen. :P
pi_95016827
Gewoon heengaan?
  maandag 4 april 2011 @ 12:14:40 #4
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_95017953
-zeg dan niets-

[ Bericht 82% gewijzigd door motorbloempje op 05-04-2011 08:33:25 ]
To doom or not to doom
  maandag 4 april 2011 @ 12:24:48 #5
302853 themole
graaft totaal door.
pi_95018208
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:45 schreef Picchia het volgende:
Hoezo kunnen ze je niet meer helpen? Wat een onzin.

Overigens kun je meestal hoorcolleges gewoon bijwonen zonder dat iemand het merkt. Kun je ook op die wijze proefstuderen. :P
Idd beetje slechte instelling van de UVA, juist door mensen te laten proefstuderen haal je aanmeldingen binnen. :P
Niet altijd serieus
pi_95020450
Proefstuderen heb je niks aan, ik zou gewoon naar colleges gaan, dat geeft naar mijn idee een beter beeld van de studie.

Heb zelf ook open dag gedaan, doe dezelfde studie.

Komnde 6 weken maandag 13 tot 17 zijn er colleges in zaal a van gebouw a, daar kan iedereen gewoon bij zitten. Is wel hoorcollege, werkvollege is heel anders.
pi_95022700
Dus jullie tip is gewoon naar een hoorcollege gaan en zelf checken? Is opzich een goed alternatief, mocht ik tot woensdag niets meer horen.

Wat zijn jullie ervaringen met studiekeuzes, is een dagje proefstuderen niet een manier om te kijken wat voor opleiding het is?

@ RacerDKB, ik twijfelde tussen economie en bedrijfskunde en deze opleiding lijkt een uitkomst te bieden. In de brochure staat dat je het 2e jaar een richting kiest. Kan je dan het eerste jaar nog even kijken wat je interessanter vind eco of bedrijfsk.? En dan het jaar daarop je definitieve keuze maken? Aangezien jij die opleiding doet, wellicht dat je het weet.

Alvast bedankt voor de tips!
pi_95029781
Bij het proefstuderen krijg je een beter beeld dan op een open dag, maar alsnog een veel te optimistisch beeld. Als je er gewoon een keer bij gaat zeker zie je dat er ook wel eens dingen mis gaan, en zie je hoe zo'n college echt in zn werk gaat (en dat niet iedereen even geïnteresseerd is, wat meestal wel zo is bij proefstuderen). Dus idd, gewoon erbij gaan zitten!
pi_95051894
Hebben ze geen meeloopdagen? Die zeggen meer dan proefstudeerdagen, lijkt me. Gezien die er niet speciaal voor in elkaar gezet worden.
pi_95051944
quote:
Op maandag 4 april 2011 12:24 schreef themole het volgende:

[..]

Idd beetje slechte instelling van de UVA, juist door mensen te laten proefstuderen haal je aanmeldingen binnen. :P
Dat zal niet de grootste zorg zijn van de UvA. Stel je eens voor dat al die mensen zich daadwerkelijk zullen inschrijven.
pi_95052512
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:28 schreef Nibbzzz het volgende:
@ RacerDKB, ik twijfelde tussen economie en bedrijfskunde en deze opleiding lijkt een uitkomst te bieden. In de brochure staat dat je het 2e jaar een richting kiest. Kan je dan het eerste jaar nog even kijken wat je interessanter vind eco of bedrijfsk.? En dan het jaar daarop je definitieve keuze maken? Aangezien jij die opleiding doet, wellicht dat je het weet.
Dat was precies de reden waarom ik de UvA koos, naast het feit dat Amsterdam een bazenstad is en de UvA me het meest aansprak. Ik ook had geen idee welke richting ik op moest, en nu weet ik dat vrijwel zeker.

Er veranderen echter wat dingen volgend jaar, dus ik kan je niet volledig helpen, daar waar ik dacht te moeten kiezen uit 4 richtingen, zijn dat er nu 6 geloof ik. Ook heb ik blokken van 8 weken, dat worden blokken van 6 weken + 2 weken practica. Ook zou er meer ondersteuning vanuit de UvA moeten komen volgend jaar.

Maar het is een prima studie hoor, het 1e jaar is perfect als je niet weet wat je wilt doen en dus niet meteen wilt kiezen (zoals bij de VU). Alle vakken die je krijgt krijg je maar een beetje, veel vakken heten dan ook ''Oriëntatie'' (''Oriëntatie fiscale economie'' bijvoorbeeld), omdat het een stuk van het vak is waardoor je ongeveer weet wat het is.
Je hebt wel veel discipline nodig om thuis te studeren, aangezien je maar 12-14 uur college per week hebt :P De rest moet je veel thuis doen.
Daarentegen heb je elk blok wel een dag vrij doordeweeks en vaak maar 2 of maximaal 4 uur college per dag.

Overigens, ik heb ook een dag proefstuderen gedaan, en het beeld dat daar geschetst werd komt ongeveer 2% overeen met hoe het echt is. Die dag was sowieso zo demotiverend als de pest, aangezien je letterlijk te horen krijgt dat maar 40-50% het eerste jaar haalt en de kans aanzienlijk kleiner is als je wiskunde A hebt gevolgd ipv B en dat soort dingen.
Was echt een kutdag, eerst 2 uur saai college gevolgd, en daarna 2 uur opgaven moeten maken in een of ander klein vaag lokaal. Het echt studeren bij deze studie is veel leuker, veel toffere colleges, veel socialer, en niks zoals op die proefdag. Eerlijk gezegd zou ik het niet aanraden, eerder afraden.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

PS als je voor deze studie kiest, schrijf je op tijd in voor de Intreeweek, geniale week was dat :P En goede manier om alvast mensen te leren kennen, maar vorig jaar was het best snel vol, dus daarom zeg ik het.
pi_95082783
quote:
10s.gif Op maandag 4 april 2011 23:23 schreef RacerDKB het volgende:

[..]
Seconded... Studeer er zelf ook, zit nu in mijn tweede jaar. De sfeer is sowieso heel anders bij het 'echte' studeren dan bij open dagen/proefstuderen etc, dus als je echt wilt weten wat de opleiding inhoudt kun je het beste gewoon meelopen, of gewoon bij een college aanschuiven, er is altijd nog wel plek in de zaal over.

Intreeweek moet je iig doen als je bij de UvA gaat studeren, ideale manier om snel veel mensen te leren kennen :)
pi_95390870
@ RacerDKB,

Mijn grootste twijfel is inderdaad het wiskundige niveau. Hoe is de wiskunde het eerste jaar, hoe heb jij dat beleefd? En hoe stond je er op de middelbare school ervoor voor het vak wiskunde.
Tot wanneer is ''op tijd'' inschrijven voor de entreeweek?:P

@TBNA,

Hoe heb jij het eerste jaar beleefd qua wiskunde?

Momenteel sta ik een 6,5 ofzo voor wiskunde. Doe er vrij weinig voor, misschien dat ik met meer discipline er meer uit kan halen, maar dat weet ik niet zeker. Dit zijn dan ook mijn grootste twijfels. Bovendien, mocht je beginnen met de studie en blijkt dat het wiskunde niet haalbaar is, ben je dan al je collegeld kwijt of alleen het termijn dat je betaald hebt ( als je op tijd stopt)?

Thnx voor de info!

Nibbzzz ;)
pi_95398408
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:01 schreef Nibbzzz het volgende:@TBNA,

Hoe heb jij het eerste jaar beleefd qua wiskunde?

Momenteel sta ik een 6,5 ofzo voor wiskunde. Doe er vrij weinig voor, misschien dat ik met meer discipline er meer uit kan halen, maar dat weet ik niet zeker. Dit zijn dan ook mijn grootste twijfels. Bovendien, mocht je beginnen met de studie en blijkt dat het wiskunde niet haalbaar is, ben je dan al je collegeld kwijt of alleen het termijn dat je betaald hebt ( als je op tijd stopt)?

Thnx voor de info!

Nibbzzz ;)
Ik vond de wiskunde wel moeilijker dan op de middelbare, maar als je er gewoon goed voor gaat zitten is het echt wel te doen (aan de andere kant, ik slaagde met een 9 voor mijn wiskunde examen, dus ws ging het bij mij wat makkelijker :P). Iig, Je krijgt de wiskunde in 2 vakken, elk half jaar een vak, en per week is het niet zo heel erg veel. Gewoon elke week de stof een beetje bijhouden, paar opgaven maken, en dan is het prima te doen. Je had van die mensen die pas twee weken voor het tentamen begonnen, maarja, als je de stof van het afgelopen half jaar allemaal moet inhalen lukt dat natuurlijk nooit.
pi_95422019
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:29 schreef TBNA het volgende:

[..]

Ik vond de wiskunde wel moeilijker dan op de middelbare, maar als je er gewoon goed voor gaat zitten is het echt wel te doen (aan de andere kant, ik slaagde met een 9 voor mijn wiskunde examen, dus ws ging het bij mij wat makkelijker :P). Iig, Je krijgt de wiskunde in 2 vakken, elk half jaar een vak, en per week is het niet zo heel erg veel. Gewoon elke week de stof een beetje bijhouden, paar opgaven maken, en dan is het prima te doen. Je had van die mensen die pas twee weken voor het tentamen begonnen, maarja, als je de stof van het afgelopen half jaar allemaal moet inhalen lukt dat natuurlijk nooit.
Zijn de boeken in het Nederlands? Als je slaagt met een 9 is het denk ik wel begrijpelijk dat je het niet lastig vind. Ik denk dat ik de gok ga wagen en het ga proberen. Dus gewoon bijhouden. Bovendien denk ik toch dat ik voor bedrijfskunde kies uiteindelijk, maar weet het niet heel zeker.

Tot wanneer is het aan te raden in te schrijven voor de introductieweek?
pi_95424438
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:57 schreef Nibbzzz het volgende:

[..]

Zijn de boeken in het Nederlands? Als je slaagt met een 9 is het denk ik wel begrijpelijk dat je het niet lastig vind. Ik denk dat ik de gok ga wagen en het ga proberen. Dus gewoon bijhouden. Bovendien denk ik toch dat ik voor bedrijfskunde kies uiteindelijk, maar weet het niet heel zeker.

Tot wanneer is het aan te raden in te schrijven voor de introductieweek?
Het wiskundeboek dat ik had was in het Engels, maar dat boek gebruikte ik alleen als naslagwerk voor als ik iets niet begreep - de opgaven die je krijgt zijn in het Nederlands, en de wiskundecolleges ook. De colleges in het eerste jaar waren geloof ik allemaal in het Nederlands, in het tweede jaar heb je enkele vakken in het Engels. De meeste boeken zijn wel in het Engels (behalve dan Fiscale Economie etc), maar daar wen je snel genoeg aan.

Geen idee wanneer de deadline voor de introductieweek is, volgens mij had ik me er tegelijk met mijn studie voor ingeschreven, april/mei dus. Iig zwaar aan te raden om daar aan deel te nemen :)
pi_96789077
Hoe duur zijn de kosten van de boeken in je eerste jaar?
pi_96789185
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:26 schreef Nibbzzz het volgende:
Hoe duur zijn de kosten van de boeken in je eerste jaar?
Rond de ¤500
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')