quote:
Op maandag 4 april 2011 14:28 schreef Nibbzzz het volgende:@ RacerDKB, ik twijfelde tussen economie en bedrijfskunde en deze opleiding lijkt een uitkomst te bieden. In de brochure staat dat je het 2e jaar een richting kiest. Kan je dan het eerste jaar nog even kijken wat je interessanter vind eco of bedrijfsk.? En dan het jaar daarop je definitieve keuze maken? Aangezien jij die opleiding doet, wellicht dat je het weet.
Dat was precies de reden waarom ik de UvA koos, naast het feit dat Amsterdam een bazenstad is en de UvA me het meest aansprak. Ik ook had geen idee welke richting ik op moest, en nu weet ik dat vrijwel zeker.
Er veranderen echter wat dingen volgend jaar, dus ik kan je niet volledig helpen, daar waar ik dacht te moeten kiezen uit 4 richtingen, zijn dat er nu 6 geloof ik. Ook heb ik blokken van 8 weken, dat worden blokken van 6 weken + 2 weken practica. Ook zou er meer ondersteuning vanuit de UvA moeten komen volgend jaar.
Maar het is een prima studie hoor, het 1e jaar is perfect als je niet weet wat je wilt doen en dus niet meteen wilt kiezen (zoals bij de VU). Alle vakken die je krijgt krijg je maar een beetje, veel vakken heten dan ook ''Oriëntatie'' (''Oriëntatie fiscale economie'' bijvoorbeeld), omdat het een stuk van het vak is waardoor je ongeveer weet wat het is.
Je hebt wel veel discipline nodig om thuis te studeren, aangezien je maar 12-14 uur college per week hebt

De rest moet je veel thuis doen.
Daarentegen heb je elk blok wel een dag vrij doordeweeks en vaak maar 2 of maximaal 4 uur college per dag.
Overigens, ik heb ook een dag proefstuderen gedaan, en het beeld dat daar geschetst werd komt ongeveer 2% overeen met hoe het echt is. Die dag was sowieso zo demotiverend als de pest, aangezien je letterlijk te horen krijgt dat maar 40-50% het eerste jaar haalt en de kans aanzienlijk kleiner is als je wiskunde A hebt gevolgd ipv B en dat soort dingen.
Was echt een kutdag, eerst 2 uur saai college gevolgd, en daarna 2 uur opgaven moeten maken in een of ander klein vaag lokaal. Het echt studeren bij deze studie is veel leuker, veel toffere colleges, veel socialer, en niks zoals op die proefdag. Eerlijk gezegd zou ik het niet aanraden, eerder afraden.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.
PS als je voor deze studie kiest, schrijf je op tijd in voor de Intreeweek, geniale week was dat

En goede manier om alvast mensen te leren kennen, maar vorig jaar was het best snel vol, dus daarom zeg ik het.