Nogmaals, ik vind het knap dat je van mavo naar vwo bent gegaan.quote:Op zondag 3 april 2011 20:16 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Meid, laat ik voorop stellen dat ik jouw zorgen deel. Maar schijnbaar heb ik we'll een andere houding. Ipv erover te denken wat ik niet kan, probeer ik juist met mijn beperking te leren omgaan, zodat ik we'll datgeen kan bereiken wat ik wil doen.
Niet voor niets ben ik van de mavo naar het vwo gegaan, en heb daarbij twee klassen overgeslagen. Dan laat ik mijn studie toch niet afpakken door asperger. Tot nu toe heb ik drie keer vanwege een negatief studieadvies voor de examencommisie gestaan omdat ik eigenlijk had moeten stoppen, dus ik weet wat doorvechten is.
Als het eventjes niet lukt is dat niet erg, je kan dan best hulp zoeken zodat je we'll je doel kan bereiken, jij hebt een goed stel hersens, vergeet dat niet!
We'll probeer ik van officiele overheidsinstanties ver te blijven, want als ik een probleem heb moet dat worden opgelost en heb ik geen trek in bemoeienis met mijn complete leven.
Klik eens op je nicknamequote:Op zondag 3 april 2011 20:50 schreef miep_miep het volgende:
Even vraagje van een newbe tussendoor: hoe vind ik de vorige topic terug?
Ik heb dezelfde houding hoor... Ik deed eerst Gymnasium, met klassieke talen als grote passie, en 9 negens op mijn rapport, 3 achten en een zeven voor gymnastiek waar ik mezelf wel om kon schieten... Hoogbegaafdheidstest met glans doorstaan en daardoor allerlei extra projecten omdat ik veel te snel door mijn eigen stof heen ging... Iedereen was supertrots. Mijn opa kopieerde mijn rapporten om aan iedereen te showen en ik kwam regelmatig bij mijn lerares klassieke talen (nog steeds mijn grote heldin) op de koffie. Maarrrr... rond mijn 15de ging het totaal mis... Thuis een grote chaos en kreeg een vriendje die achteraf pedoseksuele neigingen bleek te hebben... Daardoor ging ik heel snel de verkeerde kant op: suicidaal en met dwang opgenomen... Anderhalf jaar in een instelling, waar het onderwijs om te huilen was en ik het labeltje PDD-nos kreeg (wat later trouwens is veranderd in Asperger)... Mijn moeder die daar schijt aan had en mij de schuld gaf van alles wat er mis was in het gezin en waardoor ik zoveel mogelijk wegvluchtte... Ik kwam in de ogen van andere mensen van mijn leeftijd net uit een gekkenhuis, dus niemand wilde wat met me te maken hebben, behalve andere mensen met problemen... Gevolg: ik geraakte in een nogal verkeerd kringetje... Junkies, drugs, criminelen... Voor mijn moeder weer een "zie-je-wel-moment" en mijn vader werd voor de keus gezet: ik eruit of zij eruit... Antwoord: ik eruit... Dus toen ik net weer terug thuis was, werd ik al snel weggekeken richting een RIBW... Ondertussen had ik genoeg van al die gehospitaliseerde mensen, en wilde daar zo snel mogelijk weg, dus ik ging via volwassen onderwijs havo doen... Daarvoor moest ik ook vaak 's avonds naar school, aangezien ik 2 profielen deed... Hierdoor miste ik vaak het avondeten en daar was het RIBW het niet zo mee eens omdat dit niet goed was voor mijn structuur en regelmaat, etc... Dus ook daar de grootste heibel, omdat ik een toekomst wilde, die zij duidelijk al in de prullenbak hadden gegooid... Dus zelf maar op kamers gegaan en ondertussen mijn vwo ook via dezelfde weg gehaald... Ondertussen ook nog een jaar in Antwerpen gewoond en gestudeerd, maar dat was mijn studie toch niet, en nu dus rechten op mijn 25ste... En ondertussen de afgelopen 10 jaar gemiddeld elk jaar nog verhuisd (lekker voor je structuur en regelmaatquote:Op zondag 3 april 2011 20:16 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Meid, laat ik voorop stellen dat ik jouw zorgen deel. Maar schijnbaar heb ik we'll een andere houding. Ipv erover te denken wat ik niet kan, probeer ik juist met mijn beperking te leren omgaan, zodat ik we'll datgeen kan bereiken wat ik wil doen.
Niet voor niets ben ik van de mavo naar het vwo gegaan, en heb daarbij twee klassen overgeslagen. Dan laat ik mijn studie toch niet afpakken door asperger. Tot nu toe heb ik drie keer vanwege een negatief studieadvies voor de examencommisie gestaan omdat ik eigenlijk had moeten stoppen, dus ik weet wat doorvechten is.
Als het eventjes niet lukt is dat niet erg, je kan dan best hulp zoeken zodat je we'll je doel kan bereiken, jij hebt een goed stel hersens, vergeet dat niet!
We'll probeer ik van officiele overheidsinstanties ver te blijven, want als ik een probleem heb moet dat worden opgelost en heb ik geen trek in bemoeienis met mijn complete leven.
Dat is inderdaad heel belangrijk. Ze hoeven je nog niet eens echt bewust hulp te bieden, maar vertrouwen hebben in je kunnen... De beste hulp voor mij was niet een officiële hulpverlener, maar mijn lerares Grieks en Latijn, waar ik het net ook over had... Zij bleef onvoorwaardelijk in mij geloven, in welke problemen ik mij ook bevond... Toen ik opgenomen zat, stuurde ze me kaartje na kaartje en toen ik daar al lang van school af was en zij met pensioen was, kon ik bij haar nog altijd aankomen voor een kopje thee of koffie... Nu nog steeds... Ook is zij speciaal voor mij 40 km gereisd naar mijn uiteindelijke diploma-uitreiking van het vavo-VWO en heeft mij een speciaal zilveren lepeltje met Pallas Athene (godin van de wijsheid en oorlog/vechtkunst) gegeven uit haar eigen verzameling. Dat klinkt weer als een autistisch detail, maar daar zat ook een reden achter. Het Gymnasium en bijbehorende klassieke talen waren altijd super belangrijk voor mij en het heeft me ontzettend veel pijn gedaan dat ik dit niet af kon maken... En zij wist dat natuurlijk, ook al had ik dat niet eens zo duidelijk gezegd... Daar kreeg je blijkbaar bij je diploma-uitreiking ook een zilveren lepeltje. Zij heeft dat ook voor mij willen regelen, maar het nieuwe bestuur kende mij natuurlijk niet en vond het maar onzin. Dus heeft ze zelf een lepeltje voor me meegenomen.quote:Op zondag 3 april 2011 21:49 schreef von_Preussen het volgende:
Een ding valt me we'll op, het is echt zo belangrijk dat je hulp van de juiste mensen krijgt. Want in die hele hulpverleningssector lopen ook een stel debielen rond die veel potentie bij de patient laten liggen omdat ze zelf alleen maar volgens een strak patroon hulp kunnen verlenen en niet kunnen inspelen op de behoefte van de patient.
Wat ben ik blij dat mijn psych me juist erg ondersteunt en ik het uitstekend met hem kan vinden.
Moet je niet doen... wat schiet je er mee op? Het is niet moeilijk om van te voren al te weten dat ze bijna allemaal goed terecht zijn gekomen of iig niet arbeidsongeschikt thuis zitten. En mocht er wel 1, of zelfs meerdere, klas/studiegenoten zijn die wel aan lager wal zijn geraakt, wordt je daar dan beter van?quote:Op zaterdag 2 april 2011 21:42 schreef EchtGaaf het volgende:
En gisteren gisteren weer zeer boos. Was mijn eigen schuld. Ik kon het weer niet laten om linkedin te raadplegen. Dan word je geconfronteerd met de keiharde feiten.
Kijk jij ook wel eens naar Linkedin hoe je studiegenoten gevaren zijn? ()
Je hebt een goed punt.quote:Op maandag 4 april 2011 14:17 schreef Auti het volgende:
[..]
Moet je niet doen... wat schiet je er mee op? Het is niet moeilijk om van te voren al te weten dat ze bijna allemaal goed terecht zijn gekomen of iig niet arbeidsongeschikt thuis zitten. En mocht er wel 1, of zelfs meerdere, klas/studiegenoten zijn die wel aan lager wal zijn geraakt, wordt je daar dan beter van?
Je schiet er echt niets mee op, haalt je alleen maar naar beneden.
Ik had het jaren geleden precies hetzelfde hoor, had ik inene het besef dat al die gasten veel en veel verder waren; ze hadden een leven en iets opgebouwd. Ik liep steeds vast en in de wereld van daten en sociaal gedoe al helemaal. En dan zie je dat ze vrijwel allemaal inene een kind hebben en koophuis etc. Dat was even raar maar toen bedacht ik al vrij snel dat dat juist heel normaal is. Het was wel even een klap, de echte bewustwording van mijn achterstand, maar nu ik weet waar dat vandaan komt dan vind ik het niet erg meer omdat ik er weinig aan kan veranderen. En terugspoelen gaat al helemaal niet....
Nogmaals, ik ben geen groepsdier en mensen die als streven hebben om een groepsdier te worden terwijl ze dit vanuit nature helemaal niet zijn, wat je werkelijk moet verheerlijken, die veracht ik tot aan het bot.quote:Op maandag 4 april 2011 18:11 schreef schaal_9 het volgende:
kun je het soms ook ombuigen. Stel dat je volwaardig deel uitmaakt van een groep mensen die op het eerste gezicht succesvoller zijn, dan kun je dankbaar zijn dat je onderdeel bent van die groep. Ik merk dat ik meer aansluiting vind bij mensen die het wat beter hebben, dan bij mensen die het (sociaal) veel minder goed hebben.
Jij hebt veel in je zitten kerel, en dat het allemaal niet gelukt is wil nog niet zeggen dat je niemand bentquote:Op maandag 4 april 2011 17:22 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je hebt een goed punt.
Vergelijken met anderen brengt inderdaad tot niets. Moet ik dus ook niet doen. De "succesvollen" hebben vrijwel zeker geen ASS. En we moeten ook niet vergeten dat vele bekenden (van vroeger) ook geen profiel van LinkedIn hebben, wrs ook niet succesvol of een leven in de marge.... ( ik vrees dat het een soort statussymbool is geworden) En ja, er gelden hele andere wetten in de organisatiewahalla's.
![]()
Verder heb je ook gelijk, dat ontwikkeling natuurlijk veel breder is dan een baan ansich. Een relatie bijvoorbeeld. Voor vele (misschien wel de meesten) onbereikbaar. En dan ook nog kinderen. Ik zou er allemaal niet aan moeten denken.
We zijn een apart diersoort. Dat zich lastig laat vergelijken of integreren in de "normale"wereld.
Ik zal proberen Linkedin niet meer te raadplegen.
Juist Schaal-9quote:Op maandag 4 april 2011 18:41 schreef Auti het volgende:
Sorry maar ik ben even los en mag ik eventjes heel hard en bot zijn zonder dat ik echt meen of iemand wil kwetsen maar wel om eventjes een heel hard standpunt te maken?
Ja? God zij met u, dank u wel;
Want velen, en volgens mij ook Schaal_9, zijn godsdienstig toch?
Als je dat dan bent, is het dan niet schoftig om toe te geven aan het kapitalisme en status? Daar volop op te geilen en naar te streven omdat dát het summun is? Is dat niet in werkelijkheid je ziel verkopen aan de duivel? Even heel cru en niet kwetsend bedoeld.
Misschien vat ik posts verkeerd op, en dus ook deze, maar ik vind posts over God of geloofsovertuiging helemaal niet erg en zelfs interessant. Ik vind het ook fijn als mensen zich daar in kunnen vinden, zo heb ik ook mijn eigen geloof (geloven). Dat is mooi. Maar als je overtuigd van de kerk bent en daar aan doet maar tegelijkertijd zo kapitalist en status bewust bent en daar op streeft dan ben ik even de weg kwijt.quote:Op maandag 4 april 2011 18:46 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Juist Schaal-9
Ik word van post over hoe God dit en dat betekend voor mij altijd een beetje kriegelig. Iedereen mag gelovig wat hij wilt. Maar soms gaat het wat ver.
Een ware gelovig zal dat vast wel recht weten te praten. Ik vind elk geloof sowieso hypocriet. Dus het zal mij verder worst wezen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:50 schreef Auti het volgende:
[..]
Misschien vat ik posts verkeerd op, en dus ook deze, maar ik vind posts over God of geloofsovertuiging helemaal niet erg en zelfs interessant. Ik vind het ook fijn als mensen zich daar in kunnen vinden, zo heb ik ook mijn eigen geloof (geloven). Dat is mooi. Maar als je overtuigd van de kerk bent en daar aan doet maar tegelijkertijd zo kapitalist en status bewust bent en daar op streeft dan ben ik even de weg kwijt.
Niet dat een gelovig iemand in armoede moet leven, ik snap dat "juppen" gedrag niet als ik dat zo mag omschrijven en als men begrijpt wat "juppen" gedrag is. Want al dat gedoe is dus nergens voor nodig en IMHO als er 1 groep moet zijn die dat begrijpt dan zijn dat wel de kerkgangers.
Maar dat is puur MIJN mening hoor en mijn gevoel. Het komt op mij krom over.
Maar Tijn, je gelooft toch wel in je zelf?!quote:Op maandag 4 april 2011 18:53 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Een ware gelovig zal dat vast wel recht weten te praten. Ik vind elk geloof sowieso hypocriet. Dus het zal mij verder worst wezen.
Dat is het enige waarin ik geloof. Mijzelf en dat geloof is vaak niet zo heel sterkquote:Op maandag 4 april 2011 18:55 schreef Auti het volgende:
[..]
Maar Tijn, je gelooft toch wel in je zelf?!Have Faith my friend!
![]()
![]()
Geloof is mooi, totdat het idd hypocriet wordt.
Dat is een goede opmerking want het brengt ook structuur en een vorm. Maar het is dan ook weer vreselijk autistisch dat ik mij daar weer niet goed in kan inlevenquote:Op maandag 4 april 2011 19:00 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is het enige waarin ik geloof. Mijzelf en dat geloof is vaak niet zo heel sterk![]()
Eigenlijk zijn gelovige vrij autistisch, omdat zij vinden dat iets op een bepaalde manier moet en daar mag niet van afwijken.
Ik denk dat het eigenlijk helemaal niet zo slecht was dat men vroeger iedere zondag naar de kerk ging. Een stukje sociale controle en omgang is toch weg. Gemeenschapgevoel is er nu nauwelijks meer. Een deel van de problemen komt mede daardoor.quote:Op maandag 4 april 2011 19:03 schreef Auti het volgende:
[..]
Dat is een goede opmerking want het brengt ook structuur en een vorm. Maar het is dan ook weer vreselijk autistisch dat ik mij daar weer niet goed in kan inleven![]()
![]()
En ik loop sowieso achter qua leeftijd maar op sommige gebieden zit ik echt nog in de zwaar kinderlijke "waarom" fase... En eigenlijk is dat helemaal niet kinderlijk maar is dat juist wat volwassen onderzoekers drijftIk ben raar..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |