abonnement Unibet Coolblue
pi_94960205
Het leek mij wel leuk om een topic te openen voor de screamers onder ons.
In dit topic kun je filmpjes van jezelf of je band plaatsen, al je vragen stellen, goede tutorials posten etc.

Als blijkt dat hier aardig wat interesse in is lijkt het me leuk om in de OP een lijst te maken van goede bronnen e.d.



[ Bericht 0% gewijzigd door fixatoman op 02-04-2011 23:32:03 ]
  zondag 3 april 2011 @ 00:01:26 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94961821
ik heb een vraag

waarom?
pi_94973337
Ik kan hier beter niet op ingaan, en heb dan ook geen zin in een eindeloze discussie over smaak, maar waarom:

Verschilt natuurlijk ook enorm per genre. Bij death metal bijv. omdat het goed bij de harde muziek past, hier worden dan ook vaak death grunts en hoge screams toegepast.
Maar bijvoorbeeld bij linkin park, screamen ook, is het bij stukken in het lied waar de tekst emoties als woede uitstraalt. Dus bijvoorbeeld bij de climax van het lied wordt er gescreamd.

Verder is het natuurlijk gewoon een extra instrument om te gebruiken in de compositie.
  zondag 3 april 2011 @ 15:38:23 #4
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94980228
Oke

Was er gewoon even benieuwd naar. Heb iets van twee maanden geleden de wereldkampioen screamen (bestaat die wel?) gezien in een docu, en wat die gast allemaal uit z'n bek kreeg was soms echt angstaanjagend.

Wat ik ook niet wist totdat ik die docu zag, is dat als je de techniek hiervoor beheerst, het niet schadelijk is voor de stembanden, en ze zelfs traint.

Kunst dus, maar niet mijn ding :P
pi_94989512
Haha oke, ja ik was even bang dat je wilde gaan bashen dat het geen muziek is, etc.

Voor de mensen die willen leren screamen, of er wat meer van willen weten, onder andere verschillende technieken om te screamen, raad ik aan om de DVD the zen of screaming 1/2 te kijken!
  dinsdag 5 april 2011 @ 12:20:51 #6
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95064656
Leest mee. :)

Ik volg klassiek zang, maar wil stiekem heel graag leren grunten. En dan niet om in de een of andere gothicband te zingen ofzo, is absoluut niet mijn genre :X , maar gewoon voor de lol!
2 problemen:
• Ik ben een coloratuursopraan en dan wordt laag grunten nogal een probleem.
• Mijn zanglerares vermoordt me aangezien het vreselijk slecht voor m'n stem zal zijn.

een kameraad van mijn man is een waanzinnige zanger uit de Nederlandse metalscene, wat die gast uit zijn strot krijgt, geweldig! Oh en natuurlijk Ghaal O+ :


Ik ben ooit trouwens een docente extreem stemgebruik tegengekomen. Schijnt een discipline op zich te zijn.
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_95065231
Laag grunten heeft vrei weinig met de hoogte van je stem te maken, aangezien je je stembanden niet gebruikt als je het goed doet. Natuurlijk zul je waarschijnlijk niet zo laag komen als enkele mannen uit de death-metal scene, maar onmogelijk is het zeker niet.


Leuk filmpje van een band met een vrouwelijke vocaliste.

En inderdaad, er schijnen wel meer van dat soort leraren rond te lopen. Verruit de bekendste is melissa cross. Zij onderwijst vooral zangers en zangeressen van de bekendere metalbands. O.a. Corey Taylor van Slipknot, en de dame in het filmpje boven hebben van haar les gehad.

Korte introductie:


Zal misschien binnenkort hier een filmpje plaatsen van mezelf in mijn band. Band ook nog niet zo'n supergoede screamer maar ben hard aan het leren.
Waar ik vooral problemen mee heb is dat ik met opredens/repetities, mijn techniek deels verloeder, mede door de energie die er dan in me opkomt, en omdat ik mezelf dan niet goed kan horen.
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:14:11 #8
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95066550
Thanks voor de filmpjes! Zo te zien is er inderdaad nog hoop. Eigenlijk zijn de technieken die zij aanleert heel erg gerelateerd aan de klassieke technieken. Naja, dat ik niet zo laag ga grunten als een Ares (Aeternus), daar heb ik me wel bij neergelegd, maar die dame in het 1e filmpje grunt echt wel heel goed.
Wie weet, als mn klassieke technieken solide zijn...

Vreselijk irritant is dat, als je je bij een optreden wilt geven, maar je dan op de verkeerde manier gaat zingen. Moeilijk om iets af te leren dat je jezelf door de jaren heen hebt aangeleerd, zonder er constant bij na te denken. Ook enorm irritant dat je jezelf niet kunt horen door de omgeving. Haha, kun je nagaan, als ik echt hoog ga zingen, hoor ik mezelf ook bijna niet meer, zelfs in een stille ruimte, komt door de grote hoeveelheid boventonen in mijn hoofd.

Maar ik ben wel benieuwd naar je scream-kunsten, dus als je een filmpje hebt...
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_95067361
Haha, ja wie weet, het kan misschien sowieso wel een verrijking voor je zijn, je hoeft het screamen dan niet toe te passen, maar als je de techniek erachter weet, kan nooit verkeerd zjin toch;) En mag ik vragen hoe oud je bent, en hoe lang je al zingt? Ben namelijk wel benieuwd hoelang het ongeveer duurt om die techniek te "masteren".

Oei, lijkt me ongelofelijk moeilijk om dan nog de juiste noot te halen. Als je al aan je limiet zit is dat sowieso moeilijker, zeker als je jezelf dan nauwelijks kunt horen. Alleen wat er bij screamen dan ook nog bij komt kijken is dat als je je techniek "verliest" tijdens een optreden, en je zo lang doorgaat, je daarna enorm last van je stem kan hebben.

Maar heb op dit moment nog geen filmpje van mezelf. Zal kijken of ik er vandeweek eentje thuis op kan nemen, want we hebben komende week geen repetitie.
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:06:22 #10
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95071120
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:34 schreef fixatoman het volgende:
Haha, ja wie weet, het kan misschien sowieso wel een verrijking voor je zijn, je hoeft het screamen dan niet toe te passen, maar als je de techniek erachter weet, kan nooit verkeerd zjin toch;) En mag ik vragen hoe oud je bent, en hoe lang je al zingt? Ben namelijk wel benieuwd hoelang het ongeveer duurt om die techniek te "masteren".

Oei, lijkt me ongelofelijk moeilijk om dan nog de juiste noot te halen. Als je al aan je limiet zit is dat sowieso moeilijker, zeker als je jezelf dan nauwelijks kunt horen. Alleen wat er bij screamen dan ook nog bij komt kijken is dat als je je techniek "verliest" tijdens een optreden, en je zo lang doorgaat, je daarna enorm last van je stem kan hebben.

Maar heb op dit moment nog geen filmpje van mezelf. Zal kijken of ik er vandeweek eentje thuis op kan nemen, want we hebben komende week geen repetitie.
Ik ben 30 en ik zing pas 3 jaar. Een klassieke techniek perfect aanleren duurt jaren, zou zeggen minstens 10 ofzo. Maar ik ben dan ook geen prof he ;).

In de hoogte heb ik het limiet van mijn stem nog niet bereikt, dat is deel van het coloratuur zijn denk ik. Een coloratuursopraan heeft een extra register, zoals een man die in falset zingt zeg maar. Het is meer dat je boventonen in je hoofd hoort, een soort van geritsel ofzo, waardoor je jezelf, in het begin, niet meer hoort als je echt hoog zingt.

Maar hoe verlies je je techniek dan bij een optreden, ga je dan op een gegeven moment toch druk zetten op de verkeerde plaatsen (stembanden), of zo? Dat is het eerste waar ik bang voor zou zijn, dat je op de verkeerde manieren kracht gaat zoeken om te zingen. Wel slim van je dat je op deze manier met je stem bezig bent. Ik ken zelf maar weinig grunters bijv. die nadenken over hun techniek.

Verkeerd zingen is inderdaad enorm slecht. Mijn zanglerares kende een jongen die door verkeerd stemgebruik (spreken, niet eens zingen), knobbels op zijn stembanden had, dat is echt een drama. Weet je wat ik nog wel het moeilijkste vond aan al dat zingen? Dat ik niet meer mocht kuchen of hoesten, dat is enorm slecht voor je stem.

Ben benieuwd naar je filmpje :)
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_95085551
Heel leuk allemaal.

Maar de zangeres Angela Gossow de zangeres van Arch enemy heeft wel al 3 keer keelkanker gehad.

ik zelf hou van de screams van ill nino.
pi_95085988
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:01 schreef drunk_on_shadows het volgende:
Heel leuk allemaal.

Maar de zangeres Angela Gossow de zangeres van Arch enemy heeft wel al 3 keer keelkanker gehad.

ik zelf hou van de screams van ill nino.
Onzin. Ze is inderdaad wel 1x geopereerd aan knobbeltjes op haar stembanden. Echter was dit pas 5 jaar ofzo nadat ze begon in arch enemy. Het hoeft dus niet perse te duiden op verkeerde techniek. Het kan ook gewoon teveel zijn, teveel avonden achter elkaar, misschien ziek en toch avonden doorgescreamd, etc. Ik bedoel Jan Smit en Caro Emerald zijn ook geopereerd aan knobbeltjes, zegt dus niet heel veel.
  woensdag 6 april 2011 @ 10:07:48 #13
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95109569
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:01 schreef drunk_on_shadows het volgende:
Heel leuk allemaal.

Maar de zangeres Angela Gossow de zangeres van Arch enemy heeft wel al 3 keer keelkanker gehad.

ik zelf hou van de screams van ill nino.
Laten we nu niet keelkanker en knobbeltjes op de stembanden door elkaar gaan halen he? Keelkanker is gewoon dikke pech (afgezien van kettingrokers dan), heeft natuurlijk niets met de stembanden te maken.

Knobbeltjes door overbelasting kan door vanalles komen, ook door verkeerd spreken, chronisch hoesten, te hard werken.
Nathalie Dessay, een wereldberoemde operazangeres met een techniek om U tegen te zeggen, heeft ook een zware operatie moeten ondergaan aan haar keel/stembanden, ik geloof dat het ook kanker was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
  dinsdag 12 april 2011 @ 11:25:48 #14
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_95383749
Is inhale grunten schadelijk voor mijn stem?
pi_95391464
Daar zijn de meningen over verdeeld. Veel mensen zeggen wel dat inhale screamen slecht voor je is. Ik kan daar eerlijk gezegd niks over zeggen.

Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dan meer omdat het vaak onverstaanbaar is en gewoon niet mooi klinkt vind ik:P
pi_95446770
Ik hou wel van rock en Metallica enzo, maar dat geschreeuw das echt }:|
se
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')