abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94951436
Hier verder (na)praten over o.a. de decentrale selectie, maar natuurlijk ook over alle andere journalistieke studie gerelateerde onderwerpen. :7
pi_94951470
Hier dus verder. Ik vond het wel leuk om te zien dat er een mensen met dezelfde stijl waren, wat alternatief!
  zaterdag 2 april 2011 @ 20:08:11 #3
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_94951669
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:58 schreef EdNoolk het volgende:

@Rahl Ik vind het altijd wel mooi, wist niet dat het een no-no was. Tabaksindustrie tegen verhoging accijns is het sowieso niet want dat omvat het rookverbod niet en winst tabaksindustrie lijkt me ook niet want er blijkt toch altijd weer dat mensen gewoon door blijven roken na verhogingen etc. Als ik nu zo nog een x kijk en mn tijd neem denk ik toch dat ' Tabaksindustrie rook zware pijp' het beste is, omdat ze dus harde tijden hebben.
Ja voor jou en mij is het natuurlijk schijtlollig, maar er zijn een hoop mensen die er de humor niet van in zien. En het is een signaal van hoe je je medium in de markt zet natuurlijk. Als je grappen gaat lopen maken in je koppen/artikelen wordt je een stuk minder serieus genomen.
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_94951999
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:03 schreef EdNoolk het volgende:
Hier dus verder. Ik vond het wel leuk om te zien dat er een mensen met dezelfde stijl waren, wat alternatief!
Kledingstijl of schrijfstijl? Qua kleding viel het me sowieso op dat de helft van de mensen die op 26 maart de open dag bezochten Vans droegen. Ik voel me thuis... Maar ze waren inderdaad wel wat alternatief. Creatieve kleding en 'typetjes'.
pi_94952069
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:57 schreef Rahl het volgende:

[..]

Zijn twee aannames in één zin. Lijkt me niet goed.
Ah, balen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:58 schreef EdNoolk het volgende:
@Ezell Ik denk eigenlijk dat je wel op het gemiddelde zit hoor. Ik denk dat je een goede kans maakt, tenzij je het echt zó erg verpest hebt dat schrijven.
Hmm.. ik hoop het. Ik ben alleen blij dat ik alle vragen over sport correct heb beantwoord. Dat vind ik nog best knap van mezelf.. :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:14 schreef Moffol het volgende:

[..]

Kledingstijl of schrijfstijl? Qua kleding viel het me sowieso op dat de helft van de mensen die op 26 maart de open dag bezochten Vans droegen. Ik voel me thuis... Maar ze waren inderdaad wel wat alternatief. Creatieve kleding en 'typetjes'.
kledingstijl

[ Bericht 5% gewijzigd door Ezell op 02-04-2011 21:55:47 ]
pi_94952274
@Rahl Daar heb je gelijk in. Welke heb jij gekozen dan?
@Moffol Kledingstijl inderdaad.

Zaten trouwens wel 2 attention whores telkens in de pauze als enige te staan, druk gebarend en pratend. Daar kon ik me best goed aan ergeren met mijn voorbuurman!
  zaterdag 2 april 2011 @ 20:21:43 #7
51794 Rahl
pi_94952301
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:21 schreef EdNoolk het volgende:
@Rahl Daar heb je gelijk in. Welke heb jij gekozen dan?

Ik heb 'm niet gemaakt, ik zit in het tweede jaar van de opleiding :P
last.fm
pi_94952418
@Rahl Aah vandaar dat deskundige commentaar. Dacht al wtf zeker hoogbegaafd haha! Als je 'm toch zou willen beantwoorden:

25. Een berichtje over de tabaksindustrie die protesteert tegen de hogere belasting op sigaretten en het rookverbod in de horeca. Welke kop is voor kranten als de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw de beste?

a. Sigaar uit eigen doos voor tabaksindustrie
b. Tabaksindustrie rookt zware pijp
c. Winst tabaksindustrie gaat in rook op
d. Tabaksindustrie tegen verhoging accijns
pi_94952436
EdNoolk, dan zat jij ergens achter mij! Die ene twee mensen stonden iets van 8 tafels achter me. Ik zat helemaal rechts. Zat jij daar ook?
  zaterdag 2 april 2011 @ 20:25:56 #10
51794 Rahl
pi_94952479
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:24 schreef EdNoolk het volgende:
@Rahl Aah vandaar dat deskundige commentaar. Dacht al wtf zeker hoogbegaafd haha! Als je 'm toch zou willen beantwoorden:

25. Een berichtje over de tabaksindustrie die protesteert tegen de hogere belasting op sigaretten en het rookverbod in de horeca. Welke kop is voor kranten als de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw de beste?

Vooral voor de genoemde kranten. Telegraaf zou heel misschien wel weg kunnen komen met één van die anderen, maar VK, NRC en Trouw niet denk ik.

Nuance edit:
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar met wat we geleerd hebben lijkt het me heel sterk dat het een andere is :P
last.fm
pi_94952549
@Ezell Ik zat, vanuit de ingang gezien, helemaal rechts tegen het zwarte doek aan, de kant waar de getinte man de opgaves uitdeelde!
pi_94952594
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:24 schreef EdNoolk het volgende:

Sowieso D, want de kranten die genoemd worden zijn erg 'serieus'. De Telegraaf en het AD hadden misschien een titel gekozen met iets meer humor.
pi_94952611
@Rahl Maar is het niet verkeerd als het in de tekst ook gaat over rookverbod in de horeca? Want die titel (D) is totaal gericht op het andere deelonderwerp, hogere belasting op sigaretten.
  zaterdag 2 april 2011 @ 20:30:09 #14
51794 Rahl
pi_94952701
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:28 schreef EdNoolk het volgende:
@Rahl Maar is het niet verkeerd als het in de tekst ook gaat over rookverbod in de horeca? Want die titel (D) is totaal gericht op het andere deelonderwerp, hogere belasting op sigaretten.
Mwah. Rookverbod en het protest van de tabaksindustrie is niet echt nieuws meer vind ik. Die accijnsverhoging is veel nieuwer. Ziet er een beetje uit als een instinker.
last.fm
pi_94952992
@EdNoolk: O, dan zat ik waarschijnlijk helemaal aan de andere kant.

[ Bericht 61% gewijzigd door Ezell op 03-04-2011 11:19:25 ]
pi_94953015
@Rahl Inderdaad, ik heb teveel op de inhoud gelet, had meer moeten letten op de formulering gezien de vraag. Jullie hebben gelijk!
  zaterdag 2 april 2011 @ 22:37:11 #17
341044 thewvl
fc utrecht till i die!
pi_94958140
ik was er ook vanmiddag had maximaal, met dingen die ik niet cker wist als fout gerekent 33 fout van de 90, is dat eenn kans om door te gaan? had dus 57 goed minimaal
sport, fc utrecht, enzovoort
favo uitspraak: "wind mee is wind tegen als je de andere kant opgaat"
pi_94958353
@thewvl Ik denk dat je met een goede motivatie en betoog echt wel een kans maakt. Ik weet alleen niet hoe zwaar elk onderdeel telt? Ik kan me herinneren dat dat ergens in een bericht vermeld stond, weet iemand dat?
pi_94959352
Heee! Ik heb begrepen dus dat je als volgt je score kunt berekenen:

Kennis vd Actualiteit: 30 punten ( -0.75 per fout)
Algemene Ontwikkeling: 20 punten (-0.8 per fout)
Inzicht in de Media: 20 punten (-0.8 per fout)

De toets vond ik zelf niet echt moeilijk, trouwens. Het is afwachten tot 12mei... :(
pi_94959851
Hmm.. dan heb ik ongeveer 42,75 punten. Hoeveel hebben jullie?
pi_94960025
Ik heb 54. Maar mijn betoog was niet zo sterk, door tijdnood

Trouwens! Voor schrijfvaardigheid kan je 30 punten scoren en voor motivatie/cv 20
pi_94960398
O, oké. Dat heb je goed gedaan! Nu maar wachten tot de uitslag bekend is. Eigenlijk wil ik het niet eens weten, want ik heb altijd pech met scholen. :{
  zaterdag 2 april 2011 @ 23:32:51 #23
341044 thewvl
fc utrecht till i die!
pi_94960526
@rahl kan jij je nog herinneren. Hoeveel fout je had en hoeveel goed enzo? En hoeveelstje je was geworden,, om een beetje inzicht krijgen.

Btw ik zou dan een score hebben van 43,85 minimaal, zou dat een reële score zijn voor de meerkeuze toetsen

[ Bericht 17% gewijzigd door thewvl op 03-04-2011 00:00:32 ]
  zondag 3 april 2011 @ 01:15:50 #24
51794 Rahl
pi_94965167
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 23:32 schreef thewvl het volgende:
@rahl kan jij je nog herinneren. Hoeveel fout je had en hoeveel goed enzo? En hoeveelstje je was geworden,, om een beetje inzicht krijgen.

Btw ik zou dan een score hebben van 43,85 minimaal, zou dat een reële score zijn voor de meerkeuze toetsen
Ik had een score van 97 in totaal, dus met betoog en motivatie, en ik was 4de. Dat was de toets van 2009, ik weet niet precies hoe ze 'm aangepast hebben, dus daar kan ik verder weinig over zeggen :P
last.fm
pi_94971402
Wow 97, nu haal ik het sowieso niet. Heb namelijk 37,05 punten ongeveer...

Edit: Aah ik zie nu dat je 120 punten kan halen? Met een heel goed betoog en goede motivatie heb ik misschien nog een kleine kans. Een maand wachten wordt echt een hel.
pi_94971908
Iemand zei dat we onze antwoordbladen samen met de uitslag opgestuurd krijgen. Klopt dit?
pi_95020623
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 20:03 schreef EdNoolk het volgende:
Veel nerds en vage typjes inderdaad.

Die vraag over wat niet bij de social media hoort trouwens... zowel MSN als Hotmail hebben er niks mee te maken, lijkt me? En wat wordt er bedoeld met MSN.. Messenger of msn.nl?
pi_95021271
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:36 schreef 16meter het volgende:

[..]

Veel nerds en vage typjes inderdaad.

Die vraag over wat niet bij de social media hoort trouwens... zowel MSN als Hotmail hebben er niks mee te maken, lijkt me? En wat wordt er bedoeld met MSN.. Messenger of msn.nl?
De mensen vond ik juist leuk. Ik zag ze helemaal niet als 'nerds' of 'vage typjes'. Maja, misschien hoor ik volgens jou wel bij die mensen. :P Maarre.. ik denk dat ze MSN Messenger bedoelde, want anders zouden er meerdere keuzes fout zijn. E-mail hoort namelijk niet in het rijtje van social media.
  maandag 4 april 2011 @ 13:53:01 #29
341044 thewvl
fc utrecht till i die!
pi_95021354
Wanneer komen de antwoorden nou beschikbaar?!?!?
pi_95021391
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:51 schreef Ezell het volgende:

[..]

De mensen vond ik juist leuk. Ik zag ze helemaal niet als 'nerds' of 'vage typjes'. Maja, misschien hoor ik volgens jou wel bij die mensen. :P Maarre.. ik denk dat ze MSN Messenger bedoelde, want anders zouden er meerdere keuzes fout zijn. E-mail hoort namelijk niet in het rijtje van social media.
MSN Messenger heet al jaren Windows Live Messenger. :') Dus dat kan het ook niet zijn... Heb er ook over geklaagd bij die heer die ons toesprak door de microfoon. Niet dat dat gaat helpen.
pi_95022030
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:53 schreef 16meter het volgende:

[..]

MSN Messenger heet al jaren Windows Live Messenger. :') Dus dat kan het ook niet zijn... Heb er ook over geklaagd bij die heer die ons toesprak door de microfoon. Niet dat dat gaat helpen.
O, oké! Ik gebruik dat programma nooit meer, dus ik heb geen idee hoe het precies heet. De meeste mensen noemen het gewoon MSN.
pi_95023953
Hoe het door veel mensen genoemd word is natuurlijk niet zo relevant. Maar heb 't verder wel redelijk gemaakt, gelukkig. Alleen m'n motivatie was niet zo best. :') Dacht dat er wel wat zou komen als ik gewoon begon te schrijven, bleek tegen te vallen.
  maandag 4 april 2011 @ 15:34:29 #33
51794 Rahl
pi_95025015
Hele week les van *O* Ruud Hoff *O* .
last.fm
pi_95026456
Ik had hotmail gedaan, dat is zeker geen social media. En ik vond er niet echt nerds bij zitten, veel leken me wel aardig maar zaten ook een hoop arrogante types bij geloof ik.
pi_95026768
De antwoorden zouden trouwens online komen, kan ze nergens vinden op de opgegeven url?
pi_95027177
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:04 schreef 16meter het volgende:
Hoe het door veel mensen genoemd word is natuurlijk niet zo relevant.
Ik weet het. :)

Nu maar wachten op de antwoorden...
pi_95031206
Was speciaal even over komen vliegen uit Barcelona. Ik vond 'm behoorlijk meevallen moet ik zeggen! Toen ik binnenkwam stond ik stijf van de spanning, maar dat was na de eerste vraag (waarop het antwoord Tunesië was) wel weer weg eerlijk gezegd. Veel alto's idd, viel mij ook op! Heeft iemand btw enig idee waar die antwoorden binnenkort of nu al te vinden zijn? Die kerel riep het nog even om aan het eind, maar aangezien die microfoon zo irritant zacht stond verstond ik er geen ruk van. Ben er wel optimistisch over! Vooral als ik mensen achter me hoorde die een vraag niet wisten die ik wel wist gaf me dat toch wel een beetje zelfvertrouwen, haha ^^! Hopelijk tot aankomend schooljaar!
pi_95031672
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:06 schreef EdNoolk het volgende:
Ik had hotmail gedaan, dat is zeker geen social media. En ik vond er niet echt nerds bij zitten, veel leken me wel aardig maar zaten ook een hoop arrogante types bij geloof ik.
Gelukkig wel weinig glimmende Nickelson jasjes en jongens met nektasjes en oorbelletjes...
pi_95033698
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:52 schreef Borrelhap het volgende:
Was speciaal even over komen vliegen uit Barcelona. Ik vond 'm behoorlijk meevallen moet ik zeggen! Toen ik binnenkwam stond ik stijf van de spanning, maar dat was na de eerste vraag (waarop het antwoord Tunesië was) wel weer weg eerlijk gezegd. Veel alto's idd, viel mij ook op! Heeft iemand btw enig idee waar die antwoorden binnenkort of nu al te vinden zijn? Die kerel riep het nog even om aan het eind, maar aangezien die microfoon zo irritant zacht stond verstond ik er geen ruk van. Ben er wel optimistisch over! Vooral als ik mensen achter me hoorde die een vraag niet wisten die ik wel wist gaf me dat toch wel een beetje zelfvertrouwen, haha ^^! Hopelijk tot aankomend schooljaar!
Met je motivatie zit je vast wel goed! Hier zijn een aantal antwoorden geplaatst: Opleidingen Journalistiek XI. Dit zijn niet de 'echte' antwoorden, want die moeten nog op de website van de HU komen.
pi_95033928
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:45 schreef Ezell het volgende:

[..]

Met je motivatie zit je vast wel goed! Hier zijn een aantal antwoorden geplaatst: Opleidingen Journalistiek XI. Dit zijn niet de 'echte' antwoorden, want die moeten nog op de website van de HU komen.
Daar staat bijv. als 'juist' antwoord tussen dat de griffier degene is die een verdachte aanklaagt in een rechtszaak. :') Weet niet welk figuur dat zo beantwoord heeft, maar ik geef 'm weinig kans om door de selectie te komen. Beter even wachten tot de goede antwoorden online staan.
pi_95035184
quote:
Gemotiveerd ben ik meer dan zat, maar dat was juist wel ff een van de onderdelen waar ik minder tevreden over was :P.

quote:
Daar staat bijv. als 'juist' antwoord tussen dat de griffier degene is die een verdachte aanklaagt in een rechtszaak. :') Weet niet welk figuur dat zo beantwoord heeft, maar ik geef 'm weinig kans om door de selectie te komen. Beter even wachten tot de goede antwoorden online staan.
Heb je een punt. Maar ook enig idee wanneer dat is?
pi_95068273
De sneak preview was echt geweldig! Het is een aanrader voor de mensen die de opleiding willen doen en de mensen die nog twijfelen. Ik ben nu nog enthousiaster over de opleiding. Ik wist niet eens dat dat nog kon. :D
pi_95069570
@16meter dat klopt inderdaad niet. Ik wist ook dat dat niet het juiste antwoord was, was dus een tikfout. Heb het ook niet gecontroleerd. Boeiend, het is maar een gratis dienst en heb er niet veel tijd in gestoken.
pi_95069729
Sorry brah

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:58 schreef Ezell het volgende:
De sneak preview was echt geweldig! Het is een aanrader voor de mensen die de opleiding willen doen en de mensen die nog twijfelen. Ik ben nu nog enthousiaster over de opleiding. Ik wist niet eens dat dat nog kon. :D
Waar heb je dat gekeken?

[ Bericht 97% gewijzigd door 16meter op 05-04-2011 14:43:47 ]
pi_95070224
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:36 schreef 16meter het volgende:
Sorry brah

[..]

Waar heb je dat gekeken?
De sneak preview is een rondleiding door de faculteit. Dan loop je samen met een aantal andere mensen met een student door de school en krijg je een beetje informatie over hoe de school werkt. Achteraf kan je ook nog vragen stellen over de opleiding en dan worden ook nog wat dingetjes verteld. Op de website van de HU kan je je hiervoor opgeven. :)
pi_95070254
Heb me opgegeven, ben benieuwd. :)
pi_95142356
Wat zeiden die mensen na afloop van de toets eigenlijk precies over de antwoorden? Ik heb er zelf weinig van verstaan. Mijn geduld raakt hier op. Ik begin steeds pessimistischer over mijn antwoorden te denken.
pi_95144184
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:47 schreef Ezell het volgende:

[..]

De sneak preview is een rondleiding door de faculteit. Dan loop je samen met een aantal andere mensen met een student door de school en krijg je een beetje informatie over hoe de school werkt. Achteraf kan je ook nog vragen stellen over de opleiding en dan worden ook nog wat dingetjes verteld. Op de website van de HU kan je je hiervoor opgeven. :)
Kan je je nog inschrijven? Lijkt me erg handig. En ik kan fok!kers ontmoeten, altijd leuk! :D
pi_95144668
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:32 schreef Moffol het volgende:

[..]

Kan je je nog inschrijven? Lijkt me erg handig. En ik kan fok!kers ontmoeten, altijd leuk! :D
Vast wel, want er is genoeg belangstelling.
pi_95160904
quote:
18s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:07 schreef Ezell het volgende:
Wat zeiden die mensen na afloop van de toets eigenlijk precies over de antwoorden? Ik heb er zelf weinig van verstaan. Mijn geduld raakt hier op. Ik begin steeds pessimistischer over mijn antwoorden te denken.
Zouden verschijnen op bachelors.hu.nl, tot op heden staan ze er nog niet.
  donderdag 7 april 2011 @ 19:00:56 #51
341044 thewvl
fc utrecht till i die!
pi_95179279
is het zo moeilijk die antwoorden erop te zetten? antwoorden zijn allang bij hun zelf bekend toen wij de toets moesten maken al en erop zetten is ook maar 10 min werk..... tsjonge jonge
  donderdag 7 april 2011 @ 21:02:08 #52
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95186730
Ik heb ze eens een mailtje gestuurd, je weet maar nooit!
  vrijdag 8 april 2011 @ 17:46:49 #53
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95225672
Jaaaaaaaa, eindelijk antwoorden! Dankjewel! O+

edit: Nou, dit is stom. Die antwoorden kloppen niet helemaal! Bill Gates is helemaal niet de grote baas van Apple en Camiel Eurlings is niet werkzaam bij Schiphol. Verder zitten er nog een paar fouten in... Tijd voor een klacht!

[ Bericht 19% gewijzigd door Ezell op 08-04-2011 18:08:14 ]
pi_95226506
Hahaha ik had zelf nog bijna betere antwoorden gevonden. Wat een drama dat er foute antwoorden bij zitten, want die fouten zijn wel echt antwoorden waar je als 2e aan denkt.
pi_95226566
Jezus het tweede antwoord is al fout. 2014 WK-voetbal is helemaal niet in Qatar maar in Brazilië. Heeft lekker veel nut dit. Top HU!
pi_95226655
Algemene ontwikkeling 7 klopt ook niet volgens mij, moet A zijn.
pi_95226656
Ik vind het echt knap dat zij de verkeerde antwoorden online hebben gezet. Nu maar hopen dat ze de toetsen met een goed correctiemodel hebben nagekeken. :{

edit: Ja, 7 is A. 21 klopt ook niet, want dat is D.
pi_95226772
Ja 21 had ik ook al D idd, maar wist het niet zeker want vond ook wat over het magisch-realisme. Ik ga het niet eens meer nakijken.
pi_95227164
Hopelijk levert dit geen vertraging op voor de uitslagen. Ik heb al een e-mail gestuurd.
pi_95227299
Tuurlijk niet. Ze halen die antwoordformulieren gewoon door zo'n scanner heen en klaar!
pi_95227785
Oja, dat was ik eventjes vergeten. Dan mogen ze die dingen weer snel door zo'n scanner heen halen. :Y
  vrijdag 8 april 2011 @ 22:21:00 #63
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95239782
Ja, maar dan wel met het goede antwoordmodel! Anders krijg je stront aan de knikker: alle domme mensen mogen door... |:(

Ach het zal wel goed komen, het getuigt alleen wel weer van hun bekende slordigheid.
pi_95321723
Even een post buiten het hele verhaal omtrent de toelatingstoets om - vergeef me :P -, maar ik heb een aantal vragen voor jullie. Ik zit in mijn examenjaar en ook ik was erg geïnteresseerd in de opleiding journalistiek. Het paste perfect bij mijn interesses en sloot goed aan bij de vakken waar ik goed in ben. Ik heb een open dag van Windesheim bezocht, en daarna wilde ik de studie niet meer doen. Het is niet dat het beeld van de opleiding wat ik voorgespiegeld kreeg wat mij niet beviel, alles behalve; het bevestigde mijn beeld juist. Ook een groot nadeel wat ik in mijn achterhoofd hield kreeg ik voorgespiegeld: de werkgelegenheid is erg slecht en 9/10 gaan na de studie voor een hele lange tijd aan de slag als freelancer. Ook is het erg waar dat erg veel van de huidige 'prominente' journalisten geen journalistiek hebben gestudeerd. Die hebben veelal iets totaal anders gestudeerd met een minor journalistiek. Tot slot is de journalistiek een steeds harder krimpende sector, nieuwsgaring wordt steeds meer gezien als een gratis goed. Denk hierbij aan het krimpend aantal abonnees van de kranten.

Begrijp me nu niet verkeerd, ik wil jullie geenszins ontmoedigen want ik vind het eerlijk waar bewonderenswaardig dat jullie de stap wel durven te nemen ondanks de grote nadelen, maar hebben jullie bij het kiezen voor de studie rekening gehouden met deze factoren? Want de studie lijkt mij nog steeds fantastisch, maar toch heeft het voor mij wel doorslag gegeven om niet te kiezen voor de studie journalistiek. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. :)
  zondag 10 april 2011 @ 23:05:15 #65
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95324618
@ MetBas

Nou, ik wil sowieso een vervolgopleiding na de havo doen en ik weet dat journalistiek gewoon precies bij me past, ik wil ook geen alternatief omdat dit het enige is dat ik echt wil.

Ik ben me er wel degelijk van bewust dat de kranten aan het uitsterven zijn, maar ik wil toch niet bij de krant werken. Mijn medium heb ik al het oog: radio en dan waarschijnlijk iets met politieke verslaggeving.

Naar mijn mening is dit medium voorlopig nog lang niet uitgestorven (ondanks dat sommige stumpers het iets voor ouwe lullen noemen, maar die kijken volgens mij alleen naar commerciële blubber op de tv :|W ).

Als ik mijn studie dan heb afgerond wil ik zeker nog doorleren, voornamelijk om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik vind zelf namelijk dat je het beste leert van de praktijk, vooral met dit vak. Het zit hem alleen in de sollicitatie, dan willen ze dat je al zo veel mogelijk voorkennis hebt.
pi_95325347
@MetBas: Nieuws zal altijd blijven bestaan, dus dat zal niet verdwijnen. Het wordt in de toekomst misschien via een ander medium dan kranten verspreid. Dat van het krimpende aantal abonnees klopt trouwens niet helemaal, want ik weet toevallig dat de Volkskrant op dit moment meer abonnees heeft dan vorig jaar. Verder geloof ik ook niet dat kranten zullen verdwijnen. Journalistiek is sowieso meer dan alleen kranten en nieuws.

De mensen die echt geschikt zijn voor de journalistiek zullen uitblinken. Je weet natuurlijk van tevoren niet wie dat zal zijn. Ik wil het op zijn minst proberen. Misschien zal ik eindigen als een werkloze, maar dan heb ik tenminste wel de opleiding gedaan die ik echt leuk vond. Ik kan er altijd nog voor kiezen om een andere studie te doen, als de arbeidsmarkt echt hopeloos is.
pi_95326244
@blaffende_visjes: Helder, bedankt. :)

@Ezell: Ik ben het zeer met je eens dat nieuws altijd zal blijven bestaan, maar het wordt wel steeds meer gezien als iets wat gratis hoort te zijn. Hierdoor werken betaalde online versies van een krant ook niet; ga naar een andere site en je hebt precies hetzelfde nieuws, alleen dan gratis. Nieuwsverspreiding an sich neemt alleen maar toe door fenomenen als bijvoorbeeld Twitter. Deze stellen iedereen in staat om nieuws naar buiten te brengen, wederom gratis. Dat is denk ik een groeiend probleem binnen de arbeidsmarkt van de journalistiek en maakt het nog moeilijker om aan de bak te komen.

En zeer zeker, mensen die echt goed zijn komen er wel. Maar vond jij dat dan geen riskante stap? Ik voel me nu opeens verschrikkelijk behouden. :P
  maandag 11 april 2011 @ 10:25:12 #68
51794 Rahl
pi_95333994
@metbas

Journalistiek is natuurlijk meer dan alleen het laatste nieuws verslaan. Denk aan onderzoeksjournalistiek á la Zembla, Tegenlicht of Argos. Ook wordt de duiding van het nieuws steeds belangrijker.

Ik verwacht zelf dat in de niet al de verre toekomst de voornaamste taak van de journalist zal zijn om de achtergronden bij het nieuws te geven. Het kader om het schilderij verschaffen, zogezegd.
last.fm
pi_95336322
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 18:27 schreef Ezell het volgende:
Hopelijk levert dit geen vertraging op voor de uitslagen. Ik heb al een e-mail gestuurd.
Heb ook even gemaild. Wat een zooitje daar. :X
  maandag 11 april 2011 @ 21:53:27 #70
282133 Japz_u2
A Rolling Stone
pi_95365142
De baas van Apple is Bill Gates? :') wat een faal daar zeg.
pi_95370596
't Kan me eerlijk gezegd helemaal niets schelen hoe het gesteld is met de werkgelegenheid in de Journalistiek.. Er kan tenslotte veel veranderen gedurende die 4 jaar die ik van plan ben in Utrecht te zitten. En zelfs als uiteindelijk er weinig tot geen werk blijkt te zijn, dan heb ik in ieder geval wel gedaan wat ik fantastisch leuk vond om te doen. Geld komt vanzelf wel. Ik vind het ook onvoorstelbaar dat die kerel bovenaan deze pagina op basis daarvan heeft besloten iets anders te gaan doen.. Als je iets leuk vindt en alle aspecten spreken je aan (zoals ik bij journalistiek), dan moet je er gewoon vol voor gaan en wat later volgt zien we dan wel weer. Noem het naïef, ik noem het realistisch.
pi_95453895
@ Borrelhap Je hebt helemaal gelijk! Daarom koos ik tien jaar geleden (wat gaat de tijd snel) ook voor deze opleiding: iets doen wat je ontzettend leuk vindt, waar je passie ligt. Al decennialang wordt er geroepen dat er in de journalistiek geen droog brood te verdienen is. Inderdaad, die droombanen bij de radio/televisie/krant zijn schaars en heel veel afgestudeerde journalisten zullen daar niet belanden, maar er is zo ontzettend veel meer! Als je journalistiek echt wil, dan moet je er gewoon vol voor gaan. Ook voor de tijd die na de studie komt, dan komt die leuke baan er ook wel!
Iedereen is uniek, behalve ik.
pi_95455040
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 23:37 schreef MetBas het volgende:
En zeer zeker, mensen die echt goed zijn komen er wel. Maar vond jij dat dan geen riskante stap? Ik voel me nu opeens verschrikkelijk behouden. :P
Soms moet je gewoon schijt hebben aan alles en kiezen voor hetgene dat jij echt leuk vindt. :Y
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:40:37 #74
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95567521
Ik ben op zoek naar een student die het leuk vind een stuk te schrijven over mijn bedrijf / producten, en vervolgens dit voor mij gaat posten op nieuwssites, blogs, etc. etc. Ik wil namelijk meer relevante links naar mijn website. Iemand interesse? PM me maar.
  zaterdag 16 april 2011 @ 14:29:06 #75
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_95580713
Mijn post uit het vorige topic is wel relevant in deze discussie:

quote:
Denk er goed over na. Het is absoluut niet zo dat alle tijdschriften in de rij staan als je afgestudeerd bent. Je bent dan een van de zoveel. Daar denk je nu nog niet over na. Je staat aan het begin van je studie. Ik was net zo namelijk. Maar het is keihard werken en heel veel geluk hebben. En je moet heel veel verhalen schrijven over saaie onderwerpen schrijven voordat je schrijft over de dingen die jij interessant vindt. Tegenwoordig raad ik iedereen af om journalistiek te studeren. Doe een wetenschappelijke studie en doe journalistiek als bijvak. Na vier jaar heb je dan al een flinke voorsprong op alle mensen die journalistiek gedaan hebben.

Ik kom af en toe nog in Zwolle en ik hoor elke keer dezelfde verhalen. Iedereen zit te kloten. Los contractje hier, contract niet verlengd daar, mensen die iets in de communicatie doen, mensen die voor zichtzelf begonnen zijn. Maar (bijna) niemand heeft vastigheid.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_95580892
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:01 schreef Ezell het volgende:

[..]

Soms moet je gewoon schijt hebben aan alles en kiezen voor hetgene dat jij echt leuk vindt. :Y
Dat zijn beslissingen die ik neem bij een kledingstuk met een gekke kleur die ik wel leuk vind, niet bij een studie. :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 14:29 schreef Terreros85 het volgende:
Mijn post uit het vorige topic is wel relevant in deze discussie:

[..]

Dat is eigenlijk precies wat ik ga doen; ik sluit een baan in de journalistiek niet uit, maar ik ga eerst rechten studeren en zie dan wel of ik nog steeds de journalistieke kant op wil.
pi_95596325
quote:
Dat zijn beslissingen die ik neem bij een kledingstuk met een gekke kleur die ik wel leuk vind, niet bij een studie. :)
Dus jij zou uiteindelijk dan ook statistieken deels je toekomst laten bepalen?
pi_95596931
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 21:38 schreef Borrelhap het volgende:

[..]

Dus jij zou uiteindelijk dan ook statistieken deels je toekomst laten bepalen?
Nee, dat staat er ook niet. Ik maakte mijn beslissing op basis van ervaringen van anderen (journalistiekstudenten, journalisten, gegeven informatie bij open dagen, et cetera). Daarnaast, een toekomst in de journalistiek is niet afgeschreven door geen journalistieke opleiding te volgen, mocht ik over een tijd besluiten alsnog de journalistiek in te willen kan ik ook een minor journalistiek volgen.
pi_95633251
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 14:36 schreef MetBas het volgende:

[..]

Zo kies ik mijn studie dus wel. Het is niet 'gewoon' een studie, maar misschien wel de rest van mijn leven. Dan wil ik wel iets doen wat ik echt leuk vind.

Oké, ik begin me echt te ergeren aan Studielink: 'Status: Wacht op decentrale selectie'. Die leraren mogen wel eventjes opschieten met het nakijken.. We moeten nog ongeveer een maand wachten. :{
  zondag 17 april 2011 @ 22:36:46 #80
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_95645618
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 19:24 schreef Ezell het volgende:

[..]

Zo kies ik mijn studie dus wel. Het is niet 'gewoon' een studie, maar misschien wel de rest van mijn leven. Dan wil ik wel iets doen wat ik echt leuk vind.

Oké, ik begin me echt te ergeren aan Studielink: 'Status: Wacht op decentrale selectie'. Die leraren mogen wel eventjes opschieten met het nakijken.. We moeten nog ongeveer een maand wachten. :{
Je weet dat je op een gegeven moment afstudeert en niet meer studeert. En dat dan de rest van je leven begint. De studie is ongeveer 1/10 van je werkende leven.

Maar je hoeft ons niet te geloven hoor.
pi_95646435
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:36 schreef Terreros85 het volgende:

[..]

Je weet dat je op een gegeven moment afstudeert en niet meer studeert. En dat dan de rest van je leven begint. De studie is ongeveer 1/10 van je werkende leven.

Maar je hoeft ons niet te geloven hoor.
Dat weet ik. In mijn vorige bericht was ik een beetje onduidelijk, dus sorry daarvoor. Ik bedoelde dat journalistiek misschien wel deel uit zal maken van de rest van mijn leven (na de studie dus). Ik wil graag journalist worden en ik geloof dat het HBO Journalistiek mij kan helpen om mijn doel te bereiken. Ik verzamel al ruim twee jaar informatie over de opleiding, dus het is niet zo dat ik zomaar een willekeurige opleiding kies. Ik ben bewust van wat jij in je vorige post had geschreven. Dat bericht heb ik al heel lang geleden op dit forum gelezen. ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Ezell op 17-04-2011 23:16:47 ]
  zondag 17 april 2011 @ 23:16:38 #82
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_95648006
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:49 schreef Ezell het volgende:

[..]

Dat weet ik. In mijn vorige bericht was ik een beetje onduidelijk, dus sorry daarvoor. Ik bedoelde dat journalistiek misschien wel deel uit zal maken van de rest van mijn leven (na de studie dus). Ik wil graag journalist worden en ik geloof dat het HBO Journalistiek mij kan helpen om mijn doel te bereiken. Ik verzamel al ruim twee jaar informatie over de opleiding, dus het is niet zo dat ik zomaar een willekeurige opleiding kies. Ik ben bewust van wat jij in je vorige past had geschreven. Dat bericht heb ik al heel lang geleden op dit forum gelezen. ;)
Fair enough, dan wens ik je veel succes en hoop ik dat het je lukt.
pi_95726350
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:16 schreef Terreros85 het volgende:

[..]

Fair enough, dan wens ik je veel succes en hoop ik dat het je lukt.
Bedankt!

Hebben jullie trouwens al iets gehoord over het correctiemodel?
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:32:46 #84
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95739427
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:17 schreef Ezell het volgende:

[..]

Bedankt!

Hebben jullie trouwens al iets gehoord over het correctiemodel?
Ik dacht dat je eerder zei dat jij ook een mailtje had gestuurd. Heb je daar al nog een reactie op gehad? Anders moet je hem nog een paar keer sturen, of ik.
pi_95739504
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:32 schreef blaffende_visjes het volgende:

[..]

Ik dacht dat je eerder zei dat jij ook een mailtje had gestuurd. Heb je daar al nog een reactie op gehad? Anders moet je hem nog een paar keer sturen, of ik.
Ja, ik heb een e-mailtje gestuurd. Ik heb daarna nog een mailtje ontvangen. Daarin stond alleen dat mijn mailtje werd doorgestuurd. Ik hoopte eigenlijk dat iemand al wat meer wist. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Ezell op 20-04-2011 13:31:39 ]
pi_95757271
Stiekem hoop ik dat mijn toets kwijt is geraakt :)
pi_95758139
iig geslaagd voor 21+ toets...

Nog even geduld hebben voor de uitslag van de selectietoets...

[ Bericht 10% gewijzigd door 16meter op 20-04-2011 13:28:16 ]
  woensdag 20 april 2011 @ 14:36:11 #88
341044 thewvl
fc utrecht till i die!
pi_95761159
Wat is dan de 21+ toets?
  woensdag 20 april 2011 @ 15:17:10 #89
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95762545
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 12:51 schreef EdNoolk het volgende:
En dan...?
pi_95762867
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 14:36 schreef thewvl het volgende:
Wat is dan de 21+ toets?
http://www.google.nl/sear(...)=UTF-8&q=21%2B+toets
pi_95774083
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 12:51 schreef EdNoolk het volgende:
Waarom dat? Dan wordt de kans om aangenomen te worden juist kleiner.
pi_95800774
Nou, iemand waarvan de toets kwijt is geraakt gaan ze vast nogal soepel mee om denk ik. Maar ja, het hopen is al tevergeefs.
pi_95829515
Ik krijg die akelige rampscenario's maar niet uit m'n hoofd.. Wat lijkt 14 mei ver weg zeg :(..
pi_95836294
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:24 schreef EdNoolk het volgende:
Nou, iemand waarvan de toets kwijt is geraakt gaan ze vast nogal soepel mee om denk ik. Maar ja, het hopen is al tevergeefs.
Hmm.. ik dacht dat je dan zou worden doorgestuurd naar de loting. Ach joh, het maakt eigenlijk helemaal niet uit. Ik neem aan dat ze de antwoorden goed bewaren.

Zitten hier toevallig mensen die tweetalig zijn opgevoed? Ik ben dat wel en ben eigenlijk wel benieuwd of er hier meer mensen tweetalig zijn opgevoed. Zien jullie dit zelf als voordeel of nadeel?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ezell op 22-04-2011 00:55:14 ]
  vrijdag 22 april 2011 @ 16:30:41 #95
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95854914
Tweetalig opgevoed een nadeel?
Hoezo?

Het is juist een enorm voordeel, alleen al bij interviews of als je correspondent wil worden...

Maar welke taal?
pi_95869419
Tweetalig zijn kan een nadeel zijn, maar dat verschilt met persoon. Het zou kunnen dat een persoon ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten minder goed is in de Nederlands taal, omdat de persoon in kwestie ook vaak een andere taal spreekt. Ik merk dat een aantal van mijn klasgenoten hier de 'dupe' van zijn.

Thuis spreek ik Nederlands en een dialect uit een ander land. Ik wil op dit forum niet 'herkenbaar' zijn, dus ik zeg niet welk dialect ik spreek. Communiceren met iemand die alleen dit dialect spreekt gaat soms moeizaam en het schrijven ervan kan ik al helemaal niet. Het dialect komt uit een gebied waar veel mensen wonnen, maar het wordt niet eens door 1% van de inwoners van het hele land gesproken.

Ik denk dat ik alleen een voordeel zou hebben ten opzichte van mensen die met één taal zijn opgevoed, als ik de hoofdtaal van het land sprak en niet een van de dialecten. Op dit moment vind ik niet dat ik een voor- of nadeel heb, omdat mijn Nederlands (op papier) beter is dan die van veel leeftijdsgenoten die alleen met de Nederlandse taal zijn opgevoed en ik niet veel aan het dialect heb (als je het communiceren met familieleden niet meetelt).

[ Bericht 2% gewijzigd door Ezell op 22-04-2011 22:56:42 ]
  vrijdag 22 april 2011 @ 23:24:31 #97
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_95873522
Dat dialect waar je het over hebt, doet me denken aan het Reto Romaans in Zwitserland... en ach, baat het niet dan schaadt het niet!
pi_95873883
Inderdaad. Het is trouwens niet Reto-Romaans. 'Mijn' dialect wordt door veel meer mensen gesproken. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Ezell op 23-04-2011 00:02:09 ]
pi_95891388
Begin wel nieuwsgierig te worden welk dialect je nou eigenlijk spreekt :P. Galicisch ofzo? Tweetalig kan natuurlijk een voordeel zijn, maar ik denk in journalistiek alleen als je het dan met Engels of Spaans bent.
  zaterdag 23 april 2011 @ 19:18:10 #100
51794 Rahl
pi_95894441
Arabisch en Chinees.
last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')