Weet niet precies waar dit topic thuishoort, maar denk dat hij hier het beste staat.
Ik zit in Groningen op kamers met drie vrienden, de vader van een de vrienden is eigenaar van het pand waar we in zitten, we betalen huur incl. gas en elektriciteit. Nu kregen wij een mail dat we afgelopen jaar maar liefst 30% boven het verwachte verbruik zaten, wat dan 1100 euro zou zijn. De huur zal als gevolg met 25 euro per maand omhoog gaan, en ik heb een aantal vragen. Gezien de huisbaas de vader van een vriend is, wil ik het natuurlijk wel eerst even zeker weten voordat ik er tegenin ga, vandaar.
Nu kan ik me voorstellen dat er wellicht niet altijd superzuinig mee om is gegaan, maar anders dan bij een gewoon huis wil je het eigenlijk in bijna het gehele huis warm houden, in plaats van alleen de woonkamer. Toch was ik erg verbaasd, aangezien in de vakanties vaak niemand in het huis is, en ook in de weekenden is er soms niemand of soms 1/2 personen in het huis.
Ons verbruik is 2600 m3 voor gas/verwarming etc., en 3400KWH aan elektriciteit. Nu probeer ik wat op te zoeken qua gemiddelde verbruik van studenten, maar het enige wat ik kan vinden is iets op de site van
DUWO, waar wordt gezegd dat het gemiddelde verbruik van een student 725m3 is, wat neer zou komen op 2900m3 per jaar, waar wij dus onder zitten, al is deze site geloof ik wel op Haarlem gericht al zou dat volgens mij niet veel uitmaken.
Nu wilde de huisbaas daar niet echt naar luisteren, en zei dat we veel verspilden, dat het meer was dan de energieleverancier als gemiddelde aangaf etc. etc. Heeft er iemand toevallig een idee waar ik meer gegevens kan vinden voor gemiddeld verbruik van studenten?
Ook heb ik het verbruik ingevoerd op EnergieVergelijken.nl, waar we dan gemiddeld per jaar 2200 euro aan kwijt zouden zijn. Als 30% staat voor 1100 euro, dan zou onze jaarrekening toch zeer zeker richting de 3200/3300 euro lopen, of zie ik hier iets over het hoofd?