abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:25:24 #1
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_94922911
Hallo,

Ik heb een ingewikkelde vraag, betreffende het salaris van mijn vrouw:

Vraag: Is het normaal dat je bij een promotie van salarisschaal niet je RSP mee neemt?

Zij heeft recent promotie gemaakt en zou een salarisschaal omhoog gaan. Hoera dachten wij, want zij zou een reguliere salarisverhoging krijgen op basis van haar prestaties (via de relatieve salarispositie), een promotiebonus en een schaal omhoog gaan.

Nu is mijn vraag over die relatieve salarispositie. Ik probeer hier informatie over te vinden, maar alles wat ik vind op google leidt mij naar CAO's van andere bedrijven waar geen extra informatie in staat.

Op het werk van mijn vrouw maken ze gebruik van een relatieve salarispositie (RSP). Dit is een getal (bijvoorbeeld 80%) dat aangeeft hoeveel jij verdient ten opzicht van het maximum salaris in die functieschaal. Als je goede waarderingen krijgt stijgt dat getal en verdien je meer. Nu dachten wij dat je die RSP meeneemt als je van salarisschaal wijzigt bij een promotie, maar het bedrijf denkt daar anders over. Die geeft alleen een promotiebonus van enkele procenten met als gevolg dat ze keldert in haar RSP en uiteindelijk maar weinig extra bijverdient.

Om het inzichtelijk te maken een rekenvoorbeeld met enigzins fictieve getallen.

Haar salarisschaal geeft aan dat zij maximaal 3000 kan verdienen. Ze heeft een RSP van 80% en krijgt dus 2400 euro bruto per maand. Zij promoveert naar een schaal waar zij maximaal 3500 euro kan verdienen. Wij dachten dan dat ze naar 2800 zou gaan (80%) met nog een kleine bonus erboven op. Echter nu heeft het bedrijf haar RSP-gelinkte bonus en haar promotiebonus van 3% (in totaal zo'n 5%) bovenop de 2400 gedaan, waardoor ze 2520 verdient, zo'n 120 euro meer.

Aangezien ze veel bevoegdheden, veel taken en veel verantwoordelijkheden er bij krijgt (nu officieel, want eigenlijk werkt ze al 2 jaar op dat niveau) vinden wij dat vrij schamel.

Vraag: Is het normaal dat je bij een promotie van salarisschaal niet je RSP mee neemt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Allantois op 01-04-2011 22:27:16 (RPS = RSP) ]
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_94923943
als je met 80% begint kun je maar weinig opslag krijgen, dat zal ongetwijfeld de insteek zijn van het bedrijf, valt ze tegen in haar nieuwe positie dan krijgt ze geen hogere RSP, valt het goed, dan kan ze weer naar de 80% klimmen en vervolgens doorgroeien naar de volgende functie schaal
Signature:
(max. 4 regels)
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:53:10 #3
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_94924366
Da's toch eigenlijk raar. Dat zou betekenen, dat als je promotie maakt naar een veel hogere functie (bijvoorbeeld een managementfunctie) met meerdere schalen om hoog (bv naar 5000 euro) de RSP helemaaaal inkeldert en je alsnog maar 120 euro per maand meer gaat verdienen??

Da's toch eigenlijk een scheve manier van promotiemaken. Ik heb haar CAO eens nagekeken en wat daar in staat komt erop neer dat je bij promotie naar een hogere schaal het als bovenstaande krijgt. Er staat niets in over het promoveren naar een hogere functie.
pi_94926409
Nog nooit van de term RSP gehoord.
Maar bij de fatsoenlijke multinationals waar ik tot nogtoe voor gewerkt heb geldt als regel dat je bij een promotie er onder aan de streeep tenminste bruto 3% op vooruit gaat. Dus die 5% die jij noemt komt bij mij niet slecht over.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_94927501
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 23:36 schreef quo_ het volgende:
Nog nooit van de term RSP gehoord.
Maar bij de fatsoenlijke multinationals waar ik tot nogtoe voor gewerkt heb geldt als regel dat je bij een promotie er onder aan de streeep tenminste bruto 3% op vooruit gaat. Dus die 5% die jij noemt komt bij mij niet slecht over.
Hoe je aan die (redelijk willekeurige) 3% komt, weet ik niet.

@TS; wat je vrouw erop vooruit gaat, is dat ze nu een langere uitloop heeft en er dus langer over doet om aan het maximum te zitten. Een 'promotie' naar een volgende schaal levert in veel gevallen niet veel op, direct dan.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:01:47 #6
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_94927581
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoe je aan die (redelijk willekeurige) 3% komt, weet ik niet.
Van de fatsoenlijke multinationals waar hij ervaring mee heeft, denk ik.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_94927628
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Van de fatsoenlijke multinationals waar hij ervaring mee heeft, denk ik.
Dan blijft het een vrij willekeurig getal. Het is in elk geval geen standaard 'multinational'-verhaal...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_94927683
@ts is haar promtie zo goed dat ze meer zou moeten verdienen?

voorbeeld:
je bent een systeem beheerder, doet je werk goed en verdient 2500euro, vervolgens vertrekt je manager en kun jij zijn positie in nemen (hij verdient 4000 euro)

is het dan fair dat je direct die 4000 euro krijgt, of is het eerlijker om je de kans te geven om naar die 4000 euro te groeien door jezelf te bewijzen in die managers functie?
Signature:
(max. 4 regels)
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:04:48 #9
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_94927726
Ja dat is normaal. Normaal keldert je RSP flink als je naar een hogere schaal gaat. De winst zit hem meer in het feit dat je grotere stappen maakt en een hoger maximumsalaris hebt, niet dat je meteen veel meer gaat verdienen.
pi_94927949
Eigenlijk vind ik het op een objectieve wijze gezien ook niet vreemd. De prestaties van je vrouw waren ten opzichte van haar oude functie uitzonderlijk te noemen (daardoor een hoge RSP). Ten aanzien van haar nieuwe functie ligt het verwachtingspatroon ook hoger. Dit resulteert in een lagere RSP.

Daarnaast zou je ook geen groeiruimte meer hebben wanneer je bijvoorbeeld 90% mee zou nemen naar een nieuwe functie. Je zou een groed punt hebben wanneer je naar een hogere functie gaat en uiteindelijk op een lager bedrag uitkomt.
pi_94933701
Ik ken het systeem niet, maar het klinkt wel vrij logisch dat ze zich opnieuw moet bewijzen in haar nieuwe functie. Het is in feite zo, dat je niet alleen met promotie loonsverhoging krijgt, maar ook tussentijds bij goed functioneren. Daarom lijkt de verhoging nu klein, maar vergelijk het met toen ze begon in haar huidige (vorige?) functie. Zolang ze niet omlaag gaat en enigszins omhoog vind ik het redelijk klinken, en dat is nu het geval. Zoals ik het begrijp kan ze ook vrij snel weer in salaris omhoog.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 2 april 2011 @ 06:27:36 #12
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_94933705
Geen idee wat RSP is, maar voor mijn gevoel moeten ze haar behandelen alsof ze een nieuwe werknemer is. Het zou dus kunnen zijn dat ze moet beginnen aan het begin van haar nieuwe schaal die bij haar nieuwe werkzaamheden hoort. Geen idee hoe dit uitwerkt trouwens.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_94933707
Ze heeft nog geen (positieve) waarderingen gehad in haar nieuwe functie. Het is toch logisch dat het percentage dan niet hoog blijft? Het totaal is immers al flink hoger.

Geduld.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 2 april 2011 @ 09:06:45 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_94934181
ik ken geen regel of wet hier over ,maar bij ons is de vuist regel
eerst volgende hogere loon in de nieuwe loongroep +1 extra positie.

in loon terug is dan niet mogelijk maar je bij opschuiven van 1 loon groepje ga je er dus ook niet in een keer enorm op vooruit.

[ Bericht 33% gewijzigd door dop op 02-04-2011 09:19:51 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_94934271
Je salaris bepaalt het % RSP en niet andersom.
pi_94934616
Bij mijn vorige werkgever hadden we een afgeleide vorm van de CAO van de Nederlandse universiteiten, daar was bepaald dat bij goed functioneren je RSP jaarlijks met 3% steeg (van 80 naar 100) Als je naar een hogere schaal ging dan kreeg je standaard de eerste rsp die kwa salaris hoger was dan je huidige.

Dus wat TS verteld is voor mij een bekend en normale gang van zaken, denk dat mevrouw TS dan ook voor (semi) overheid werkt :)
pi_94936572
quote:
Op zaterdag 2 april 2011 09:17 schreef Sapphire78 het volgende:
Je salaris bepaalt het % RSP en niet andersom.
Dat dus. Hoe kom je erop dat je RSP bepaald hoeveel salaris je krijgt? Normaal bepaalt je RSP hoeveel % je erbij krijgt op basis van je performance.

Bijv.
Beoordeling
Onvoldoende, 0% bij alle RSP's
Voldoende, 3% tot 50RSP, 2% tot 75RSP, 1% tot 100RSP
goed, 6% tot 50RSP, 4% tot 75RSP, 3% tot 100RSP
uitstekend, 10% tot 50RSP, 7% tot 75RSP, 5% tot 100RSP

[ Bericht 8% gewijzigd door Brad op 02-04-2011 11:38:49 ]
  zaterdag 2 april 2011 @ 13:04:20 #18
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_94938794
Jullie reacties lezende is het dus een normale situatie. Ze werkt trouwens niet bij een (semi)overheid. Dit staat echter erg onduidelijk in haar CAO. In andere CAO's kon ik het beter terug vinden.

Neemt niet weg dat haar loonsstijging misschien wel normaal is, maar ze verdient ver onder de markt. Maar da's dus een andere discussie.

Dank voor alle reacties.
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:01:05 #19
545 dop
:copyright: dop
pi_94945011
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 13:04 schreef Allantois het volgende:
Jullie reacties lezende is het dus een normale situatie. Ze werkt trouwens niet bij een (semi)overheid. Dit staat echter erg onduidelijk in haar CAO. In andere CAO's kon ik het beter terug vinden.

Neemt niet weg dat haar loonsstijging misschien wel normaal is, maar ze verdient ver onder de markt. Maar da's dus een andere discussie.

Dank voor alle reacties.
waar uit maak je op dat ze ver onder de markt verdiend ?
ik hoor dat zo vak , maar het klopt zelden
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:14:41 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94945387
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:01 schreef dop het volgende:

[..]

waar uit maak je op dat ze ver onder de markt verdiend ?
ik hoor dat zo vak , maar het klopt zelden
Over het algemeen vind iedereen dat hij of zij te weinig verdiend, maar ik denk persoonlijk dat het meevalt als je het afzet tegen objectieve maatstaven.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 2 april 2011 @ 18:00:20 #21
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_94946751
quote:
Waarom werkt ze er dan nog...
So we just called him Fred
pi_94948918
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:00 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Waarom werkt ze er dan nog...
Dat dus...
  zaterdag 2 april 2011 @ 22:43:40 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_94958425
quote:

Dank voor alle reacties.
Dat denken we allemaal :P Negen van de tien keer valt het best mee en verdien je bij een ander bedrijf een vergelijkbaar salaris.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 2 april 2011 @ 23:31:57 #24
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_94960496
Promotie is vaak diagonaal en niet horizontaal.

Bijv.
--------------------------
|schaal 1|schaal2|
|trede 1|trede 1|
|trede 2|trede 2|

Bij een promotie vanuit schaal 1, trede 2 ga je niet naar schaal 2, trede 2, maar naar schaal 2, trede 1. Deze trede is dan meestal iets hoger dan je voorgaande trede.
Soms kan je zelfs meerdere tredes omlaag gaan.

De uiteindelijke beloning is dan dat je maximale salaris hoger is geworden.
  zondag 3 april 2011 @ 17:35:05 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_94985158
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:53 schreef Allantois het volgende:
Da's toch eigenlijk raar. Dat zou betekenen, dat als je promotie maakt naar een veel hogere functie (bijvoorbeeld een managementfunctie) met meerdere schalen om hoog (bv naar 5000 euro) de RSP helemaaaal inkeldert en je alsnog maar 120 euro per maand meer gaat verdienen??

Da's toch eigenlijk een scheve manier van promotiemaken. Ik heb haar CAO eens nagekeken en wat daar in staat komt erop neer dat je bij promotie naar een hogere schaal het als bovenstaande krijgt. Er staat niets in over het promoveren naar een hogere functie.
Wettelijk is hierover niet vastgelegd anders dan dat het wettelijk minimumloon nageleefd moet worden.

In de CAO kan dit wel geregeld zijn. Ik weet alleen niet welke CAO het betreft dus kan ik inhoudelijk niets zeggen. Als ik afga op de meeste CAO's welke ik ken is er geen regeling die expliciet regelt hoe om te gaan met promoties. Enige dat in de meeste CAO's is geregeld is dat de minimale schaal behorende bij die functie betaald moet worden.

Dus de vragen zijn:
• Welke CAO is het?
• Verdient ze minimaal het minimumloon voor de nieuwe salarisschaal?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')