abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94885794
Ik heb een buitenlands rijbewijs en ben van plan m'n Nederlands rijbewijs te halen.
Echter heb ik op internet gelezen dat je 185 dagen in een jaar in Nederland moet zijn ingeschreven voor de gemeente een rijbewijs kan afgeven.

http://www.rijbewijs.nl/nl/faq/afhalen.asp

quote:
Onder welke voorwaarden kan een rijbewijs worden afgegeven?

Antwoord:
De voorwaarden waaronder een rijbewijs kan worden afgegeven zijn:

In de bevolkingsregistratieGemeentelijke Basisadministratie van de gemeente staat u ingeschreven als ingezetene, én
In een periode van één jaar onmiddellijk voorafgaand aan uw aanvraag heeft u minstens 185 dagen in Nederland gewoond, én
Ben toen verder onderzoek gaan doen en kwam op de site van de RDW.

http://www.rdw.nl/NRD/nl/(...)nvraagrijbewijs.aspx

quote:
Uitbreiding voorwaarde 185 dagen eis bij aanvraag rijbewijs
De regels rondom de 185 dagen eis zijn gelijk gebleven, maar er is een uitzondering bijgekomen. De burger die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt of een categorie uitbreiding wil, moet op het moment van de aanvraag als ingezetene zijn ingeschreven in de GBA.

Dit is de 185 dagen eis zoals die is vastgelegd in artikel 32 van het Reglement Rijbewijzen.

Per 1 maart 2010 is er een wijziging opgenomen in dit wetsartikel. De burger moet nog altijd 185 dagen in het jaar voorafgaand aan de aanvraag in Nederland woonachtig zijn geweest. Als hij hier niet aan voldoet, dan kunt u als gemeente naar de historie kijken en is er een uitzondering mogelijk.
Wat is deze uitzondering?

Als de burger op het moment van de aanvraag korter of gelijk aan 4 jaar uitgeschreven is geweest, en hij heeft meer dan 10 jaar aaneengesloten in Nederland gewoond, dan mag u ook een rijbewijs afgeven. Dit is vastgelegd in art. 32 lid 1 onderdeel a Reglement Rijbewijzen.
Het probleem is dus dat ik langer dan 4 jaar geleden stond ingeschreven in Nederland.
Volgens deze regel kan de gemeente geen rijbewijs afgeven.

Ik besloot de RDW een e-mail te sturen. Hun antwoord:

quote:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u nog geen 185 dagen staat ingeschreven bij de gemeente moet de gemeente vaststellen wanneer u zich heeft uitgeschreven:

Als u korter of gelijk aan 4 jaar bent uitgeschreven en u woonde voor de uitschrijving meer dan 10 jaar aaneengesloten in Nederland, dan mag er ook een rijbewijs worden afgegeven.

Omdat u aangeeft 5 jaar geleden te zijn uitgeschreven moet u helaas wachten met het aanvragen van een rijbewijs tot dat u minimaal 185 dagen in Nederland staat ingeschreven. U kunt voordat u de 185 dagen staat ingeschreven wel gewoon lessen volgen en eventueel al een examen doen.

Verdere uitzonderingen op deze regeling zijn er niet.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Het lijkt dus erop dat er geen verdere uitzonderingen zijn op deze achterlijke regel.

Heb even gegoogled en blijkt dus dat het een Europese regel is.

Zijn er mensen hier die hetzelfde hebben meegemaakt en van andere manieren weten toch je rijbewijs in handen te krijgen?
  vrijdag 1 april 2011 @ 08:19:48 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94890514
De enige manier is wachten tot die 185 dagen voorbij zijn denk ik.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 1 april 2011 @ 08:23:54 #3
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_94890567
Maakt het dan uit als je een rijbewijs uit een ander EU land hebt?
  vrijdag 1 april 2011 @ 09:46:58 #4
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_94892308
Vraag direct in Nederland een rijexamen aan en haal 't. Dan heb je een week later je rijbewijs.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2011 @ 10:03:10 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_94892740
Je mag toch gewoon rijden met je buitenlandse rijbewijs? Of komt dat van jou uit een of ander exotisch land waar je ze bij een pakje boter krijgt?

Ik heb inmiddels een Duits rijbewijs en daarmee mag ik gewoon in NL rijden. Ik geloof wel dat als je terugverhuist je het op een gegeven moment weer moet omwisselen. Ik weet het niet zeker trouwens. Een Duits rijbewijs verloopt namelijk niet :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_94900284
Zodra ik me inschrijf bij de gemeente komt het internationaal rijbewijs uit het buitenland te vervallen.
pi_94900428
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 00:37 schreef Donkere-Chocela het volgende:

Zijn er mensen hier die hetzelfde hebben meegemaakt en van andere manieren weten toch je rijbewijs in handen te krijgen?
Ja, meegemaakt in mijn omgeving. De 185 dagen regeling is amper (niet) te omzijlen, wordt gechecked in GBA.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_94902739
Alright. Maar je mag in principe wel praktijkexamen doen, maar de gemeente mag je rijbewijs niet afgeven? Wie geeft de rijbewijzen eigenlijk af? RDW? Ik had op internet gelezen dat je je rij-instructeur kan sturen met je gegevens en dat hij het voor je zou kunnen ophalen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2011 @ 14:51:24 #9
13151 crew  Rewimo
pi_94903100
Dat hangt dus af van waar je rijbewijs vandaan komt:

quote:
Wonen in Nederland met buitenlands rijbewijs

Gaat u in Nederland wonen, dan kunt u nog een bepaalde periode gebruik maken van uw geldige buitenlandse rijbewijs. Deze periode is afhankelijk van het land waar u het rijbewijs heeft gehaald. Na deze overgangsperiode moet u een Nederlands rijbewijs hebben. In bepaalde gevallen kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. De regels zijn als volgt:

* Rijbewijs afgegeven in de EU of EVA
Is uw rijbewijs afgegeven in een land van de EU of EVA, dan kunt u hier nog tot 10 jaar na afgifte in Nederland mee rijden. Is uw rijbewijs ouder dan 9 jaar, dan mag u nog 1 jaar in Nederland blijven rijden met uw rijbewijs. Gerekend vanaf de datum van inschrijving in een Nederlandse gemeente.
* Rijbewijs afgegeven buiten de EU of EVA
Is uw rijbewijs afgegeven in een ander land dan een EU of EVA lidstaat of op het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden, dan kunt uw rijbewijs nog tot 185 dagen na vestiging in Nederland gebruiken. In die periode moet u zorgen voor een Nederlands rijbewijs.
Bron

Bovendien staat daar precies het omgekeerde van wat hierboven genoemd is: je mag het nog 185 dagen gebruiken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 1 april 2011 @ 15:17:32 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_94904108
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 00:37 schreef Donkere-Chocela het volgende:
Ik heb een buitenlands rijbewijs en ben van plan m'n Nederlands rijbewijs te halen.

Kun je je buitenlandse rijbewijs niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs zonder rijexamen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2011 @ 15:25:55 #11
13151 crew  Rewimo
pi_94904389
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:17 schreef freako het volgende:
Kun je je buitenlandse rijbewijs niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs zonder rijexamen?
http://www.rijksoverheid.(...)lands-rijbewijs.html

quote:
Vraag en antwoord

Kan ik mijn buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs?

U kunt uw buitenlandse rijbewijs alleen omwisselen voor een Nederlands rijbewijs als u voldoet aan bepaalde voorwaarden. Daarnaast is het van belang of uw rijbewijs is afgegeven in een land van de Europese Unie (EU), de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) of buiten de EU.

* Voorwaarden omwisselen buitenlands rijbewijs
* Buitenlands rijbewijs omwisselen bij gemeente
* Omwisselen buitenlands rijbewijs niet mogelijk
* Waarom is omwisseling niet mogelijk
* Internationaal rijbewijs

Voorwaarden omwisselen buitenlands rijbewijs

Op het moment van de aanvraag moet u ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) en een geldige verblijfstitel hebben. Voor meer informatie over uw verblijfstitel kunt u contact opnemen met de gemeente waar u staat ingeschreven. Ook moet uw buiten Nederland afgegeven rijbewijs geldig zijn op het moment van de aanvraag.

Voor een aantal landen kunt u uw rijbewijs alleen omwisselen als deze geldig is voor een bepaalde categorie. Een overzicht van deze landen vindt u op de website van de RDW.

Buitenlands rijbewijs omwisselen bij gemeente

Voor het omwisselen van uw rijbewijs moet u naar de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt de aanvraag door naar de RDW.

Omwisselen buitenlands rijbewijs niet mogelijk

Kunt u uw buitenlandse rijbewijs niet omwisselen, dan moet u een gewoon theorie-examen en praktijkexamen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Meer informatie over de examens vindt u op de website van het CBR.

Waarom is omwisseling niet mogelijk

In principe kan een buitenlands rijbewijs niet worden omgewisseld, tenzij er onderling afspraken over zijn gemaakt. Daarbij wordt in de eerste plaats gekeken of er sprake is van vergelijkbare exameneisen. Een andere voorwaarde is de wederkerigheid. Dat betekent dat als in Nederland het buitenlandse rijbewijs wordt erkend, een Nederlands rijbewijs ook in dat betreffende land moet worden erkend.

Wanneer in een land vergelijkbare exameneisen worden gehanteerd als in Nederland, kan met het betreffende land afspraken over onderlinge erkenning van de rijbewijzen worden gemaakt.

Internationaal rijbewijs

Een internationaal rijbewijs is een vertaling van een nationaal rijbewijs. Een internationaal rijbewijs kunt u niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2011 @ 15:29:13 #12
13151 crew  Rewimo
pi_94904511
Ik zou mijn Duitse rijbewijs dus zonder problemen moeten kunnen inwisselen voor een Nederlands, want hier in DLD kon ik mijn NL-rijbewijs ook zo omwisselen zonder verdere eisen.

Maar het hangt dus van het land af of je het zonder meer kunt omwisselen. En aangezien TS niet aangeeft om welk land het gaat, valt daar zo niets over te zeggen.
pi_94911446
Waarom is dat precies direct achterlijk? Tijdens een stage van een paar maanden in een apenland je daar inschrijven, rijbewijs halen door even om de lokale tempel te rijden en 185 dagen na terugkomt in nederland je NL papiertje ophalen lijkt me niet zo heel wenselijk.
pi_94913242
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:41 schreef CafeRoker het volgende:
Waarom is dat precies direct achterlijk? Tijdens een stage van een paar maanden in een apenland je daar inschrijven, rijbewijs halen door even om de lokale tempel te rijden en 185 dagen na terugkomt in nederland je NL papiertje ophalen lijkt me niet zo heel wenselijk.
Bij mij gaat het niet om een rijbewijs omwisselen.
Ik wil een Nederlands rijbewijs gaan halen. Theorie + Praktijk wil ik in Nederland doen.
Al slaag ik voor m'n examens, zal ik toch geen rijbewijs in onvangst mogen nemen aangezien er een 185 dagen wet is
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:00:42 #15
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_94914715
Waarom in hemelsnaam hier een rijbewijs gaan halen als je er al eentje hebt?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_94915737
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:00 schreef E.T. het volgende:
Waarom in hemelsnaam hier een rijbewijs gaan halen als je er al eentje hebt?
Lees bovenstaande posts.
  vrijdag 1 april 2011 @ 20:25:52 #17
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_94916258
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:17 schreef Donkere-Chocela het volgende:

[..]

Lees bovenstaande posts.
bovenstaande posts verklaren niets.

Maar als je dus je examens gehaald hebt (waarvoor je ingeschreven moet zijn in NL bij aanvraag), kun je idd pas na 185 dagen (na inschrijving) je bijbehorende rijbewijs ophalen. Tot die tijd is je buitenlandse rijbewijs geldig.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 2 april 2011 @ 07:22:45 #18
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_94933775
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:25 schreef Donkere-Chocela het volgende:

[..]

Ik wil een Nederlands rijbewijs gaan halen. Theorie + Praktijk wil ik in Nederland doen.
Al slaag ik voor m'n examens, zal ik toch geen rijbewijs in onvangst mogen nemen aangezien er een 185 dagen wet is
Asl jij slaagt voor je nederlands rij-examen krijg je gewoon een nederlands rijbewijs.
De wetgeving betreft het omruilen van een rijbewijs, er word niets gezegd over het behalen van je rijbewijs in Nederland (<-- wat je doet als je hier een officieel examen aflegt)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 2 april 2011 @ 09:05:52 #19
13151 crew  Rewimo
pi_94934174
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:25 schreef Donkere-Chocela het volgende:

En tot die tijd is je oude nog geldig. Tenzij je dat uit een of ander obscuur land hebt, waarover je overigens alsmaar blijft zwijgen. Waar heb je je rijbewijs gehaald?
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_94942660
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 07:22 schreef Nint het volgende:

[..]

Asl jij slaagt voor je nederlands rij-examen krijg je gewoon een nederlands rijbewijs.
De wetgeving betreft het omruilen van een rijbewijs, er word niets gezegd over het behalen van je rijbewijs in Nederland (<-- wat je doet als je hier een officieel examen aflegt)
Dit is niet helemaal waar, je kan best een rijbewijs halen door in Nederland examen te doen. Maar er wordt pas door de gemeente een rijbewijs afgegeven op het moment dat je 185 dagen in Nederland woont.

Ik heb het zelf ook gehad, heb mijn rijbewijs in Nederland gehaald na 5 maanden. Vervolgens moest ik nog een maand wachten voordat ik mijn rijbewijs kon aanvragen bij de gemeente.
pi_94944094
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:39 schreef Donkere-Chocela het volgende:
Zodra ik me inschrijf bij de gemeente komt het internationaal rijbewijs uit het buitenland te vervallen.
Weet je dat zeker? Er zijn ook quotes gepost waaruit blijkt dat het rijbewijs nog een tijd geldig blijft.
Of is er iets met dat rijbewijs van je aan de hand?
-
pi_95050644
Weet iemand als het in België het mogelijk is om als Nederlander een rijbewijs te halen zonder er te hebben gewoond (185 dagen regel)? Ik las namelijk wat van dat het via Belgie wel zou kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')