abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94779706
Ik ben al langere tijd geïnteresseerd in het houden van een of meerdere eekhoorns. Nu hoor ik je al zeggen, 'ja, maar dat mag niet', 'dat kan niet', 'eekhoorns zijn geen huisdieren'. Welnu, er zijn ook in Nederland en België enkele mensen die zich gelukkig mogen prijzen met een eekhoorn als huisdier. In de meeste gevallen gaat het hier om de boeroendoek, ook wel bekend als Aziatische Grondeekhoorn. In tegenstelling tot de bedreigde Rode Eekhoorn is het echter wel toegestaan deze rodent te huisvesten en je over hem te ontfermen.

Klein, druk en voorzien van een staart, dat is de boeroendoek. Ik ben inmiddels al het een en ander wijzer over het houden van eekhoorns, maar nu ben ik benieuwd of er FOK!kers zijn die ervaring hebben met het houden van deze knagers als huisdieren.

Heb je een eekhoorn als huisdier, of er eentje gehad? Hoe was dat, en hoe ben je er aan gekomen? Brengt het veel extra verzorging met zich mee vergeleken met een hamster of een konijn? Vertel me er alles over.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 21:23:18 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_94780634
Ahwwww.
Long live music.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 21:30:33 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94781127
Meneer Wonka??!?
pi_94797220
Lijkt net een hamster!
  woensdag 30 maart 2011 @ 09:05:23 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94797255
Waarom zou je zo'n beest in een kooitje willen houden?
The love you take is equal to the love you make.
pi_94873191
quote:
9s.gif Op woensdag 30 maart 2011 09:05 schreef Lienekien het volgende:
Waarom zou je zo'n beest in een kooitje willen houden?
Voor het plezier voor huisdier en baasje.
pi_94873390
Lief.
Living is easy with eyes closed
pi_94874680
Ik heb hier achterthuis een hele fokkerij staan.
pi_94874736
quote:
17s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:23 schreef Beatles het volgende:
Lief.
Jij bent kinderen mij.
  donderdag 31 maart 2011 @ 21:45:58 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94875057
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:20 schreef Panzermaus het volgende:

[..]

Voor het plezier voor huisdier en baasje.
Denk niet dat het dier zou kiezen voor een kooitje.
pi_94875334
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ze worden al gefokt en gehouden, ik weet dat die exemplaren zich beter zullen voelen bij mij. Ik zie het als een missie. En ik ben gewoon heel goed met knaagdieren, ze komen niets tekort. Niets zeg ik je. :)
pi_94875631
Totaal niet moeilijk in de verzorging.
Hier heb ik een stelletje in een grote buiten volière, let wel het zijn in principe solitaire dieren, dus het lukt niet altijd om een koppeltje gezamenlijk te houden.
Enkele aandachtspunten zijn zeker in het begin om geruzie te voorkomen meerdere drink en voedselplaatsen, meerdere nachtverblijven zeg minimaal 3 op 2 dieren, en deze mogen niet op gelijke hoogte hangen, 1 moet je zo hoog mogelijk hangen en de overige lager.
De dominante kan dan het hoogste hokje nemen en de andere een lagere.
Veel voedsel wordt trouwens opgeslagen en niet gelijk opgegeten.

Het is aan te raden om kant en klaar eekhoorn voer te kopen en dit te mengen met papegaaienvoer.

Als nachtverblijf kun je gewoon boomstammetjes nemen die ze ook verkopen als vogelnestje.
pi_94875735
quote:

[..]

In gevangenschap worden ze vaak veel ouder dan dat ze dat ooit zouden worden in de vrije natuur.
Ze kiezen er ook niet voor om door een roofvogel opgegeten te worden.
pi_94875785
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:52 schreef klipper het volgende:
Totaal niet moeilijk in de verzorging.
Hier heb ik een stelletje in een grote buiten volière, let wel het zijn in principe solitaire dieren, dus het lukt niet altijd om een koppeltje gezamenlijk te houden.
Enkele aandachtspunten zijn zeker in het begin om geruzie te voorkomen meerdere drink en voedselplaatsen, meerdere nachtverblijven zeg minimaal 3 op 2 dieren, en deze mogen niet op gelijke hoogte hangen, 1 moet je zo hoog mogelijk hangen en de overige lager.
De dominante kan dan het hoogste hokje nemen en de andere een lagere.
Veel voedsel wordt trouwens opgeslagen en niet gelijk opgegeten.

Het is aan te raden om kant en klaar eekhoorn voer te kopen en dit te mengen met papegaaienvoer.

Als nachtverblijf kun je gewoon boomstammetjes nemen die ze ook verkopen als vogelnestje.
Bedankt, leuk om te horen dat er hier mensen zijn die eekhoorns houden. Ik heb gelezen dat ook de boeroendoek een winterslaap houdt. Hoe verloopt dit in gevangenschap?
pi_94876258
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:54 schreef Panzermaus het volgende:

[..]

Bedankt, leuk om te horen dat er hier mensen zijn die eekhoorns houden. Ik heb gelezen dat ook de boeroendoek een winterslaap houdt. Hoe verloopt dit in gevangenschap?
Het vrouwtje heb ik afgelopen winter een keertje of 3 gezien, verder sliep die, het mannetje is echter voorzien van ADHD blijkbaar, die heeft de hele winter gewoon buiten rondgerend en vond de sneeuw eerder leuk dan vervelend.

Bij slapen ze overigens beiden in hetzelfde nachtverblijf, en gebruiken ze de andere voor voedselvoorraden.
Heb nu ook nog maar 1 voedsel en drinkplaats.

Overigens zijn ze gek op verse groente en fruit.

Vlak voor de winter geef ik extra hooi die ze zelf verwerken in hun nachtverblijf.

Het vrouwtje is nu overigens weer actief.

Wat kleine huisdieren betreft, zijn deze veel leuker dan konijnen, cavia's, hamsters, muizen of andere kleine huisdieren.

Het mannetje is overigens handtam en kom gewoon op je hand zitten als je voer of water geeft.
  donderdag 31 maart 2011 @ 22:02:22 #16
321891 Kaasknabbeltje
TOETERTJESTOETERTJES!
pi_94876420
:')
Op zaterdag 5 maart 2011 23:17 schreef Geo3kant het volgende:
Nee vriendelijke mensen zoals jou.. alles wat andere zeggen afkraken en mongool noemen en noem het maar op.. jij bent een prachtuser ^O^ :')
  donderdag 31 maart 2011 @ 22:02:40 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94876454
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:53 schreef klipper het volgende:

[..]

In gevangenschap worden ze vaak veel ouder dan dat ze dat ooit zouden worden in de vrije natuur.
Ze kiezen er ook niet voor om door een roofvogel opgegeten te worden.
Mooi excuus man.
Ik hoop dat ze morgen jou komen halen en opsluiten voor de rest van je leven. Je kiest er toch ook niet voor om door een auto te worden geraakt.
pi_94877025
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Het vrouwtje heb ik afgelopen winter een keertje of 3 gezien, verder sliep die, het mannetje is echter voorzien van ADHD blijkbaar, die heeft de hele winter gewoon buiten rondgerend en vond de sneeuw eerder leuk dan vervelend.

Bij slapen ze overigens beiden in hetzelfde nachtverblijf, en gebruiken ze de andere voor voedselvoorraden.
Heb nu ook nog maar 1 voedsel en drinkplaats.

Overigens zijn ze gek op verse groente en fruit.

Vlak voor de winter geef ik extra hooi die ze zelf verwerken in hun nachtverblijf.

Het vrouwtje is nu overigens weer actief.

Wat kleine huisdieren betreft, zijn deze veel leuker dan konijnen, cavia's, hamsters, muizen of andere kleine huisdieren.

Het mannetje is overigens handtam en kom gewoon op je hand zitten als je voer of water geeft.
Haha wat nice allemaal. _O_ Hoe is het wanneer je het mannetje op wil pakken? Kan je hem mee naar binnen nemen, bijvoorbeeld? Bijten ze veel?

Heb zelf konijnen en hamsters gehad, maar altijd een fascinatie voor eekhoorns dus dit lijkt me erg leuk.
pi_94878262
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:02 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Mooi excuus man.
Ik hoop dat ze morgen jou komen halen en opsluiten voor de rest van je leven. Je kiest er toch ook niet voor om door een auto te worden geraakt.
Mocht je uit de keuken komen van je vrouw?
pi_94878422
quote:
10s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:09 schreef Panzermaus het volgende:

[..]

Haha wat nice allemaal. _O_ Hoe is het wanneer je het mannetje op wil pakken? Kan je hem mee naar binnen nemen, bijvoorbeeld? Bijten ze veel?

Heb zelf konijnen en hamsters gehad, maar altijd een fascinatie voor eekhoorns dus dit lijkt me erg leuk.
Bijt helemaal niet, eet wel uit de hand.
Ik neem ze in ieder geval nooit mee naar binnen.
Wil dit jaar trouwens wel een ander en nog wat groter hok plaatsen.
pi_94910038
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Bijt helemaal niet, eet wel uit de hand.
Ik neem ze in ieder geval nooit mee naar binnen.
Wil dit jaar trouwens wel een ander en nog wat groter hok plaatsen.
Zou je een foto kunnen maken? :)
pi_94910070
quote:

[..]

Zoveel huisdieren zitten in een kooi.
  vrijdag 1 april 2011 @ 18:04:17 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94910165
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:01 schreef gamezz het volgende:

[..]

Zoveel huisdieren zitten in een kooi.
Dus dan is het ok?

Een dier in een kooitje is meer voor het plezier van de mens dan voor het plezier van het dier.
pi_94910252
quote:
13s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus dan is het ok?

Een dier in een kooitje is meer voor het plezier van de mens dan voor het plezier van het dier.
Dooddoener of niet, dat dier bestaat toch al. Koop ik hem niet, dan koopt een ander iemand hem en daar heeft hij het waarschijnlijk slechter.
pi_94910284
quote:
13s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus dan is het ok?

Dat klopt wel. Maar of het nou een cavia, hamster, goudvis of eekhoorn is, dat zou geen verschil moeten maken imo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')