abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 20:34:35 #1
5428 crew  miss_sly
pi_94731665
Wij gaan nu onze derde zomer meemaken in ons huis, en tevens dus de derde zomer met dit dakterras. De eerste zomer hebben we er niet veel aan gedaan, behalve wat eenjarige plantjes in pot geplaatst, want ik was zwanger en had weinig zin in flink klussen en bovendien was het budget toen erg laag.

Vorig jaar een beetje gepimpt, maar niet veel gebruik gemaakt van het dakterras, wegens of te fris en te veel wind, of te warm en te weinig schaduw.

Dit jaar overwogen we om te gaan verhuizen en een huis met tuin te zoeken waar onze dochter lekker kan spelen. Het huis en de buurt waar we wonen zijn ons echter toch te lief, dus we willen het hier toch nog even proberen. Een van de dingen die we dan dus moeten doen, is het dakterras zowel gezellig en aangekleed te maken, als het kindvriendelijk in te richten.
Dat betekent zorgen voor voldoende schaduwmogelijkheden en het zoveel mogelijk wegnemen van te veel wind.

OK, even een indruk van ons dakterras: het is ongeveer 6,50 meter breed en 10,30 lang. Het huis loopt iets scheef, dus het zal geen perfecte rechthoek zijn, maar het zal niet veel uitmaken. Aan de ene zijkant staat ongeveer in het midden een dakhuisje. De zon komt op aan de voorkant en gaat via de lange zijkant naar het westen. We hebben er dus de hele dag ergens zon.

Even ter illustratie twee troosteloze foto's:

van achter naar de voorkant gemaakt. De zon komt hier rechts op het plaatje zo'n beetje op.

Van voor naar achter dan dus. De zon gaat hier rechts op het plaatje onder.

Het ziet er om twee redenen zo troosteloos uit: er is nog niets aan gedaan voor de lente/zomer en de meubels moeten zo bij elkaar gezet worden om te voorkomen dat ze in de herfst/winter het hele dak over waaien.

We hebben aan meubels:

• een loungeset van een hoekbank van 2,17 x 2,20 met een losse stoel en een lage tafel
• een eettafel met een bankje en twee stoelen
• twee ligstoelen
• een parasol met zwenkarm met een diameter van 3 meter
• twee kubuskisten van 1,05x1,05x1,05 om de kussens van de tuinmeubels in te bewaren.

Wat willen we?
De meubels zijn wat ons betreft prima! Er hoeft niets bij, er hoeft niets weg. Ze zijn 3 jaar oud en ook in prima staat.

Wat we wel nog zoeken, is mogelijkheden om schaduw te creeeren. Als de zon schijnt, is er de hele dag zon. De parasol is best aardig, maar als het een beetje waait, heb ik geen fijn gevoel meer erbij. Hij staat in een ding met 100 kg erop, dus zo snel zal hij niet omvallen, maar dat gekraak en gedoe boven mijn hoofd vind ik naar. BE had het over een tarp, dat is wel een idee, maar hoe bevestigen we zoiets dan het beste, en ook nog eens zo dat het houdt in de wind en verplaatsbaar is. Schaduw door planten/struiken/bomen is ook een goede optie!

We willen graag een aantal vaste planten en/of struiken en/of bomen. Het liefst spullen die je vrij klein kunt kopen en die wel redelijk snel groeien. Het omhoog sjouwen van een enorme struik in een zware pot met aarde wordt 'em niet. Alle planten moeten tegen felle zon kunnen en ook tegen wind. Ze moeten niet in de winter naar binnen gehaald moeten worden, want daar is geen ruimte voor. Ow ja, en liever niet iets dat heul giftig is voor kinderen :+

Uiteraard ook iets van fruit of groente, zodat onze stadsdochter wel weet dat je aardbeien (bijvoorbeeld) niet zomaar uit de winkel haalt, maar dat die aan planten groeien ;)

Budget: niet echt vastgesteld. Als het heel goed is en het is wat duurder, sparen we wel wat langer om het mogelijk te maken :)

Ik weet niet of ik hier goed zit; misschien is K&W ook wel een goede, maar daar zitten dan weer geen mensen die goede tips kunnen geven mbt planten, en ik wil toch wel graag ons dakterras wat groener maken O+

[ Bericht 2% gewijzigd door Jippie op 20-06-2023 14:01:31 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 28 maart 2011 @ 20:43:24 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94732240
Je hebt best veel ruimte zo te zien. Maak er een helipad van zou ik zeggen, leuk voor de kids, pimpt bij de buurt, en voldoet gelijk aan een van je eisen (helikopter=schaduw).

Benodigdheden:

- Pot witte verf (buitenverf dus niet op waterbasis)
- Kwast, breedte 15-20cm
- CH-47 Chinook
pi_94732639
Oh, wat een ruimte, Miss!
Daar moet iets moois van te maken zijn.
Ik heb nog niet zo heel veel verstand van planten ed, maar ik vind het wel leuk om mee te denken. :)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:05:08 #4
5428 crew  miss_sly
pi_94733712
Het is wel heel iets anders dan jullie lekkere tuin, oeke, maar er moet inderdaad best iets van te maken zijn. Er zijn alleen zo vreselijk veel planten en struiken en bloemen met allemaal hun gebruiksaanwijzing (veel/weinig zon, niet op de tocht, veel water, normaal water, niet direct water, niet winterhard, binnen halen met vorst, etc.) dat ik daar als leek gewoon niet veel mee kan. Dus ik hoop dat hier wat mensen zitten die wat kunnen adviseren.

wij zaten zelf bijvoorbeeld te denken aan een paar grote bakken met bamboe ergens langs het hek. Daarmee maak je een soort natuurlijke schutting en het haalt wat wind weg. Ik weet alleen niet of bamboe geschikt is voor zo''n zonnige plek, hoeveel water het nodig heeft, of het winterhard is en welke bamboe soort je dan het beste kunt gebruiken. er blijken heul veel soorten bamboe te zijn :')
pi_94733975
ik zou een wandje of een muurtje aan de buitenkanten doen.
zoiets:

of

of met heel veel plantjes

of vakantiestijl

zulke dingen kunnen in allerlei budget. je schermt af voor wind en inkijk en maakt meer schaduw zonder lawaai
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:11:51 #6
5428 crew  miss_sly
pi_94734182
Ow ja, kleine toevoeging: het mag geen bebouwing zijn, dus geen muurtjes ofzo, dat past niet binnen de vergunningen/het bouwbesluit -O-
Het is een stalen hek, dat was verplicht bij deze vergunning en we hebben er al, tegen de wind, plexiglazen platen voor laten monteren.
pi_94734337
IJburg?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_94734379
zelfs geen houten wandjes? bluh ;(
daarmee heb je dan denk ik echt heel weinig keuze meer.

mogen alle soorten plant dan wel? ik kan me zo voorstellen dat ze dan ook niet blij worden van dingen als klimop enzo
pi_94734443
mag een partytent?
~O>
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:19:12 #10
5428 crew  miss_sly
pi_94734716
Planten is geen bouwwerk! Dus dat mag wel :Y
Een party tent zou wel mogen, maar die waait binnen de kortste keren weg, ben ik bang.

Niet IJburg :N
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:32:45 #11
5428 crew  miss_sly
pi_94735695
Dit is wel mooi: met die langwerpige bakken dwars, maak je een beetje een indeling. En zo''n schaduwdoek lijkt me ook ideaal, maar hoe bevestigen we zoiets bij ons?

[ Bericht 28% gewijzigd door Jippie op 20-06-2023 14:02:40 ]
pi_94737474
Hier staan ook nog wat tips.
Ik zou je hekwerk afzetten met riet of bamboe:

Dat geeft al een warmere achtergrond voor de planten die je ervoor kunt zetten en het breekt al een beetje de wind.
En je bereikt er een beetje mee wat die muurtjes doen, een gekaderde ruimte met daarboven een weids uitzicht.O+

Zo'n doek kun je misschien aan het trappenhuis bevestigen en dan 1 hoek aan het hekwerk en 1 hoek aan een paal die je weer aan het hekwerk bevestigt. Maar ik heb geen idee van de windsterkte en veiligheidsnormen die daarvoor gelden. Misschien kun je eens bij een bedrijf informeren die zulke dingen maken?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 22:03:09 #13
5428 crew  miss_sly
pi_94737986
Daar heb je wel een punt, oeke. Hoewel ik eigenlijk niet direct aan zo''n afzetting zat te denken, kadert het de boel wel al in en maakt het knusser. De win wordt al grotendeels gebroken door de plexiglazen platen tegen het hekwerk, maar dat is niet direct een warme uitstraling. We zouden eens moeten bekijken of zoiets nog te bevestigen is voor dat plexiglas.

Ik zal inderdaad eens moeten informeren bij een bedrijf hoe dat werkt met vastmaken en hoe goed dat dan vast kan zitten ivm de wind. We zitten op een hoek, dus de wind heft nogal snel vrij spel bij ons.
  maandag 28 maart 2011 @ 22:13:38 #14
100412 mefke79
komt goed!
pi_94738812
Miss, wat mooie foto's op doek laten zetten en dat tegen het hek maken geeft ook al een beschutting en sfeer. En bamboe moet het ook op zo'n dak goed doen. Voor de sfeer een Blooompot met licht (Loods 5!) . Verder kijken naar van die kunststoffen bakken die van steen lijken, maar niks wegen. Ik weet niet hoeveel gewicht je op je dak kan hebben, maar anders is een waterbak ook leuk. Dan wel met zo'n rooster en stenen erop, dan kan je Senna er gerust bij laten.
En een zandbak tuurlijk, al moet je even kijken hoe je dat ding op het dak houdt bij wind.
Planten: ik zou bijvoorbeeld kiezen voor lavendel. Dat kun je makkelijk kopen in kleine plantjes en groeit altijd wel. En dan aanvullen met kruiden en dingen als aardbeien en sla.
Succes!
Trouwens, jullie dakterras is niet veel kleiner dan onze tuin, alleen is de vorm anders.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 28 maart 2011 @ 22:30:44 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94740130
Ik volg!

Kan je voor een tarp niet palen aan je hekwerk bevestigen?
pi_94744536
Ik zou wel oppasen met bakken aan de rand met kleine kinderen...kan makkelijk een opstapje zijn om te gaan klimmen. :X Zou er eerst voor zorgen dat je een afscheiding hebt die veilig is voor kinderen maar ook de wind wat gaat tegenhouden...wellicht weerbestendige doeken een idee? Ook weer makkelijk weg te halen in de winter. Wat betreft planten: planten uitzoeken die tegen een stevige bries kunnen en ook tegen droogte en zon (Vaak heel veel grijsbladige planten zoals lavendel). Dingen zoals varens, hosta's en andere bosplanten vallen dus af als je niet teveel onderhoud wilt hebben (veel water even en schaduw creëren. Ook niet winterharde planten zou ik niet aan beginnen want die moet je allemaal of heel goed beschermen of binnenhalen.De giftigheid van planten zou ik even goed in de gaten houden en dan niet alleen de bladeren maar zeker ook dingen als bessen (.b.v. taxus of kamperfoelie) kunnen voor kleine kinderen zeer aantrekkelijk zijn dus maar niet aan beginnen.

Welke planten geschikt zijn is een kwestie van Google gebruiken en de juiste zoektermen intypen die ik hierboven heb gegeven. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 07:40:03 #17
5428 crew  miss_sly
pi_94749599
Ik zal eens info opvragen bij een bedrijf dat die schaduwdoeken (=tarp voor niet kampeerders, geloof ik :') ) leveren. Na wat nadenken komen wij ook uit op bijv een driehoekig schaduwdoek dat met een punt aan de dakopbouw wordt bevestigd en met de andere twee punten aan een paal bij het hekwerk. Aan het hekwerk zelf is te laag (hoogte 1,20) maar als je daar een stevige paal aan zou bevestigen....Ik ga het navragen, want dat schaduwdoek lijkt me echt erg fijn.

Mefke, die Bloompotten zijn leuk O+ Dat was ik nog vergeten idd, we moeten ook verlichting, want dat hebben we helemaal nog niet. Het idee van die doeken vind ik ook erg leuk, daar ga ik eens naar zoeken.

trovey, dank je voor je input. Het grootste deel hadden we zelf al bedacht en ik heb ook al wel eens gegoogled, maar dan krijg je zoveel hits, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar dit topic, om wat tips van deskundige en ervaren tuiniers te krijgen over welke planten/struiken het goed zouden kunnen doen onder deze omstandigheden.

Hoe zit het met buxus? Gisteravond in bed bedachten we dat we met wat van die langwerpige bakken met bijv wat buxux al een soort van indeling kunnen maken en ook wat lage schauduw kunnen creeeren waar Senna dan kan spelen.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 07:51:12 #18
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94749688
alles er af doen ... nat spuiten ... strooizout royaal er over gooien ... 10 minuten laten trekken ... opschrobben, afspuiten met de tuinslang ... laten drogen en dan Sadolin Teak/Bankirai natuur antislip er over doen met een borstel... je gaat er wel tijdje aan bezig zijn vooral met het laatste ... daarna alles terug zetten met misschien paar donker stenen elementen
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 29 maart 2011 @ 08:15:25 #19
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94749875
Ik volg ook :)

Miss wat een geweldige ruimte!! Zo'n schaduwdoek lijkt me inderdaad een geweldige oplossing! Wist je dat we aanstaande maandag een twitterspreekuur van mijn werk hebben met een tuinarchitecte? Ik weet niet of ze ook dakterrassen doet, maar kan eens vragen? Misschien heeft zij nog goede tips?
  dinsdag 29 maart 2011 @ 08:30:59 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94750050
Buxus is wel leuk, maar groeit heel langzaam. Als je snel wat wil wat echt substantieel schaduw voor Senna geeft dan zijn grote bakken met bamboe heel makkelijk. (En ik vind het altijd heel leuk staan. ;) ) Het woekert in een tuin als een gek, maar daardoor zijn ze ideaal als kuipplanten. :Y
pi_94750098
Oh miss wat een prachtig dakterras. Ik denk dat B. onmiddelijk jullie huis zou willen ruilen voor het onze!

Wat mij mooi lijkt is een Tamarix in een grote pot. (of meerdere) De grillige vorm combineert mooi met een strakke pot, hij groeit snel, bloeit prachtig én kan onwijs goed tegen wind. Ze zijn ook op stam te koop evt.

Een beetje een coulisseneffect door dwars geplaatste bakken met een wat hogere plant dan buxus. Schermen met betonvlechtwerk in die bakken plaatsen en die laten begroeien met een mooie klimmer met een bodembedekker aan de voet. Kun je ook nog leuk bolletjes tussen planten.

Langs het hek of de wand hangende potten waar je aardbeien, rode peper, tomaatjes etc in kweekt. Leuk voor Senna!
pi_94750144

Tamarix
pi_94752224
Je dakterras is lekker groot, mijn advies is eerst na te denken over de functies waarvoor je het wilt gebruiken en daar een keuze uit te maken (zoals loungen, buiten eten, spelen, tuinieren, bekijk ook de dakterrastips van tuinexpert Loes Langendijk ).
Net als in een grotere tuin zou ik dan hoekjes maken die per stuk gezellig zijn. Windbescherming kan via bamboe in bakken, maar wat ook heel goed werkt is doorzichtig plexiglas aan de buitenzijde van het hek, je houdt dat het uitzicht maar zit wel beschut. In combinatie met een lagere loungebank zit je dan heel privé.
Natuurlijk werken kleurvolle planten en struiken ook heel goed op een dakterras. Zeker ook om de verschillende 'tuinkamers' te accentueren. Niet alle planten doen het goed op een dakterras vanwege de wind en de zon. Wat het wel goed doet lees je hier.
Schaduwdoeken moeten zeker goed bevestigd worden want daar komt bij een beetje wind al flinke kracht op te staan. Koppeling aan het dakhuis is dus zeker aan te bevelen, in combinatie met een ander stevig punt.

succes,

Joost Becking Dakterras.nl

[ Bericht 3% gewijzigd door dakterras.nl op 29-03-2011 10:26:28 ]
Joost Becking
dakterras.nl
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 12:46:02 #24
5428 crew  miss_sly
pi_94757306
Ow, wat zijn jullie fijn bezig *O* Ik krijg er helemaal zin in O+

Die Tamarix ziet er goed uit O+ Even wat over opgezocht en dat is idd een goede voor een dakterras. Dat buxus niet snel groeide, wist ik niet, dus dat is dan idd niet zo'n goed idee. Bamboe blijft wel telkens terugkomen, he :D Er zijn zoveel verschillende soorten, maakt het nog niets uit welke je specifiek voor deze ruimte kiest? Iemand die dat al weet?

Stiemie, wat leuk! Ik weet eerlijk gezegd niet voor welk blad je werkt, maar dat klinkt wel interessant! Volgende week maandag? Dan moet ik wel werken, helaas -O- Normaal niet, dit is een gevalletje oppasprobleem dus verplaatsen van werkdag.

Coulisseneffect, goed gezegd Sorbootje! Ik snap even niet zo goed wat je bedoelt met bakken met betonvlechtwerk en dan eventueel bollen. Wel trouwens een goed idee, bollen :Y Leuk voor Senna om te zien groeien.

Inderdaad hangdingen voor aardbeitjes enzo. Ik zag in een balkontopic hier grappige zwarte zakken waar je planten in kunt hangen, ook leuk O+

dakterras.nl, jij ook bedankt. Goede tips en fijne linkjes!
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:55:15 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94757660
Betonvlechtwerk zijn van die 'roosters' zeg maar:

Die kun je dan heel makkelijk laten volgroeien met klimop of iets anders groeiends en klimmends.
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 12:59:30 #26
5428 crew  miss_sly
pi_94757816
Ow ja, dat is wel een idee. Die zijn ook al wat zwaarder van zichzelf en waaien niet zo snel om. En begroeid ziet dat er al snel heel gezellig uit :Y

We hebben trouwens 4 potten tegen het hekwerk staan. Drie daarvan zijn gevuld met: kamperfoelie, blauwe regen en volgens mij een clematis. Ze zijn op de foto allemaal net niet te zien :D Ze zijn vorig jaar gestekt en geplant en er zitten al knoppen in, zag ik *O*
pi_94758083
pst miss, let je wel op dat die blauwe regen buiten kinderbereik staat! die's giftig
  dinsdag 29 maart 2011 @ 13:12:12 #28
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94758289
Miss je hebt ook nog Latyrus. Is helaas eenjarig volgens mij, maar groeit als een speer en de bloemen ruiken zo lekker. Misschien iets om toch wat begroeiing te hebben tot de rest groter is?

Ik pm je anders wel even over het tuinspreekuur zodra ik meer weet :)
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 13:22:24 #29
5428 crew  miss_sly
pi_94758753
Als het goed is, gaat de blauwe regen aan de buitenkant van het terrashek groeien en bloeien, dus daar komt Senna niet.

Thanks Stiemie!
pi_94764604
Bij de Karwei hebben ze nu in de folder tuinschermen in de aanbieding. Ik kan zo geen plaatje vinden, maar ze heten Luca en kosten ¤69,- p/s. Misschien is dat een handige verplaatsbare oplossing tegen de wind en je hebt meteen ook meer privacy.
pi_94773020
Miss, de blauwe regen laat na de bloei giftige peulen vallen. Wel op letten dus.

Ik bedoelde met die bollen dat je die aan de voet van het betonvlechtwerk kunt laten groeien. tussen de bodembedekkers.

Lathyrus is volgens mij ook giftig (maar dat weet ik niet zeker), wel héél mooi en ruikt verukkelijk.

Bakken met mooie siergrassen (miscanthus) doen het ook goed en passen mooi bij je strakke meubels.

Staat overal op je terras zoveel wind, of heb je ook stille, warme hoekjes? Daarvoor is een olijfboom mooi! Of een japanse esdoorn in pot. Die laatste moet echt niet in de volle wind staan, maar past wel bij je stijl.
pi_94773035
Draadjes, waaien die niet gemakkelijk om?
pi_94773101
Wat een gaaf dakterras! Ik zou kiezen voor verrijdbare plantenbakken. Zo kun je heel gemakkelijk hoekjes creëren en daar kun je bijvoorbeeld bamboe inzetten.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
  dinsdag 29 maart 2011 @ 19:29:12 #34
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94773597
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 19:18 schreef Cyan het volgende:
Wat een gaaf dakterras! Ik zou kiezen voor verrijdbare plantenbakken. Zo kun je heel gemakkelijk hoekjes creëren en daar kun je bijvoorbeeld bamboe inzetten.
Oh dat is ook handig als de wind eens van de andere kant afkomt ofzo :Y
pi_94774210
Op deze pagina staan niet woekerende bamboe planten genoemd: http://www.bamboeplanten.nl/fargesia%20beschrijving/index.html

Wellicht dat je daar wat aan hebt :)

Inspiratie:

dinsdag 29 maart 2011 @ 19:40:43 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94774239
Oh, dat is idd echt slim! :Y
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 20:05:49 #37
5428 crew  miss_sly
pi_94775654
Tuinschermen hebben we al eens naar gekeken, maar die zijn niet geschikt. Het waait bij ons bijna altijd, behalve als het echt heel erg windstil is :P Echt het minste briesje is echt wind bij ons, omdat we hoog zitten (meter of 14 geloof ik) en heel vrij. Er zijn geen hogere gebouwen, we zitten op een hoek en aan een kant zit een groot park. Heel veel ruimte dus voor de wind.

Dat beantwoordt meteen jouw vraag Sorbootje: er is nu in ieder geval nog geen windstil of luw plekje. Voorlopig komt er dus zeker geen plant die niet tegen wind kan.

Die bakken met bamboe, dat vind ik dus heel erg mooi! Het idee van verrijdbare bakken hebben we ook al eens gehad. We hebben daar twee bedenkingen bij, namelijk gaan we wel verrijden in de praktijk als alles lekker op zijn plekje staat en gaat dit bij harde wind niet uit zichzelf aan de wandel.

Ik bedacht me vandaag dat we misschien juist achter de lounge set een aantal bakken met bamboe kunnen zetten, echt er tegenaan dus. Dat geeft meteen schaduw en neemt wat wind weg als je daar zit.Bovendien creeer je dan meteen een knus plekje. Of maak je het dan juist te klein?

En die schaduwdoek O+ Dat moeten we dus hebben, minstens eentje die we dan kunnen verplaatsen indien nodig. Of als het in prijs meevalt meteen twee, zodat je twee stukken tegelijk kunt overkappen.
pi_94775951
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:05 schreef miss_sly het volgende:
Tuinschermen hebben we al eens naar gekeken, maar die zijn niet geschikt. Het waait bij ons bijna altijd, behalve als het echt heel erg windstil is :P Echt het minste briesje is echt wind bij ons, omdat we hoog zitten (meter of 14 geloof ik) en heel vrij. Er zijn geen hogere gebouwen, we zitten op een hoek en aan een kant zit een groot park. Heel veel ruimte dus voor de wind.

Dat beantwoordt meteen jouw vraag Sorbootje: er is nu in ieder geval nog geen windstil of luw plekje. Voorlopig komt er dus zeker geen plant die niet tegen wind kan.

Die bakken met bamboe, dat vind ik dus heel erg mooi! Het idee van verrijdbare bakken hebben we ook al eens gehad. We hebben daar twee bedenkingen bij, namelijk gaan we wel verrijden in de praktijk als alles lekker op zijn plekje staat en gaat dit bij harde wind niet uit zichzelf aan de wandel.

Ik bedacht me vandaag dat we misschien juist achter de lounge set een aantal bakken met bamboe kunnen zetten, echt er tegenaan dus. Dat geeft meteen schaduw en neemt wat wind weg als je daar zit.Bovendien creeer je dan meteen een knus plekje. Of maak je het dan juist te klein?

En die schaduwdoek O+ Dat moeten we dus hebben, minstens eentje die we dan kunnen verplaatsen indien nodig. Of als het in prijs meevalt meteen twee, zodat je twee stukken tegelijk kunt overkappen.
Ik denk niet dat een bak vol met grond en bamboe zomaar omwaait. En of je ze gaat verrijden ligt denk ik aan jezelf. Het fijne van verrijdbare bakken is dat je zo heel makkelijk een afscheiding kan maken en hoekjes kan creëren en je terras een andere uitstraling kan geven.
pi_94776143
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:05 schreef miss_sly het volgende:

Volgens mij zijn bakken met bamboe een ideale oplossing voor je dakterras. Het maakt een knus hoekje wat uit de wind is. Ideaal.

Een schaduwdoek is er waterafstotend en waterdoorlatend. Ik kom ze tegen in de meest uiteenlopende prijzen.

http://www.schaduwdoeken.nl/ heeft in ieder geval genoeg keuze.
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 20:14:52 #40
5428 crew  miss_sly
pi_94776202
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:10 schreef Cyan het volgende:

[..]

Ik denk niet dat een bak vol met grond en bamboe zomaar omwaait. En of je ze gaat verrijden ligt denk ik aan jezelf. Het fijne van verrijdbare bakken is dat je zo heel makkelijk een afscheiding kan maken en hoekjes kan creëren en je terras een andere uitstraling kan geven.
In de zomer valt hij niet zomaar om en gaat niet zomaar aan de wandel. Vergis je echter niet in de stormwinden die over het terras bulderen in de herfst en winter. En dan staan ze er ook. Hoewel we ze dan allemaal bij elkaar zouden kunnen zetten en zo de boel een beetje body geven, natuurlijk.

Waar kun je verrijdbare bakken halen, of is dat een klusidee?
pi_94776421
Met googlen kom ik ze niet makkelijk tegen, maar je kan het altijd proberen in een tuincentrum in de buurt. Wellicht kunnen zij even kijken of ze ze op voorraad hebben of kunnen bestellen.
pi_94776515
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In de zomer valt hij niet zomaar om en gaat niet zomaar aan de wandel. Vergis je echter niet in de stormwinden die over het terras bulderen in de herfst en winter. En dan staan ze er ook. Hoewel we ze dan allemaal bij elkaar zouden kunnen zetten en zo de boel een beetje body geven, natuurlijk.

Waar kun je verrijdbare bakken halen, of is dat een klusidee?
Geen idee waar je ze zo kan kopen maar ik denk dat er vast wel bedrijven zijn (die bijvoorbeeld sloophouten meubels maken) die verrijdbare bloembakken maken. Of je moet ze natuurlijk zelf maken.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat er wielen met een rem onder zitten zodat je ze op "slot" kan zetten.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 21:04:38 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94779343
Het ia wel echt heel simpel zelf te doen. Even bij de bouwmarkt wieltjes halen, per bak 2 met en 2 zonder rem, en die nder de bakken schroeven, daar hoef je niet eens handig voor te zijn. ;)
  Moderator woensdag 30 maart 2011 @ 09:09:54 #44
5428 crew  miss_sly
pi_94797343
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 21:04 schreef Brighteyes het volgende:
Het ia wel echt heel simpel zelf te doen. Even bij de bouwmarkt wieltjes halen, per bak 2 met en 2 zonder rem, en die nder de bakken schroeven, daar hoef je niet eens handig voor te zijn. ;)
Ja, natuurlijk! Ik zat (jaja, heel stom, wrijf het er maar in) te denken dat we dan zelf plantenbakken moesten maken met wieltjes. Het kwam echt gewoon niet eens in me op om bakken tek open en daar zelf wieltjes onder te zetten :')

Anyway, we gaan dit weekend maar eens op zoek naar plantenbakken om mee te starten. Het dakterras ook even schrobben hier en daar en dan weer de meubels op hun plek zetten en hopelijk wat eerste plantenbakken eventueel al met bamboe.
pi_94798302
Wij hebben zelf ook een dakterras (wonen op bovenste -3e- etage, iets van 10-12 meter hoogte schat ik), op het westen. We wonen hier nu ruim 13 jaar en heb al een aantal 'leuke' stormen meegemaakt :) . Hier een aantal tips, ook uit eigen ervaring:

-maak gebruik van vierkante bakken/potten, niet van ronde (tenzij je die in een windluwe hoek kwijt kunt). Onze fluweelboom stond tot een jaar of 4 geleden in een grote ronde pot, met de hoeveelheid aarde en de boom zelf (vrij hoog), was dit echt wel een flink gewicht, maar geloof me: één zeer harde windvlaag en je boom ligt om (hoe vaak ik die wel niet van de vloer heb geraapt... :P ).

In dit verlengde zou ik daarom ook verrijdbare potten of bakken ontraden, zelfs al kunnen ze op de rem. Ik zal eerlijk bekennen dat ik ze niet heb, puur vanwege het feit dat ik weet hoe krachtig de wind op ons terras kan bulderen (en zoals je zelf al aangaf: bomen en planten staan het hele jaar op het terras, niet enkel in de zonnige maanden).

Enkele bomen en planten die ik je zeker kan aanraden op zo'n mooi dakterras ;) : fluweelboom (heel sterk en kan goed tegen harde wind), de reeds genoemde bamboe en wat ikzelf ook op mijn terras heb staan sinds vorig jaar (mijn 'kindje' :* ): een palmboom, om precies te zijn, een Trachycarpus Wagnerianus, deze kan tot -15 graden hebben en kan ook goed tegen wind.

Veel plezier met jullie dakterras, hier kan je echt iets heel moois van maken, succes! ;)
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_94798434
jaaaaa, een palmboom wil ik ook :Y even op zoek naar die Trachydinges *O*
  Moderator woensdag 30 maart 2011 @ 10:00:56 #47
5428 crew  miss_sly
pi_94798706
Jaaa, ik weet dat jij een palmboom wil, maar weet je ook nog hoe zwaar die is en dat een van de redenen waarom we die nog geen hebben, is dat het zo'n gesjouw is om die boven te krijgen? :D

Doe eens wat foto's van je dakterras, KillerBee4ever!

Jij hebt iig wel idd een goed idee van de wind, dat is echt heul erg!
Fluweelboom ga ik ook eens opzoeken.
pi_94799939
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 09:52 schreef het_fokschaap het volgende:
jaaaaa, een palmboom wil ik ook :Y even op zoek naar die Trachydinges *O*
Wij hebben een kleintje gekocht (en da's dan ook niet zo'n gesjouw ;) ), want de grotere zijn knetter duur (vind ik althans!), het duurt even eer ie volgroeid is (en ik ben geen geduldig persoon, maar nu moet ik wel :X :P ), maar het is wel een schatje hoor! :* . Sinds vorig jaar is ie echt al aardig gegroeid. Je kunt dus kiezen voor een kleine (rond de 50 euro), uit m'n hoofd is een 'middelmaat' al boven de 100 euro. Maar goed, ze groeien en uiteindelijk heb je zelf dan ook zo'n prachtige weelderige palm op je terras! *O*

@miss_sly: ff gekeken op m'n Pc, ik heb helaas niet direct foto's bij de hand, ik zal eens zoeken. En anders schiet ik er met mooi weer een paar :) . Mijn dakterras is niet zo groot als het jouwe, 'slechts' 13 vierkante meters, maar wel ook een heerlijk plekje om te vertoeven in het voorjaar en zomer.
  maandag 4 april 2011 @ 20:13:03 #49
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95039439
Het tuinspreekuur is geweest en ik heb gevraagd naar geschikte planten :)

Volgens de tuinspecialist zijn de volgende planten vooral geschikt voor een winderig en zonnig dakterras: oa vlinderstruik, spoorbloem, lavendel, kruiden zoals rozemarijn. Plaats alles in grote bakken + goede afwatering.
  Moderator dinsdag 5 april 2011 @ 08:46:44 #50
5428 crew  miss_sly
pi_95058412
Een vlinderstruik, dat vind ik ook wel geweldig O+ Lavendel hebben we idd een grote staan, maar die kunnen we best wat meer neerzetten. En rozemarijn rook ik toevallig zaterdag in een winkel nog aan, en die ruikt heerlijk! Dus als dat een goede is voor een dakterras, ga ik die ook kopen :Y

Goede afwatering wist ik idd in bakken. Daarom zijn die houten bakken met dat zwarte spul erin ook zo fijn. Wat gaatjes in het zwarte materiaal en het water kan er zo uit!

We hebben zaterdag een paar winkels bezocht en wat goede opties gevonden voor bakken en bamboe. Iemand een idee of je met bamboe in bakken ook uit moet kijken met woekerende bamboe? Het kan immers nergens heen, alleen de bakken kunnen lekker vol worden, of denk ik nu te simpel?
  Moderator dinsdag 5 april 2011 @ 08:47:08 #51
5428 crew  miss_sly
pi_95058415
En Stiemie, bedankt :*
Ik moet nu terug naar mijn zieke kind, later meer!
pi_95309478
Zijn er nog ontwikkelingen?
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 20:23:12 #53
5428 crew  miss_sly
pi_95314407
Wegens fwerk in het buitenland van mijn vriend, zijn we nog niet verder gekomen dan een paar winkels bezoeken om te kijken wat er zoal (ook binnen ons budget, wat niet eens een duidelijk budget is, maar toch in ieder geval niet duizenden euro's betreft) te halen valt.

We weten wel wat beter wat we willen. We hebben bamboeplanten en bakken ervoor gevonden. We willen een tamarix en eventueel een fluweelboom, hoewel we die nog niet hebben gevonden. Ik wil ook nog wat meer lavendel en wat roosmarijn. Daarvoor moeten ook potten komen.

Met betrekking tot het schaduwdoek heb ik via e-mail contact opgenomen met een bedrijf dat ze levert met de vraag hoe windbestendig ze zijn, maar daarop helaas nog geen antwoord gehad.

Kortom, we zitten nog erg in de orienterende fase, oa wegens afwezigheid van vriendlief. aankomende week is hij thuis, de week erop weer weg, maar dan tot juni thuis, dus hebben we wat meer tijd om tot daden te komen :)
pi_95314786
Wat een cool dakterras zeg, lijkt me echt gaaf in de zomer
٩๏̯͡๏)۶
pi_95611340
Wow Miss, wat een dakterras!!

Ik zou persoonlijk geen wilgenmatten/bamboe tegen het hekwerk zetten. Wij hebben het gehad, het staat heel mooi en warm maar het breekt snel en na 3 jaar is het verweerd. Wij hebben nu wat anders besteld. Zal straks ff plaatje zoeken, zit nu mobiel.

Qua planten: een druivenplant?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator zondag 17 april 2011 @ 10:01:03 #56
5428 crew  miss_sly
pi_95612405
Ik ben benieuwd wat jullie hebben, Vicky!
Hebben jullie ook iets op de grond van het balkon? Ik wil daar graag iets opleggen, omdat die planken niet heel fijn zijn, maar ik hou niet van dat felgroene nepgras.

Druiven hebben wel veel zon nodig, dat is waar. Kunnen die ook goed tegen veel wind?

We hebben gisteren even de meubels een beetje goed gezet en in gedachten een indeling gemaakt. Ik zal eens kijken of ik iets kan tekenen of op een planner online kan maken, zodat we een beter beeld krijgen van wat we nu denken.
Aankomende week ben ik weer alleen, maar daarna duurt het twee maanden voor hij weeg weg moet, dus kunnen we echt lekker aan de gang!
pi_95612532
wij hebben dit besteld:

en dan wel in bamboekleur
dat komt er dan ongeveer zo uit te zien

en dan op 80 cm hoogte

Wij hebben van die vlonderplanken liggen.

wel heel mooi maar niet prettig om op te lopen met blote voeten.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator zondag 17 april 2011 @ 10:10:51 #58
5428 crew  miss_sly
pi_95612570
Ow, dat ziet er goed uit, Vicky, dat spul! We zagen gisteren dat Senna, met veel moeite en we hadden haar nog te pakken, maar toch, tussen de spijlen van het dakterras doorpast. Nog net. :X Dus voor we haar van het dak van de buren moeten plukken, moet er nog wel wat we worden gedaan.

Die vlonderplanken hebben we over het hele dakterras, en dat loopt idd niet fijn, maar geeft geen splinters. Ons balkon is van oude balken, en daar zitten wel splinters.
pi_95612613
oeh das nie fijn Miss!!
Dit spul is van kunststof, volgens mij is het wel windvast. Het moet iig goed vastgezet worden.
Je hebt in in heel veel kleuren. We hadden eerst gekeken voor notenbruin of antraciet maar dat was 100 euro duurder dan de bamboekleur.
Tess gooit van alles naar beneden,..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_95612812
wij zitten ook met een dakterras, op een hoek dus vrij veel wind (hoewel niet zo hoog).

De mr heeft matten van wilgentenen tegen de zijkanten bevestigd, 1.60m hoog, en dat staat en knus en neemt veel wind weg :)

Paar bakken ertegen met clematis (klimplant met bloemen) en dat vult mooi in de zomer.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_95620138
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 10:08 schreef Vicky het volgende:
wij hebben dit besteld:
[ afbeelding ]
en dan wel in bamboekleur
dat komt er dan ongeveer zo uit te zien
[ afbeelding ]
en dan op 80 cm hoogte
Wauw, wat een mooi spul! Op het voorbeeld plaatje ziet het er ook erg mooi uit.
Wij hebben nét weer nieuwe wilgenmatten gekocht, maar idd, ze verweren na een jaar of 3, 4 en dan zijn ze gewoon niet mooi meer.

Van wat voor materiaal is deze schutting Vicky? (kunststof, lijkt het?). En waar hebben jullie dit besteld, als ik vragen mag? :)
pi_95620205
tis idd kunststof. Besteld in Duitsland
HIER

ik heb een rol van 10 meter genomen en dan bevestigingsmateriaal erbij en afwerking en ben, inclusief verzenden, 140 euro kwijt.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_95620418
Thanks Vicky, die ga ik even bookmarken :)
De prijs valt me erg mee, voor twee rollen wilgenmatten zijn we toch ook al gauw 100 euro kwijt (2 rollen van 3x2m).

Kun je ze trouwens nog op maat maken, dat je weet?
pi_95620536
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 14:36 schreef KillerBee4ever het volgende:
Thanks Vicky, die ga ik even bookmarken :)
De prijs valt me erg mee, voor twee rollen wilgenmatten zijn we toch ook al gauw 100 euro kwijt (2 rollen van 3x2m).

Kun je ze trouwens nog op maat maken, dat je weet?
ja zowel in de breedte als in de hoogte zou je ze op maat moeten kunnen knippen. Ik heb 7.30m nodig en zag die rol van 10m zodat ik er maar eenklein stukje af hoef te halen. Andere rollen zijn 3 meter breed en dan heb ik weer 3 nodig.

We zagen het vorig jaar in een tuincentrum staan maar toen hadden ze nog maar 1 rol.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  Moderator zaterdag 23 april 2011 @ 21:06:12 #65
5428 crew  miss_sly
pi_95897839
We zijn begonnen *O* Het zijn nog de kleine dingen, maar het begin is er. We hebben vandaag een paar lavendels, twee rozemarijnplanten, een kleine den en een doosje ijbloempjes (1 euro per doosje kon mijn vriend niet weerstaan :D ). Ze moeten nog in potten worden gezet, maar we willen gedeeltelijk dezelfde als de pot waar de grote lavendel die we al hadden instaat, en die komt ergens anders vandaan. Daarnaast een fijn kleed voor Senna en een wipwap :') OK, het is niet het meest esthetische als het gaat om de inrichting van je dakterras, maar het geeft wel gezelligheid en sfeer.

Dus met het zonnetje en de parasol ziet het er nu zo uit:

Al een hele verbetering, toch?

We hebben ook al twee grote rechthoekige houten bakken gekocht waar we bamboe in gaan zetten. Deze bakken komen achter de loungeset (achter iedere bank eentje). Verder willen we nog een fluweelboom, een tamarix en een palm. Een stukje scherm zoals jij liet zien, Vicky tegen het hek om een hoekje te creeeren voor een zandbak en wat speelgoed en dan zijn we voor dit jaar klaar. Volgend jaar zien we dan verder hoe dingen gegroeid zijn of niet, waar we vinden dat we nog te weinig groen, sfeer of bedekking hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jippie op 20-06-2023 14:11:01 ]
pi_95897992
Die ijsbloemen zijn leuk! Ze gaan 's avonds dicht en 's ochtends weer open. En dat voor een euro! *O*
  Moderator zaterdag 23 april 2011 @ 21:13:08 #67
5428 crew  miss_sly
pi_95898045
Ja, die doen het goed op zon, toch? alleen zagen ze er hier al een beetje slapjes uit, misschien houden ze toch niet van te veel zon :P
Onze dochter loopt de hele dag met haar gietertje rond, dus die geeft ze regelmatig even wat water :D
pi_95898098
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 21:13 schreef miss_sly het volgende:
Ja, die doen het goed op zon, toch? alleen zagen ze er hier al een beetje slapjes uit, misschien houden ze toch niet van te veel zon :P
Onze dochter loopt de hele dag met haar gietertje rond, dus die geeft ze regelmatig even wat water :D
Ja die doen het goed in de zon. Hier zagen ze er ook een beetje slap uit maar dat trekt wel bij. Je krijgt ze alleen erg moeilijk uit de bakjes waar ze in zitten.
  Moderator zaterdag 23 april 2011 @ 22:22:43 #69
5428 crew  miss_sly
pi_95900572
Ik zal morgen eens kijken of ik ze kan overzetten, ze staan nu dus nog in de plastic bakjes waarin ze gekocht zijn. Ik vind ze wel leuk met die vrolijke kleurtjes!

Ow ja, wa tik ook nog dit jaar wil kopen is een vlinderstruik O+
  zondag 24 april 2011 @ 02:21:58 #70
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95908068
Een pergola mag ook niet? Je zou dan de steunpilaren aan je hekwerk kunnen bevestigen. Je kunt er een wisteria (giftig!), druif (opvoedkundig verantwoord, daar komen oa de rozijntjes vandaan ;) ), passiebloem (giftige delen), bruidssluier over laten groeien en hebt dan natuurlijke zonwering. Je kunt hem ook bespannen met doek, eventueel de zijkant waar hoofdzakelijk wind is dicht laten groeien met bamboe.

[ Bericht 0% gewijzigd door childintime op 24-04-2011 02:29:55 ]
  Moderator zondag 24 april 2011 @ 07:41:54 #71
5428 crew  miss_sly
pi_95909844
Officieel mag een pergola ook niet, inderdaad. Bouwwerk, zichtbaar, enz. Maar wie weet als we dit jaar met planten eea gedaan hebben en het is ons toch nog niet sfeervol genoeg, dat we volgend jaar toch wel iets in die richting proberen ;)
pi_95909962
Bamboe is duur en wintergroen. Met herfst- en winterstormen is dat niet ideaal, zo'n hoge windvanger. Je zou riet kunnen overwegen. Dat lijkt op bamboe, maar het sterft bovengronds af in de herfst. Afknippen en je windvanger is weg. Riet is ook goedkoper in aanschaf. Net als bamboe zijn er enorm veel soorten in verschillende hoogtes, kleuren, bladerigheid. Kijk eens bij een tuincentrum.

Vlinderstruik heeft hetzelfde voordeel: aan het eind van het seizoen kort afknippen. Beter voor de struik en beter voor de storm ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95910051
Het ziet er leuk uit zeg!!
Riet is nu voor 1,50 bij de aldi echt geen geld voor mooie witte pluimen :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator zondag 24 april 2011 @ 08:33:24 #74
5428 crew  miss_sly
pi_95910056
Kun je met riet ook zo'n dichtere haag creeeren, zoals met bamboe? En moet riet niet heel vochtig staan?
pi_95910092
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:33 schreef miss_sly het volgende:
Kun je met riet ook zo'n dichtere haag creeeren, zoals met bamboe? En moet riet niet heel vochtig staan?
http://www.neerlandstuin.nl/planten/cortaderia.html

Inleeslinkje ;)
Haag kan :Y je moet wel snoeien aan einde winter en zorgen dat ze een beetje vorstvrij staan maar jij gaat ze in pakken zetten dus dat is makkelijk.
Het moeten wel flinke bakken zijn.

Je hebt nog andere soorten ook maar ik heb me alleen over deze ingelezen omdat ik die meegenomen heb.
pi_95910101
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:33 schreef miss_sly het volgende:
Een beetje tuinleek ziet riet aan voor bamboe ;). Riet hoeft helemaal niet speciaal vochtig te staan, in elk geval niet vochtiger dan bamboe. Riet bloeit ook, dat is ook wel vrolijk. Bamboe bloeit niet (en zo wel dan heb je goedkope slechte bamboe en is 'ie daarna dood).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95910136
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:37 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

http://www.neerlandstuin.nl/planten/cortaderia.html

Inleeslinkje ;)
Haag kan :Y je moet wel snoeien aan einde winter en zorgen dat ze een beetje vorstvrij staan maar jij gaat ze in pakken zetten dus dat is makkelijk.
Het moeten wel flinke bakken zijn.

Je hebt nog andere soorten ook maar ik heb me alleen over deze ingelezen omdat ik die meegenomen heb.
Leuke site. Voor miss_sly zal het prachtriet wel de beste optie zijn.
  Moderator zondag 24 april 2011 @ 09:03:58 #78
5428 crew  miss_sly
pi_95910332
Vorstvrij is natuurlijk wel een probleem. We kunnen niets binnenzetten en het staat er de hele winter lang in de ijzige wind. Theoretisch zouden we het in kunnen pakken; zou dat voldoende zijn als we die discipline zouden kunnen opbrengen?
pi_95910823
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 09:03 schreef miss_sly het volgende:
Vorstvrij is natuurlijk wel een probleem. We kunnen niets binnenzetten en het staat er de hele winter lang in de ijzige wind. Theoretisch zouden we het in kunnen pakken; zou dat voldoende zijn als we die discipline zouden kunnen opbrengen?
Lang niet alle riet hoeft vorstvrij. Dat pampagras wel, maar het prachtriet is wel wat gewend.

Dit gaat over Chinees prachtriet, dat heb ik hier ook staan (zelf gezaaid).
quote:
Algemeen onderhoud
Hoofdzaak is dat prachtriet in de volle zon kan groeien. De grondsoort is van minder belang. Iedere normale tuingrond voldoet. Wel moet worden opgepast met stagnerend water in de bodem gedurende de winter. Dit kan wortelrot veroorzaken.

In het voorjaar de oude scheuten wegnemen. Doe dit voorzichtig, zonder de nieuwe te beschadigen.

Geef in het voorjaar een basisbemesting met organische mest. Breng in het najaar mulch rond de wortels aan. Winterbescherming is niet nodig. Ziekten en aantastingen komen vrijwel niet voor. Vruchtbare tuingrond met een goed doorlaatbare bodem wordt aangeraden. Een te natte bodem kan, vooral in de winter, de plant schade aanrichten met afsterven als gevolg. In de winter sterft het gras tot aan de grond af. Het verdroogde gras kan weggesneden worden. ‘Silberfeder’ houdt absoluut niet van natte grond. In een vruchtbare, goed doorlatende bodem is hij echter onverwoestbaar.
  Moderator zondag 24 april 2011 @ 10:00:10 #80
5428 crew  miss_sly
pi_95910986
Dat ziet er ook echt prachtig uit, Silberfeder O+ en het kan in de volle zon, dat is belangrijk. Winterhard is wel zo handig en zorgen dat het niet te vochtig wordt is een kwestie van zorgen dat er gaten in de pot zitten zodat overtollig water weg kan. Dat doen we standaard bij alles wat we in een pot zetten :)

Dit vind ik echt een heel mooi en fijn alternatief voor bamboe :Y En het is goedkoper ook nog, dus. Wel verkrijgbaar bij een Intratuin, want we wonen midden in Amsterdam met toevallig een Intratuin om de hoek :D

Jij hebt het zelf gezaaid; groeit het een beetje vlot?
pi_95911255
Zelf zaaien is een beetje bewerkelijk (veel potjes, braaf water geven), en het 1e jaar heb je er dan niks aan. 2e jaar stelt het al wel wat voor, een centimeter of 80 denk ik. We hebben het in de volle grond staan en in potten.

Heb even foto'tjes gemaakt: de zéér actuele stand van zaken:

pi_95915062
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2011 10:13 schreef sigme het volgende:
Zelf zaaien is een beetje bewerkelijk (veel potjes, braaf water geven), en het 1e jaar heb je er dan niks aan. 2e jaar stelt het al wel wat voor, een centimeter of 80 denk ik. We hebben het in de volle grond staan en in potten.

Heb even foto'tjes gemaakt: de zéér actuele stand van zaken:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
:D de mijne zijn nog veeel kleiner maar die ga ik eerst even in een flinke pot met veel water zetten voor ik hem nu ineens dood laat gaan in de tuin.
Zal ook wel wat foto's makn tzt.
pi_95918854
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:33 schreef Ml-etje het volgende:
Het ziet er leuk uit zeg!!
Riet is nu voor 1,50 bij de aldi echt geen geld voor mooie witte pluimen :Y
Ik heb een flinke pol staan, ook die van de Aldi van een paar jaar geleden, maar hij komt hier niet tot zijn recht. In een grote bak op een dakterras ws wel.
pi_95923119
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 15:13 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Ik heb een flinke pol staan, ook die van de Aldi van een paar jaar geleden, maar hij komt hier niet tot zijn recht. In een grote bak op een dakterras ws wel.
Verleidelijk ;)
pi_95998374
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 10:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben benieuwd wat jullie hebben, Vicky!
Hebben jullie ook iets op de grond van het balkon? Ik wil daar graag iets opleggen, omdat die planken niet heel fijn zijn, maar ik hou niet van dat felgroene nepgras.

Druiven hebben wel veel zon nodig, dat is waar. Kunnen die ook goed tegen veel wind?

We hebben gisteren even de meubels een beetje goed gezet en in gedachten een indeling gemaakt. Ik zal eens kijken of ik iets kan tekenen of op een planner online kan maken, zodat we een beter beeld krijgen van wat we nu denken.
Aankomende week ben ik weer alleen, maar daarna duurt het twee maanden voor hij weeg weg moet, dus kunnen we echt lekker aan de gang!
Dat grastapijt bestaat ook in andere kleuren dan groen. Ik zag bij de Hornbach bijvoorbeeld ook crème en grijs tapijt voor buiten.
  Moderator dinsdag 26 april 2011 @ 16:21:45 #86
5428 crew  miss_sly
pi_95998636
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:15 schreef Miendientje het volgende:

[..]

Dat grastapijt bestaat ook in andere kleuren dan groen. Ik zag bij de Hornbach bijvoorbeeld ook crème en grijs tapijt voor buiten.
Kijk, dat moeten we hebben. We waren zaterdag even bij een zaak die tapijt enzo verkoopt, maar die had het alleen in onnatuurlijk groen en knalblauw :D
  Moderator zaterdag 28 juli 2012 @ 11:49:42 #87
5428 crew  miss_sly
pi_114758761
Schopje, omdat we dit jaar met behulp van een hovenier het een en ander aan planten hebben geplaatst en het maakt zo'n verschil. Ik zal als het weer mooier weer is, nog een paar extra foto's maken, maar voor nu even deze twee. Vorige maand, toen de hovenier net was geweest, en eentje van afgelopen week. De planten groeien als kool O+

maandag 30 juli 2012 @ 00:38:11 #88
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_114830397
Jeminee wat een f*cking mooi groot dakterras!
*jaloers* :'(

Wat is de oppervlakte wel niet, en wat voor huis mag dat zijn dan? :o
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
  Moderator maandag 30 juli 2012 @ 09:14:02 #89
5428 crew  miss_sly
pi_114836412
Het huis is gewoon een appartement van ca. 95 m² op de derde verdieping van een pand uit 1910, het dakterras mocht het hele dak beslaan, behoudens een stuk van de voor- en achterkant, dus het zal een 70-80 m² zijn. Heel fijn en groot inderdaad O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')