Met de invoering van de ID kaart en het preventief aanhouden, heb ik het gevoel dat we vandaag de dag heel veel vrijheid hebben moeten inleveren, ten opzichte van 20 jaar geleden. Ik zelf woon in een klein stadje van zo'n 20.000 inwoners. waar ik 20 jaar geleden s'nachts gewoon over straat kon lopen om wat beweging te hebben, zo mag ik graag s'avonds laat gaan joggen. Word je nu al aangehouden om vervolgens maar even mee te komen naar het bureau, omdat men dit verdacht vind. Veel vrijheden zijn met de jaren aan de band gelegd, ik denk aan wild plassen, fiets rijden zonder verlichting, openbare dronkenschap, fietsen onder invloed, fietsen op de stoep. hond behoefte laten doen op straat. lopen op straat zonder ID, bromfiets rijden zonder helm. Het mocht toen ook wel niet, maar was er toen een veel minder streng beleid op en kwam je meestal met een waarschuwing ervan af . vaak heb ik wel moeite met deze preventies, omtrent die kleine overtredingen, dan denk ik dat het allemaal nog wel meevalt, maar het valt niet meer mee en voor je het weet heb je de zoveelste prent weer aan je broek hangen.
Contant betalen in de trein zit er niet meer bij. De dienstverlenende rol van de conducteur is verleden tijd. Als een crimineel wordt je tegenwoordig in de trein gecontrolleerd. We zitten straks vast aan zo'n fraude gevoellige OV chipkaart. Als automobilist krijg je te maken met steeds meer regels waar de politie op de loer ligt. te denken aan al die kleine lullige overtredingen.
Nederland veranderd snel in een politiestaat op deze manier, en ik ben zeker niet blij met deze veranderingen.