quote:Op zondag 27 maart 2011 20:45 schreef Autobandje het volgende:
Alpha en beta deeltjes worden gewoon geabsorbeerd door het lood, blijven geen druk uitoefenen o.i.d., en de hitte zou gewoon door het lood naar de buitenlucht verdwijnen. Enige wat dus gebeurt is dat het plutonium uiteindelijk vervalt en alle energie toch in de buitenlucht beland (via hitte)
Ja dat vraag ik me ook af.quote:Op zondag 27 maart 2011 20:45 schreef MouzurX het volgende:
Hoe kan lood de deeltjes absorberen?
Dan verandert het in een andere stof?
Is 't niet zo dat alfa straling bestaat uit helium kernen, en beta straling bestaat uit vrije elektronen? In het geval van de elektronen zou dat betekenen dat het lood enkel geioniseerd raakt. Wat betreft de helium kernen weet ik 't niet precies. Kan dat vervallen?quote:Op zondag 27 maart 2011 20:45 schreef MouzurX het volgende:
Hoe kan lood de deeltjes absorberen?
Dan verandert het in een andere stof?
Daar dacht ik ook aan. Dus zelfs lood is geen eeuwige oplossing? Over hoeveel jaren zou dat lood smelten dan?quote:Op zondag 27 maart 2011 20:50 schreef Mastertje het volgende:
Duidelijke openingspost!
Ten eerste is plutonium plutonium niet, dat lees je goed. Er zijn meerdere soorten plutonium, laat ik voor het gemak eens wat informatie van wikipedia plukken.
Van plutonium zijn 21 radioactieve isotopen bekend. 244Pu is met een halveringstijd van ruim 80 miljoen jaar het meest stabiel. 242Pu en 239Pu hebben een halveringstijd van respectievelijk ruim 373 duizend en 24 duizend jaar. Alle overige isotopen halveren in minder dan 7000 jaar.
Als je naar iets tijdsafhankelijk wilt kijken zul je dat in je achterhoofd moeten houden. Ook zul je goed moeten kijken wat de reactieproducten zijn van vervallend plutonium, indien andere plutoniumatomen aangeslagen kunnen worden door je reactie product, en versneld gaan vervallen, krijg je een soort van meltdown / versnelde kernreactie.
Ten tweede stel je dat er geen interactie is tussen het loden omhulsel en de omgeving (adiabatisch, geen temperatuurinteractie). Elke keer als er een stralingsdeeltje afgeremd en tot stilstand komt in het lood, of een foton geabsorbeerd wordt (heb je trouwens érg dik lood voor nodig), zal er warmte opgewekt worden. Omdat deze warmte nergens heen kan, zal je lood steeds warmer worden.
Indien je ontploffing of het smelten van het lood even niet tot een mogelijkheid beschouwd, zal je lood in temperatuur toe nemen tot een eindwaarde wanneer er geen reacties meer plaatsvinden. Het meest waarschijnlijke lijkt mij (afhankelijk van de hoeveelheid plutonium), dat inderdaad je omhulsel zal smelten, of onder de druk zal bezwijken
Je doelt als opslag of bescherming? In werkelijkheid bestaat er natuurlijk geen adiabatische omgeving, en zal doordat lang niet alle plutoniumkernen tegelijk vervallen, er relatief weinig straling per seconde zijn. Daarom zal het lood via geleiding of infraroodstraling zijn warmte kunnen afgeven aan de omgeving, en niet oververhit raken.quote:Op zondag 27 maart 2011 20:55 schreef vergezocht het volgende:
'
[..]
Daar dacht ik ook aan. Dus zelfs lood is geen eeuwige oplossing? Over hoeveel jaren zou dat lood smelten dan?
Maar als hij hitte kan doorgeven aan de omgeving waarom niet die straling? Het lood is iig radioactief en moet worden vernietigd? Neem ik aan?quote:Op zondag 27 maart 2011 20:58 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Je doelt als opslag of bescherming? In werkelijkheid bestaat er natuurlijk geen adiabatische omgeving, en zal doordat lang niet alle plutoniumkernen tegelijk vervallen, er relatief weinig straling per seconde zijn. Daarom zal het lood via geleiding of infraroodstraling zijn warmte kunnen afgeven aan de omgeving, en niet oververhit raken.
Dat kan zeker wel, dat gebeurd immers ook in een kernbom. Ik zei; als je het even niet tot een mogelijkheid zou beschouwen.quote:Op zondag 27 maart 2011 21:02 schreef MouzurX het volgende:
Ik snap ook niet waarom er geen explosie kan plaatsvinden in die kern.
Als de staven die tussen de uranium/andere radioactieve stof zitten smelten dan zal de reactie weer opbouwen en dan steeds sneller en sneller totdat je een explosie krijgt?
Je moet het denk ik zien alsof je een kogel in een kogelwerend vest schiet, het vest absobeerd de energie en geeft het puur door als warmte. Ik weet niet of het lood zelf ook radioactief wordt als gevolg van dit, dat zou best kunnen, alhoewel denk ik dat het wel mee valt.quote:Op zondag 27 maart 2011 21:03 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Maar als hij hitte kan doorgeven aan de omgeving waarom niet die straling? Het lood is iig radioactief en moet worden vernietigd? Neem ik aan?
Edit: Hierbij bedoel ik in zijn functie van omhulsel.
Nee joh, hier in Nederland zullen we er sowieso nooit iets van merken. En verder kan naar mijn weten het probleem in Japan niet veel groter meer worden.quote:Op zondag 27 maart 2011 21:10 schreef MouzurX het volgende:
Dus in fukushima 3 kan gewoon een ontploffing ontstaan waarna we allemaal binnen 5 jaar aan longkanker dood gaan door de plutonium die in de lucht zit?
Waarom niet? Er kan toch gewoon een explosie ontstaan in die kern wanneer er een meltdown komt?quote:Op zondag 27 maart 2011 21:17 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Nee joh, hier in Nederland zullen we er sowieso nooit iets van merken. En verder kan naar mijn weten het probleem in Japan niet veel groter meer worden.
Als je interesse hebt, is het misschien een goed idee om hier te beginnen, als je Engels kunt, kan je nog veel beter de Engelse versie lezen.
Interessante artikel heb ik gevonden:quote:Op zondag 27 maart 2011 22:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom niet? Er kan toch gewoon een explosie ontstaan in die kern wanneer er een meltdown komt?
Voor een explosie heb je ook druk opbouw nodig, en in japan letten ze daar heel precies op, en ventileren ze enige drukopbouw van gassen gewoonweg in de atmosfeer. Daarnaast zitten er ook controlestaven tussen de uranium/plutonium staven die de reactie vertragen. Het probleem in Tsjernobyl was dat ze al deze controle staven er uit hadden gehaald om de reactor weer op te starten, die toen te heet werd, waardoor ze de staven maar een klein stukje terug konden schuiven, en de reactie daardoor oncontroleerbaar werd. In japan zitten al deze staven nog netjes op hun plek, en moest er alleen restwarmte afgevoerd worden, wat niet lukte. Nu is het probleem ontstaan dat een aantal controlestaven dus gesmolten zijn, maar er nogmaals geen explosie á la kernbom kan plaatsvinden, omdat er geen extreme drukopbouw kan plaatsvinden.quote:Op zondag 27 maart 2011 22:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom niet? Er kan toch gewoon een explosie ontstaan in die kern wanneer er een meltdown komt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |