abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94615805
Hallo,

Ik ben van plan binnenkort te gaan werken in de horeca. Het word of werken op een (gezellig) terras vlakbij het strand of een (deftig) restaurant in de centrum.

Maar wat ik nu niet snap is:

- De fooi die je ontvangt, is het mogelijk dat de desbetreffende restaurant alles voor zichzelf houd?
Of heb ik hier zelf ook inspraak in?

- Ik ben momenteel 20 jaar en volgens de bazin van de restaurant krijg ik betaald via de cao-loon.
Dit is ongeveer 5-6 euro per uur. ( Zonder fooi). Is dit acceptabel?
De loon bij de terras is nog onbekend.
pi_94616176
de verdeling van fooi is overal anders.
bij ons hebben we het zo afgesproken dat iedereen het per dag krijgt berekend naar het aantal gewerkte uren.
anders komen de parttimers rond de avond even 3 uurtjes werken en die graaien in dezelfde pot mee als de mensen die al vanaf de ochtend staan :P
het is ook mogenlijk dat je een bepaald bedrag per maand extra krijgt...
of je deelt pas mee in de pot als je meer dan 1jaar in dienst bent :{
uit ervaring weet ik dat het beter is om gewoon alles op een eerlijke manier te verdelen, anders drukt iedereen een onbekend bedrag achterover in eigen zak wanneer gasten rechtstreeks fooi geven :P

ik weet verder trouwens niet wat het minimum loon is voor jouw leeftijd :@
pi_94616485
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:18 schreef deadly_kiss het volgende:
de verdeling van fooi is overal anders.
bij ons hebben we het zo afgesproken dat iedereen het per dag krijgt berekend naar het aantal gewerkte uren.
anders komen de parttimers rond de avond even 3 uurtjes werken en die graaien in dezelfde pot mee als de mensen die al vanaf de ochtend staan :P
het is ook mogenlijk dat je een bepaald bedrag per maand extra krijgt...
of je deelt pas mee in de pot als je meer dan 1jaar in dienst bent :{
uit ervaring weet ik dat het beter is om gewoon alles op een eerlijke manier te verdelen, anders drukt iedereen een onbekend bedrag achterover in eigen zak wanneer gasten rechtstreeks fooi geven :P

ik weet verder trouwens niet wat het minimum loon is voor jouw leeftijd :@
Een vriend vertelde me dat hij na 1 jaar werken in een restaurant beu was dat hij geen fooi ontving.
Nu stopt hij alle fooi die hij rechtstreeks van de klanten krijgt onbeschaamd in zijn zak.
Geen idee of hij zo problemen gaat krijgen bij zijn baas.
pi_94616620
ja als in zijn contract staat dat de fooi gewoon moet worden ingeleverd maar hij steekt het in zijn eigen zak.. dan kan dat gezien worden als diefstal en kan hij per direct ontslagen worden :)
pi_94616739
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:28 schreef deadly_kiss het volgende:
ja als in zijn contract staat dat de fooi gewoon moet worden ingeleverd maar hij steekt het in zijn eigen zak.. dan kan dat gezien worden als diefstal en kan hij per direct ontslagen worden :)
Of echt? Volgens mij weet hij dat niet. Dat is balen. Wel ik raad hem dan een goed gesprek
aan bij zijn baas of anders ergens anders proberen.

Maar ja fooi is toch iets vanzelfsprekend als je werkt in de horeca? Of spreek ik nu flauwekul?
pi_94616878
nee hoor... fooi ontvangen is geen verplichting, er is geen minimum of maximum, je mag gewoon dankbaar zijn als je het krijgt :P
pi_94620694
zeg dat je geen fooi hoeft en vraag om een fatsoenlijk loon
You dream it, I live it.
pi_94622555
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 22:37 schreef Meddo het volgende:
zeg dat je geen fooi hoeft en vraag om een fatsoenlijk loon
Is 5-6 euro per uur zo weinig voor een 20 jarige?
pi_94632121
Een werkgever/eigenaar mag zich niet bemoeien met de fooi.Dit geld is voor de werknemer. Dit is ooit een uitspraak geweest in een rechtzaak die een werknemer heeft aangespannen. Op de meeste plekken is het goed geregeld; iedereen (zowel koks als bediening) delen evenredig mee in de fooi. Ik zou niet op een plek willen werken waar het níet goed geregeld is, in mijn geval gaat het om zo'n 500 euro per maand...
pi_94632275
Zo is het trouwens ook echt verboden voor een werkgever om een kastekort aan te vullen met geld uit de fooienpot, dat is daar niet voor bedoeld.

5 á 6 euro lijkt me als beginnersloon niet heel slecht. Maar als je echt goed bent, of op het strand gaat werken kan je echt wel meer verdienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')