abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94580739
Ik ben van plan 2 van deze lampen te kopen :
http://www.dako-verlichti(...)dspot-binnen-10.html

Alleen wil ik ze wel dimmen en moet dit via een duodimmer gebeuren. (vervanging van duoschakelaar nml)
Nu kom ik per lamp op 22.5W (3*7.5W) alleen hebben de dimmers die ik kan vinden allemaal minimaal een wattage van 40W (soms zelfs 60W)
Kan iemand mij vertellen of (en hoe) dit een probleem kan gaan geven ?

Ik heb van de leverancier van de lampen iig doogekregen dat ik een tronic dimmer moet gebruiken.
Een enkele dimmer kan ik trouwens nog wel vinden die in specs minimaal 20W heeft staan.
Maar philips verkoopt ook lampen van 7.5W die ook dimbaar zijn, zelfde probleem dan.
pi_94580967
probleem stuiterde ik hier ook al tegen aan.

duo dimmer gekocht, en en een nieuwe lamp ( TL buizen dimmen nou 1 maal niet zo gemakkelijk.. )

maar als de halogeen peertjes t leven geven wou ik ze ook vervangen voor led..

ik heb al eens een Ledlamp op een variac gehangen en dat functioneerde wel enigsinds.. ( weinig dimberijk :P maar om ze de dimmer te proberen durf ik nog niet aan :/
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:45:48 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_94581692
LED lampen kan je niet fatsoenlijk dimmen. Gebruik halogeen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_94587404
En nu met argument waarom je het niet kan dimmen ?
Als philips ze verkoopt als dimbaar en zelfs een lijst heeft van geteste dimmers ?
Dit zijn alleen allemaal (zover ik ze kon vinden) enkele dimmers.
Wel staan er dimmers tussen die als minimum 40W hebben staan, zelfde probleem dus.

Alleen welk probleem ? (kniperende lamp oid, maar is dat ook zo bij led?)
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:12:22 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_94587864
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:45 schreef ddx het volgende:
En nu met argument waarom je het niet kan dimmen ?
Als philips ze verkoopt als dimbaar en zelfs een lijst heeft van geteste dimmers ?
Dit zijn alleen allemaal (zover ik ze kon vinden) enkele dimmers.
Wel staan er dimmers tussen die als minimum 40W hebben staan, zelfde probleem dus.

Alleen welk probleem ? (kniperende lamp oid, maar is dat ook zo bij led?)
LED lampen werken bij een bepaald voltage. Als ze LED lampen dimbaar maken dan hebben ze een heel systeem ingebouwd waarin eerst 3 van de 10 lampjes uit gaan dan 5 van de 10 etc...

Als je zo'n systeem hebt dan is het ok. maar anders:

Een LED lamp is of uit of aan. Maar alles er tussen in is een heel storend gezicht. Eerst knipperen ze vaag heen en weer. Ze zullen wel iets dimmen soms maar heel storend.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_94589794
Het type dimmer dat naar opzoek bent is een Elektronische Halogeen dimmer. Deze worden ook wel tronic dimmers genoemd.
Die ondergrens is wel van belang, ga je onder die grens zitten dan gaan de lampen naar waarschijnlijkheid flikkeren...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dimmer

Succes!
Bram! Boterham!
pi_94590871
Dat ik een tronic dimmer nodig had was ik al achter, maar zoals op de wiki link die je noemt al staat :
quote:
Veelal ligt de ondergrens bij 40 of 60 watt
Wat dus een probleem is als je Led lampen van 7.5W hebt ?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:55:32 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94590995
Waarom belt TS niet gewoon even met Philips
http://www.lighting.philips.nl/connect/
040 2787500
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94591319
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:52 schreef ddx het volgende:
Dat ik een tronic dimmer nodig had was ik al achter, maar zoals op de wiki link die je noemt al staat :

[..]

Wat dus een probleem is als je Led lampen van 7.5W hebt ?
bij mijn dimmer wordt alleen de melding gemaakt dat de lampen kunnen gaan knipperen als het minimum vermogen niet gehaald wordt :?
pi_94594389
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom belt TS niet gewoon even met Philips
http://www.lighting.philips.nl/connect/
040 2787500
Had ik al een mailtje gestuurd.

Van de leverancier van de lampen heb ik al wel reactie gehad :
quote:
Nee, inderdaad de minium hoef je niet al te veel van aan te trekken.
Ik ga iig even langs een goede dhz/electra zaak hier in de buurt, zodat in geval van problemen ik de dimmer gewoon kan omruilen.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 19:39:38 #11
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_94649099
LED dimmen is geen probleem. Alleen lukt het niet met een lineaire dimmer. Je hebt een modulaire dimmer hebben, die zijn een stuk ingewikkelder.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_95031706
Had wat webshops gemailt, maar kwamen allemaal terug met antwoord niet geschikt voor led ed.

Inmiddels maar de gok genomen en de Busch Jaeger 6565 besteld.
De enkel versie van deze dimmer (met zelfde wattage ed) staat op de geteste lijst van philips.
pi_95096436
klein kickje, k heb gister eens getest met wat ledlampen op een dimmer..

4 watts led peer ( 3 Leds ) ging staan knipperen.. ( 2 halogeenlampen op de zelfde dimmer.. )

andere 2 watt Led peertjes dimmen wel, maar als er geen halogeenlamp in de zelfde schakeling zit,

anders kan je de dimmer UIT schakelen.. maar blijven de ledpeertjes branden :')

verder zijn ze wel normaal te dimmen :p
pi_95098674
een led dimmer lost alles op :)

een normale dimmer, gaat onder de 10 watt altijd flikkeren.
pi_95098961
Maar wat is een led dimmer ?
En philps heeft in z'n geteste/goedgekeurde lijst dimmers staan die vanaf waardes hebben van 40 en 60 watt.

Maargoed van het weekend ga ik het merken, dan ga ik de dimmer/lampen aansluiten.
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:24:36 #16
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_95099275
Er is in Rotterdam een winkel die heet Wattnou
Misschien dat deze gasten je verder kunnen helpen ? :)
Is zowiezo ook een leuke winkel om eens binnen te lopen ..
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  Moderator woensdag 6 april 2011 @ 17:35:11 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95127346
Via google kwam ik op deze website uit : http://www.topledshop.nl/dimmers-speciaal-voor-led-lampen.html

[quote]
Voorbeelden van dimmers geschikt voor LED lampen

Voorbeelden van dit type dimmer zijn bv. de Busch-Jaeger dimmer type 6513 U-102, de Siemens 5TC8 284, de Jung 225 TDE en de Merten dimmer type 577129.
De Siemens dimmer dimt LED lampen ook nog in het lage gebied, de Mertens dimmer is aan de onderkant van het vermogen begrensd, zodat deze minder ver kan dimmen. Wat er aan de hand is met de Jung dimmer zijn we nog aan het uitzoeken. Ondanks de stevige prijs van deze dimmer (> ¤ 110,-) dimde deze onze lampen niet, waar de Siemens 5TC8 284 (± ¤ 75,-) het probleemloos deed.
[/qoute]

Misschien dat je hier wat aan hebt ?
pi_95129007
Thanks, ik heb een broertje van de Busch-Jaeger 6513 U-102 gekocht.
(Zelfde specs/wattage, alleen dubbele ipv enkele)
Ik zat alleen met issue dat die dus vanaf 40 watt is.

Maargoed philips heeft de 6513 goedgekeurd en over paar dagen laat ik weten of de 6565 werkt.
En anders ga ik hem omruilen voor een 6513 en sluit ik beide lampen aan op 1 dimmer.
pi_95140446
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:14 schreef gerard_nl het volgende:
een led dimmer lost alles op :)

een normale dimmer, gaat onder de 10 watt altijd flikkeren.
vandaar dat mijn 2 watt peertjes ( 3x ) op 1 dimmer zeker niet flikkeren?

3x2 is nog altijd geen 10 ;)

alleen ze gaan niet helemaal uit :')
pi_95321768
Zo vandaag de lampen + dimmer aangesloten (de bj 6565)
Dimmen werkt prima, met 1 klein puntje.
Als ik lampen helemaal dim en dan uit en aanzet komen ze op zelfde sterkte weer terug (memory dimmer) als ik dan de lampen verder probeer te dimmen, gaan ze eerst iets stekker weer branden.

Maar ik ben tevreden :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')