abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 april 2011 @ 17:22:25 #151
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94984645
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 16:08 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik heb tanks en artillerie niet gemist, wel die van plan waren om de stad plus inwoners in as te leggen. Heus, dit is propagandistisch overdrijven. Ik twijfel niet aan Khaddafi's oprechtheid wanneer hij belooft de opstandelingen een kopje kleiner te maken, maar dat houdt niet in dat, wanneer zijn troepen bij Benghazi verdreven zijn, de situatie er dus beter op is geworden. Ja, voor die mensen op dat moment toen wel, ja, zonder twijfel.
Ik kan het hier wel mee eens zijn.

Maar hoe bedoel je dat de situatie er niet beter op is geworden? Het was al duidelijk dat er flink wat bloedvergieten zou plaatsvinden daar, helemaal gezien G er niet aan moet denken om af te treden.

quote:
Dat is leuke retoriek, maar zo werkt het natuurlijk niet. Verder vroeg het volk er niet om, de insurgents in Oost-Libië, een verliezende factie in de Libische Burgeroorlog vroeg om luchtsteun.
Ik zie het anders.

De verliezende fractie waren in dit geval de mensen die eindelijk zijn opgestaan tegen de onderdrukking van hun vrijheid en rechten. Die mensen hebben hier zelf voor gekozen, en die keuze is waarschijnlijk een van de weinige echte keuzes die ze hebben kunnen maken in de tijd dat G daar heerste.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat ik mensen die zelf durven te kiezen, en dat ook verdedigen, beschouw als mens en als volk van Libië. De rest van de mensen die hier niet de moeite voor nemen, of het allemaal maar prima vinden wat G doet, verdienen het ook niet, en verlagen zich daarmee tot het niveau van kuddedier.

quote:
Behalve dan de Irakezen, heb ik vernomen. En ik denk ook niet dat we dat pikken als de SP-aanhang om China's steun vraagt. Soevereiniteit, dat zeg jij, is overrated, maar dat is alleen overrated als het in de weg staat van onze wensen en doelen, hoe goed bedoeld ze ook mogen zijn.
Het komt ook omdat het westen en de VS altijd veel te opdringerig zijn geweest, haast tegen de kruistochten aan. Ongevraagde interventies overal ter wereld en liegen tot ze barsten, voor een zogenaamd goed doel, dat heeft ons een naam gegeven die een land niet siert.

In Libië ben ik echter van mening dat sinds een hele lange tijd, eindelijk een ander geluid is laten horen. Of deze verandering blijvend is, of slechts van toepassing op Libië blijft weet ik niet, maar ik hoop het eerste. Verder zal het nog lang duren voordat men echt inziet dat het bemoeien met andermans zaken, in andermans land, en zonder toestemming, niet de goede manier is om iemand te overtuigen van je goede intenties, en daardoor averechts zal werken.
Afghanistan en Irak zijn hier goede voorbeelden van.
  zondag 3 april 2011 @ 17:27:14 #152
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94984838
Dat iedereen denkt dat de grootste prioriteit daar de olie is, verwijt ik niemand overigens. Het is te danken aan onze eigen regeringen en oorlogen die dat standpunt hebben gevormd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet met zekerheid kan zeggen wat de prioriteiten zijn, maar ik ben voorstander van positief denken, dus ga er vanuit dat Obama en Sarkozy oprecht zijn, en van vorige fouten hebben geleerd.
  zondag 3 april 2011 @ 17:28:38 #153
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94984889
Als het alleen maar om "insurgents" in Oost-Libië gaat, waarom is er dan oorlog in Zawya, Misrata en Zintan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 3 april 2011 @ 17:29:37 #154
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_94984932
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 17:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Dat iedereen denkt dat de grootste prioriteit daar de olie is, verwijt ik niemand overigens. Het is te danken aan onze eigen regeringen en oorlogen die dat standpunt hebben gevormd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet met zekerheid kan zeggen wat de prioriteiten zijn, maar ik ben voorstander van positief denken, dus ga er vanuit dat Obama en Sarkozy oprecht zijn, en van vorige fouten hebben geleerd.
Het gaat natuurlijk ook om invloed. Het zal me niet verbazen als er nu achter de schermen al hard wordt gewerkt aan een nieuwe regering. Die later, zoals de geschiedenis keer op keer laat zien, zich tegen het westen zal keren.

Natte vingerwerk maar dat is een scenario wat erg voor de hand ligt.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 3 april 2011 @ 18:12:31 #155
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94986548
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 17:29 schreef popolon het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk ook om invloed. Het zal me niet verbazen als er nu achter de schermen al hard wordt gewerkt aan een nieuwe regering. Die later, zoals de geschiedenis keer op keer laat zien, zich tegen het westen zal keren.

Natte vingerwerk maar dat is een scenario wat erg voor de hand ligt.
Wie gaat er zich tegen het westen keren?

Ik ben nog steeds van mening dat vrije mensen geen behoefte hebben om anderen ongeluk te brengen. Immers, vrije mensen kiezen er veel liever voor om zelf gelukkig te worden en te doen wat ze leuk vinden, dan om andere mensen lastig te vallen en vijanden te maken.
  zondag 3 april 2011 @ 18:18:40 #156
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94986761
Ik merk nu dat ik bovenstaand vol overtuiging post, terwijl onze regering de afgelopen jaren weldegelijk andere landen het vuur aan de schenen heeft gelegd en ongevraagd de bevolking daar met minachting heeft behandeld.

Zoals blijkt zijn geld en macht nog steeds krachtige motivators om mensen te doen veranderen. Ik heb hier niet echt een oplossing voor. Het is iets dat al tijden aan me knaagt. Het enige wat een individu hiertegen kan doen, is zelf het goede voorbeeld uitdragen!
pi_94995902
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 00:45 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Leg uit waar het volgens jou om draait dan in Egypte, Tunesië en Libië. En wat de dubbele agenda's zijn.
Er zit geen militaire interventie in Egypte of Tunesie. In Libie, omdat de opstanden daar al meer dan een maand duren, gaat het om de stabilisering vd olieprijs. Een hoge olieprijs bedreigt het herstel vd wereldeconomie. Dat had ik je in het vorig deel al uitgelegd.
pi_94996183
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 01:29 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Irak was een invasie onder valse voorwendselen en diende de dubbele agenda van de VS.

Afghanistan was een invasie en is nu bezet gebied, al betwisten de Afghaanse krijgsheren daar dat nog elke dag. Deze drang tot invasie kwam voort uit woede, is irrationeel en veel te slecht doordacht; de coalitie druipt langzaam af, terwijl het beoogde doel nog lang niet gehaald is.
Ik ben voor de missie in Afghanistan en nu nog steeds. Hier verschil ik dus van mening met jou.

quote:
Libië
Weet je wel hoe de Westerse economieen ervoor staan, in het bijzonder de Amerikaanse? Jij denkt dat de overheden, allen diep in de staatsschuld zittend, voor de lol geld gaan uitgeven om een deel vd bevolking in een land duizenden kilometers verderop waar wij geen enkele culturele verbinding mee hebben te helpen?
  zondag 3 april 2011 @ 21:42:51 #159
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94998351
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 21:15 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik ben voor de missie in Afghanistan en nu nog steeds. Hier verschil ik dus van mening met jou.
Waarom ben jij voorstander? Ik moet zeggen dat ik niet geheel tegenstander ben, maar wel van de manier waarop en de cultuur waarin dit besluit is genomen.

quote:
Weet je wel hoe de Westerse economieen ervoor staan, in het bijzonder de Amerikaanse? Jij denkt dat de overheden, allen diep in de staatsschuld zittend, voor de lol geld gaan uitgeven om een deel vd bevolking in een land duizenden kilometers verderop waar wij geen enkele culturele verbinding mee hebben te helpen?
Omdat we mensen zijn, en geld en economie irrelevant is in vergelijking met het recht op bestaan.

Daarnaast is de hele wereld gebaat bij het verdwijnen van dictators.

Ik denk echt niet dat er een economische afweging is gemaakt voordat besloten werd jets naar Libië te sturen. Als hier namelijk willens en weten met dubbele agenda wordt gehandeld, gaan de verantwoordelijken hardere klappen vangen dan bijvoorbeeld bij de farce in Irak. Geen een van de deelnemende regeringen en verantwoordelijken zullen zich staande kunnnen houden als bekend wordt dat de coalitie of een deel daarvan andere prioriteiten had dan het steunen van de rebellen.

Als ze het namelijk slim spelen, en eerlijk zijn, zal het volk in Libië na de overwinning meer dan bereid zijn ons tegemoet te komen op welke manier zij ook maar kunnen. Plus een extra bondgenoot en invloed in Afrika. Dat zijn dingen die je met geld niet kunt kopen, maar moet vergaren door vertrouwen.
  zondag 3 april 2011 @ 21:50:47 #160
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94998987
En de staatsschuld van de VS zal niet lager worden door de interventie in Libië. De VS drijft vrijwel geen grote handel met Libië, en alle olie gaat naar gebieden aan de overkant van de Middenlandse Zee.

De interventie zal juist negatief uitpakken voor het saldo van de VS, gezien die Tomahawks al tig miljoen hebben gekost, om nog maar niet te beginnen over al het extra materieel dat nu voor de kust ligt, en de CIA die sinds kort actief is in Libië.

Het enige wat ik met olie kan bedenken, is dat de prijs tijdelijk is gestegen door speculatie. Dat olieboeren dus meer geld krijgen voor dezelfde hoeveelheid. Het lijkt me ondenkbaar dat voor zo'n (relatief) minimaal bedrag een complete vloot wordt gemobiliseerd, wat waarschijnlijk niet eens rendabel is.
  zondag 3 april 2011 @ 21:51:10 #161
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94999007
dat van speculatie bedenk ik net pas dus er kunnen gaten in de redenatie zitten
pi_95005640
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 21:42 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Waarom ben jij voorstander? Ik moet zeggen dat ik niet geheel tegenstander ben, maar wel van de manier waarop en de cultuur waarin dit besluit is genomen.
Taliban, radicaal islamitisch terrorisme dat bedreigend is voor de wereld. Ik juich de missie in Afg. van harte toe en ben, 10 jaar later, nog steeds groot voorstander van deze missie.

quote:
Omdat we mensen zijn, en geld en economie irrelevant is in vergelijking met het recht op bestaan.
Absoluut waar. Maar in geopolitiek opzicht, en dat is het perspectief van waaruit dit topic bestaat, zijn geld en economie allesbepalend welke geopolitieke beslissingen worden genomen.

Ik vraag je dan ook om vanuit het perspectief van geopolitiek te denken, en niet vanuit mensen.

quote:
Daarnaast is de hele wereld gebaat bij het verdwijnen van dictators.
Van geopolitiek opzicht niet. Het interesseert het belanghebbende land geen reet of land X wel of geen dictator heeft; als hij maar handelt in het belang van dat belanghebbende land.

quote:
Ik denk echt niet dat er een economische afweging is gemaakt voordat besloten werd jets naar Libië te sturen. Als hier namelijk willens en weten met dubbele agenda wordt gehandeld, gaan de verantwoordelijken hardere klappen vangen dan bijvoorbeeld bij de farce in Irak. Geen een van de deelnemende regeringen en verantwoordelijken zullen zich staande kunnnen houden als bekend wordt dat de coalitie of een deel daarvan andere prioriteiten had dan het steunen van de rebellen.
Dat zal niet gebeuren, zolang het volk dom is. Het volk had immers ook een paar jaar nodig om erachter te komen dat de inval in Irak niet geheel legitiem was. En, zoals je op Fok! ziet, denkt half fok! nog steeds dat de misssie in Libie plaatsvindt om het volk te helpen.

Wat ik in het begin van dit topic al zei: zolang het volk dom is, zijn vrijheid en democratie leuke geopolitieke speeltjes.

quote:
Als ze het namelijk slim spelen, en eerlijk zijn, zal het volk in Libië na de overwinning meer dan bereid zijn ons tegemoet te komen op welke manier zij ook maar kunnen. Plus een extra bondgenoot en invloed in Afrika. Dat zijn dingen die je met geld niet kunt kopen, maar moet vergaren door vertrouwen.
De EU had met Khadaffi al een bondgenoot. Voor een leider interesseert het niemand wat het merendeel v/h volk wil. Als je maar de elite achter je hebt, komt alles goed. Zo wordt elk land geregeerd.
pi_95005843
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 21:50 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
En de staatsschuld van de VS zal niet lager worden door de interventie in Libië. De VS drijft vrijwel geen grote handel met Libië, en alle olie gaat naar gebieden aan de overkant van de Middenlandse Zee.

De interventie zal juist negatief uitpakken voor het saldo van de VS, gezien die Tomahawks al tig miljoen hebben gekost, om nog maar niet te beginnen over al het extra materieel dat nu voor de kust ligt, en de CIA die sinds kort actief is in Libië.

Het enige wat ik met olie kan bedenken, is dat de prijs tijdelijk is gestegen door speculatie. Dat olieboeren dus meer geld krijgen voor dezelfde hoeveelheid. Het lijkt me ondenkbaar dat voor zo'n (relatief) minimaal bedrag een complete vloot wordt gemobiliseerd, wat waarschijnlijk niet eens rendabel is.
De missie heeft alles met wereldhandel, wereldeconomie en het herstel vd Westerse economieen te maken.

Ik had je in het vorig deel al een bron gegeven dat een X percentuele stijging vd olieprijs voor een X percentuele daling vd wereldeconomie. De grootste prioriteit voor Westerse landen is geen vrijheid, democratie, klimaatverandering of dat het morgen wel of niet zonnig weer wordt; de grootste prioriteit is het op gang brengen vd Westerse economieen, na één van de ergste crises in de afgelopen eeuw. Kijk alleen maar waar het merendeel vd krantenberichten de afgelopen 3 jaar over gaan: de crisis en het herstel.

Het herstel vd wereldeconomie: dat is war het om gaat. Politieke overwegingen worden vanuit dat opzicht én vanuit geopolitieke strategieen genomen. En niet vanuit vrijheid, democratie of mensenrechten.
pi_95005910
Hans van Baalen: volgens mij heb je goede bedoelingen en wil je wellicht de wereld enigzins verbeteren. Maar geopolitiek en overheidsbeslissingen worden niet vanuit dat opzicht genomen. Die worden volledig vanuit eigen economische en strategische belangen genomen.
  maandag 4 april 2011 @ 00:05:27 #165
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95007163
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan de link niet vinden tussen economisch herstel van westerse landen en het steunen van de rebellen. Onder G maakte we dikke winst.
pi_95007298
Het gaat niet op volwaardig steunen van de rebellen. Het gaat erom dat het deel vd chaos, die de olieprijs omhoog laat lopen, beindigt wordt. Je kan kiezen of je Khadaffi steunt of de rebellen, als de chaos maar vermindert wordt.

Onder G maak je dikke winst. En voor de onrust in Libie hadden we een stabilie olieprijs. Allemaal leuk en prachtig (voor ons), totdat een zooi rebellen zonodig opstond. Welnu, die dikke winst blijft doorlopen, maar die stabiele olieprijs is niet meer stabiel. Wat de Westerse landen doen is die olieprijs weer stabiel krijgen. That's it.

En een stabiele olieprijs is ook in het belang van China bijv. Vandaar dat China het vetorecht niet heeft toegepast. Maar China heeft geen zin dat het Westen haar positie qua macht in Libie versterkt, maar daar lijkt het nu wel op, gezien het Westen behoorlijk zwaar geschut in Libie inzet, en daarom lieten de Chinezen zich een week geleden horen dat ze spijt hebben dat ze zo makkelijk de missie hebben toegezegd.

Het hele spelletje gaat allemaal om economische en strategische belangen.
  maandag 4 april 2011 @ 00:12:57 #167
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95007409
In dat geval was het naar mijn inzien sneller, effectiever en meer rendabel om G z'n gang te laten gaan tegen z'n volk.

of mis ik iets belangrijks?
pi_95007500
Dat deed men in eerste instantie ook. net zoals men in Egype en Tunesie een afwachtende houding aannam. Men viel Libie niet direct aan, maar keek de kat uit de boom. Dit duurde ongeveer 1 maand, terwijl G. bezig was om zijn bevolking af te slachten. Maar de onrust in Libie duurde dermate lang (veel langer dan in Tun. of Egypte), en de olieprijs steeg tot ruim boven de $100, waardoor men - vanuit economisch opzicht - besloot om in te grijpen, zodat de chaos vermindert wordt.

Als je G zijn gang laat gaan, kan die oorlog wel heel lang gaan duren. Want noch G kan winnen, noch het volk kan winnen (het volk is te ongeorganiseerd en heeft geen grote wapens). Met andere woorden: lange oorlog zonder uitzicht op een snelle, duidelijke winnaar = stijging vd olieprijs.
  maandag 4 april 2011 @ 00:22:47 #169
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95007775
Volgens mij had G dik de overmacht met honderden jets, tanks en schepen?

maar goed, morgen verder. ik ga pitten, moet vroeg op ;(
pi_95007859
Klopt, G kan winnen ja, maar dan moet hij z'n hele bevolking uitroeien. Het volk is bereid om te blijven vechten. Helemaal gezien de opstandelingen in andere landen uit het M-O elkaar steunen. Er heerst een soort vriendschap waar de bevolking van het ene land de bevolking blijft aansporen en aanmoedigen om door te gaan.
  maandag 4 april 2011 @ 00:56:51 #171
pi_95008741
quote:
14s.gif Op zondag 3 april 2011 23:30 schreef Zienswijze het volgende:

Ik vraag je dan ook om vanuit het perspectief van geopolitiek te denken, en niet vanuit mensen.

Dat weiger ik. Realpolitik is fascistisch.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 4 april 2011 @ 01:00:05 #172
pi_95008823
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 00:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan de link niet vinden tussen economisch herstel van westerse landen en het steunen van de rebellen. Onder G maakte we dikke winst.
Dat is in dit geval ook niet van toepassing. Irak en Afghanistan zijn idd resultaat van Realpolitik. Maar de huidige opstanden in het MO zijn vanuit de bevolking ontstaan. Het westen kon alleen reageren onder druk van (westerse) publieke opinie.

De wereld is een klein beetje verandert, en we moeten er voor zorgen dat dat zo blijft.

De domheid en het misbruik van democratie waar Zienswijze het over heeft, loopt ten einde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 04-04-2011 01:11:27 ]
pi_95009363
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 01:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is in dit geval ook niet van toepassing. Irak en Afghanistan zijn idd resultaat van Realpolitik. Maar de huidige opstanden in het MO zijn vanuit de bevolking ontstaan. Het westen kon alleen reageren onder druk van (westerse) publieke opinie.

De wereld is een klein beetje verandert, en we moeten er voor zorgen dat dat zo blijft.

De domheid en het misbruik van democratie waar Zienswijze het over heeft, loopt ten einde.
Ja jongen. Stel dat jouw bedrijf $500.000 in de schulden zit, je hebt moeite om winsten te maken...dan ga jij nog een extra $50.000 uitgeven om mensen in een land waar jij totaal geen binding mee hebt te helpen?

Vul die schulden in voor staatsschuld van een willekeurig Westers land en de moeite om winsten te maken met een haperend herstellende economie. Denk je dat een land voor de lol geld gaat uitgeven om mensen te helpen terwijl je zelf in zwaar weer zit?

Get real. Je bent totaal onrealistisch en je snapt niets van leiderschap en geopolitieke motieven. In dat topic op POL ga je ook al behoorlijk onderuit.
  maandag 4 april 2011 @ 01:36:12 #174
pi_95009588
Ik ga helemaal niet onderuit. Jullie laten zien wat voor cynische massamoordenaars jullie zijn.
  maandag 4 april 2011 @ 01:53:06 #175
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_95009867
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 01:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is in dit geval ook niet van toepassing. Irak en Afghanistan zijn idd resultaat van Realpolitik. Maar de huidige opstanden in het MO zijn vanuit de bevolking ontstaan.
Da's meestal het geval dat 't vanuit de bevolking ontstaat.

Libie lijkt, of misschien wel leek, een makkelijke tegenstander. Dat zal nu nog blijken.

Als precies hetzelfde zou plaatsvinden in bijv. Iran hadden er echt geen NAVO acties plaatsgevonden. Heck, hetzelfde is al jaren aan de gang in Iran, alleen weet dat regime het aardig de kop in te drukken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')