Dit is een populaire mythe. Romeinse soldaten moesten hun eigen wapens, eten, harnas etc. zelf bekostigen. In de praktijk werden de wapens, eten en andere benodigdheden aan ze gegeven maar werden de kosten van hun loon afgehaald door het Romeinse Rijk, dit gebeurde vaak in tijden van economische crises om geld te besparen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het woord "salaris" is afkomstig van het Latijnse "salarium", dat "zoutrantsoen" betekent.
In het oude Rome ontvingen soldaten en bedienden voor bewezen diensten geen geld,
maar zout en andere benodigdheden van de staat.
Ah... dus toch, ik heb nu een Eureka momentjequote:
Klopt ja, dat verhaal ken ik. Het is ook in gebruik als het motto van de Amerikaanse staat Californië.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... dus toch, ik heb nu een Eureka momentje![]()
ik dacht al
''ben ik nu zo blind?''maar gelukkig niet dus .
[ afbeelding ]
Archimedes wordt beschouwd als één van de grootste wiskundigen aller tijden.
Zijn grootste ontdekking is zonder twijfel het principe dat een voorwerp dat onder water
wordt gedompeld, een verlies in gewicht vertoond, dat gelijk is aan het gewicht van het
water dat daarbij wordt verplaatst.
Archimedes deed zijn ontdekking toen hij een manier aan het zoeken was om na te gaan
of de kroon van de koning van Sicilië vervalst was met onedel metaal.
Er ging hem een licht op toen hij een bad nam en de hoeveelheid water bekeek die zijn
lichaam verplaatst had.
Hij sprong uit bad en liep naakt de straat op ( hij was waarschijnlijk ook de eerste
streeker...) terwijl hij riep : " Eureka ", ik heb het gevonden !.
Sedertdien wordt de uitroep " eureka " nog steeds gebruikt wanneer iemand een briljant
idee heeft.
Ze behoren ook tot de weinige diersoorten die seks puur voor het plezier hebben, ze zijn ook bekend met homoseksualiteit.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dolfijnen slapen onder water, maar nooit langer dan twee uur achter elkaar.
Ze moeten iedere twee uur boven water naar adem happen.
Dit gebeurt zo: de ene helft van hun hersenen blijft wakker, terwijl de andere helft slaapt.![]()
Na twee uur wisselen de hersenhelften de wacht.
Zo krijgen ze beide de kans om voldoende te slapen.
vind ik wel een grappig weetje![]()
[ afbeelding ]
Hier had ik mijn profielwerkstuk over gehouden.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... dus toch, ik heb nu een Eureka momentje![]()
ik dacht al
''ben ik nu zo blind?''maar gelukkig niet dus .
[ afbeelding ]
Archimedes wordt beschouwd als één van de grootste wiskundigen aller tijden.
Zijn grootste ontdekking is zonder twijfel het principe dat een voorwerp dat onder water
wordt gedompeld, een verlies in gewicht vertoond, dat gelijk is aan het gewicht van het
water dat daarbij wordt verplaatst.
Archimedes deed zijn ontdekking toen hij een manier aan het zoeken was om na te gaan
of de kroon van de koning van Sicilië vervalst was met onedel metaal.
Er ging hem een licht op toen hij een bad nam en de hoeveelheid water bekeek die zijn
lichaam verplaatst had.
Hij sprong uit bad en liep naakt de straat op ( hij was waarschijnlijk ook de eerste
streeker...) terwijl hij riep : " Eureka ", ik heb het gevonden !.
Sedertdien wordt de uitroep " eureka " nog steeds gebruikt wanneer iemand een briljant
idee heeft.
Hehe geinig, ik dacht dat het gewoon wat versieringen warenquote:Op woensdag 23 maart 2011 22:22 schreef Aether het volgende:
Hoop dat deze afbeelding duidelijk genoeg is.
[ afbeelding ]
De waarde van de gulden werd ook d.m.v. de lijnen en balk (bovenin) aangeduid.
Alleen verticale lijnen betekende ‘10’, verticaal en horizontaal betekende ‘100’ en diagonaal betekende ‘1000’.
De balk boven de waarde bestond uit één geheel, twee of vier blokken. Dit betekende respectievelijk 1, ½ en ¼.
De waarde werd berekend in centen door beiden te vermenigvuldigen.
Op een gulden stonden verticale en horizontale lijnen (100) en een heel blok.
De waarde was zo: 100 × 1 = 100 cent.
Op een stuiver verticale lijnen en twee blokken: 10 × ½ = 5 cent.
Op een kwartje verticale en horizontale lijnen en vier blokken: 100 × ¼ = 25 cent.
En een vijf-gulden verticaal, horizontaal en diagonaal en twee blokken: 1000 × ½ = 500 cent.
quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:22 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
Alleen verticale lijnen betekende ‘10’, verticaal en horizontaal betekende ‘100’ en diagonaal betekende ‘1000’.
De balk boven de waarde bestond uit één geheel, twee of vier blokken. Dit betekende respectievelijk 1, ½ en ¼.
Op een kwartje verticale en horizontale lijnen en vier blokken: 100 × ¼ = 25 cent.
En een vijf-gulden verticaal, horizontaal en diagonaal en twee blokken: 1000 × ½ = 500 cent.
Ah ! komt daar het woord dol fijn misschien ook vandaan dan?quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:53 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ze behoren ook tot de weinige diersoorten die seks puur voor het plezier hebben, ze zijn ook bekend met homoseksualiteit.
Zo ver kan de seks gaan bij dolfijnen:
[ afbeelding ]
Nooit geweten !quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:22 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
Respect dat je zoveel weet, harstikke leuk.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:04 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Klopt ja, dat verhaal ken ik. Het is ook in gebruik als het motto van de Amerikaanse staat Californië.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |