abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94523091
http://player.omroep.nl/?aflID=12327705

Iemand gisteren Tegenlicht gezien? Normaliter zou een dergelijke documentaire direct naar BNW gehoond worden, maar nu betreft het gewoon een documentaire op de Nederlands televisie.

Vond het echt ongewoon kritisch. Er wordt haarfijn uitgelegd hoe hypocriet de Westerse leiders zijn inzake de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Pikant stukje vond ik vooral de zinsnede over Turkije.

Ook komt naar voren dat de oliemaatschappijen het buitenlandse beleid dicteren, en niet de gekozen volksvertegenwoordiger. Hoezo democratie?

Kortom, deze documentaire is echt een aanrader om te kijken.

Ik vind dat Joris Luyendijk het veel goede, voor veel mensen nieuwe, inzichten geeft. Zo wordt onder andere duidelijk gemaakt hoe het Westen er aan bijdraagt dat de gematigde Islam in die regio geen voet aan de grond krijgt.

Oh ja, voor degenen die vinden dat dit topic niet in NWS hoort, ik vind van het wel. Het gaat immers om de achtergronden bij het nieuws van dit moment.

http://player.omroep.nl/?aflID=12327705
pi_94523162
Wat werd er gezegd over Turkije?
pi_94523233
Dit ga ik nog effe terugkijken, ik erger me kapot aan de hypocriete wijze waarop het westen ingrijpt in libie
٩๏̯͡๏)۶
pi_94523341
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:32 schreef zarGon het volgende:
Wat werd er gezegd over Turkije?
Kijk de documentaire zou ik zeggen ;)
pi_94523824
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 19:36 schreef Gulo het volgende:

[..]

Kijk de documentaire zou ik zeggen ;)
Was dat sowieso al van plan, maar zit nu op mobiel en kan daardoor de video niet bekijken. Daarom ook mijn vraag. :P.
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:49:06 #6
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_94523929
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_94524034
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:46 schreef zarGon het volgende:

[..]

Was dat sowieso al van plan, maar zit nu op mobiel en kan daardoor de video niet bekijken. Daarom ook mijn vraag. :P.
Oh nou, niet bijzonders. Het werd nogal cynisch gezegd. Kortweg kwam het er op neer dat Turkije het enige Europese land was wat niet hypocriet was, en dat nou net dat land voorlopig niet bij de EU mag omdat ze nog niet verlicht zouden zijn.
pi_94524057
quote:
Ah, ik had al gezocht naar topics, maar kon niets vinden. :-)
pi_94524110
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 19:50 schreef Gulo het volgende:

[..]

Oh nou, niet bijzonders. Het werd nogal cynisch gezegd. Kortweg kwam het er op neer dat Turkije het enige Europese land was wat niet hypocriet was, en dat nou net dat land voorlopig niet bij de EU mag omdat ze nog niet verlicht zouden zijn.
Dank je!
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:00:02 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_94524589
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:50 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik vond dat stukje van Luyendijk juist nergens op slaan. Turkije is het land wat de genocide op de Armenen ontkent en de Koerdische minderheid in eigen land discrimineert en onderdrukt.

Niet echt een voorbeeld van verlicht gedrag.
pi_94524614
Uiteraard is er hypocritie, gelukkig doen we er niet alles aan dit te voorkomen
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:21:26 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94525731
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:01 schreef intellectuele_user het volgende:
Ik vond dat stukje van Luyendijk juist nergens op slaan. Turkije is het land wat de genocide op de Armenen ontkent en de Koerdische minderheid in eigen land discrimineert en onderdrukt.

Niet echt een voorbeeld van verlicht gedrag.
Met dit soort argumenten kun we de Nederlandse VOC-mentaliteit er net zo goed bij halen. Zo blijven we jij-bakken.

Ik kan de docu helaas niet helemaal afkijken omdat ik zo weg moet, maar die opmerking over Turkije sloeg de spijker op zijn kop. En dat kan Europa nu eenmaal slecht verteren. Ik kom er later op terug!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_94526868
quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:00 schreef TNA het volgende:
Luyendijk is een bijzonder grote baas.
Dat wel maar hij is net iets te links. Doordat de realiteit weerbarstig blijkt wordt een mens dusdanig gefrustreerd dat hij niet meer helder kan nadenken.

Verder zit Luyendijk in mijn ogen wel op de goede weg en bedoelt hij het goed.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_94527146
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:41 schreef waht het volgende:
Verder zit Luyendijk in mijn ogen wel op de goede weg en bedoelt hij het goed.
Wat ik wel frappant vond is dat hij het behoorlijk afgaf op de Westerse media, inzake hoe ze veel dingen in kaart brengen. Tevens liet gaf hij het nogal af op de Nederlandse media die Rutte bijvoorbeeld nooit kritische bevragen over de rol van Nederland in wapenhandel etc.

Dit terwijl hij als journalist voor bijvoorbeeld de NOS ook behoorlijk gedwee was.

Nu ja, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
pi_94529783
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:46 schreef Gulo het volgende:

[..]

Wat ik wel frappant vond is dat hij het behoorlijk afgaf op de Westerse media, inzake hoe ze veel dingen in kaart brengen. Tevens liet gaf hij het nogal af op de Nederlandse media die Rutte bijvoorbeeld nooit kritische bevragen over de rol van Nederland in wapenhandel etc.

Dit terwijl hij als journalist voor bijvoorbeeld de NOS ook behoorlijk gedwee was.

Nu ja, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Hij heeft in een van die boeken van hem haarfijn uitgelegd waarom hij zelf geen verschil kon maken in de wereld van de media, maar er speelde ook mee dat hij in het Midden Oosten gestationeerd was. Hij weet in ieder geval de beperkingen van de media aan te geven en pleit voor meer bewustzijn over deze beperkingen, wat ik alleen maar kan aanmoedigen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_94534708
Heb em toevallig mogen ontmoeten bij een lezing in Amsterdam , het grappige is dat ik hem daarvoor totaal niet kende. Toch maar een boek van em gescoord en alles viel op zn plek. Hij is van zichzelf erg open en eerlijk en dat is wat me het meeste trof , intelligente vent .. verslaggeven vanuit de Arabische wereld is niet wat het lijkt.. mn ogen werden vooral geopend door wat hij beschreef als een propagandamachine waar je u tegen zegt. Mensen die betaald worden om bij demo's te staan je begint je te realiseren hoe het nieuws maar half gebracht wordt.
Aanradertje.
pi_94534751
Was een behoorlijke open-deuren aflevering iig, er werd nou niet iets gezegd waarvan ik steil achterover sloeg. Misschien als je een TV-schaap bent en je de kant-en-klare brokken naar binnen werkt die de staats-televisie je voert, dat je dan opeens roept dat het een 'kritische' docu was, maar dat wil ik het toch echt niet noemen.
pi_94534997
Dat hele Shell verhaal vond ik zo verbazingwekkend! Oh Em Gee!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')