abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94521445
We bespreken hier regelmatig politieke systemen en de werktuigen ervan, manieren om democratie te verbeteren en de burger meer bij de zaken te betrekken. In dit uitstekende artikel in de NRC wordt een manier uiteengezet wat hiervoor gebruikt kan worden, en misschien wel gebruikt moet worden:

quote:
Als het de politiek niet lukt om consensus te bereiken, schuift ze het vraagstuk door naar een commissie van wijzen. Journalist Joe Klein vindt dat zonde en breekt in Time Magazine een lans voor een meer democratisch alternatief: deliberatieve peilingen.

Op welke posten kan bezuinigd worden? En welke sectoren verdienen een investering? Voor die vragen stelde president Obama tijdens de kredietcrisis een begrotingscommissie in, omdat het Congres er niet uitkwam.

Klein stelt dat het beter is om hier de bevolking te raadplegen. Niet via een platte opiniepeiling – dan kiest iedereen ongeïnformeerd met zijn boerenverstand – maar met behulp van een beraadslagend instrument dat hoogleraar politieke wetenschappen James Fishkin in 1988 aan de Stanford University heeft ontwikkeld.
Volledig artikel: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)burger-aan-het-werk/

Het is tijd voor echte oplossingen, en ik zie graag dat de NRC zijn positie als kwaliteitskrant herwint door deze aan te dragen.

Net als bij mijn vorige topic, graag alles lezen alvorens te reageren.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_94542238
Niemand?
Ik vind dit een fantastisch concept.
Voltaire.
pi_94543095
Niet zo raar je hebt een openingspost waarin je je concept niet bepaald helder uitlegt waarbij je ook nog eens naar iedereen die mogelijk zou kunnen reageren een steek doet dat ze dit vooral volgens jouw inzichten moeten doen en dat ze anders een uitbrander kunnen krijgen...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94557889
Het is niet mijn concept, het is een stuk uit de NRC. Ik deel geen uitbranders uit :P

Ik wens alleen niet constant geconfronteerd te worden met zogenaamde sceptici die het kopje van een artikel hebben gelezen en hem vervolgens weggeklikt hebben. Geinformeerde discussie, of helemaal geen discussie.
Voltaire.
  donderdag 24 maart 2011 @ 17:31:54 #5
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_94561731
Ik heb het nu helemaal doorgelezen op nrc.nl (mijn pa is abonnee trouwens op NRC Handelsblad).

Een soort buurtcommissie lijkt het. Op zich goed, wanneer de politici dan ook daadwerkelijk iets met de uitslag doen. Juist voor grote vraagstukken als de EU en de Euro had ik dit graag gezien. Het referendum (waar later niets met de uitslag is gedaan, lekker ondermijnend natuurlijk voor het vertrouwen in democratie) over de grondwet was ook slecht opgezet. De mogelijkheden waren te beperkt en de voorlichting was slecht.

Ik vind wel dat dan ook iedereen zich moet kunnen aanmelden. Wel moet je serieus zijn en de materie kunnen doorgronden. Een lang week-einde samen brainstormen over een onderwerp is een heel goed idee.

Als het ook over grote onderwerpen gaat en niet slechts over de plaatsing van een speelterrein in een VINEX-wijk zou dit een goed idee zijn, desnoods als aanvulling op ons huidige 'democratische' systeem, of nou ja, een systeem wat democratisch in naam is.
pi_94562123
In principe eens met alles wat je daar zegt. Het moet inderdaad ook over 'grote' onderwerpen gaan en geen geneuzel in de marge worden. Dat het enige tijd mag kosten is duidelijk, want we willen wel geinformeerde beslissingen.
Voltaire.
  donderdag 24 maart 2011 @ 17:59:48 #7
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_94562697
Ik vind het best een mooi concept, maar inderdaad wel alleen als aanvulling. Ook vraag ik me af of het wel zo goed uitpakt als geschetst wordt. Als Fishkin er prat op gaat dat een significant deel van mening verandert tijdens het proces, hoe weet hij dan zo zeker dat de rest van de bevolking het wel eens gaat zijn met de uitkomst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')