abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94505898
Omdat ik een lamp wil ophangen in mijn woonkamer probeer ik een gat te boren in mijn plafond. Ik heb met zo´n detector (Bosch Zoom) gekeken of er leidingen lagen oid, maar schijnbaar zit er overal in mijn plafond iets metaals. Ik heb de plek gezocht waar de detector het minst uitsloeg en ben daar gaan boren.

Nu kom ik na 2 cm geboord te hebben toch ergens tegenaan. Ik weet niet wat het is en of ik er doorheen mag boren. Met een betonboortje met de hamerfunctie kwam ik er echter niet doorheen. Ik vermoed dat het iets metaals is, al weet ik dat niet zeker.

Ik heb een paar cm verderop ook geboord, maar ik kreeg daar precies hetzelfde. Voordat ik nu tientallen gaten ga boren, heb ik een aantal vragen:

- Hoe kom ik erachter wat het is?
- Zou het een leiding kunnen zijn van de badkamer erboven?
- Als het metaal is, kan ik er dan gewoon doorheen boren? Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:25:36 #2
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94506099
in de beton dallen zit er ook ijzer he :) mogelijk zit je daar ergens op ...

wat ik zou doen ... een metalen voorwerp nemen bv schroevendraaier of zo en eens op tikken ... als het hol klinkt boor je er beter niet door ...

als je er door wil boren -> metaalboortje ;) metaalboren snijden... steenboren schrapen ... vandaar
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_94506118
Die bosch Zoom heb ik ook. als je die zoomknop ingedrukt houdt weet je precies waar de leiding zit in plaats van alleen dat ding op de onnauwkeurige meetmanier te laten staan.
Daarnaast geeft die bosch zoom ook aan of iets magnetisch is of niet, en of ergens spanning op staat. Denk even logisch na ;)

en 2cm tot je waterleiding.. lijkt me neit zo logisch maar misschien dat iemand anders daar een beter antwoord op heeft. Het zal wel de bewapening van het beton zijn.

Verder heb je gewoon een krachtigere machine (klopboormachine) nodig of meer spierballen
pi_94506135
Je zit op de wapening.

1 cm naar links en 1 cm naar boven dan zit je binnen het raster :)
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:36:38 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_94506489
Wat voor boormachine heb je ts?
Kan ook zijn dat je net tegen een een kiezel aan zit en dat je boor niet sterk genoeg is om daar doorheen te hameren.

Is het boortje trouwens nog wel scherp? Met een bot boortje kom je ook niet ver.
So we just called him Fred
pi_94506528
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:26 schreef Osiris024 het volgende:
Je zit op de wapening.

1 cm naar links en 1 cm naar boven dan zit je binnen het raster :)
Dat dacht ik dus ook. Daarom heb ik er dus 3 cm ernaast geboord en toen ik kreeg weer hetzelfde. En volgens de Zoom was dat de plek waar het minste metaal zat...

Misschien moet ik ergens anders gewoon nog een gat boren :P
pi_94506576
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:36 schreef FredvZ het volgende:
Wat voor boormachine heb je ts?
Kan ook zijn dat je net tegen een een kiezel aan zit en dat je boor niet sterk genoeg is om daar doorheen te hameren.

Is het boortje trouwens nog wel scherp? Met een bot boortje kom je ook niet ver.
Hmm, dat kan misschien wel. Ik heb natuurlijk wel een tijdje met mijn betonboor op een stuk metaal zitten boren :P Ik probeer eens een nieuw boortje...
pi_94506601
Kan iemand aangeven hoe groot de kans is dat dit een waterleiding is? Hier ben ik een beetje bang voor namelijk.
pi_94506795
die kans is 0,0. Waterleidingen worden nooit onder de wapening gelegd, en al helemaal niet onder de 2cm. Je dekking van je beton tot je wapening moet al 20mm zijn.

En met een beetje steenboor beuk je ook zo door een waterleiding heen hoor. Dat koper is flinterdun.
pi_94507007
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:44 schreef _VoiD_ het volgende:
die kans is 0,0. Waterleidingen worden nooit onder de wapening gelegd, en al helemaal niet onder de 2cm. Je dekking van je beton tot je wapening moet al 20mm zijn.
Dank :)
pi_94518593
Oke, ik heb nu een andere boormachine geleend van iemand. Het is een monster van een ding, en het ging zo door de blokkade heen (wat deze blokkade dan ook moge wezen). Echter, daarna schoot de boor gewoon door! Ik schrok me echt rot, want ik wilde een gat van 4 cm diep, en ik heb nu een gat van 9 cm (!) diep. Ik heb nog gekeken op de verdieping erboven, maar er zat (gelukkig) niet ineens een gat in de vloer.

Punt is, er was geheel geen weerstand. Er kwam geen beton/cement uit, en voor mijn gevoel was alles boven het punt waar ik dus voorheen geblokkeerd was gewoon leeg. Hoe kan dit? Van 1 t/m 4 cm was er gewoon beton en van 5 t/m 9 cm was er gewoon niets! Het was gewoon hol.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Waarom zou er een holle ruimte in het plafond zijn?
  Moderator woensdag 23 maart 2011 @ 18:16:23 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94519765
Je hebt eigenlijk twee soorten verdiepingsvloeren, namelijk kanaalplaatvloeren en breedplaatvloeren.

Dit is een kanaalplaatvloer

Dit is een breedplaatvloer

Met een kanaaplaatvloer kun je vaker grotere overspanningen creëren dan met een breedplaatvloer.
Het grote verschil zit hem in de dikte van de vloer, op een kanaalplaatvloer wordt alleen nog maar een cement dekvloer van 5 cm aangebracht en op een breedplaatvloer moet je eerst beton storten tot boven de betonijzers (een cm of 20) en dan pas nog de cementdekvloer van een cm of 3 á 5.

Je bent waarschijnlijk in zo'n holle ruimte terechtgekomen van je kanaalplaatvloer, waardoor je in het "niets" boort en je het idee hebt dat je gat wel heel erg diep geworden is.

Je hoeft niet angstig te zijn dat je iets geraakt hebt hoor ! Je kunt in bijna (tenzij je bijvoorbeeld vloerverwarming o.i.d. in de vloer hebt liggen) iedere vloer wel een gat boren van een cm of 4 á 5 voordat je überhaupt kans hebt dat je iets raakt :s)

En om dan toch even de nodige bouwkundige zaken te posten.

quote:
Kanaalplaatvloer

De kanaalplaatvloer wordt, behoudens de eventuele constructieve druklaag en de cementdekvloer, volledig prefab aangeleverd en vormt dus een zogenaamde droge vloer.

Er kunnen, afhankelijk van het type en fabrikaat, overspanningen worden gehaald tot 12 meter, bij een breedte van 1,2 meter.

Kenmerkend zijn de volgende punten:

· Vloeren zijn na montage direct belastbaar.
· Boven sparingen in de dragende wanden, dienen stalen- of betonnen liggers opgenomen te worden.
· In combinatie met een constructieve druklaag en koppelingswapening, kan het ontstane vloerveld als constructieve schijf dienen.
· In de vloeren kunnen stalen liggers worden geïntegreerd (b.v. hoedliggers).
· Door ter plaatse van de opleggingen bovenwapening te leggen (in de lijn van de kelknaden of in verjongde stroken) kan de vloer eventuele inklemmingsmomenten opnemen en mag de volledige wanddikte constructief worden meegenomen.
· Met de introductie van de leidingvloeren, is er een redelijke mate van vrijheid in leidingverloop.

Breedplaatvloer

Dit type vloer kan worden gekozen tot overspanningen van circa 12 meter en zijn meestal 3 meter breed.

Met betrekking tot de constructieve opzet van het casco, is er met deze vloer meer ontwerpvrijheid.

·Is geschikt om in combinatie met de onderliggende wanden als knoop te functioneren.
·Fungeert als doorgaande constructieve schijf.
· Er bestaat, vanwege de mogelijkheid extra wapening bij te leggen, een grote vrijheid met betrekking tot de keuze van onderliggende kozijnsparingen.
· Voordat de constructieve druklaag wordt gestort, kan op uitgebreide schaal leidingwerk in de vloer worden opgenomen, met een grote mate van vrijheid.
· In gevallen waarbij extra zware geluidseisen worden gesteld, heeft men meer mogelijkheden met betrekking tot de vloergewichten.
· Om op constructiehoogtes te besparen, is er een goede combinatiemogelijkheid met geïntegreerde balkbekistingen of gedeeltelijk prefab balkconstructies.
· Prefab balkons en galerijplaten zijn eenvoudig met bijvoorbeeld iso-korven mee te nemen tijdens de bouw.
· Bij woningscheidende vloeren kan de vloer slanker gehouden worden dan bij kanaalplaatvloeren.

Om tijdens de uitvoeringsfase te besparen op het aantal rijen stempels en onderslagen, is het aan te bevelen de schilvloer minimaal 50mm op te leggen. Er kan dan vanaf de wand met de maximale stempelafstand worden gewerkt.

In de planning van een werk heeft deze vloer als nadeel dat na het leggen niet direct verder kan worden gegaan met de opbouw van de bovenliggende wanden. De onderstempeling dient een bepaalde tijd te blijven staan waardoor afbouwwerkzaamheden soms iets later moeten worden ingepland.
pi_94520129
Als aanvulling op vonkenboer:

Ik werk zelf bij een breedplaat leverancier: als je een kanaalplaat tegenkomt liggen de leidingen meestal langs je muur. Bij een breedplaat (en hier wordt ik altijd zo pissig op die klere installateurs) liggen ze kriskras door de vloer. Echter de minimum schildikte van een breedplaat is 50 mm, dus een gat van 5 cm is 0,0 probleem.

P.S.
Nou is het ook duidelijk waarom je zoveel moeite had met door het betonstaal te komen: een kanaalplaat is een voorgespannen vloer. Hier wordt een "harder" soort staal voor gebruikt wat op spanning wordt gebracht, dan regulier betonstaal. En daar wil je wel eens wat moeilijker doorheen komen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Ordos20 op 23-03-2011 18:31:20 ]
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_94520397
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:25 schreef Ordos20 het volgende:
Als aanvulling op vonkenboer:

Ik werk zelf bij een breedplaat leverancier: als je een kanaalplaat tegenkomt liggen de leidingen meestal langs je muur. Bij een breedplaat (en hier wordt ik altijd zo pissig op die klere installateurs) liggen ze kriskras door de vloer. Echter de minimum schildikte van een breedplaat is 50 mm, dus een gat van 5 cm is 0,0 probleem.
kijk daar heb je wat aan, vraag, hoe dik is de gemiddelde dekvloer dan? Of wat ik eigenlijk wil weten, hoeveel cm kan ik veilig in mn voer boren.

vervolgvraag, hoe weet je zonder te boren wat voor plaatvoer in je huis is gebruikt?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_94520577
Je dekvloer komt bovenop je betonvloer.

Regulier is het 5 cm, echter bij vloerverwarming kan het oplopen tot 90 mm

Tsja en hoe je het herkend..... dat is meestal lastig en hangt van heel veel factoren af. Seriematige bouw zie je meestal kanaalplaat, want dat werkt lekker snel, maar een gouden regel is er niet. Ieder fabrikant heeft zijn standaard breedten en voegen.

Echter bij een voegafstand in je plafond van ca 1,2 meter zou ik al snel aan een kanaalplaat denken. Bij jaren 70 bouw aan breedplaat.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  Moderator woensdag 23 maart 2011 @ 18:36:15 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94520588
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:31 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

kijk daar heb je wat aan, vraag, hoe dik is de gemiddelde dekvloer dan? Of wat ik eigenlijk wil weten, hoeveel cm kan ik veilig in mn voer boren.

vervolgvraag, hoe weet je zonder te boren wat voor plaatvoer in je huis is gebruikt?
Het soort vloer kun je niet, eenvoudig achterhalen. Tijdens de bouw kun je het gewoon zien :)
pi_94522988
Echt, jullie zijn geweldig! :)
Bedankt voor alle info! Ik ben weer helemaal gerustgesteld.
pi_94526494
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het soort vloer kun je niet, eenvoudig achterhalen. Tijdens de bouw kun je het gewoon zien :)
jammer want het zou wel helpen met bijv de leidingen zoals hierboven al een keer genoemd is.
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')