abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94497407
"This is called anarcho-syndicalism (NOT COMMUNISM), it is about a company called mondragon. All the "employees" are actually self-employed and they all have a share in the company and it's decisions.
The tax implications are of course...quite staggering, the social implications were nothing short of revolutionary and here's the best bit...IT WORKED!

In fact, it STILL works today. Today they employ over 100,000 people.

Ponder for a minute what I said about "what if everyone became self employed?"..

Remember how I said it would bring the government down? It would bring ALL power down if we did this. Here is the solution, no violence, no protests, just a positive way forward to end the paradigm.

Eventually of course mechanization is still going to be a major issue, we will one day shortly have to address this but at least this way we have a chance to address it and be in a position of EMPOWERMENT for everyone

Many of you may be unaware of what the Basques are about...now you can consider yourselves schooled. Discuss away...but only after you've watched ALL of the video and thought about it carefully."

Video link: video.google.co.uk/videoplay?docid=7565584850785786404 (geen directe link, copypaste en klaar though)

(p.s, ik heb dit 1 op 1 overgenomen van een gelijkgestemde geest op een ander forum nadat hij mij schriftelijk toestemming verleend heeft. Als het ECHT nodig is wil hem eventueel wel volledig vertalen)

Ik wil de OP niet kleuren met mijn eigen mening. Dus, kijkt en brand los :)
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_94497533
Kun je een samenvatting geven van de documentaire?
pi_94497556
De post dekt de lading volgensmij vrij redelijk, maar ik zal het binnenkort doen :)
Desalniettemin raad ik aan om hem gewoon in zijn geheel een keer rustig te kijken als je nu geen tijd hebt.
Voltaire.
pi_94499161
Stiekem is het natuurlijk wel een vorm van communisme.
pi_94499319
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 08:29 schreef Scorpie het volgende:
Nee, het is een vorm van kapitalisme. Mondragon is een bedrijf met de doelstelling om winst te maken alleen zijn de eigenaren tegelijk de werknemers.
pi_94499633
Niks bijzonders toch? Wij hebben de coöperatie, ook een fundamenteel kapitalistisch fenomeen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_94500135
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 08:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, het is een vorm van kapitalisme. Mondragon is een bedrijf met de doelstelling om winst te maken alleen zijn de eigenaren tegelijk de werknemers.
Dat kennen wij ook, als werknemer mag je gerust aandelen kopen.

Klaar.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_94521248
Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om de hele docu te kijken alvorens te reageren. Ik heb zelf al uitgelegd dat ik geen gekleurde OP wenste te creeeren, dus ik zie liever geen pseudo-scepsis gebaseerd op enkel diezelfde OP.
Voltaire.
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:10:27 #9
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94522044
Ik zou dat andere draadje ook wel willen lezen, if it's allowed :P Staat er meer van zulks in?
AFC AJAX
pi_94522702
Uiteraard. Het is ongeveer 14 pagina's, en er staat natuurlijk onzin tussen (het komt van een ander forum dus :P).

http://forum.davidicke.com/showthread.php?t=151112
Voltaire.
pi_94534279
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:52 schreef truepositive het volgende:
Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om de hele docu te kijken alvorens te reageren. Ik heb zelf al uitgelegd dat ik geen gekleurde OP wenste te creeeren, dus ik zie liever geen pseudo-scepsis gebaseerd op enkel diezelfde OP.
Of je leest gewoon het wikipedia artikel over Mondragon, he?
pi_94538565
Niet acceptabel.
Voltaire.
pi_94542617
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 08:29 schreef Scorpie het volgende:
leg eens uit wat hier communistisch aan is? Of vindt je het idee dat werknemers automatisch ook de eigenaar zijn zo vreemd dat je dat al als communistisch ziet?

quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2011 09:16 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat kennen wij ook, als werknemer mag je gerust aandelen kopen.

Klaar.
Nee, want bij dit bedrijf wordt eigenaarschap exclusief aan werknemers verbonden, waardoor het voor externe financiers onmogelijk is het bedrijf over te nemen. Het Engelse John Lewis werkt volgens hetzelfde principe.

[ Bericht 40% gewijzigd door dotCommunism op 24-03-2011 07:30:51 ]
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_94543007
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 07:24 schreef dotCommunism het volgende:
Of vindt je het idee dat werknemers automatisch ook de eigenaar zijn zo vreemd dat je dat al als communistisch ziet?
Automatisch eigenaar klinkt wel vreemd/eng ja. Alsof je een pak melk haalt zonder af te rekenen.
pi_94543175
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 08:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Automatisch eigenaar klinkt wel vreemd/eng ja. Alsof je een pak melk haalt zonder af te rekenen.
Een kapitalist die het maar niks vindt als werknemers meer zijn dan machines. Hoe onverwacht.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_94543192
Allemaal leuk en aardig, maar wat wil je nou eigenlijk met dit topic?

In Nederland kun je ook zoiets oprichten als je wilt hoor.
pi_94543198
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 08:24 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Een kapitalist die het maar niks vindt als werknemers meer zijn dan machines. Hoe onverwacht.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik het vreemd vind als je eigenaar wordt zonder dat er een transactie plaats vind. Economisch gezien is dat erg vreemd.
pi_94543291
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 08:25 schreef tjoptjop het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar wat wil je nou eigenlijk met dit topic?

In Nederland kun je ook zoiets oprichten als je wilt hoor.
Sterker nog, de grootste Nederlandse bank is een cooperatie.

Dat zal ook wel weer niet acceptabel zijn _O-
pi_94559736
Dat zei ik helemaal niet, maar ongeinformeerde discussie is hier wel onacceptabel. Nu is er eindelijk wat tot stand gekomen dus daar ben ik wel blij mee ^O^
Voltaire.
pi_94560184
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 16:36 schreef truepositive het volgende:
Dat zei ik helemaal niet, maar ongeinformeerde discussie is hier wel onacceptabel. Nu is er eindelijk wat tot stand gekomen dus daar ben ik wel blij mee ^O^
Welke discussie? Over wat?

Kom op geef eens wat input, een simpele copy/paste van een ander forum is wel erg karig vind je niet. Wat dat betreft heb je nogal wat noten op je zang door iemand die wikipedia gebruikt "onacceptabel" te vinden :')
pi_94560304
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 07:24 schreef dotCommunism het volgende:

Nee, want bij dit bedrijf wordt eigenaarschap exclusief aan werknemers verbonden, waardoor het voor externe financiers onmogelijk is het bedrijf over te nemen. Het Engelse John Lewis werkt volgens hetzelfde principe.
En iedereen krijgt een gelijk deel?

Klinkt mij als communisme.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_94560428
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 16:49 schreef tjoptjop het volgende:

Kom op geef eens wat input,
Nee, geven JULLIE maar wat input ^O^
Ik heb hier uitvoerig over gelezen, en de volledige docu gezien. Dit is een echte oplossing voor veel van de problemen die we tegenwoordig hebben, meer zeg ik er nu niet over, want veel meer essentieels heb ik er nog niet over te zeggen.
Voltaire.
pi_94560466
Ok, dus een topic ter kennisgeving.

kan dus slotje op.
pi_94560749
Ga jij eens even buiten spelen als je niks zinnigs te melden heb, vervelend figuur.
Voltaire.
pi_94561125
Tjongejonge, laat ik het anders stellen. Wat wil je met dit topic, wat wil je bereiken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')