quote:Japanse vissers woedend over vervuiling
Japanse vissers zijn woedend over de radioactieve vervuiling in zee door de kernramp in Fukushima. "Ik ben geschokt", aldus een 64-jarige visser uit de naburige provincie Ibaraki. De verantwoordelijken bij kerncentralebeheerder Tepco "zouden zelf alle vis die we niet meer kunnen verkopen, moeten opkopen."
Tepco is gestart met het lozen van radioactief water in zee. De arbeiders wisten niet meer wat te doen met de verzamelde watermassa. Bovendien is er dagenlang nog sterker vervuild water via een lek in zee gelopen. Arbeiders slaagden er pas woensdagmorgen in om het lek in kwestie te dichten.
Vangsten afgewezen
In de getroffen provincie zouden verschillende vissers de zee zijn opgetrokken, maar ze keerden later met lege handen terug nadat ze hoorden dat hun vangsten op de verschillende vismarkten in de regio afgewezen werden. Regeringsleider Yukio Edano heeft eerder al verklaard dat de vissers voor de geleden schade een vergoeding zullen krijgen.
quote:Tokio besteedt 25 miljard aan wederopbouw
De Japanse regering is van plan een bijkomende begroting van 3 triljoen yen (25 miljard euro) uit te werken om de heropbouw van de aardbeving en tsunami van 11 maart te financieren. De begrotingsplannen zouden volgens Japanse mediaberichten over zowat tien dagen klaar zijn.
Die middelen zijn bestemd voor het ruimen van puin, de bouw van tijdelijke huisvesting en het herstel van openbare gebouwen en de infrastructuur, aldus het persbureau Kyodo, dat een ontwerpstuk van de begroting citeert. Het ontwerp stelt dat de Japanse regering niet zal afhangen van de uitgifte van obligaties voor deze bijkomende uitgaven. Japan wil zijn grote overheidsschuld niet nog groter maken.
Zowat 21 miljard euro van de eerste extra begroting zal gehaald worden uit fondsen die oorspronkelijk bestemd waren voor de regeringsbijdragen aan de basispensioenen. De rest wil de regerende Democratische Partij halen bij het schrappen van de stijging van het kindergeld en het invoering van meer tolvrije snelwegen, aldus Kyodo. Een aantal van die plannen zijn niet onomstreden.
De dodentol van zwaarste aardbeving staat op 12.468 doden en 15.091 vermisten. (afp/adv)
quote:Lek in reactor 2 Fukushima gedicht
Het lek in het gebouw van reactor 2 in Fukushima is gedicht. Volgens Tepco, de eigenaar van de kerncentrale, stroomt er geen radioactief water meer de zee in door de scheur in de buitenwand.
Het lek is een scheur van 20 cm en werd zaterdag ontdekt. Sindsdien probeerden ingenieurs het lek op allerlei manieren te dichten. Dat is nu gelukt door 1500 liter waterglas te injecteren.
Die substantie wordt vaak gebruikt in schoonmaakmiddelen. Het besmette water rondom de reactoren zorgde ook voor andere problemen. Er kon daardoor niet gewerkt worden aan het repareren van de koelsystemen.
quote:Zeebodem 24 meter verschoven
De zeebodem aan het epicentrum van de zware aardbeving die op 11 maart de oostkust van Japan trof, is 24 meter verschoven. Dat meldt de Japanse kustwacht vandaag.
Sensoren hebben aangetoond dat een deel van de bodem onder de Stille Oceaan over een afstand van 24 meter is verschoven richting het zuidoosten. Deze gigantische aardverschuiving was de oorzaak van de tsunami die de noordoostelijke kust van Japan trof. De onderzeese verschuiving is vier keer groter dan welke aardverschuiving op land dan ook. In de buurt van Miyagi werd een aardverschuiving van 5,3 meter gemeten.
Volgens het Amerikaanse geologische instituut USGS is Honshu, het voornaamste eiland van Japan, 2,4 meter verschoven ten gevolge van de aardbeving die een kracht van 9 op de schaal van Richter had.
quote:Dow plunges on news of Japan's latest earthquake. Tsunami warning issued, according to Japan's NHK
quote:Japan quake hit 25 miles underwater off coast of Miyagi prefecture; buildings as far away as Tokyo shook for about a minute - AP
quote:JMA upgrades tsunami threat to 6ft (2 metres)
WTFquote:Hearing that tsunamis have already struck. It's just after midnight local time.
USGS heeft inderdaad gecorrigeerd naar 1 aardbeving. Net als vorige keer.quote:
Ik zie het, dat scheeltquote:Op donderdag 7 april 2011 17:11 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
USGS heeft inderdaad gecorrigeerd naar 1 aardbeving. Net als vorige keer.
Ja leuk inderdaad met al dat water met straling besmet daar op de grond.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zie het, dat scheelt
Maar goed, midden in de nacht.. weer een tsunami?
twee meter hoog?![]()
En dan die kerncentrale
Als het Tepco is die dat zegt, zegt dat nog niet al te veel natuurlijk. Even afwachten maar denk ik. Overigens was FOK! de eerste die het meldde: 5 minuten eerder dan De Telegraaf, 6 minuten eerder dan NU.nl en sowieso sneller dan de meeste, misschien wel alle, buitenlandse nieuwssites.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:16 schreef Frutsel het volgende:
Kernreactor meldt geen nieuwe problemen aldus Reuters, das een tweede meevaller
Pro! Dankzij Lyrebird toch?quote:Op donderdag 7 april 2011 17:19 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Als het Tepco is die dat zegt, zegt dat nog niet al te veel natuurlijk. Even afwachten maar denk ik. Overigens was FOK! de eerste die het meldde: 5 minuten eerder dan De Telegraaf, 6 minuten eerder dan NU.nl en sowieso sneller dan de meeste, misschien wel alle, buitenlandse nieuwssites.
Ik weet niet wat Lyrebird is, maar ik zat USGS net door te spitten om een vraag van een user hier proberen te beantwoorden toen de apparatuur van hen het oppikte.quote:
Jep had het al toegevoegd aan het bericht.quote:
quote:Reports that Onagawa nuclear plant in Miyagi has lost 2 of 3 external power grids after the 7.4 quake.
Waar heb je dat vandaan?quote:Op donderdag 7 april 2011 17:25 schreef Frutsel het volgende:
Lyrebird is een user die in Japan zit
[..]
NISA = betrouwbaarder dan Tepco. NISA is de IAEA maar dan van Japan.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:30 schreef Frutsel het volgende:
NISA zou dat hebben gemeldt via NHK tv.
Vraag me niet wat wat is, heb het via twitter.
Ahh.. om 16:38 postte hij:quote:Op donderdag 7 april 2011 17:24 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat Lyrebird is, maar ik zat USGS net door te spitten om een vraag van een user hier proberen te beantwoorden toen de apparatuur van hen het oppikte.
Ah, nee had ik niet gezien. Ik had hem om 16.43.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ahh.. om 16:38 postte hij:
Japan, maar dan niet in Tokyo, deel III
http://twitter.com/#!/search/onagawaquote:Op donderdag 7 april 2011 17:32 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
NISA = betrouwbaarder dan Tepco. NISA is de IAEA maar dan van Japan.
Onagawa was eerde ook iets mee, heb het ergens vorige maand in een bericht gezet. Ik geloof dat ze daar ineens verhoogde straling hadden, maar de oorzaak niet konden vinden. Denk dat ik het nieuws voor het komende uur redelijk heb staan op de fp, dus ik ga nu even boodschappen doen en zo. Want hoe erg het ook is allemaal, life goes on. Hier in ieder geval.quote:Op donderdag 7 april 2011 17:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]
http://twitter.com/#!/search/onagawa
genoeg meldingen nu, zou op 1 generator geen probleem moeten zijn, maar toch
quote:The tsunami warning was later lifted and no damage from the quake, measured at magnitude 7.4 by the Japan Meteorological Agency, was detected at the Fukushima Daiichi plant, operator Tokyo Electric Power Co (TEPCO) said.
NHK public television cited police as saying seven people had been injured, two of them seriously.
There were no abnormalities in radiation levels around Tohoku Electric's Onagawa nuclear power plant, where fuel rods are being cooled with just one outside power source, Japan's nuclear safety agency said.
Beving was 7.1, inmiddels bijgesteld naar 6.6quote:Nieuwe zware beving bij Japan
In het noordoosten en oosten van Japan heeft zich vandaag alweer een krachtige aardbeving voorgedaan, niet ver van de atoomcentrale Fukushima die erg beschadigd is geraakt bij de aardbeving en tsunami van 11 maart. De autoriteiten hebben een tsunami-alarm uitgevaardigd. Het epicentrum lag bij Iwaki in de prefectuur Kukushima, aldus het Amerikaanse geologisch instituut USGS.
Werknemers in de kerncentrale Fukushima I zijn direct na de beving geëvacueerd, maakte exploitant Tepco bekend. Er zouden geen onregelmatigheden hebben plaatsgevonden in de centrale door de beving.
In een meer in de provincie Ibaraki werden vloedgolven van zeker een halve meter gemeten. De openbare televisie NHK heeft een kaart getoond van de kusten van de Stille Oceaan waar zich een vloedgolf van een meter hoog kan voordoen.
Koeling uitgevallen
"De watertoevoer bij reactors nummer 1, 2 en 3 is gestopt en de stroomvoorziening naar de drie reactors is uitgevallen", aldus een functionaris. Sinds de beving van 9,0 een maand geleden kampt de centrale met problemen, vooral aan het koelsysteem.
Er worden voorbereidingen getroffen om met pompen en met de hulp van de brandweer de reactors te koelen.
De beving was te voelen tot in het 170 km zuidelijker gelegen Tokio waar gebouwen begonnen te beven. Op de openbare televisie was een brandhaard in de stad Iwaki te zien. (anp/tvl)
quote:Ramp Fukushima opgeschaald naar nivo Tsjernobyl
Japan heeft het niveau van de ramp met de Fukushima Dai’ichi kernreactor opgeschaald van 5 naar 7, hetzelfde niveau als de ramp in 1986 in Tsjernobyl.
De opschaling bevestigt dat Japan te maken heeft met een “zwaar ongeluk” met “grote consequenties”. Het IAEA, het nucleaire agentschap van de VN, spreekt bij schaal 7 van wijdverspreide gezondheidseffecten door meervoudige stralingslekken die lucht, drinkwater, gewassen en zeewater verontreinigen. Tot dusver hebben Japanse autoriteiten de effecten voor de volksgezondheid altijd minimaal genoemd.
Nog steeds houden Japanse autoriteiten vol dat er “geen directe bedreiging is voor de volksgezondheid” als gevolg van de ramp, zo zei kabinetschef Yuki Edano vandaag bij het bekendmaken van de opschaling naar niveau 7. “Het ongeval is op zichzelf zeer ernstig, maar we hebben onze prioriteiten zodanig gesteld dat schade aan de gezondheid voorkomen is.”
Deze INES-schaal werd in 1990 vastgelegd door het internationaal atoomagentschap IAEA en het Nuclear Agency van de organisatie voor economische samenwerking OESO. Hij is niet bedoeld om de bevolking te waarschuwen, zoals een alarmfase. Evenmin is hij bedoeld om overheden aan te zetten tot maatregelen. De schaal is een communicatiemiddel, zodat media, burgers en experts weten dat ze het over dezelfde soort gebeurtenis hebben, en wat voor gebeurtenis dat is.
De definitieve klasse wordt achteraf toegekend als de internationale experts over alle informatie beschikken. Tijdens een ongeluk doet meestal de beheerder van de centrale een voorstel voor een klasse aan de nationale autoriteiten, die het vervolgens overnemen of bijstellen.
Gisteren besloten de autoriteiten de evacuatiezone rond de centrale uit te breiden. Bij een van de getroffen reactoren brak gisteren een kleine brand uit in een bak met accu’s. Exploitant Tepco zei dat de brand snel kon worden geblust. De oorzaak van de brand wordt onderzocht.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |