abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 maart 2011 @ 16:54:06 #1
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94380718
Ik weet niet of dit hier hoort, of in DIG, maar ik denk dat ik het het beste hier kan vragen. Voor ons project moeten wij een robotkelner ontwerpen en bouwen, en ik ben nu met de ophanging voor de rupsbanden bezig. Ik ben ze op het moment in solidworks aan het ontwerpen.

Voor de geïnteresseerden:

Het betreft hier een primitieve vorm van de christie suspension, die veelvuldig in tanks is gebruikt. Aan het onderste gat komt het wiel.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik de veer "flexibel" maken, zodat hij meebeweegt als ik de arm op en neer beweeg? Hij hoeft niet realistisch uit te rekken, als hij maar uitrekt. Bij voorbaat dank.
Op dinsdag 29 maart 2011 18:00 schreef Michhas het volgende:
Maar... Maar... Pierre zonder tuesday boozeday is als een vogel zonder vleugels, als een boom zonder blaadjes, als een kutkabouter zonder perverse en smerige opmerkingen ;(
  zondag 20 maart 2011 @ 16:56:12 #2
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_94380800
Ik heb geen kennis met betrekking tot je vraag maar zou je het leuk vinden om misschien jullie voortgang en dergelijke hier te posten? Als ik bovenstaande plaatje zie ben ik érg benieuwd naar de rest!!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zondag 20 maart 2011 @ 17:32:45 #3
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94382247
Haha, ik zal het morgen aan m'n projectgenoten vragen. ;) Vergeet niet dat alles er mooi uitziet in de ontwerpfase he. :P
Maar... Maar... Pierre zonder tuesday boozeday is als een vogel zonder vleugels, als een boom zonder blaadjes, als een kutkabouter zonder perverse en smerige opmerkingen ;(
  zondag 20 maart 2011 @ 19:40:52 #4
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94387599
Voor de liefhebbers dan maar:

Tussen het fokken door nog een wiel geklust en de arm iets aangepast zodat het wiel de veer niet raakt. Je moet niet vergeten dat ik het nu alleen nog maar gemaakt heb en dat de maten die we gaan gebruiken nog niet helemaal vastliggen totdat we alle berekeningen mbt de rupsband en de overbrenging gedaan hebben.

Bovendien is het wiel nu helemaal van rubber, daarom is hij zwart. :')_!

Weet iemand trouwens misschien antwoord op mijn vraag?
pi_94388329
Ik weet niets van solidworks, maar helpt dit?

Anders moet je maar even rondzoeken op solidworks dynamic springs. Op google stond er genoeg over.
  zondag 20 maart 2011 @ 23:13:36 #6
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94400436
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 19:56 schreef KoningStoma het volgende:
Ik weet niets van solidworks, maar helpt dit?

Anders moet je maar even rondzoeken op solidworks dynamic springs. Op google stond er genoeg over.
Dat heb ik al geprobeerd. Het probleem daarvan is dat dat een drukveer is, en ik heb trekveren gemaakt. De uiteindes van mijn veer behoren niet tot dezelfde swept boss als de veer, en daardoor wordt het meteen een stuk moeilijker om het zo te doen.
pi_94572329
Kan je niet een beetje vals spelen dan, door de trekveer als een subassy op te bouwen waarvan de 2 ogen eigenlijk losse parts zijn ? Ik weet niet hoe je dit anders zou moeten realiseren. Is er trouwens al een SW topic @ fok? :P Heb ook wel wat leuk tekenwerk :+

- edit je zegt dat je een 2voudige swept boss hebt gemaakt? Waarom niet 1 met een 3d sketch?
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:21:44 #8
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94577164
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 21:09 schreef Cocktailprikker het volgende:
Kan je niet een beetje vals spelen dan, door de trekveer als een subassy op te bouwen waarvan de 2 ogen eigenlijk losse parts zijn ? Ik weet niet hoe je dit anders zou moeten realiseren. Is er trouwens al een SW topic @ fok? :P Heb ook wel wat leuk tekenwerk :+

- edit je zegt dat je een 2voudige swept boss hebt gemaakt? Waarom niet 1 met een 3d sketch?
De veer is een swept boss, en de 2 uiteindes zijn beiden een 3d sketch. Dat had ik ook als 1 sketch kunnen maken, maar dat had verder geen tijd gescheeld.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:23:55 #9
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94577307
We zijn nu trouwens al een stuk verder. Hier kun je goed zien hoe het apparaat ongeveer gaat worden:

Dit wordt 'm ongeveer. Er komt nog een rupsband rond die wielen te liggen, en dat blauwe geval is de motor, die moet er nog, samen met de overbrenging, in geïntegreerd worden.

In die bak komt een groot gewicht te liggen en daardoor blijft het dienblad rechtop staan, ook als er een maximale hoeveelheid biertjes aan een kant wordt gezet en aan de andere kant niks.

En dit is waar ik dus vooral mee bezig ben geweest. De ophanging + wielen:

De wielen worden in principe gewoon gedraaide blokken aluminium. Dat is de goedkoopste en simpelste oplossing, en werkt het beste icm. een rupsband.
pi_94589123
Waarom gebruik je een enkele gekromde buis om het dienblad vast te houden? Mij lijkt dat dit op een slimmere manier minder zwaar uitgevoerd kan worden.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 12:27:18 #11
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94594247
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:01 schreef Habork het volgende:
Waarom gebruik je een enkele gekromde buis om het dienblad vast te houden? Mij lijkt dat dit op een slimmere manier minder zwaar uitgevoerd kan worden.
Dat is niet nodig. Gewicht is geen issue. We hebben berekend dat de boor (de motor is een accuboormachine) met een goede overbrengingsverhouding genoeg koppel kan leveren om 40 kilo vooruit te trekken. Ons karretje weegt nu ongeveer 20 kilo.
pi_94598629
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 12:27 schreef kutkabouter het volgende:

[..]

Dat is niet nodig. Gewicht is geen issue. We hebben berekend dat de boor (de motor is een accuboormachine) met een goede overbrengingsverhouding genoeg koppel kan leveren om 40 kilo vooruit te trekken. Ons karretje weegt nu ongeveer 20 kilo.
Blijft het nog een mooi verbeterpunt naar mijn mening. De constructie van het onderstel ziet er netjes en doordacht uit. Alleen hetgeen wat erop staat lijkt niet doordacht, waar haalt het bijvoorbeeld zijn stijfheid in z-richting vandaan?

In welk leerjaar zit je trouwens? (Puur interesse).
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:28:28 #13
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_94604487
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 14:19 schreef Habork het volgende:

[..]

Alleen hetgeen wat erop staat lijkt niet doordacht, waar haalt het bijvoorbeeld zijn stijfheid in z-richting vandaan?

Dat vraag ik me ook af :)
Kun je niet beter 2 gekromde buizen gebruiken, vanaf de buitenkant van het onderstel naar het midden toe? (als gewicht toch geen issue is..)

verder ziet er er erg leuk uit :)
26"
Fading slowly.
pi_94604808
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:28 schreef Unsub het volgende:

[..]

Kun je niet beter 2 gekromde buizen gebruiken, vanaf de buitenkant van het onderstel naar het midden toe? (als gewicht toch geen issue is..)

Precies, gekromde buizen zien er wel mooi uit. Daarnaast zou ik nog de staaf waaraan het gewicht hangt verkorten en in plaats daarvan meer gewicht erin als het nodig zou zijn. Zo zwaar zullen een paar biertjes ook niet zijn.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 17:21:34 #15
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94606566
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:35 schreef Habork het volgende:

[..]

Precies, gekromde buizen zien er wel mooi uit. Daarnaast zou ik nog de staaf waaraan het gewicht hangt verkorten en in plaats daarvan meer gewicht erin als het nodig zou zijn. Zo zwaar zullen een paar biertjes ook niet zijn.
Het hele principe van die lange arm is dat de hoek van het dienblad kleiner blijft, terwijl het gewicht verder uitwijkt. Je wil dat dienblad namelijk ter allen tijde zo recht mogelijk houden.

quote:
3s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:28 schreef Unsub het volgende:

[..]

Kan. :P Maar daar is het nu te laat voor. ;)

Ik ben eerstejaars trouwens.
pi_94606704
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 17:21 schreef kutkabouter het volgende:

[..]

Waar halen jullie nu de stijfheid vandaan? Door onnodig veel vlees te gebruiken?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 17:43:41 #17
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94607220
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 17:25 schreef Habork het volgende:

[..]

Waar halen jullie nu de stijfheid vandaan? Door onnodig veel vlees te gebruiken?
Jup.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 19:06:05 #18
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_94610009
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 17:21 schreef kutkabouter het volgende:

[..]

hahaha :D

maar post nog even een irl pic a.u.b. :)
(hij/ze/het wordt toch ook echt gebouwd?)
26"
Fading slowly.
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:09:25 #19
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_94899207
Waarom rupsbanden in godsnaam. Of moet ie kunnen serveren in outdoor omgevingen....
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:53:22 #20
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94900857
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:09 schreef Frenkyboy het volgende:
Waarom rupsbanden in godsnaam. Of moet ie kunnen serveren in outdoor omgevingen....
Hij moet kunnen serveren in ruimtes waar een feestje gebouwd wordt. Je weet zelf ook wel wat voor een tyfusbende het wordt op zo'n vloer.
pi_94934757
Hoe kun je gedraaide wielen maken met spaken erin?
Verder vraag ik me af wat er gebeurd als jullie robot iets bergop of af moet rijden ik ben bang dat dan alles van de dienblad zal schuiven.

Verder wel een grappig project. Hoe willen jullie de robot laten sturen met maar 1 motor zoals ik het nu zie?
pi_94935855
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 10:03 schreef Basp1 het volgende:
Verder vraag ik me af wat er gebeurd als jullie robot iets bergop of af moet rijden ik ben bang dat dan alles van de dienblad zal schuiven.

Verder wel een grappig project. Hoe willen jullie de robot laten sturen met maar 1 motor zoals ik het nu zie?
Extrusieprofiel maken en dan die klossen afdraaien :P

Maar TS zal wel bedoelen draaien en dan uitfrezen :+

oja, @ TS, een rupsband kan je denk ik wel maken met de belt/chain functie ;)
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:25:55 #23
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94937812
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:05 schreef Cocktailprikker het volgende:

[..]

Extrusieprofiel maken en dan die klossen afdraaien :P

Maar TS zal wel bedoelen draaien en dan uitfrezen :+

oja, @ TS, een rupsband kan je denk ik wel maken met de belt/chain functie ;)
Klopt.

En hoe werkt die functie? Nooit van gehoord.

Waarschijnlijk gaan we die spaken niet eens uitfrezen. Het scheelt maar rond de 400 gram als we dat doen op het totale karretje, en het kost zeeën van tijd.
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:27:03 #24
278838 kutkabouter
stroef en a-relaxt
pi_94937846
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 10:03 schreef Basp1 het volgende:

Het is een 1ejaars project. Hij hoeft niet te kunnen sturen. :P Je krijgt er wel pluspunten voor als je 'm laat sturen maar je mag maar maximaal 1 motor gebruiken. Wij hadden dus zoiets van laat maar zitten. :')
pi_94937885
Ik zou de binnenkant wel wat uitdraaien dan, anders oogt het zo massief.

De belt functie wordt hierin makkelijk uitgelegd:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')