Status reactoren Fukushima I (ma 11:40, laatste wijzigingen onderstreept)Verschillende reactorgebouwen hebben ernstige problemen met koeling. Dit heeft geleid tot brand, explosies en het plaatselijk vrijkomen van radioactieve stoffen. De straling op locatie lijkt te dalen. Op 30km afstand is ook hoge straling gemeten. Dit niveau is niet ongezond voor korte duur (uren tot dagen), maar wel als je er maandenlang in zou verblijven. Omwonenden zijn geëvacueerd.
Er is een radioactieve besmetting gemeten in groente en melk uit het Fukushima-gebied. Hoewel de waarden nog niet schadelijke niveaus bereiken, zijn deze wel boven de wettelijke limiet, waardoor het niet verkocht mag worden. Omwonenden is gemeld zo weinig mogelijk drinkwater te drinken.Unit 1: Vorige week zaterdag was hier de eerste explosie, door vrijgekomen waterstof die het dak heeft weggeblazen. De reactor wordt gekoeld met zeewater. De eenheid is onder controle. Tepco legt momenteel stroom aan, om de koelsystemen weer te laten werken.
Unit 2: Dinsdag om 0:10 vond een explosie plaats rond de 'suppression chamber', een expansievat (
plaatje). Hieruit kan radioactief stoom en water naar buiten lekken. De reactor wordt gekoeld met zeewater. Tepco heeft zaterdag stroom aangelegd om de controlekamer en koelsystemen weer te laten werken.
De koeling is nog niet actief. De elektrische installatie wordt gecontroleerd op schade door de tsunami. Er lijkt rook uit de centrale te ontsnappen, de betekenis daarvan is nog niet duidelijk.
Unit 3: Hier is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Deze reactor bevat deels plutonium, wat giftiger is dan uranium en moeilijker te beheersen. De explosie is waarschijnlijk ontstaan in een opgewarmd koelbad (spent fuel pool) voor oude brandstof. Als het water uit dit koelbad verdampt en de staven blootliggen, kan een kettingreactie beginnen. Het is op vrijdag gelukt om met waterkanonnen het koelbad bij te vullen. Dit blijft periodiek gebeuren. Men plant op zondag ook hier weer stroom aan te sluiten.
Er is donkere rook van het gebouw af gekomen, het is nog niet bekend wat de oorzaak is; werknemers zijn tijdelijk geëvacueerd.Unit 4: Hier heeft dinsdagnacht en woensdagnacht enkele keren brand gewoed. Deze reactor was niet in gebruik, maar er is wel gebruikte brandstof opgeslagen in een koelbad. De brandstofstaven liggen waarschijnlijk bloot aan de lucht en geven veel straling af. Het koelbad moet dringend gekoeld worden. Het is onmogelijk om dichtbij te komen, vanwege de grote hoeveelheden straling. Op vliegtuigbeelden was te zien dat er nog water in het koelbad is, dus unit 3 kreeg op zaterdag prioriteit bij het koelen. Men plant op zondag ook hier weer stroom aan te sluiten.
Unit 5 en 6:
De reactors zijn weer aangesloten op netstroom en succesvol in 'cold shutdown' gebracht. De koelbaden zijn weer op gebruikelijke manier gekoeld.Alle overige Japanes kerncentrales zijn normaal of uitgeschakeld.
Algemeen:Om lekkage van radioactief materiaal te voorkomen, is het belangrijk dat de reactorvaten en de gebruikte brandstof goed gekoeld blijven. Het handmatig koelen is een bijna onmogelijke taak geworden, door de hoge straling op locatie. De tsunami heeft alle vaste koelsystemen onklaar gemaakt. Alle medewerkers behalve 50 man die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.
De bevolking in de 20km omgeving van de Daiichi-centrale (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven.
Op 30km Noordwesten van de centrale is vrijdag een stralingsniveau gemeten dat niet direct schadelijk is maar wel als het lange tijd zo zou blijven.Eén medewerker van Tepco is verongelukt tijdens de aardbeving, twee medewerkers zijn vermist na een latere explosie. Zeker één medewerker heeft een stralingsdosis van >100mSv opgelopen;
twee politieagenten en een aantal brandweerlieden hebben een nog onbekende dosis gekregen.Live stream Japanse TV: NHK World TVStatusoverzicht centrales van Japanse nucleaire waakhond (geüpdatet ma 11:00)
Info: Status van de centrales•
BBC News liveblog•
Yahoo timeline•
Kyodo headlines (Japans persbureau)
•
Persberichten van energiebedrijf Tepco•
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
Info: Achtergronden•
MIT NSE Nuclear Information Hub•
In graphics: Fukushima nuclear alert (BBC, wo 16 maart)
•
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14 maart)
•
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
•
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)
Plaatjes
![25it7uv.jpg]()
Video'sSPOILER: Bekijk video's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekende hoaxesSPOILER: Bekijk hoaxes
Eerdere topicsSPOILER: Bekijk eerdere topics
[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 21-03-2011 11:49:50 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
The myth of Plutonium toxicityWikipedia over de auteur:
quote:
When Ralph Nader described plutonium as "the most toxic substance known to mankind", Cohen, then a tenured professor, offered to consume on camera as much plutonium oxide as Nader could consume of caffeine
Volgens mij hebben ze de boel bij #3 nog lang niet onder controle. De helft van dat reactorgebouw is gewoon weg, daarin moet het een en ander bloot liggen en/of beschadigd zijn.
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Op zondag 20 maart 2011 13:07 schreef phileine het volgende:Is de nieuwsstroom aan het opdrogen vanwege Libië, of omdat er gewoon niet veel nieuws te melden is? Het lijkt of ze de boel een beetje onder controle beginnen te krijgen, of het althans niet veel erger uit de hand aan het lopen is nu. (stabiel kut met peren zoals iemand het bondig samenvatte in een eerder topic). Het lijkt nu vooral wachten op de gevolgen die dit heeft voor de omgeving en de medewerkers.
Inderdaad, 't is behoorlijk stil vanuit Japan.
How can I make this topic about me?
Alleen nog wat nieuws over het afnemen vd druk in reactor 3 vandaag gehoord... Stil inderdaad....
Hoeveel gaat de cleanup kosten? Vind er geen schattingen van, wel van Chernobyl en Three Mile Island:
quote:
The total cost of resettling inhabitants, cleaning and sealing the area and paying off medical claims is estimated by Belarus to be around US$235 billion—add to that another billion or two to replace the sarcophagus.
quote:
Like Fukushima, Three Mile Island Unit 2 (TMI-2) was vented into the air to reduce pressure in the core, releasing some fissile products (Cesium-137 and Iodine-131—the same products released from Fukushima). TMI-2 also experienced a small hydrogen explosion, which tore off the exterior walls of the containment building, and a partial core meltdown. Cleanup cost US$975 million and took 14 years to complete.
quote:
Op zondag 20 maart 2011 13:18 schreef aloe_vera het volgende:Alleen nog wat nieuws over het afnemen vd druk in reactor 3 vandaag gehoord... Stil inderdaad....
Druk neemt ook af als er ergens een lek zit, dus vraag me af of dit goed of slecht nieuws is.
deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
Ik vind dit bericht op nu.nl zo verbijsterend overbodig :
quote:
De kerncentrale zal uiteindelijk de deuren moeten sluiten. Dat heeft de Japanse overheid zondag gezegd.
Dat snapt toch iedereen inmiddels allang wel ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:15 schreef Odysseuzzz het volgende:Conferentie eerder vandaag...over hoe de spinazie en de melk uit de buurt verhoogde radioactieviteit hebben. En ook over hoe het kraanwater op plekken ietwat verhoogd niveau heeft. Maar alles onder de internationale bepalingen over schadelijkheid. (oid)
Wel toevallig? Ik herinner me, geloof ik, dat met Chernobyl er ook juist berichten over spinazie en melk rond gingen.
klopt spinazie is daar gevoelig voor en melk ook
There is only one religion
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:15 schreef Odysseuzzz het volgende:Conferentie eerder vandaag...over hoe de spinazie en de melk uit de buurt verhoogde radioactieviteit hebben. En ook over hoe het kraanwater op plekken ietwat verhoogd niveau heeft. Maar alles onder de internationale bepalingen over schadelijkheid. (oid)
Wel toevallig? Ik herinner me, geloof ik, dat met Chernobyl er ook juist berichten over spinazie en melk rond gingen.
Dat zijn waarschijnlijk gewoon twee typische producten waarbij in verhouding radioactiviteit in blijft hangen/opgenomen/ingebouwd/weet ik veel. Lijkt me dus niet zo toevallig of bijzonder dat dat bij Chernobyl precies hetzelfde was.
quote:
Spinazie heeft als probleem dat je er heel veel van nodig hebt om een maaltijd te verkrijgen.
Een grote zak spinazie krimpt tot een prutje als je het kookt.
Je krijgt in verhouding meer rommel binnen, daardoor.
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:22 schreef MaGNeT het volgende:[..]
Spinazie heeft als probleem dat je er heel veel van nodig hebt om een maaltijd te verkrijgen.
Een grote zak spinazie krimpt tot een prutje als je het kookt.
Je krijgt in verhouding meer rommel binnen, daardoor.
dacht dat het met nitraten in de spinazie te maken had
deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
Hier een link die in een eerder topic is geplaats en waar ook zo'n spinazie en ander voedsel verhaal in staat destijds na Chernobyl.
Ik vind het vrij hilarisch geschreven
http://www.geschiedenis24(...)ederlandse-ramp.htmlquote:
Tankink: Niemand wist dat spinazie zo raar reageert op radioactieve neerslag. In die periode eten mensen veel spinazie. En iedereen weet dat van een heleboel spinazieblaadjes na koken maar een klein hapje overblijft, dus de concentratie is hoog. Er is nog enige opschudding geweest over de peterselie waar ook radioactiviteit op gemeten was, maar wie eet er nou een kilo peterselie? Hetzelfde geldt voor sla en andere zomergroenten.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
quote:
Nitraten hebben meer met de bemesting te maken.
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:30 schreef phileine het volgende:Ik heb voor de zekerheid gisteren toch maar een paar liter kikkomansaus ingeslagen
Zouden er nu ook gevolgen zijn voor vis?
ligt eraan waar gevangen
phileine
española
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:30 schreef Dance99Vv het volgende:Net als alle andere bladgroenten bevat spinazie nitraten. Het grootste gedeelte van het in het lichaam opgenomen nitraat wordt uitgescheiden. Een kleine fractie wordt door bacteriën echter omgezet in nitriet. Er zijn twee bezorgdheden met betrekking tot nitrieten in het lichaam. Enerzijds kunnen ze bij zuigelingen aanleiding geven tot een verstoord zuurstoftransport en cyanose (of blauwzucht). Anderzijds bevorderen ze de vorming van N-nitrosoverbindingen zoals nitrosaminen (bijvoorbeeld wanneer spinazie gecombineerd wordt met vis). Volgens sommige onderzoeken zouden nitrosaminen tevens kankerverwekkend zijn, maar andere onderzoeken spreken dat tegen.
Daarom mag je groenten als spinazie niet meer opwarmen als ze al een keer verwarmd zijn geweest. (dan wordt er meer nitraat omgezet in nitriet). Maar met radioactiviteit heeft dat volgens mij verder weinig te maken.
mooi he, alles
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:32 schreef phileine het volgende:[..]
Daarom mag je groenten als spinazie niet meer opwarmen als ze al een keer verwarmd zijn geweest. (dan wordt er meer nitraat omgezet in nitriet). Maar met radioactiviteit heeft dat volgens mij verder weinig te maken.
mischien het ijzergehalte dan
quote:
Op zondag 20 maart 2011 14:32 schreef phileine het volgende:[..]
Dat werd vroeger wel verteld, daar is men alweer op teruggekomen.
Ligt er misschien ook aan of je spinazie helemaal tot prut kookt en dan opwarmt of gewoon kookt en dan later nog eens opwarmt.
Spinazie is snel gaar, ik snap dan ook niet waarom m'n oma het net zo lang kookte als de aardappels...
Edit: ik lees net dat het belangrijk is om de spinazie goed te koelen als je het nog een keer wil opwarmen. De nitraat wordt door bacteriën omgezet in nitriet en door het koelen rem je dit, omdat bacteriën zich dan niet snel vermenigvuldigen.
[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-03-2011 14:43:21 ]