quote:
Op vrijdag 25 maart 2011 08:32 schreef magik7777 het volgende:Klopt overgripjes slijten velen malen sneller, maar zijn aan de andere kant ook vele malen goedkoper.
Een overgripje elke 2 weken moeten vervangen of een basisgrip eens in het half jaar vind ik nogal een groot verschil en ga je er niet uit halen gok ik zo.
quote:
Ik kan er nooit zo goed tegen als een tennisleraar of iemand anders zegt, dat een racket op minimaal 26 kg bespannen moet worden. Hoe strak de snaar moet worden aangetrokken is van best veel factoren afhankelijk.
Om te beginnen moet je bepalen wat voor jou de ideale oppervlakte hardheid is. De oppervlakte hardheid bepaalt wat de tennisser voelt, en is dus belangrijker dan de hoeveelheid kilo's waarmee de snaar word aangetrokken.
De oppervlakte hardheid word uitgedrukt in kg/cm, en houd in, hoeveel kg er nodig is, om de bespanning 1 cm in te duwen. Laten we zeggen dat dit tussen de 30 en de 40 hoort te liggen. 30 is een zachte comfortabele bespanning, 40 is een harde bespanning waarmee je meer controle hebt.
Gemiddeld hou ik over het algemeen tussen de 36 en de 38 aan. Ik heb een apparaatje wat dat meet

quote:
Als je dat weet, kun je aan de hand van de lengte van je lengtesnaren, en de lengte van je breedtesnaren bepalen, hoe hard je de snaar moet aantrekken om die gewenste hardheid te krijgen (zijn schema's voor). Zo zul je een polyester snaar 2-3 kg minder strak aan moeten trekken om hetzelfde resultaat te behalen, dan wanneer je een snaar gebruikt met meer rek. De dichtheid van de snaren (16x19 of bijv. 18x20) bepaalt ook de hardheid.
Over het algemeen kom ik met mijn apparaat altijd redelijk op dezelfde waarde uit als ik op 25kg of 26kg bespan. Onafhankelijk van mijn bespanning.
quote:
Zo zul je een racket met een klein blad, (95 sq inch of kleiner), met een snaren patroon 18x20, en een polyester snaar, niet moeten bespannen met 26kg. Of je naam moet Federer zijn. Je maakt op die manier een plank van je racket, en kans op blessures is een stuk groter.
Allereerst zijn er maar weinig recreatieve spelers (niveau 6 en lager. Vanaf niveau 5 is het een beetje afhankelijk van het verleden van de speler) die met een 95sq inch blad spelen. Of het is ze verkeerd aangemeten in de winkel.
Daarnaast zul je niet een polyester snaar bij zo iemand in zijn racket moeten zetten. Uberhaupt niet. Dat zou dan weer een fout zijn van de bespanner.
Een wedstrijdspeler (niveau 4 en hoger) zal veel minder snel problemen hebben met een polyester snaar die strak bespannen is.
Ik speelde er vroeger mee en dat ging allemaal prima. Op een gegeven moment wilde ik net iets soepelheid in mijn snaar hebben en toen ben ik overgestapt op mijn huidige snaar.
quote:
Er zijn teveel tennisleraren die nog nooit een racket hebben bespannen, en vervolgens de jeugd die ze trainen, met een te strak aangetrokken volledig polyester bespanning in een klein stug racket laten tennissen. Dit alleen om op de bespankosten te besparen. Want een polyestersnaar heeft een langere levensduur. Dat de kinderen last krijgen van overbelasting, en pols, elleboog en schouderblessures is schijnbaar van minder groot belang.
Leraren bij een redelijke vereniging doen dat niet. Je hebt sowieso tegenwoordig zo verschrikkelijk veel jeugdspecifieke rackets dat het alleen bij leraren die het totaal niets interesseerd zal voorkomen dat er iets niet klopt.
Er wordt zo veel aandacht aan besteed in je lerarenopleiding en je kunt zoveel clinics volgen via de bond dat je er bijna niet meer omheen kunt als je een beetje fatsoenlijk les geeft.
Ik heb er een hekel aan als mensen zeggen "maar mijn trainer is zoooo goed", maar ik denk dat ik wel een aardige trainer heb met meer dan 25 jaar les geef ervaring en vroeger nog Davis Cup heeft gespeeld. Die ons trouwens allemaal nog steeds finaal van de baan af slaat.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"