abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94603359
Hmmm, daar ben ik niet echt gevoelig voor. Ik merk alleen het verschil tussen een vers bespannen racket en als hij echt bijna op knallen staat.

Ik gebruik altijd Big Banger Alu Power, 25 kilo lengte, 26 kilo breedte.
pi_94604172
Aan je bespanning te zien, zou je een hele goede techniek moeten hebben.
Ik weet niet wie je racket bespant, maar als je je breedtesnaren een kilo zwaarder aantrekt als je lengtesnaren, is er een reeele kans dat je racket vervormd.
Luxilon BB Alu power is een zeeeeer veel gebruikte snaar, ook bij de pro's.
Luxilon BB is een van de weinige wat armvriendelijkere monofilament snaren.

Als die Luxilon BB snaar op knappen staat, is een groot deel van de rek er uit, en is hij een aantal kilo teruggelopen.

Speelsterkte 3 gok ik.
En boven speelsterkte 4, heb je voldoende techniek om met vrijwel ieder racket en bespanning goed te kunnen tennissen, helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
pi_94604359
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:21 schreef magik7777 het volgende:
Ik weet niet wie je racket bespant, maar als je je breedtesnaren een kilo zwaarder aantrekt als je lengtesnaren, is er een reeele kans dat je racket vervormd.

Als die Luxilon BB snaar op knappen staat, is een groot deel van de rek er uit, en is hij een aantal kilo teruggelopen.

Speelsterkte 3 gok ik.
En boven speelsterkte 4, heb je voldoende techniek om met vrijwel ieder racket en bespanning goed te kunnen tennissen, helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
Ik bespan het zelf, doe het eigenlijk alleen omdat ik de snaren anders teveel vind schuiven...

Is er een manier om dat tegen te gaan zonder het strakker te bespannen?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:31:55 #129
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94604634
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:32 schreef magik7777 het volgende:
Klopt overgripjes slijten velen malen sneller, maar zijn aan de andere kant ook vele malen goedkoper.
Een overgripje elke 2 weken moeten vervangen of een basisgrip eens in het half jaar vind ik nogal een groot verschil en ga je er niet uit halen gok ik zo.

quote:
Ik kan er nooit zo goed tegen als een tennisleraar of iemand anders zegt, dat een racket op minimaal 26 kg bespannen moet worden. Hoe strak de snaar moet worden aangetrokken is van best veel factoren afhankelijk.
Om te beginnen moet je bepalen wat voor jou de ideale oppervlakte hardheid is. De oppervlakte hardheid bepaalt wat de tennisser voelt, en is dus belangrijker dan de hoeveelheid kilo's waarmee de snaar word aangetrokken.
De oppervlakte hardheid word uitgedrukt in kg/cm, en houd in, hoeveel kg er nodig is, om de bespanning 1 cm in te duwen. Laten we zeggen dat dit tussen de 30 en de 40 hoort te liggen. 30 is een zachte comfortabele bespanning, 40 is een harde bespanning waarmee je meer controle hebt.
Gemiddeld hou ik over het algemeen tussen de 36 en de 38 aan. Ik heb een apparaatje wat dat meet :)

quote:
Als je dat weet, kun je aan de hand van de lengte van je lengtesnaren, en de lengte van je breedtesnaren bepalen, hoe hard je de snaar moet aantrekken om die gewenste hardheid te krijgen (zijn schema's voor). Zo zul je een polyester snaar 2-3 kg minder strak aan moeten trekken om hetzelfde resultaat te behalen, dan wanneer je een snaar gebruikt met meer rek. De dichtheid van de snaren (16x19 of bijv. 18x20) bepaalt ook de hardheid.
Over het algemeen kom ik met mijn apparaat altijd redelijk op dezelfde waarde uit als ik op 25kg of 26kg bespan. Onafhankelijk van mijn bespanning.

quote:
Zo zul je een racket met een klein blad, (95 sq inch of kleiner), met een snaren patroon 18x20, en een polyester snaar, niet moeten bespannen met 26kg. Of je naam moet Federer zijn. Je maakt op die manier een plank van je racket, en kans op blessures is een stuk groter.
Allereerst zijn er maar weinig recreatieve spelers (niveau 6 en lager. Vanaf niveau 5 is het een beetje afhankelijk van het verleden van de speler) die met een 95sq inch blad spelen. Of het is ze verkeerd aangemeten in de winkel.
Daarnaast zul je niet een polyester snaar bij zo iemand in zijn racket moeten zetten. Uberhaupt niet. Dat zou dan weer een fout zijn van de bespanner.

Een wedstrijdspeler (niveau 4 en hoger) zal veel minder snel problemen hebben met een polyester snaar die strak bespannen is.
Ik speelde er vroeger mee en dat ging allemaal prima. Op een gegeven moment wilde ik net iets soepelheid in mijn snaar hebben en toen ben ik overgestapt op mijn huidige snaar.

quote:
Er zijn teveel tennisleraren die nog nooit een racket hebben bespannen, en vervolgens de jeugd die ze trainen, met een te strak aangetrokken volledig polyester bespanning in een klein stug racket laten tennissen. Dit alleen om op de bespankosten te besparen. Want een polyestersnaar heeft een langere levensduur. Dat de kinderen last krijgen van overbelasting, en pols, elleboog en schouderblessures is schijnbaar van minder groot belang.
Leraren bij een redelijke vereniging doen dat niet. Je hebt sowieso tegenwoordig zo verschrikkelijk veel jeugdspecifieke rackets dat het alleen bij leraren die het totaal niets interesseerd zal voorkomen dat er iets niet klopt.
Er wordt zo veel aandacht aan besteed in je lerarenopleiding en je kunt zoveel clinics volgen via de bond dat je er bijna niet meer omheen kunt als je een beetje fatsoenlijk les geeft.

Ik heb er een hekel aan als mensen zeggen "maar mijn trainer is zoooo goed", maar ik denk dat ik wel een aardige trainer heb met meer dan 25 jaar les geef ervaring en vroeger nog Davis Cup heeft gespeeld. Die ons trouwens allemaal nog steeds finaal van de baan af slaat. :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:34:22 #130
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94604746
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:21 schreef Rorsach het volgende:
Ik kom eigenlijk nooit boven de 24 kg en met poly blijf ik steken op 23/22 kg (98 sq.in blad). Gisteren vroeg mijn trainer nog of ik voor hem een racket wilde bespannen op een kilootje of 26 (met poly, Bab RPM Blast) want dan kon hij er weer een jaartje mee vooruit. Een JAAR met dezelfde poly bespanning.

Het duurt misschien lang voordat een polysnaar kapot gaat, maar de elasticiteit is er naar een uurtje of 15 ballen toch echt wel uit.
Voor een goede tennisser hoeft 26 helemaal niet zo veel te zijn. Daarnaast is het maar helemaal afhankelijk wat die trainer met dat racket/bespanning gaat doen. Als hij voornamelijk er mee les geeft kan hij makkelijk een jaar vooruit. Als hij veel toernooien speelt zal hij met heel weinig effect slaan (topspin/slice) als hij een jaar er mee doet, maar het lijkt me wel heel optimistisch van hem :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:38:49 #131
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94604953
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 14:31 schreef magik7777 het volgende:
vuistregel is altijd geweest.

De keren dat je in de week tennist, moet je je bespanning per jaar laten vervangen, met een maximum van een half jaar.
Een tennisleraar zou dat toch moeten weten.
Die vuistregel is totale onzin.
Als jij een snaar hebt met heel weinig spanningsverlies is die vuistregel al niet meer van toepassing. Het is een regel die uit de oertijd stamt en allang niet meer altijd van toepassing is met de huidige snaren.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:44:31 #132
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94605179
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:21 schreef magik7777 het volgende:

Speelsterkte 3 gok ik.
Ik bespan nou al 15 jaar rackets en heb nog nooit een vervormd racket gehad. Ik heb al zo vaak rackets bespannen die verschillende kilos erop wilden.
Mocht je echt met 2 of 3 kilo gaan bespannen lijkt me dat niet verstandig, maar een verschil van een kilo gaat prima.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 16:44:58 #133
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94605196
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:25 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Ik bespan het zelf, doe het eigenlijk alleen omdat ik de snaren anders teveel vind schuiven...

Is er een manier om dat tegen te gaan zonder het strakker te bespannen?
Minder topspin slaan ;)
pi_94605254
2 Chriz2k
Schuiven van de snaar tegengaan? Als je al met Luxilon op 25-26 kg tennist, zou ik het niet weten. Dat is al een behoorlijke schuif proof bespanning.

2 Komakie
Mijn overgripjes kosten trouwens nog geen Euro per stuk.
Ik weet niet hoe duur jouw basisgrip is, maar ik denk dat ik daar een behoorlijk aantal overgripjes van kan bestellen. Plus het feit, dat je basisgrip gedurende het half jaar (zeker na warme gravelpartijen) steeds verder terugloopt. Maar het is iets persoonlijks, soms zie ik mensen op behoorlijk hoog nivo, met een gripje tennissen, waar je een behoorlijke pan soep van kan trekken.

Mijn trainer is ook heel goed, maar er zullen echt wel betere zijn. Hij zegt dat mijn forehand beter is dan de zijne, maar hij is speelsterkte 3 en ik 5. Hij geeft geen training op een manier van "zie mij es ff stoer training geven" Is ook een man van een jaar of 40-50, die je ECHT wat kan leren en verbeteren. Had altijd moeite met het slaan van een kickservice, maar hij heeft me dat geleerd. Hij heeft de ballen verstand van rackets en bespanningen, maar training geven kan ie wel.
pi_94605324
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:44 schreef Komakie het volgende:

[..]

Minder topspin slaan ;)
Dat is volgens mij onmogelijk met mijn grip :o.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 17:05:18 #136
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94605967
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:46 schreef magik7777 het volgende:
2 Chriz2k
Schuiven van de snaar tegengaan? Als je al met Luxilon op 25-26 kg tennist, zou ik het niet weten. Dat is al een behoorlijke schuif proof bespanning.
Als je maar hard genoeg met veel spin slaat verschuift alles. :P

2 Komakie
Mijn overgripjes kosten trouwens nog geen Euro per stuk.
Ik weet niet hoe duur jouw basisgrip is, maar ik denk dat ik daar een behoorlijk aantal overgripjes van kan bestellen. Plus het feit, dat je basisgrip gedurende het half jaar (zeker na warme gravelpartijen) steeds verder terugloopt. Maar het is iets persoonlijks, soms zie ik mensen op behoorlijk hoog nivo, met een gripje tennissen, waar je een behoorlijke pan soep van kan trekken.

Mijn trainer is ook heel goed, maar er zullen echt wel betere zijn. Hij zegt dat mijn forehand beter is dan de zijne, maar hij is speelsterkte 3 en ik 5. Hij geeft geen training op een manier van "zie mij es ff stoer training geven" Is ook een man van een jaar of 40-50, die je ECHT wat kan leren en verbeteren. Had altijd moeite met het slaan van een kickservice, maar hij heeft me dat geleerd. Hij heeft de ballen verstand van rackets en bespanningen, maar training geven kan ie wel.
[/quote]

Ik krijg ze voor ongeveer 5 euro per stuk. Kortom, 6 of 7 van jouw overgripjes. Ben ik in een half jaar toch goedkoper uit. Uiteraard loopt het allemaal terug, maar ik vervang iets als ik er last van heb, niet omdat het zou moeten. Op een gegeven moment gaat hij scheuren of is de demping eruit en dan vervang ik hem. Daarnaast moet ik zeggen dat ik het ook fijner vind tennissen.

Als een trainer die echt goed les kan geven niets weet van rackets en bespanningen doet hij zijn werk toch (voor een gedeelte) niet goed. Je hebt als trainer een adviserende rol en moet je dus ook weten wat er op de markt is en welke effecten het heeft.
Natuurlijk hoef je niet bij elk racket of snaar precies te weten wat het doet, maar je moet wel weten waar je het over hebt.

Ik heb eens even gekeken wat mijn trainer voor speelsterkte heeft. Hij is 56 met speelsterkte 2.9. Zowel enkel als dubbel :D
  vrijdag 25 maart 2011 @ 17:07:35 #137
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94606056
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 16:48 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Dat is volgens mij onmogelijk met mijn grip :o.
Gewoon je grip een beetje veranderen.
Sinds de leraaropleiding sla ik ook met een iets minder extreme grip. Komt sowieso door het les geven. Leerlingen een goede slag aanleren, maar ondertussen niet kunnen instappen en vanuit open stand spelen omdat je een western grip hebt werkt niet zo lekker :P
pi_94626320
Verdomme net me single verloren met de clubkampioenschappen met 7-6 6-7 7-6..gewoon 3 uur en 20 minuten op de baan gestaan met echt games met 10 keer deuce..
  zaterdag 26 maart 2011 @ 02:02:35 #139
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94628449
Damn :{
Ik heb een keer met ongeveer die cijfers gewonnen, maar zo'n partij verliezen is echt zuur.
pi_94628708
Pfff vandaag kwartfinale meer tegen mezelf dan tegenstander lopen spelen... 6-4 6-4
Nu weet ik het echt... ku(ns)tgras is echt niks voor mij. :P
pi_94630691
Zo ben alweer over me verlies heen en lees nu even de 85 berichtjes over bespanningen ;)

Vroeger speelde ik ook regelmatig met big banger maar ben toch overgestapt naar wat armvriendelijker bespanningen..

Ook sloeg ik de big banger regelmatig door omdat ik een mishit had..

Heb nu een bespanning en weet me god niet wat voor merk maar kreeg ik op aanraden van me tennisleraar en dat is een 8 hoekige snaar die echt super goed op zijn plek blijft zitten. Voorheen moest ik om het punt me bespanning weer netjes recht schuiven maar deze blijft gewoon altijd netjes.

Verder sla ik elke 3 weken wel een bespanning door.

Bespan hem trouwens op 25kilo. Zal de volgende keer eens even het merk en type vragen!
pi_94633796
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:12 schreef rooneyelst het volgende:

Heb nu een bespanning en weet me god niet wat voor merk maar kreeg ik op aanraden van me tennisleraar en dat is een 8 hoekige snaar die echt super goed op zijn plek blijft zitten. Voorheen moest ik om het punt me bespanning weer netjes recht schuiven maar deze blijft gewoon altijd netjes.
Dat is de Babolat Blast volgens mij (weet niet of dat de enige is die dat heeft of dat er inmiddels al een paar copycats zijn) maar ik speel er ook mee
sudo is powerrrr
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:20:25 #143
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_94634862
Ik weet ook niet hoe mijn bespanning heet, hij is van Head volgens mij en hij schijnt afwisselend dikker en dunner te zijn ofzo :P

Wie kan me helpen! :D
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
pi_94644411
iemand intresse in een shirt wat Nadal heeft gebruikt tijdens de aussie open?

http://www.tennisaceaucti(...)16&cgrfnbr=134839720

je help er ook japan mee...heerlijk zo`n stinkzweet shirt met schouder maat xxxxl ;)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:26:58 #145
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_94646386
wel duur voor een plastic shirtje :+
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
pi_94650807
Hhhmm kan met niet herinneren dat ik ooit een potje heb gewonnen op een toernooi @ ku(ns)tgras maar het is toch gebeurd :)
1e set eventjes wennen net aan verliezen 2e en 3e makkelijk voor ons :-)
sudo is powerrrr
  zaterdag 26 maart 2011 @ 21:51:35 #147
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_94654951
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 20:18 schreef dekouwe het volgende:
Hhhmm kan met niet herinneren dat ik ooit een potje heb gewonnen op een toernooi @ ku(ns)tgras maar het is toch gebeurd :)
1e set eventjes wennen net aan verliezen 2e en 3e makkelijk voor ons :-)
Ik kan me niet eens meer herinneren dat ik een toernooi op kunstgras heb gespeeld :P
  zondag 27 maart 2011 @ 07:16:08 #148
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_94666122
is er iemand bekend met tennispro.nl?
en dan met name hun levertijden?
ik ken de site niet, maar het is de enige die ik kan vinden waar ze het shirt verkopen wat ik wil hebben :P
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_94702281
Die achthoekige snaar kan ook een Babolat pro huricane tour zijn.
Opvallend is dat je zegt dat ie armvriendelijker is dan de Luxilon, terwijl Luxilon bekend staat als 1 van de meest armvriendelijke polyester snaren.
Achthoekige snaar moet bijna wel een polyester of een andere monofilament zijn.
pi_94707541
Volgens mij willen ze bij ons gewoon niet dat er iemand de baan op gaat voor 1 april. Ik zag dat ze klaar voor gebruik waren, alleen de netten moesten nog vast gemaakt worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')