abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94277305
Het Westen zal profiteren van de lijfstraf.

Ik stel voor dat we de lijfstraf invoeren in het strafrecht voor bepaalde misdrijven.
Een harde, koude, niet vergevende stokslag op iemands onderrug zal gauw ervoor zorgen dat diegene het niet meer in zijn hoofd haalt om de wet te schenden.

Voorbeeldmisdrijven waarvoor dit kan gelden zijn: diefstal, pesterij, mishandeling, aanranding, en brandstichting. De hoeveelheid slagen wordt vooraf bepaald aan de hand van de gezondheid van de dader, zijn leeftijd, en de resultaten van een preliminaire medische onderzoek. Ik stel voor dat we vervolgens diegene keiharde zweep- of stokslagen toebrengens ergens in het bereik van 3 tot 15 slagen.

Kinderen onder de 15 jaar worden uitgezonderd, en ook alle zware misdrijven zoals overval, verkrachting, moord, en ontvoering komen niet in aanmerking omdat die zijn grote jongens die al voorbij het punt van terugkeer zijn. Die moeten we hard straffen met gevangenis en isolatie, maar aan stokslagen hebben ze niets. Ze worden alleen maar erger/verhard.

Ik ben van mening dat dit echt gaat werken. Wie niet horen wilt, moet....

Volgens mij ontbreekt er een beetje verstand in de gemiddelde Westerse jongere, vroeger was dit niet zo met die lui. De gemiddelde Westerse komt bij mij over als een zwakgeestige autist, die toch ergens in de algemene ontwikkeling achteraan stond, al zet diegene zich keihard in om iets van zijn/haar leven te maken.

Dat verstand krijgen ze dus wanneer zij leren hoe pijn voelt. All for it! ~O> :Y *O*
pi_94277517
In Singapore gebruiken ze ook de stok als extra lijfstraf, naast opsluiting.
Nou is Singapore als land niet te vergelijken met Nederland, maar ik geloof dat het wel werkt hier.
Er is weinig criminaliteit.
pi_94287181
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 06:37 schreef 19patje72 het volgende:
In Singapore gebruiken ze ook de stok als extra lijfstraf, naast opsluiting.
Nou is Singapore als land niet te vergelijken met Nederland, maar ik geloof dat het wel werkt hier.
Er is weinig criminaliteit.
Alle landen zijn met elkaar te vergelijken.

Volgens mij kan het alleen positieve uitwerking hebben in het Westen. Want tot nu toe hebben we geleefd zonder, en zoals je heel goed kan zien, is onze huidige Westerse samenleving behept met geweld, bedreiging, aggressie, en misdaad.

Eigenlijk moet ik die opmerking een beetje nuanceren. Het is niet zo dat we nooit de lijfstraf hebben gehad, alleen werd het afgeschaft rond het begin van de vorige eeuw. Dus bij de start van de moderne tijden of zo.

En de vroegere vorm die er bestond was veel erger en onmenselijker, toen hadden we nog niet zoveel medische kennis. Daarom pleit ik voor een soort moderne, humane versie van die straf. *O*
pi_94298889
De gemiddelde westerse jongere heeft juist de hoogste algemene ontwikkeling ter wereld.

Het is wel een feit dat het gemiddelde wat omlaag gehaald wordt door dames in de dop, die alleen met sex en alcohol bezig zijn. De reden daarvoor is dat we een beetje te welvarend zijn geworden als maatschappij.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_94300443
Lex tallionis maakt iedereen blind
  zaterdag 19 maart 2011 @ 22:08:42 #6
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_94350711
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 18:19 schreef superdrufus het volgende:
Lex tallionis maakt iedereen blind
Lang in de zon kijken is ook slecht voor je ogen, daarom is de zon nog niet slecht.
pi_94358480
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 22:08 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Lang in de zon kijken is ook slecht voor je ogen, daarom is de zon nog niet slecht.
Een vrij letterlijke interpretatie, maar is er geen hoger moraal dan het ruilen met een gelijke voet ?
Zal een situatie waarin er straffen worden opgelegd die vergelijkbaar is met de misdaad niet zorgen voor een natuurtoestand ? Straffen zijn niet alleen bedoeld als sanctie maar ook als opvoeding, elke crimineel zal weer terugkeren naar de samenleving en zal de samenleving alleen ten goede komen als het gedrag niet wederkerig is, omdat een samenleving meer baat heeft bij normaal functionerende leden.
  zondag 20 maart 2011 @ 12:14:44 #8
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_94369553
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 00:47 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Een vrij letterlijke interpretatie, maar is er geen hoger moraal dan het ruilen met een gelijke voet ?
Zal een situatie waarin er straffen worden opgelegd die vergelijkbaar is met de misdaad niet zorgen voor een natuurtoestand ? Straffen zijn niet alleen bedoeld als sanctie maar ook als opvoeding, elke crimineel zal weer terugkeren naar de samenleving en zal de samenleving alleen ten goede komen als het gedrag niet wederkerig is, omdat een samenleving meer baat heeft bij normaal functionerende leden.
Welke hogere moraal zou er dan zijn? Als iemand 20$ van mij steelt, is de meest logische straf het teruggeven van de 20$, samen met een compensatie voor de tijd die ik nodig had om dit te bewerkstelligen. Dit is het talioprincipe. Ik wil hierbij de misdadiger niet sanctioneren, ik wil terug wat ik verloren heb. Dat die misdadiger maar 17$ zou teruggeven of 60$ zou moeten teruggeven, lijken beiden onrechtvaardig (40$ zou nog gaan : 20$ compensatie voor mijn tijd).

Extrapoleer ik dit, dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat wanneer iemand een familielid zou vermoorden, de meest logische straf de doodstraf is. Het familielid krijg ik nooit meer terug, maar ik kan het gedeeltelijk compenseren door het besef dat de moordenaar er ook niet meer is. Dit is eigenlijk afhankelijk van de slachtoffers, vinden zij de doodstraf de meest geschikte compensatie, dan moet die mij dunkt gepraktiseerd worden.

Eigenlijk is er allereerst compensatie van datgene wat verloren is nodig en pas daarna kunnen we gaan kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat het niet opnieuw gebeurt. Ik denk eerlijk gezegd dat een moordenaar in de cel steken en proberen te 'heropvoeden' minder voordelig is voor de samenleving, dan hem gewoon te fusilleren. Denk bijvoorbeeld aan al dat geld dat erin gepompt moet worden en hoe klein is de kans dat hij geconditioneerd kan worden?

Ik vind dat het talioprincipe allerminst een natuurprincipe is. In een natuurtoestand zou er ofwel absolute vergelding worden gepraktiseerd (bijvoorbeeld het vermoorden van iemand omdat hij geld gestolen heeft), ofwel gewoon geen sanctie (hoe zou de inferieure, in natuurlijk perspectief, zijn rechtvaardigheid kunnen nastreven van de superieure, de sterkere). In de natuur zie ik het niet zo gauw gebeuren dat het talioprincipe toegepast wordt, integendeel.
pi_94379991
Wat een slecht voorstel.

Ten eerste hebben we in Nederland weinig problemen. De criminaliteit is relatief laag en daalt al 20 jaar.

Ten tweede bereik je hier niet mee. Op het moment dat rechtvaardigheid draait om het straffen hebben we het over geïnstitutionaliseerde wraak. Efficienter is een systeem waarin een misdadiger niet alleen wordt gestraft maar bovenal wordt "geholpen" normaal te functioneren.

Iemand die steelt wegens een gebrek aan geld en dus eten zal minder kans op terugval hebben bij dwang tot sollicitatie en budgetteringshulp dan bij lijfstraffen.
pi_94380055
Het lijkt mij een beter plan om voorstanders van lijfstraffen terug te schoppen naar vóór de 19e eeuw. Stel middeleeuwse prutsers.
pi_94410429
quote:
15s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:39 schreef XLR80R het volgende:
Het lijkt mij een beter plan om voorstanders van lijfstraffen terug te schoppen naar vóór de 19e eeuw. Stel middeleeuwse prutsers.
Is terug schoppen geen lijfstraf ? Schop je jezelf dan ook gelijk maar mee :W
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_94464447
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 09:58 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Is terug schoppen geen lijfstraf ? Schop je jezelf dan ook gelijk maar mee :W
BURN!
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_94464807
lijfstraffen, geniaal!! laten we beginnen met die lakse docenten... vooral op het ROC zijn ze niet vooruit te branden.
pi_94547310
E
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:39 schreef vaarsuvius het volgende:
De gemiddelde westerse jongere heeft juist de hoogste algemene ontwikkeling ter wereld.

Het is wel een feit dat het gemiddelde wat omlaag gehaald wordt door dames in de dop, die alleen met sex en alcohol bezig zijn. De reden daarvoor is dat we een beetje te welvarend zijn geworden als maatschappij.
En is gelijktijdig de meest onderontwikkelde ter wereld, ze halen hun prestatie omlaag door hun onberedeneerde geloof in hun zelf, alias ego. Het domste wat een mens kan doen, en de directe oorzaak van bijna alle kwade zaken in Nederland.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_94547421
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 11:08 schreef Nietvandezewereld het volgende:
E

[..]

En is gelijktijdig de meest onderontwikkelde ter wereld, ze halen hun prestatie omlaag door hun onberedeneerde geloof in hun zelf, alias ego. Het domste wat een mens kan doen, en de directe oorzaak van bijna alle kwade zaken in Nederland.
Waar in de wereld hebben mensen geen ego, dan?
pi_94553147
In de Boeddhistische wereld, poogt iedereen zijn ego te verkleinen. Dat je dat niet wist.
Je kan wel denken dat Jung en Freud enigzins gelijk hadden, maar feitelijk hadden ze het deels behoorlijk mis. Als je wilt studeren kan je leren wat de werkelijke aard van het ik en ego is.
Meestal zijn mensen zo verslaafd aan hun ego dat ze dit niet aantrekkelijk vinden. Dus een lastige samenleving. Is niet zo ingewikkeld hoor.
pi_94680925
Als je eenmaal accepteert dat geweld tegen andere mensen ok is, dan is er eigenlijk geen houden aan. Als mensen die een of andere wet aanhangen anderen mogen aanvallen die hun wet overtreden, kan iedereen wetten maken en alle overtreders een goede pak slaag verkopen.

Stel je voor dat mensen inderdaad zo vaak dachten dat zij rechtvaardig zijn en anderen pijn mogen doen. Dan zou je juist een wereld van misdaad en bloedvergieten hebben. Dat is wat 'wetten' zogenaamd zouden moeten voorkomen.

Alleen in het geval van zelfbescherming is geweld imho moreel en niet tegenstrijdig.
pi_94683089
nomen est omen
pi_94707852
En als je aan mijn dochter, vrouw of zonen komt, krijg je een boeddhistische pacifistische schop onder je hol. Minimaal haha
  maandag 28 maart 2011 @ 12:55:19 #20
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_94709584
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 13:45 schreef Nietvandezewereld het volgende:
In de Boeddhistische wereld, poogt iedereen zijn ego te verkleinen.
Als het te verkleinen valt, is het dus nog wel aanwezig.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  maandag 28 maart 2011 @ 13:32:28 #21
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_94711213
quote:
Kinderen onder de 15 jaar worden uitgezonderd,
Waarom 15? En niet 14 of 16?.

En voor diefstal stokslagen? Ik heb vroeger ook wel eens een pakje kauwgom gejat. verdien ik het nu ook?

Als jij later een zoon krijgt of misschien heb je er al 1. en de beste jonge die gaat door groepsdrang iets stelen, om er bij te horen. Verdient hij ook stokslagen tot ie niet meer kan lopen?

[ Bericht 14% gewijzigd door hakunamatafaka op 28-03-2011 13:39:27 ]
  maandag 28 maart 2011 @ 13:52:53 #22
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_94711967
En als later blijkt dat de gestrafte onschuldig is? En wat als blijkt dat iemand zo'n zwak gestel heeft dat er blijvend letsel oploopt?

Nee, ik denk niet dat we terug moeten nar de middeleeuwen.
pi_94748750
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:02 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

BURN!
Nix ervan. Ik bedoelde het figuurlijk.
pi_94850295
De behoefte van TS om te straffen is agressief. Dat maakt niet uit, want het hogere doel is dat men zich aan de wet houdt, waardoor iedereen die er toe doet profiteert, en dat rechtvaardigd alles. Lijfstraffen leiden tot angst en zo wordt je natuurlijk verstandig.

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 31-03-2011 15:22:01 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')