abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94225946
De badkamerhalogeenspots zijn kapot...bij oververhitting dooft het licht! Doorsnede gatopening was 12cm maar in die maat zijn geen spots meer te vinden.
Heeft iemand een creatieve tip voor mij om te voorkomen dat ik een nieuw plafond moet laten maken?
Alvast bedankt!
pi_94226087
Wat voor plafond zit er in ?
  donderdag 17 maart 2011 @ 03:53:33 #3
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_94226185
Stukje dun triplex van juiste maat gat voorzien, door midden zagen, 1 of 2 kleine scharniertjes zodat het bevestigd blijft, doormidden gevouwen door het gat schuiven, uitklappen, nieuwe maat spot erin verankeren --> je plafond is weer ''dicht'' en voorzien van licht. Aangezien het om een badkamerplafond gaat is het verstandig een klein laagje kit tussen het oude plafond en de vervanger te doen ivm vochtophoping bovenin je plafond.
pi_94227780
-Verf het plafond geel en zeg dat het een gatenkaas is

-Vlecht er een (knuffel) slang door heen zodat het net lijkt dat die uit het plafond komt

-Hang er hanglampjes aan die bij het plafond het gat wel afdichten, als het plafondplaatje niet past kun een grotere halen bij de bouwmarkt.

-Neem toch de kleinere spots en zet er een ring tussen (net als bij te kleine bouten) die je maakt van triplex iod. Je kunt beter iets toevoegen dan dat je probeert het plafond dicht te maken, dat blijf je zien.

-Plak er (grotere) badeendjes overheen
pi_94228181
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 03:53 schreef TheThirdMark het volgende:
Stukje dun triplex van juiste maat gat voorzien, door midden zagen, 1 of 2 kleine scharniertjes zodat het bevestigd blijft, doormidden gevouwen door het gat schuiven, uitklappen, nieuwe maat spot erin verankeren --> je plafond is weer ''dicht'' en voorzien van licht. Aangezien het om een badkamerplafond gaat is het verstandig een klein laagje kit tussen het oude plafond en de vervanger te doen ivm vochtophoping bovenin je plafond.
Ik zou juist eerst met een gatenzaag een gat op juiste maat maken van triplex/multiplex voor je nieuw inbouwspot(s). Er omheen maak je met een grotere gatenzaag een circel met de afmeting van het huidige gat in je plafon.
Dit lijm/kit je goed vast op plafon even verven en klaar.

Of als je groter wil gewoon even een groter gat maken

[ Bericht 2% gewijzigd door jaez op 17-03-2011 09:37:11 ]
pi_94228299
Moeten er trouwens weer spotjes in of gaat het je er alleen om dat de gaten er niet meer zitten?
pi_94229038
Dank voor alle tips.
Er moeten wel weer spots in.
Wat er nu in zit is ook al en soort van triplex witte plankjes.
pi_94230165
Trouwens meestal kun je ook alleen het lampje zelf vervangen haal er 1tje uit en kijk dit even na :)
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:17:27 #9
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_94235528
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 09:30 schreef jaez het volgende:

[..]

Ik zou juist eerst met een gatenzaag een gat op juiste maat maken van triplex/multiplex voor je nieuw inbouwspot(s). Er omheen maak je met een grotere gatenzaag een circel met de afmeting van het huidige gat in je plafon.
Dit lijm/kit je goed vast op plafon even verven en klaar.

Of als je groter wil gewoon even een groter gat maken
Jouw methode hangt de constructie onder tegen het plafond, mijn constructie ligt het boven op het plafond. Stevigheid is meer te vinden in mijn constructie :+
Voor de rest wel een aardig idee.
pi_94237152
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:17 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Jouw methode hangt de constructie onder tegen het plafond, mijn constructie ligt het boven op het plafond. Stevigheid is meer te vinden in mijn constructie :+
Voor de rest wel een aardig idee.
Mijne hangt aan de zijkant van de constructie :)
Beetje goede lijm en het zit top je gaat er niet aan hangen :) . en is niet veel moeite:)
Zou eerst kijken of het lampje binnen in niet te vervangen is meestal zit dit lampje er in of vergelijkend.
  Moderator donderdag 17 maart 2011 @ 18:34:20 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94248562
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:48 schreef Geefmegeentjoeri het volgende:
De badkamerhalogeenspots zijn kapot...bij oververhitting dooft het licht! Doorsnede gatopening was 12cm maar in die maat zijn geen spots meer te vinden.
Heeft iemand een creatieve tip voor mij om te voorkomen dat ik een nieuw plafond moet laten maken?
Alvast bedankt!
Spotjes met een doorsnede van 120 mm bestaan nog gewoon hoor :) is een standaard maat !

Bijvoorbeeld

http://www.elektrototaalm(...)kantelbaar-ip44.aspx

En hier staan er ook nog een heleboel; onder het kopje verlichting
http://www.elektro-online.nl/
pi_94267120
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:40 schreef jaez het volgende:
Trouwens meestal kun je ook alleen het lampje zelf vervangen haal er 1tje uit en kijk dit even na :)
Bij oververhitting doven de lampjes...het ligt niet aan de lampjes maar aan hetgeen waar ze in geprikt worden.
pi_94267540
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 18:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Spotjes met een doorsnede van 120 mm bestaan nog gewoon hoor :) is een standaard maat !

Bijvoorbeeld

[ afbeelding ]
http://www.elektrototaalm(...)kantelbaar-ip44.aspx

En hier staan er ook nog een heleboel; onder het kopje verlichting
http://www.elektro-online.nl/
Was het maar zo simpel.
Ten eerste is het geen spot geschikt voor de badkamer en ten tweede is het niet de inbouwdiameter die 120 mm is maar de inbouwdiepte dus daar heb ik niets aan.
Maar evengoed bedankt voor het meedenken!
pi_94279695
Bel een (klein) staalbedrijf en vraag of ze een rozetje voor je willen snijden of ponzen. En als men het dan nie beter wit, gebruik dan pur of kit
pi_94346443
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:59 schreef Geefmegeentjoeri het volgende:

[..]

Bij oververhitting doven de lampjes...het ligt niet aan de lampjes maar aan hetgeen waar ze in geprikt worden.
Gewoon even een nieuwe transformator halen. Liefst eentje met een beetje overcapaciteit, die wordt wat minder heet.
Als het goed is, ligt de transformator ergens op het plafond naast 1 van de spotjes en kun je er dus zo bij komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')