quote:
Op donderdag 17 maart 2011 13:20 schreef -tape- het volgende:Ik heb alle soorten files geprobeerd, .mp3, .wmv, .wma, .wav, niks doet het.. Terwijl andere gekopieerde CD's het wel doen (ander merk CD). Ik snap er geen reet meer van jongens

Punt1: een echte audio CD bevat helemaal geen bestanden. Zo'n schijf heeft niet eens een bestandssysteem. Je hoeft dit verder niet te snappen (zou ook parelen voor de zwijnen zijn om jou dat uit te gaan leggen, maar dat terzijde). Wat je wél moet weten is dat je in je brandprogramma aan moet geven dat je een audio CD wil samenstellen. Alleen dan brand je een echte audio CD, en geen data CD.
Punt2: als je verwacht dat je gebrande audio CD's probleemloos spelen in (vrijwel) alle CD loopwerken, gebruik dan ook kwaliteitsschijfjes, en geen onduidelijk spul van een kruidenier die het voor een prikkie in Verweggistan laat produceren. Ik raad schijven aan die zijn geproduceerd door Taiyo Yuden in Japan. Deze schijven werden in het verleden - en worden nog steeds - onder verschillende merknamen op de markt gebracht. Een kwaliteitsproduct hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Kijk
hier maar eens.
Punt3: ook het opvolgen van de voorafgaande punten geeft nog geen garantie voor zelfgebrande audio CD's die probleemloos spelen. Je zou eigenlijk ook de brandkwaliteit van elke schijf die je brandt na moeten kunnen meten. Met de meeste consumentenbranders kan dat echter niet, zodat je in het duister blijft tasten of je gebrande schijven nu echt aan alle specs voldoen. Als je niet over de faciliteiten beschikt om metingen te doen van de brandkwaliteit, dan is in ieder geval het advies om audio schijven niet sneller te branden dan 16x of zelfs 8x.