Ik heb echt nooit begrepen waarom mensen een huis kopen met een erfpacht constructie. Je kunt je huis niet echt op de rug nemen als er iets gebeurt met de grondquote:Op donderdag 17 maart 2011 16:09 schreef meth77 het volgende:
[..]
Gemeentes zijn geldwolven en hebben geen medelijden met stadsgenoten die vanhen afhankelijk zijn.
Goede raad erfpacht:: Blijf ervan af

Mooi he, dat polderen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zodra er in Nederland 1 kip moeilijk begint te doen over het opruimen van een rottend ei, wordt er geen probleem opgelost. Wellicht dat er wordt geopperd om het rottende ei te gedogen, luchtverfrisser aan te schaffen of het rottende ei gefaseerd op te ruimen, maar spijkers met koppen worden er niet geslagen.

Dat heb ik ook nooit begrepen, erfpacht is handig voor landbouw en campings maar niet om een huis op te bouwen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik heb echt nooit begrepen waarom mensen een huis kopen met een erfpacht constructie. Je kunt je huis niet echt op de rug nemen als er iets gebeurt met de grond

Dus jij stelt voor om de hele binnenstad van Amsterdam maar met de grond gelijk te maken? Het is immers niet handig dat daar mensen wonen?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:15 schreef lutser.com het volgende:
Dat heb ik ook nooit begrepen, erfpacht is handig voor landbouw en campings maar niet om een huis op te bouwen.

het is niet erg als je een vaste prijsafspraak hebt voor 50 jaarquote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:15 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nooit begrepen, erfpacht is handig voor landbouw en campings maar niet om een huis op te bouwen.

Op zich wel. Bij wet is geregeld dat als de erfpacht wordt beeindigd, de erfpachter een redelijke vergoeding voor de opstallen moet betalen. Er is dus iets wat als zekerheid kan dienen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:15 schreef lutser.com het volgende:
[..]

Tuurlijk niet. Maar mensen mogen best bij zichzelf te raden gaan over een erfpacht constructie. Dat de banken er nu geen hypotheek meer op geven is een keuze van de banken. De mensen die gekozen hebben voor een erfpacht constructie draaien dan ook geheel op voor de kosten. Het is een risico wat ze bewust genomen hebben. Ik snap niet goed waarom ze nu naar de overheid kijken om in te grijpen of te compenseren.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus jij stelt voor om de hele binnenstad van Amsterdam maar met de grond gelijk te maken? Het is immers niet handig dat daar mensen wonen?

Begrijpelijk is het wel, een groot deel van de mensen die nu geconfronteerd word met een onverkoopbare woning had hier niet op gerekend. Uiteraard is het geen zaak van de overheid om hier iets mee te doen. De overheid heeft nl. in het verleden vooral meegewerkt aan het zo onbetaalbaar mogelijk houden van huisvesting.... dit past dus al reeds in het bestaande beleidquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Maar mensen mogen best bij zichzelf te raden gaan over een erfpacht constructie. Dat de banken er nu geen hypotheek meer op geven is een keuze van de banken. De mensen die gekozen hebben voor een erfpacht constructie draaien dan ook geheel op voor de kosten. Het is een risico wat ze bewust genomen hebben. Ik snap niet goed waarom ze nu naar de overheid kijken om in te grijpen of te compenseren.

jij manipulant zou anders een prima bankster zijn: geen sprake van een groot deel, en al helemaal niet van een onverkoopbare woning. Als ergens de huizenmarkt solide en booming is, is het wel in Amsterdam waar nagenoeg alles erfpacht is. Boefjequote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Begrijpelijk is het wel, een groot deel van de mensen die nu geconfronteerd word met een onverkoopbare woning had hier niet op gerekend. Uiteraard is het geen zaak van de overheid om hier iets mee te doen. De overheid heeft nl. in het verleden vooral meegewerkt aan het zo onbetaalbaar mogelijk houden van huisvesting.... dit past dus al reeds in het bestaande beleid

Waarom zou de erfpachter een vergoeding voor zijn eigen opstallen moeten betalen?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Op zich wel. Bij wet is geregeld dat als de erfpacht wordt beeindigd, de erfpachter een redelijke vergoeding voor de opstallen moet betalen. Er is dus iets wat als zekerheid kan dienen.

godsamme. lees de wet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:42 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Waarom zou de erfpachter een vergoeding voor zijn eigen opstallen moeten betalen?

Een antwoord dat past bij de vraag.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:48 schreef Asfyxia het volgende:
Wat is dit nou weer voor een dom antwoord?

De erfpachter, dat is degene die het land pacht van de verpachter. Waarom zou die erfpachter bij beëindiging van de erfpacht een redelijke "vergoeding" moeten betalen voor de opstallen die hij daar zelf heeft neergezet en die zijn eigendom zijn?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Op zich wel. Bij wet is geregeld dat als de erfpacht wordt beeindigd, de erfpachter een redelijke vergoeding voor de opstallen moet betalen.
Zekerheid waarvoor? Dat je als erfpachter hoe dan ook uiteindelijk keihard genaaid wordt???quote:Er is dus iets wat als zekerheid kan dienen.

Oh, hij bedoelt volgens jou de verpachter. En hoe verklaar je dit dan?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een antwoord dat past bij de vraag.
Althans, ik ga er vanuit dat je best begrijpt dat Dino i.p.v. erfpachter het woord erfverpachter bedoelt.

Me dunkt dat daar dus uitdrukkelijk in de erfpachtovereenkomst staat vermeld dat in tegenstelling tot de gebruikelijke gang van zaken bij beëindiging van de overeenkomst de grond schoon opgeleverd dient te worden?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:04 schreef Asfyxia het volgende:
Oh, hij bedoelt volgens jou de verpachter. En hoe verklaar je dit dan?
Hier is helemaal geen "redelijke vergoeding" verschuldigd door de verpachter. Sterker nog, de erfpachter wordt op hoge kosten gejaagd, omdat deze verplicht wordt op eigen kosten z'n eigen woning te slopen.

LOL ja maar het staat toch in de wet?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Me dunkt dat daar dus uitdrukkelijk in de erfpachtovereenkomst staat vermeld dat in tegenstelling tot de gebruikelijke gang van zaken bij beëindiging van de overeenkomst de grond schoon opgeleverd dient te worden?

Ik ken het wetsartikel verder niet, en heb ook geen zin om het burgerlijk wetboek te gaan doorzoeken. Maar het een sluit het ander niet uit. Als je als partijen vooraf nadrukkelijk overeenkomt om de overeenkomst af te laten wijken is er toch geen probleem?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:09 schreef Asfyxia het volgende:
LOL ja maar het staat toch in de wet?
Laat maar zien dan, dat wetsartikel. Erg bindend is het blijkbaar niet, als er door onze eigen overheid zo makkelijk vanaf kan worden geweken.

quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:06 schreef Asfyxia het volgende:
Afijn, al die verhaaltjes van Dino... hij weet hoe het allemaal werkt en hij kent iemand en hij kent die en die en het staat allemaal in de wet... allemaal gelul. Waarschijnlijk heeft hij zelf gewoon een huis op erfpachtgrond en is hij binnenkort gewoon zelf de Sjaak.

Zodra zijn erfpacht afloopt gaat de eigenaar gewoon de canon opnieuw vaststellen.... gezien de unieke locatie, locatie, locatie dient er de hoofdprijs betaald te worden..... logisch toch.... het is tenslotte een toplocatie en die huisbezitters kunnen geen kant meer op. Banken weten dit ook (het zijn tenslotte banksters) en willen zich niet in de val laten lokken. Face it.... als je de grond huurt onder je koopwoning ben je gewoon dik de lul als je wilt verkopenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:06 schreef Asfyxia het volgende:
Afijn, al die verhaaltjes van Dino... hij weet hoe het allemaal werkt en hij kent iemand en hij kent die en die en het staat allemaal in de wet... allemaal gelul. Waarschijnlijk heeft hij zelf gewoon een huis op erfpachtgrond en is hij binnenkort gewoon zelf de Sjaak.

De banksjaak, makelaar en notaris wisten allemaal waar Sjaak zijn kruisje moest zettenquote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Sjaak zal het een biet zijn, die hoeft en wil niet te hopen op ellende van een ander

Dat gaat wat ver. Maar ik denk dat degenen die zo stom zijn geweest om een woning te kopen op grond van een ander een fors probleem hebben. Ik kan werkelijk niemand aanraden om daarin te tuinen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus jij stelt voor om de hele binnenstad van Amsterdam maar met de grond gelijk te maken? Het is immers niet handig dat daar mensen wonen?

Sjaak zanikte niet, maar hoefde ook nergens zijn kruisje te zetten, hoefde zich nooit te laten knechten. Al helemaal niet bij zijn huurbaas, alwaar deze hem vroeg hem een blanco cheque voor toekomstige huurverhogingen te tekenen. In tegenstelling tot Xeno.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De banksjaak, makelaar en notaris wisten allemaal waar Sjaak zijn kruisje moest zetten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |