quote:
Daarom zei ik ook in mindere mate.
En de Amerikaanse niet?
quote:
Het zou mooi zijn geweest als Willem van Oranje zijn zin kreeg, maar bepaalde Katholieken liepen over met de Unie van Atrecht
En Oldenbarnevelt.
Atrecht kwam deels ook vanwege de houding van de protestanten, in het begin stonden veel katholieken niet onwelwillend tegen de opstand. Uiteindelijk is ook deze revolutie een geradicaliseerd dus.
quote:
en radicalen in het Noorden bande het Katholicisme uit het publieke leven. De Unie van Utrecht is een spijtig gevolg geweest van het falen van een "heel-nederlandse" oplossing op basis van de Pacificatie van Gent, door godsdienstfanaten.
Eens.
quote:
Punt is wel de de opstand in feite geen 'revolutionair gedachtengoed' had zoals de Franse en Russische wel. Het was juist een 'conservatieve revolutie' omdat het een strijd was tegen radicale verandering.
Niet helemaal, nu ben je de boel aan het romantiseren. Het afpakken van privileges en centralisatie waren voornamelijk dingen die de edelen dwarszaten. Dat maakt het deels een revolutie tegen centralisering. Maar rond diezelfde tijd zaten de Nederlanden in een door Spanje veroorzaakte economische crisis en kregen sommige delen van het land te maken met een hongersnood - wat overigens vrijwel altijd het geval is in een revolutie. Dat wordt nogal vaak vergeten.
Gereformeerden hadden ook geen zin meer hadden in het gezag van de katholieke kerk, die daar toch honderden jaren belangrijke invloed had. Dat gezag viel weg - behoorlijk radicale verandering als je het mij vraagt.
quote:
Allemaal leuk en aardig maar die duizenden mannen, vrouwen en zelfs kinderen die bij Nantes verzopen werden, of de Bretoense kinderen die onder dwang de Franse taal werden opgedrongen. Of de Krim-Tataren die gedeporteerd werden door gekke rooien, als we iets actueels willen noemen.
"Oh ja, maar het heeft wel verbeteringen voortgebracht." gaat er bij mij niet in.
Je bent het nu constant aan het gooien op de Franse en Russische revolutie, maar ik had het over de gevolgen Amerikaanse en Nederlandse. Beiden niet helemaal te vergelijken met een Arabische volk ipv Slavisch, Frans of Angelsaksisch een paar duizend kilometer verderop, een paar honderd jaar later.
Overigens ben ik die bolsjewieken voor één ding eeuwig dankbaar en dat is dat elke idioot nu kan zien dat communisme voor geen meter werkt.
quote:
Als de Revolutionairen minder ver waren gegaan was Frankrijk gewoon een constitutionele monarchie geweest.
Ik kan niks met what-if history. Dat is speculeren. Misschien was zonder de revolutie half Frankrijk doodgehongerd en was het veroverd door Spanje en het Heilige Roomse Rijk, weet jij veel.