Hehe er valt zoveel te vertellen, helaas laat mijn geheugen me een beetje in de steek. Ik heb er spijt van dat ik niet meteen een verslag heb opgeschreven.. Dat wordt sowieso anders met de Sheffield gigs
Maar goed; Om te beginnen is het nog steeds het concert waar ik het langste voor in de lijn heb gestaan, van 2 tot 7. Best gek als je er zo over nadenkt maar na de verschrikkelijke ervaring bij de Royal Albert Hall gig (tweede rij en eerste keer dat ik van voor stond bij een echt rockconcert, Paul McCartney kan ik niet echt meetellen) wou ik echt wel een bar om me aan vast te houden ipv het achterste van een fangirl.. Frontrow dus. En dat lukte ook, zoals Aisumasen wel kan beamen stonden we echt perfect voor Alex. Toen kwam Anna Calvi en om eerlijk te zijn hoefde dat van mij niet, de avond ervoor had ze me echt niet kunnen bekoren. Grappig genoeg zijn alle reviews die ik lees van haar debuutalbum het absoluut tegengestelde van wat ik toen ervaarde.. Een enorme wall of sound, blegh. En ik vind ook echt geen filmpjes terug van haar van een van beide avonden op Youtube. Ik ga voor de theorie dat ze die allemaal heeft laten verwijderen omdat ze zo slecht was
Echte spanning werd pas opgebouwd toen eindbaas Big Nige (nee, niet Big Nigel

) het podium opkwam uiteraard. Het gebruikelijke klaarzetten van het materiaal leek wel een eeuwigheid te duren maar dan waren ze er dan toch. Ik had al een half jaar lang zitten beargumenteren dat ze gewoon Humbug integraal moesten spelen en hier stonden ze dan. Een meter van m'n neus, beginnend met My Propeller. Fuck yeah, ze gaan 'm volledig chronologisch spelen, daar hoopte ik al voor, als albumpurist. De afgelopen maanden hadden ze de meeste tracks al vaak live gespeeld, waardoor de nummers deze avond goed tot z'n recht kwamen. Het hielp wel dat het een publiek was dat echt uit hardcore fans (uit België, Nederland, Frankrijk, Kroatië en Italië oa, doet de fanbase weer aardig) bestond die alle nummers volledig kende en supportte. Ook fijn was dat daardoor er heel wat minder "English lads" (je weet wel, types die met bier gooien en voetbalsjalen bij concerten dragen) waren in tegenstelling tot de avond ervoor. Maar er was natuurlijk een Humbug nummer dat ze die avond voor het eerst speelde. En met verve, wow.
Ik zei eerder dat ik blij was dat ze het album chronologisch speelden en daar was ik uiteraard blij om, maar het nadeel daarbij was dat killeropener Dance Little Liar nu geen opener meer was. Maar alsnog zeker een van de hoogtepunten die avond, en dit nummer moet gewoon in de setlist blijven de komende tour.. En vrees dat ik een te grote Humbug fanboy ben om hierover objectief te zijn maar ik vond elk nummer van het album erg goed uitgevoerd. Trouw aan het originele arrangement maar toch net dat tikkeltje extra wat een live performance nodig heeft. Na The Jeweller's Hand (oké: die track was misschien niet zo sterk live) gaan ze af het podium en ik wacht in spanning voor de encore. Net toen ik aan het hopen was dat ze gewoon alle Humbug b-sides spelen komen ze terug onstage en.. What the hell! Ze beginnen gewoon Nettles te spelen, helden

Net die ene verrassing die de verder (uiteraard!) voorspelbare avond nodig had. Het klonk geweldig. In mijn geheugen gaat de Nettles encore eeuwig door

Sketchead hadden ze van mijn part voor een My Propeller b-kantje mogen vervangen en Red Right Hand was ik tegen die tijd al beu gehoord dus dat vond ik ook zonde dat ze die nog steeds speelden, zelfs als afsluiter. Nee, ik hoopte voor Fright Lined Dining Room als afsluiter. Dat had het echt het perfecte einde geweest. Allicht de grootste teleurstelling, dat ze die niet live speelden. Maar Nettles maakte dat ruimschoots goed.
Grappig hoe een jaar later ik me vooral de sub-evenementen herinner

Een van de leukere momenten was toch wel hoe Aisumasen de security guy bijna smeekte(

) voor een plectrum en toen die kerel het eindelijk opraapte, ik het uit zijn handen nam

Verder ook nog een setlist gescoord. En als er een iets is waarvan ik enorm veel spijt heb, is dat ik die setlist heb weggeven.. Zo'n uniek en mooi (nuja, verfrommeld maar goed) document
Al met al een long overdue verslag dit, en best een slecht ook want heb niet veel van de nummers zelf kunnen beschrijven