quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Meelopen heeft gewerkt![]()
Zonder rijbewijs mag ik toch vast beginnen![]()
![]()
![]()
Yeeha!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Meelopen heeft gewerkt![]()
Zonder rijbewijs mag ik toch vast beginnen![]()
![]()
![]()
Ik heb er niet veel over gelezen hoor, maar even kort: wat heeft het voor nut? Dan weet je dat je HPV hebt. Dat hebben zo veel mensen, en het ligt aan de soort of het gevaarlijk is. En als het gevaarlijk is kun je er toch niks aan doen behalve regelmatig op controle, en dat moet nu ook al. Heb je geen HPV, dan is er geen garantie dat je het niet alsnog zult oplopen, dus moet je nog steeds regelmatig op controle. Ik vind een uitstrijkje geen ramp, dus wat is het extra voordeel/toegevoegde waarde van een HPV-test?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:06 schreef loveli het volgende:
Had ik al gepushed dat een extra HPV-test erbij geen kwaad kan? Doen ze niet op eigen initiatief.
http://medischcontact.art(...)-dan-uitstrijkje.htmquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:17 schreef Merel het volgende:
[..]
Ik heb er niet veel over gelezen hoor, maar even kort: wat heeft het voor nut? Dan weet je dat je HPV hebt. Dat hebben zo veel mensen, en het ligt aan de soort of het gevaarlijk is. En als het gevaarlijk is kun je er toch niks aan doen behalve regelmatig op controle, en dat moet nu ook al. Heb je geen HPV, dan is er geen garantie dat je het niet alsnog zult oplopen, dus moet je nog steeds regelmatig op controle. Ik vind een uitstrijkje geen ramp, dus wat is het extra voordeel/toegevoegde waarde van een HPV-test?
quote:Hier is wat achtergrondinformatie: Er zijn ongeveer 15 typen van het 'hoog risico' HPV die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Daarvan worden er 13 als de meest belangrijke beschouwd, en deze staan bekend onder hun nummers (in de volgorde van ontdekking): 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59 en 68. [Al met al zijn er meer dan 150 verschillende typen HPV.]
Van deze 13 typen zijn er twee 16 en 18 waarvan is aangetoond dat ze 70 procent van alle gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken. Daarom ontwikkelen QIAGEN en andere bedrijven aanvullende tests, die kunnen vaststellen welk(e) specifieke type(n) HPV aanwezig zijn.
quote:Bijzonder interessant zijn de ontwikkelingen bij de HPV thuistest. Dertig procent van de vrouwen die niet aan het reguliere bevolkingsonderzoek deelnemen, doen wel mee aan de thuistest.
quote:Over wat voor test hebben we het?
De HPV-test. HPV staat voor humaan papillomavirus, dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Er zijn enorm veel varianten van het virus, de meeste relatief onschuldig. De HPV-test laat in één oogopslag met bijna 100% zekerheid zien of je een gevaarlijke variant van het virus bij je draagt, en dus of je verhoogd risico op baarmoederhalskanker hebt.
Is het uitstrijkje dan niet betrouwbaar?
Met een uitstrijkje kan bij de meeste vrouwen worden vastgesteld of behandeling nodig is, maar het is geen waterdichte methode. In ongeveer 5% van de gevallen klopt de uitslag niet. Bij de HPV-test is dat minder dan 1%. Het is kortom een meer nauwkeurige meetmethode. Op dit moment krijgen jaarlijks 650 à 700 vrouwen in Nederland baarmoederhalskanker. Als de HPV-test standaard zou worden gebruikt in het bevolkingsonderzoek, scheelt dat naar verwachting zon 100 ziektegevallen per jaar.
Gebakjes met visolie ipv margarine, lijnzaad en havermout ipv witmeelquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:32 schreef MarMar het volgende:
Zeg loveli, bestaan er ook gezonde gebakjes?![]()
HEBBEN!!!!!
Gelukkig niet! Bij positieve hpv-test => na een jaar nog een uitstrijkje maken en extra alert zijn bij afwijkende uitslag. Bij negatieve test => geruster zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:34 schreef Mini_rulez het volgende:
Bij de HPV-test weet je misschien met 99% zekerheid of je het virus hebt, maar dat is nog geen 99% zekerheid dat je ook kanker krijgt... Zulke cijfers vertekenen wel een beetje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |