abonnement Unibet Coolblue
pi_96639594
edit: Sorry :@

[ Bericht 78% gewijzigd door JumpingJacky op 11-05-2011 11:07:08 ]
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:53:25 #252
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_96640111
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:20 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Ik lees dit net, het vetgedrukte valt me op.
Waarom gaat dit van de winst af? Anders ga ik ook maar eens mijn wat "reserveren" om mijn winst te drukken, kijken wat de Belastingdienst daarvan vindt :P
Het is een voorziening voor:
• een verplichting in de toekomt
• die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat
• waarvan de hoogte redelijkerwijs bepaald kan worden

Een voorziening mag je ten laste van de winst brengen (dat noemt men een dotatie). Voorwaarde is wel dat het zeker is dat de verplichting in de toekomst gaat optreden en je de hoogte redelijkerwijs kunt inschatten.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorziening

De regels zijn de laatste jaren, met name onder de IFRS regels, aangescherpt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_96640129
quote:
quote:
Waarschuwing: hier klopt iets niet!
www.cubi.nl bevat inhoud van ww.robint.us, een site waarvan bekend is dat deze malware distribueert. Als u deze site bezoekt, kan uw computer worden geïnfecteerd.
:{
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:56:35 #254
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_96640231
Dank je JJ :D :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_96640605
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:53 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

[..]

:{
Ow, oke, oeps, sorry, zal het niet meer doen (hoop ik) :@

Ik wacht voortaan wel op Sanger in plaats van zelf eigenwijs te doen :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_96640951
:Y
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Het is een voorziening voor:
• een verplichting in de toekomt
• die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat
• waarvan de hoogte redelijkerwijs bepaald kan worden

Een voorziening mag je ten laste van de winst brengen (dat noemt men een dotatie). Voorwaarde is wel dat het zeker is dat de verplichting in de toekomst gaat optreden en je de hoogte redelijkerwijs kunt inschatten.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorziening

De regels zijn de laatste jaren, met name onder de IFRS regels, aangescherpt.
Overigens gelden fiscaal iets andere voorwaarden om de voorziening ook fiscaal te mogen opnemen. Een dergelijke voorziening zou fiscaal gezien overigens (gezien de feiten in dat nieuwsstukje) in Nederland ook gewoon mogen worden opgenomen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:03:42 #257
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_96656154
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 10:20 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Ik lees dit net, het vetgedrukte valt me op.
Waarom gaat dit van de winst af? Anders ga ik ook maar eens mijn wat "reserveren" om mijn winst te drukken, kijken wat de Belastingdienst daarvan vindt :P
De journaalpost:
Kosten onderzoek (VW)
aan Voorziening/nog te verwachten onderzoekskosten (B)

is gemaakt.
Dus de lasten worden genomen in het jaar waarin ze ontstaan zijn. Niets vreemds, hoor.
Zolang jij die reservering kunt onderbouwen heeft de belastingdienst daar geen moeite mee.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_96737945
Onderbouwen met "ik wil minder Belasting betalen" vinden ze vast niet goed? :P
  vrijdag 13 mei 2011 @ 10:51:53 #259
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_96741342
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:54 schreef Xcalibur het volgende:
Onderbouwen met "ik wil minder Belasting betalen" vinden ze vast niet goed? :P
Waarschijnlijk niet :P

Ik wil een studie gaan volgen na mijn huidige, welke ik zelf zal moeten betalen a 20k. Ik heb nu het verzoek liggen om hiervoor een reservering/voorziening te doen in mijn eigen zaakje zodat ik de studie kan bekostigen. Vorige week ingediend, nu afwachten :)

De reden dat ik om toestemming vraag is dat mijn eigen zaakje een redelijk minimale omzet heeft en ik eigenlijk alle winst wil voorzien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_96741514
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 10:51 schreef sanger het volgende:

De reden dat ik die studie wil gaan volgen om toestemming vraag is dat mijn eigen zaakje een redelijk minimale omzet heeft en ik eigenlijk alle winst wil voorzien.
:P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 13 mei 2011 @ 10:57:22 #261
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_96741558
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 10:56 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

:P
Zo kun je het ook zien inderdaad :D
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_96768848
Weekend! :)

Morgen eens kijken hoe veel de klasgenootjes van de basisschool in de loop der tijd veranderd zijn :)
pi_96817681
Mmm, vandaag 5 uren m'n auto gepoetst met m'n broertje.

Wat blinkt 'ie nu weer mooi O+
  Moderator zaterdag 14 mei 2011 @ 23:47:18 #264
45833 crew  Fogel
pi_96819436
Wanneer kom je mijn auto's laten blinken?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_96819505
Als jij mijn vliegticket + uurtarief betaalt!
  Moderator zaterdag 14 mei 2011 @ 23:50:13 #266
45833 crew  Fogel
pi_96819633
En dat uurtarief is?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_96820075
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:50 schreef Fogel het volgende:
En dat uurtarief is?
Daar moet ik nog over nadenken. Misschien het uurtarief van m'n werk overnemen :P
  Moderator zondag 15 mei 2011 @ 00:00:32 #268
45833 crew  Fogel
pi_96820299
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:56 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Daar moet ik nog over nadenken. Misschien het uurtarief van m'n werk overnemen :P
Dat laatste lijkt me geen goed plan :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_96820971
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:00 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me geen goed plan :P
Wel voor mij :D
  Moderator zondag 15 mei 2011 @ 00:13:50 #270
45833 crew  Fogel
pi_96821205
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Wel voor mij :D
Succes met klanten werven :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_97019752
Vraagje: Zijn er regels over voorzieningen voor mogelijk toekomstige garantieclaims?

Situatieschets: "een vriend van mij" wij verkopen producten van rond de 2000 euro. Garantietermijn van 1 jaar, b2b. Vermoedelijk komt 1 op de 20 producten binnen het jaar terug voor een reparatie tussen de 100 en 500 euro. Deze reparatiekosten worden dan door ons gedragen. Mogen wij fiscaal een voorziening hiervoor treffen van, stel, 300 euro per verkocht product? En moet dat per verkocht product worden geregistreerd of kan dat ook gewoon als percentage van de jaaromzet, waarbij de voorziening jaarlijks eenmalig wordt aangepast? Moeten we rekening houden met onze eigen verwachting van 1 op 20?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_97020295
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 07:26 schreef JumpingJacky het volgende:
Vraagje: Zijn er regels over voorzieningen voor mogelijk toekomstige garantieclaims?

Situatieschets: "een vriend van mij" wij verkopen producten van rond de 2000 euro. Garantietermijn van 1 jaar, b2b. Vermoedelijk komt 1 op de 20 producten binnen het jaar terug voor een reparatie tussen de 100 en 500 euro. Deze reparatiekosten worden dan door ons gedragen. Mogen wij fiscaal een voorziening hiervoor treffen van, stel, 300 euro per verkocht product? En moet dat per verkocht product worden geregistreerd of kan dat ook gewoon als percentage van de jaaromzet, waarbij de voorziening jaarlijks eenmalig wordt aangepast? Moeten we rekening houden met onze eigen verwachting van 1 op 20?
Ik kan je vertellen hoe wij het doen, maar de fiscalisten hier zullen het toch beter uitleggen :Y

1 op 20 is trouwens een hoge verwachting voor reparaties die onder de garantie zullen vallen. Wij houden rekening met 2% en maken op de afdeling een reservering gebasseerd op de gemiddelde kosten die wij maken (2% van onze inkoop prijs). De balans komt uiteindelijk positief uit door de betaalde reparaties.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_97020333
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 07:26 schreef JumpingJacky het volgende:
Vraagje: Zijn er regels over voorzieningen voor mogelijk toekomstige garantieclaims?

Situatieschets: "een vriend van mij" wij verkopen producten van rond de 2000 euro. Garantietermijn van 1 jaar, b2b. Vermoedelijk komt 1 op de 20 producten binnen het jaar terug voor een reparatie tussen de 100 en 500 euro. Deze reparatiekosten worden dan door ons gedragen. Mogen wij fiscaal een voorziening hiervoor treffen van, stel, 300 euro per verkocht product? En moet dat per verkocht product worden geregistreerd of kan dat ook gewoon als percentage van de jaaromzet, waarbij de voorziening jaarlijks eenmalig wordt aangepast? Moeten we rekening houden met onze eigen verwachting van 1 op 20?
In beginsel mag je een dergelijke voorziening ook fiscaal treffen.

Je moet gewoon even kijken of je aan de drie (fiscale) vereisten voor de voorziening voldoet (oorsprong, toerekening, zekerheid).

Normaliter zal je bij de omvang van die voorziening kijken naar je historische cijfers. Maar verwacht je (kun je 't redelijkerwijs verwachten) dat het bijvoorbeeld in de toekomst anders zal lopen, dan mag je je daarop baseren. Ik geloof dat 't meest voorkomende is een dotatie in de vorm van een percentage van de jaarlijkse omzet.

Je moet 't overigens wel goed administreren.

Nog twee dingen die je wellicht wel weet, maar let erop dat je wel consequent bent in je dotatie (dus elk jaar, ook als het minder loopt) en let erop dat je voorziening wel vrijvalt als je 'm daadwerkelijk moet aanspreken.

Je kunt ook eventueel cijfers opzoeken van wat normaal is aan garantievoorzieningen in jouw branche.
pi_97021092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 08:34 schreef TronCarter het volgende:
1 op 20 is trouwens een hoge verwachting voor reparaties die onder de garantie zullen vallen. Wij houden rekening met 2% en maken op de afdeling een reservering gebasseerd op de gemiddelde kosten die wij maken (2% van onze inkoop prijs). De balans komt uiteindelijk positief uit door de betaalde reparaties.
Het is een nieuwe productlijn van een nieuwe fabrikant dus die 5% is een inschatting en nog niet gebaseerd op historie. Hopelijk komt de werkelijke last lager uit, maar dat levert uiteindelijk alleen maar betere cijfers op.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 08:37 schreef Maharbal het volgende:

Je moet gewoon even kijken of je aan de drie (fiscale) vereisten voor de voorziening voldoet (oorsprong, toerekening, zekerheid).
Met die vereisten ben ik totaal niet bekend. Heb je voor mij een link waar ik daar wat meer over kan lezen?
quote:
Normaliter zal je bij de omvang van die voorziening kijken naar je historische cijfers. Maar verwacht je (kun je 't redelijkerwijs verwachten) dat het bijvoorbeeld in de toekomst anders zal lopen, dan mag je je daarop baseren. Ik geloof dat 't meest voorkomende is een dotatie in de vorm van een percentage van de jaarlijkse omzet.
Sja, historie is er dus niet. Dotatie op basis van de omzet is lekker makkelijk, maar eventueel kunnen we het ook wel op individuele basis doen met een soort van standenregister. Het zullen naar verwachting zo'n 100 producten op jaarbasis worden, dus dat is nog wel te doen.
quote:
Je moet 't overigens wel goed administreren.

Nog twee dingen die je wellicht wel weet, maar let erop dat je wel consequent bent in je dotatie (dus elk jaar, ook als het minder loopt) en let erop dat je voorziening wel vrijvalt als je 'm daadwerkelijk moet aanspreken.
Die 2 lijken me inderdaad vanzelfsprekend. :Y

Thanks voor deze feedback ^O^
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  donderdag 19 mei 2011 @ 09:26:30 #275
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_97021137
Je kunt per verkocht product in de boeking van de omzet een dotatie meenemen aan de voorziening. Deze dotatie baseer je dan op de hoogte van de verwachte garantiekosten (dus 1/20ste van een gemiddeld garantiegeval).

Aan het eind van ieder jaar/periode kun je dan de totale dotatie bezien en beoordelen of je totale voorziening groot genoeg is (of te groot) en het verschil doteren (of utiliseren). Dit kun je dan baseren op je jaarafzet.

[ Bericht 4% gewijzigd door sanger op 19-05-2011 09:35:44 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')