Waarom denk je dat "we" de 2ww "gewonnen" hebben danquote:Op maandag 14 maart 2011 04:33 schreef Prospera het volgende:
Op Twitter CNN eerder vannacht over hoe Japan het allemaal handelt:
"Japan is one tough country".
Laten we de gevolgen van radioactiviteit daarentegen ook niet overdrijven.quote:Op maandag 14 maart 2011 04:50 schreef Salvad0R het volgende:
Vraag me af hoeveel figuren straks na zonsopgang het exploderen van de zoveelste reactor afdoen als "onschuldig" en "ongevaarlijk" en "overdreven" ...
Het zijn toch geen reactoren die ontploffen? De behuizing erboven...quote:Op maandag 14 maart 2011 04:50 schreef Salvad0R het volgende:
Vraag me af hoeveel figuren straks na zonsopgang het exploderen van de zoveelste reactor afdoen als "onschuldig" en "ongevaarlijk" en "overdreven" ...
net wakkerquote:Op maandag 14 maart 2011 06:23 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Het zijn toch geen reactoren die ontploffen? De behuizing erboven...
quote:Op maandag 14 maart 2011 07:09 schreef Dance99Vv het volgende:
Yukio Edano, Japan's chief cabinet secretary, said a hydrogen explosion occurred on Monday at the facility's Unit 3, AP reported.
kunt de klok er nu op gelijk zetten (atoomtijd lol)quote:Op maandag 14 maart 2011 07:17 schreef Asschen_sukar het volgende:
Het gaat lekker met die reactoren
Ik hoop dat het alleen bij de gebouwen blijft, en dat de reactorkern van 1 en 3 wel gekoeld blijven door dat zeewater.
Ben ook erg benieuwd hoe unit 2 zich gaat houden.
quote:In een straal van 20 kilometer zijn mensen geëvacueerd. Bij de explosie kwamen radioactief cesium en jodium vrij in de lucht.
"Deze stoffen kun je inademen," zegt stralingsexpert Folkert Draaisma van de Nuclear Research and Consultancy Group. "Als het in je lichaam komt, worden mensen langer blootgestelt. Maar je moet enorm veel binnen krijgen, om daarvan effect te ondervinden. Op een paar kilometer afstand zijn de concentraties al snel een miljoen maal lager."
(...)
Hoewel er nauwelijks betrouwbare meetwaarden naar buiten komen, circuleren er in Japan berichten over stralingsniveaus van acht tot twaalf keer de 'normale' dosis.
"Als ze hiermee acht keer de normale achtergrondwaarde bedoelen, dan is dat acht keer bijna nul - dus niks," aldus hoogleraar stralingshygiëne Jean Savelkoul. "Wanneer je op wintersport gaat, veel vliegt of een CT-scan krijgt, loop je ook veel meer straling op dan normaal. Je kunt dit absoluut niet vergelijken met Tsjernobyl. Daar liep het helemaal uit de hand met de kernreactor."
(...)
In Japan zullen de problemen met de kerncentrales volgens Draaisma vooral zorgen voor een psychisch probleem: angst.
En bij 3 zag je een oranje gloed onderaan de ontploffing. Plus de ontploffing/pluim was veel groter! Die oranje gloed duidt op een ontbranding, niet slechts een stoomontploffing!quote:Op maandag 14 maart 2011 07:23 schreef Dance99Vv het volgende:
Bij reactor 1 zag je alleen wittige rook maar bij 3 is het wittigonderin en zwart/donkergrijs skyhigh
Waakzaamheid juich ik toe, wantrouwen niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 07:27 schreef Dance99Vv het volgende:
Er is angst ja , en voor dat er duidelijke resultaten worden gemeld ,blijf ik waakzaam want ik heb het idee dat het ernstiger is dan men wil zeggen.
Unit 1 zou sowieso deze maand uit de running gaan. En ik geloof unit 3 niet veel later (al weet ik nu niet of ik dit bij een betrouwbare bron gelezen heb of op zo'n flutblog).quote:Op maandag 14 maart 2011 07:23 schreef Rikketik het volgende:
Interessante artikelen hierover in de Volkskrant van vandaag. Kern van het verhaal: zolang het stalen reactorvat intact blijft - en dat bleef het na die eerste explosie -, zal het zeewater uiteindelijk voldoende zijn om de reactorkern af te koelen. Dat is echter wel een laatste noodgreep, omdat je daarna de centrale compleet af kan schrijven. Uiteindelijk mist Japan 2.000 megawatt aan vermogen (vier keer Borsele) en dát kan wel eens de grootste problemen opleveren, niet de reactoren die uiteindelijk wel zullen afkoelen. De meeste reactors hebben namelijk, volgens het artikel, een dikke betonnen vangbak waar het uranium kan afkoelen zonder dat de buitenwereld er last van heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |