abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2011 @ 00:35:15 #26
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_94078100
Overigens @ Piet Piraat:

Het zeewater om de reactor te koelen bevind zich niet in de circulatiesystemen die normaal gesproken de koelstof rondpompen. Ze hebben gewoon de reactor zelf volgepompt, dit omdat de pompen niet meer werken.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_94078102
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:33 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik heb wel het idee dat dit betere centrales zijn dan b.v. sjernobiel. en er op veel gerekent is (aardbevingen) ben wel benieuwd hoe goed ze echt zijn.
Centrale was berekend op 8.2, heeft 9.0 gehouden(7 keer zo sterk) maar de tsunami was teveel voor de generatoren.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:36:22 #28
87694 Robin__
letitredno
pi_94078130
Wat ik mis in het verhaal is waarom het zo lastig is een stel pompen te laten werken :+ ik heb er alle vertrouwen in dat er daar kundige mensen zitten, maar ik ben toch wel benieuwd. Wat voor pompvermogens praten we hier eigenlijk over?
pi_94078142
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:33 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik heb wel het idee dat dit betere centrales zijn dan b.v. sjernobiel. en er op veel gerekent is (aardbevingen) ben wel benieuwd hoe goed ze echt zijn.
Vergelijk het met een Lada en Toyota.
Die laatste is veel veiliger maar ook daar gaat weleens wat mis. ;)
  maandag 14 maart 2011 @ 00:37:35 #30
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94078158
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Vergelijk het met een Lada en Toyota.
Die laatste is veel veiliger maar ook daar gaat weleens wat mis. ;)
maar de lada laat je in de winter niet in de steek :{w
There is only one religion
  maandag 14 maart 2011 @ 00:37:55 #31
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_94078170
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:36 schreef Robin__ het volgende:
Wat ik mis in het verhaal is waarom het zo lastig is een stel pompen te laten werken :+ ik heb er alle vertrouwen in dat er daar kundige mensen zitten, maar ik ben toch wel benieuwd. Wat voor pompvermogens praten we hier eigenlijk over?
Die vermogen heb ik ergens wel gelezen... Maar ik kan het zo even niet terughalen.

Maar ja, zit vast genoeg kundig personeel. De vraag is dan weer. Repareer jij je computer nog nadat je er een emmer water overheen hebt gegooid?
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 00:38:16 #32
236264 crew  capricia
pi_94078182
quote:
Op maandag 14 maart 2011 00:25 schreef vergezocht het volgende:
@capricia, aan de hand van jouw definitie van fallout, als radioactieve neerslag zijnde,
heb ik beweerd dat dat niet zomaar rond kan zweven in de hoeveelheden nodig om een gevaar te presenteren voor de volksgezondheid van mensen in een land zoals de USA.

Want tegen die tijd is het onschadelijk of te gering in hoeveelheid. Ook vanwege de afstand en het feit dat het gros daarvan al geabsorbeerd is door de omgeving.

Je kan het een beetje vergelijken met zand in de lucht, alleen is er dan sprake van hooguit enkele korrels en zelfs niet een grote schep wat je overigens nodig hebt om een ramp te creeren. Ik ga er van uit dat we iets een ramp noemen bij pas 20 doden. Maar goed, graag jouw mening. :)
Volgens mij zijn de wetenschappers er nog niet uit, te weinig echt grote ongelukken. Ik weet ook niet meer dan wiki en tjernobyl: http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fallout
De halfwaardetijd van de fallout kan een paar weken zijn. En een kernongeluk zoals tjernobyl veroorzaakt een grotere fallout dan een nuc.wapen, lees ik.
Verders zijn de meteologische omstandigheden van groot belang: als het vanuit zo'n radioactive wolk flink gaat regenen, komt de radioactieve fallout veelal op 1 plek terecht. En dat geeft dan weer een hogere concentratie op die plek.

Ik geef je dus helemaal gelijk als je zegt dat 1 zo'n plaatje geen voorspellende waarde heeft.
Maar de winden en luchtstromen in de hogere atmosfeer gaat wel richting de VS.

Laten we hopen dat er gewoon niets mis gaat.

En ik heb geen idee hoever een beetje fallout kan dragen...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94078209
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:35 schreef M1stral het volgende:
Overigens @ Piet Piraat:

Het zeewater om de reactor te koelen bevind zich niet in de circulatiesystemen die normaal gesproken de koelstof rondpompen. Ze hebben gewoon de reactor zelf volgepompt, dit omdat de pompen niet meer werken.
Dat is me eigenlijk niet duidelijk wat ze precies aan het doen zijn.
Sowieso moeten ze met extern materiaal werken en misschien nog wat draait intern.
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 00:41:56 #34
236264 crew  capricia
pi_94078296
quote:
Op maandag 14 maart 2011 00:32 schreef M1stral het volgende:

[..]

Er is anders niemand die bevestigt dat het koelen met zeewater een succes is, zelfs TECPO zelf laat zich daar niet over uit. En die zouden toch de inside information moeten hebben wat dit betreft.

Als ze goed nieuws te melden zouden hebben, dan zou dat toch in klare taal geformuleerd moeten worden. Er word alleen melding gemaakt van dat er gekoeld word, maar resulaten... Ho maar.
Viel mij ook al op.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94078353
Ik duik me bed in, als het misgaat hebben we toch nog even de tijd om ons erop voor te bereiden, de fall-out doet er dan toch nog een paar dagen over om ons te bereiken :( .(Al hoop ik uiteraard dat ie er niet komt).
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 00:45:52 #36
236264 crew  capricia
pi_94078415
--Sorry...was onzinpost.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 maart 2011 @ 00:46:49 #37
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94078438
van BBC site:
2330: The experts interviewed by Reuters warn it is still far too early to definitively say the day has been saved, especially as the information from the power company and the authorities is incomplete. But they say that with every hour that goes by, the chances of a major catastrophe are diminished - as long as water from the sea or elsewhere keeps reactor cores from overheating. Japanese authorities "appear to be having enough success to have forestalled a definite core melt accident that's difficult to control", said Mark Hibbs of the Carnegie Endowment for International Peace. "After three days that is very good news." But still, he added, it is "a touch-and-go situation".
2327: Pumping seawater into damaged nuclear reactors in Japan should keep them from a catastrophic full-scale meltdown, but conditions are still so volatile that it is far too early to declare the emergency over, nuclear experts have told Reuters. It is probably the first time in the industry's 57-year history that seawater has been used in this way, a sign of how close Japan is to facing a major nuclear disaster, according to the scientists.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:49:54 #38
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94078539
van belgische krant een citaat:

Indien er radioactieve deeltjes in die wolk zitten, dan hoeven wij daar niet meteen in België voor te vrezen, ook al zou zo'n wolk perfect in enkele dagen tijd ons land kunnen bereiken', zegt weerman Frank Deboosere. Hoe langer de wolk daarover doet, hoe meer hij verdunt. Maar laat ons wel wezen: tijdens de Koude Oorlog werden bij bovengrondse nucleaire ontploffingen heel wat radioactieve stofdeeltjes de atmosfeer in gestuurd waarvan wij de aanwezigheid vandaag nog altijd optekenen zonder dat wij er nadeel van ondervinden.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:50:01 #39
87694 Robin__
letitredno
pi_94078541
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:37 schreef M1stral het volgende:

[..]

Die vermogen heb ik ergens wel gelezen... Maar ik kan het zo even niet terughalen.

Maar ja, zit vast genoeg kundig personeel. De vraag is dan weer. Repareer jij je computer nog nadat je er een emmer water overheen hebt gegooid?
wat ik er van begrijp staan er dieselgeneratoren en elektrische pompen. Een externe generator zou inmiddels toch wel gelukt moeten zijn zou ik zeggen. Zo'n nood diesel is een dom ding, het heeft 1 input en dat is starten, wat zowel automatisch of handmatig gegeven kan worden. worden 24/7 op bedrijfstemperatuur gehouden. En gaat pas weer uit als de diesel op is of iemand hem handmatig uitzet. Als je generator kopje onder is geweest houd dat wel op.

Misschien kunnen ze geen extra pomp aansluiten terwijl de werkende pomp in gebruik is.. maar aan de andere kant verwacht je dat ze dan ergens een stuk leiding kunnen inblokken om de iets te kunnen vervangen.
pi_94078567
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:46 schreef Dance99Vv het volgende:
van BBC site:
Pumping seawater into damaged nuclear reactors in Japan should keep them from a catastrophic full-scale meltdown, but conditions are still so volatile that it is far too early to declare the emergency over, nuclear experts have told Reuters. It is probably the first time in the industry's 57-year history that seawater has been used in this way, a sign of how close Japan is to facing a major nuclear disaster, according to the scientists.
Goede omschrijving van de situatie.

Op welke manier het zeewater nu gebruikt wordt blijft onduidelijk ook in dit bericht.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:51:58 #41
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94078595
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:22 schreef Doler12 het volgende:
Met zoute zeewater koelen gaat dat wel goed, want ik dacht dat ze daar speciale koelwater voor nodig hadden?
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:22 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Is einde kerncentrale.
Het is in principe wel mogelijk, al zullen veel centrales er niet specifiek voor gebouwd zijn. Denk aan hogere eisen mbt corrosie en aantasting door zeewater. Het is daarentegen wel efficiënter en geeft hoger rendement.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:53:41 #42
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_94078647
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

[..]

Het is in principe wel mogelijk, al zullen veel centrales er niet specifiek voor gebouwd zijn. Denk aan hogere eisen mbt corrosie en aantasting door zeewater. Het is daarentegen wel efficiënter en geeft hoger rendement.
Ik had begrepen dat die centrale toch al op de nominatie stond om afgebroken te worden, dan is de keus idd snel gemaakt.
be nice or go away
pi_94078682
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:30 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

In 1e instantie werkt zeewater prima om te koelen.
De problemen komen doordat het zout en andere verontreinigingen het circulatiecircuit gaat aantasten.
eigenlijk is het natuurlijk raar dat dat in korte tijd het systeem aantast...
dat je er na jaren last van zou hebben: oke, begrijpelijk.. maar je zou zeggen dat je systeem wel tegen een jaartje zeewater moet kunnen...
  maandag 14 maart 2011 @ 00:56:53 #44
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94078740
quote:
Below is a message from a nuclear physicist in Japan (received 3/12/2011)

Ludwik

================================================

Serious rescue efforts for isolated people in destroyed
towns by tsunamis and quake are under way.
Another serious concern is of the stopped nuclear power
plants, Fukushima-I $II with 8 reactors total.
The Fukushima-I#1, 40 years old, has got the first trouble
after its automatic shut-down by the quake, which was caused
by no electricity (an emergent Diesel generator did not work
either) for driving circulation pumps of cooling water.
Consequently, decay heat of U-fuel pins could not be cooled
enough and temperature and steam pressure inside the reactor
vessel elevated continuously. Finally the melt-down of
reactor-core fuel started to happen, as detected by Cs and I
activities outside as the emergency value of reactor vessel
gas was opened to decrease the elevated steam pressure. It
happened an explosion, by mixing hydrogen-gas (generated by
H2O + high-temperature-metal interaction inside reactor) and
oxygen gas at the outside of the reactor steel-container,
which destroyed the concrete walls of the #1 plant building.
The reactor container vessel and reactor vessel were looked
not damaged.
TEPCO (Tokyo Electric Power Corp.) and NISA (Nuclear and
Industrial Safety Agency) decided to fill the inside and
out-side of reactor vessel with sea-water adding borated
acid to cool the reactor. The work was done. Radioactivity
monitors outside showed decrease of radiation level to about
ten times of natural BG, which was about several 100 times
just after the emergency gas-valve opening. Now the reactor
is confined stable. Citizens inside 20 km radius were
evacuated for safety.
(I think, the usage of sea water, emergent use, was chosen
by two reasons: 1) not enough pure-water was not available
at the site, 2) NaCl contained in sea water, as well as
added borated acid (B-10) has significant thermal-neutron
absorption effect which may help avoiding a worst
criticality accident of fallen debris of melt U-fuels into
water pool of container vessel, if happened.)

Probably the Fukushima-I#1 reactor will be closed
(disassembled) in near future. But we still need careful
watching what will be going on.

Now it is aired that Fukushima-I#3 reactor has got a similar
trouble. They might do similar treatment, not decided yet.
pi_94078741
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

Als er zeewater in het koelsysteem gebruikt is , kun je het afschrijven.
In dit geval is nog niet duidelijk of het zeewater direct in de reactor gepompt wordt.
Dat is nieuw en niemand die weet hoe dat uitpakt.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:57:15 #46
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_94078749
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:55 schreef mschol het volgende:

[..]

dat je er na jaren last van zou hebben: oke, begrijpelijk.. maar je zou zeggen dat je systeem wel tegen een jaartje zeewater moet kunnen...
Ik denk het juist niet, als je zeewater verhit en verdampt dan is de concentratie zout veel hoger, zout en metalen zijn geen goeie combi. ;)
be nice or go away
  maandag 14 maart 2011 @ 00:57:29 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_94078758
Ernstige situatie dit ik ben benieuwd hoe dit afloopt. En hoe dit invloed heeft op de toekomst van kernenergie.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:58:23 #48
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94078780
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:55 schreef mschol het volgende:

[..]

Niet als het er niet voor ontworpen is. Dan is het gewoon hopen voor het leven dat het zo lang mogelijk goed blijft gaan.
pi_94078789
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:37 schreef M1stral het volgende:

[..]

als m'n leven er vanaf zou hangen? ja dan zou ik asap zorgen dattie weer draait, ookal is het maar voor een paar dagen...
  maandag 14 maart 2011 @ 00:58:48 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_94078801
Krijg trouwens zin om dit nummer op te zetten

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')