abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94069795

Het verhaal speelt zich grotendeels af in Westeros, oftewel de Seven Kingdoms en verhaalt over de machtstrijd van de grote Huizen na de dood van de koning, Robert Baratheon. De belangrijkste Huizen zijn:

Stark
Huis Stark komt uit het noorden van Westeros en heeft eer hoog in het vaandel staan. Desondanks heeft Heer Eddard Stark een bastaardzoon die aan zijn hof woont. De zoon heet Jon Snow (en draagt dus niet de naam van huis Stark!) en zal later bij de Night's Watch gaan.
De overige familieleden die een rol in het verhaal spelen zijn:

• Catelyn, Eddard's vrouw
• Robb, eerste zoon
• Sansa, eerste dochter
• Arya, tweede dochter
• Brandon, tweede zoon
• Rickon, derde zoon

Lannister
Huis Lannister heeft z'n oorsprong in het westen van Westeros en beheert verscheidene goudmijnen. Een Lannister betaalt dan ook altijd z'n schulden. Cersei, de dochter van Heer Tywin, is getrouwd met Robert Baratheon.
De overige familieleden zijn:
• Jaime, de eerste zoon van Tywin, de Kingslayer (zo genoemd omdat hij de koning voor Robert gedood heeft)
• Tyrion, de tweede zoon van Tywin en een misvormde dwerg

Baratheon
Huis Baratheon is gevestigd op het eiland Dragonstone, ten oosten van Westeros. Robert heeft nog twee broers: Stannis en Renly.

Verder spelen andere, kleinere huizen ook nog een rol, zoals Tyrell en Greyjoy. Tenslotte zijn Viserys en Daenerys, de broer en zus van de voormalige koning Aegon Targaryen, bezig om terug te komen uit ballingschap en het koninkrijk van haar broer terug te veroveren. Zij hebben echter helemaal geen mogelijkheden om dit te doen.

Hoewel het verhaal in een fantasysetting is geplaatst, is het geen "high fantasy". De gevechten zijn gewoon met zwaard en schild en de weinige magie die er in voorkomt, is heel low-key. Wat ook heel atypisch voor fantasy is, is dat de karakters niet de extremen van goed en kwaad zijn. Ze zijn heel vatbaar voor de menselijke verleidingen: sex, macht, geld. Als je van Goed en Kwaad wilt spreken: Stark heeft eer heel hoog in het vaandel, maar desondanks heeft Eddard Stark een bastaard. Lannister zou je daar tegenover kunnen zetten als Kwaad, maar Tyrion Lannister heeft op sommige vlakken meer eergevoel dan Stark.

Verder is Martin niet bang om zijn "cast" uit te dunnen door wat hoofdpersonages af te laten maken. Dit voelt nergens als overbodig of sensationeel, maar is altijd in dienst van het verhaal en de overige personages. Daarnaast schuwt hij het ook niet om de seksuele exploitaties van z'n personages te beschrijven.

Tenslotte schrijft hij perfect naar de middeleeuwse tijdgeest: vrouwen zijn er om kinderen te baren en zodra ze ongesteld zijn geweest kunnen ze uitgehuwelijkt worden (natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op die regel).

Hoe dan ook, de boeken zijn zeker een aanrader voor wie van intrige en drama houdt en daarnaast niet bang is voor een fantasysetting. Enige minpuntje heeft te maken met de indeling van de boeken en de vele personages. Per hoofdstuk wordt er namelijk een personage als hoofdpersoon genomen, maar het kan dus zijn dat je pas na drie, vier hoofdstukken weer terug komt bij dat personage en dat verhaal. Dat kan soms verwarrend werken, omdat je niet meer weet wat er ook alweer speelde voor dat personage. Maar ondanks dat ga jr door de boeken als een warm mes door boter, dus de serie is zeker een aanrader.

Het nieuwste boek A Dance With Dragons zal op 12 juli 2011 in de winkels liggen!

HBO is inmiddels bezig met een tv-serie welke zal starten op 17 april 2011:

Linkje naar het vorige topic:
A Song of Ice and Fire - George R.R. Martin

[ Bericht 0% gewijzigd door _Nienna_ op 13-03-2011 22:16:57 ]
pi_94070980
17 April al?
*noteert*
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_94071828
Ziet er interessant uit...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  Moderator / Redactie FP zondag 13 maart 2011 @ 22:30:59 #4
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_94072549
OH SHIT EEN SERIE ERVAN!!!!!!!!! :D :D *O*

OH SHIT DANCE WITH DRAGONS KOMT ECHT UIT!

*klaarkomt* x oneindig :9~
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_94072633

Die strookjes zitten toch niet op de boeken tegenwoordig he? Lelijk
pi_94073953
Volgens mij krijgen de tie-in boeken hele nieuwe covers.
Die poster afbeelding komt volgens mij op de nieuwe versie van AGOT.
Wordt een leuke lente/zomer dit :).
Money won is twice as sweet as money earned.
  zondag 13 maart 2011 @ 23:11:32 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_94074796
Eindelijk deel 5
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_94078441
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:54 schreef neilpad het volgende:
Volgens mij krijgen de tie-in boeken hele nieuwe covers.
Die poster afbeelding komt volgens mij op de nieuwe versie van AGOT.
Wordt een leuke lente/zomer dit :).
Ja er komt ook een re-release met foto's van de GoT HBO serie, het eerste boek zal wss. een foto van Daenerys met een wit paard hebben dacht ik.
Beneath the gold, bitter steel
  Moderator / Redactie FP maandag 14 maart 2011 @ 01:14:59 #9
Rawr
pi_94079237
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:46 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ja er komt ook een re-release met foto's van de GoT HBO serie, het eerste boek zal wss. een foto van Daenerys met een wit paard hebben dacht ik.
Je zou verwachten dat ze Ned Stark op de voorkant zetten...
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_94083788
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 01:14 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Je zou verwachten dat ze Ned Stark op de voorkant zetten...
Daenerys is meer gebruikt voor de promo's geloof ik (en persoonlijk zie ik die liever dan Boro-Ned)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_94088563
Money won is twice as sweet as money earned.
pi_94103626
quote:
Dat ziet er veel beter uit, maar dit is dan ook de UK versie :P
  maandag 14 maart 2011 @ 19:13:12 #13
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94106241
dance komt er aan *O*
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  Moderator / Redactie FP maandag 14 maart 2011 @ 21:49:46 #14
Rawr
pi_94117054
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:13 schreef Frag_adder het volgende:
dance komt er aan *O*
Instant-orgasme he? :D
  maandag 14 maart 2011 @ 21:53:23 #15
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94117361
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:49 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Instant-orgasme he? :D
zeg ik wel wanneer ik het uit heb :P
  Moderator / Redactie FP maandag 14 maart 2011 @ 21:54:18 #16
Rawr
pi_94117424
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:53 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

zeg ik wel wanneer ik het uit heb :P
Ik had het over het bekendmaken dat ie idd echt uit komt :P
  maandag 14 maart 2011 @ 21:55:22 #17
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94117522
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:54 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Ik had het over het bekendmaken dat ie idd echt uit komt :P
Dat was zo een too good to be true moment :D
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:03:28 #18
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94211581
Ik weet nog steeds niet of ik op de NL versie van Dance wacht :P

Overigens heb ik a feast for crows bijna uit en ik vind hem toch wel een stuk minder dan de eerste 3 boeken.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_94211632
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:55 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Dat was zo een too good to be true moment :D
5 minuten daarna komt de aankondiging dat hij het einde van het jaar niet zal halen... let maar op :')
  Moderator / Redactie FP woensdag 16 maart 2011 @ 21:28:55 #20
Rawr
pi_94213133
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:03 schreef JimmyJames het volgende:
Ik weet nog steeds niet of ik op de NL versie van Dance wacht :P

Overigens heb ik a feast for crows bijna uit en ik vind hem toch wel een stuk minder dan de eerste 3 boeken.
Uhu, ik kan me niet meer precies herinneren waar het zoal over ging, maar wel dat de twee personen waar je persé over wilde lezen bijna niet genoemd werden (volgens mij Tyrion en Daenerys) -O-
pi_94213478
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:28 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Uhu, ik kan me niet meer precies herinneren waar het zoal over ging, maar wel dat de twee personen waar je persé over wilde lezen bijna niet genoemd werden (volgens mij Tyrion en Daenerys) -O-
Tyrion zat er wel veel in maar vooral heeeel veeeeel Brienne. Ik wil weten wat Daenerys en Jon en anderen doen.
pi_94213633
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:34 schreef Fingon het volgende:

[..]

Tyrion zat er wel veel in maar vooral heeeel veeeeel Brienne. Ik wil weten wat Daenerys en Jon en anderen doen.
Die had ie er allemaal uitgelaten voor het volgende boek... vandaar ook dat hij lang heeft geroepen dat dit deel niet zo lang zou duren omdat de helft toch al af was...

Roept ie nu ook weer over het volgende deel trouwens maar we zien het wel :)
  donderdag 17 maart 2011 @ 01:18:16 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94224329
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:34 schreef Fingon het volgende:

[..]

Brienne is niet bijster boeiend, nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een POV van die huurling van Tyrion had ik ook wel gaaf gevonden.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_94231590
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 01:18 schreef JimmyJames het volgende:Brienne is niet bijster boeiend, nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ach kom, ben jij dan niet benieuwd naar het woord dat ze schreeuwde?
Op het Westerosforum is een ellenlang topic waar gespeculeerd wordt over het woord. ;)
pi_94247539
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ach kom, ben jij dan niet benieuwd naar het woord dat ze schreeuwde?
Op het Westerosforum is een ellenlang topic waar gespeculeerd wordt over het woord. ;)
SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')