Kun je dan zomaar naar een andere dokter gaan voor een second opinion?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:54 schreef RPG het volgende:
Kan je niet gewoon een second opinion vragen bij een andere dokter. Sowieso een dokter die dingen achterhoud over je kinds gezondheid blijf je toch niet bij.
dat klopt gewoon. Beide infecties worden overigens niet behandeld. Breedspectrumantibiotica hebben geen invloed op EBV-serologie, voor zover ik weet (EBV is immers geen bacterie).quote:Op zondag 13 maart 2011 20:48 schreef BoDee het volgende:r onze huisarts heeft dit afgedaan als virussen, en vatbaarheid, terwijl zij in die tijd toch waarschijnlijk pfeiffer of cmv heeft gehad.
Binnen de huisartsgeneeskunde is dat niet gebruikelijk. Het is dan misschien verstandiger een verwijzing naar de kinderarts te bespreken.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:00 schreef BoDee het volgende:
[..]
Kun je dan zomaar naar een andere dokter gaan voor een second opinion?
Nou, nietsbetekenende laboratoriumuitslagen niet vertellen lijkt me geen probleem.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:54 schreef RPG het volgende:
Kan je niet gewoon een second opinion vragen bij een andere dokter. Sowieso een dokter die dingen achterhoud over je kinds gezondheid blijf je toch niet bij.
Ik weet niet welke diagnostiek er gedaan is. Bij een reactivatie is serologie meestal minder betrouwbaar en zou je in theorie een CMV-DNA-load kunnen bepalen. Normaals: een positieve uitslag heeft dan geen consequenties, dus veel zin heeft dat in de huisartsenpraktijk niet.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:10 schreef BoDee het volgende:
dotKoen, cmv is wel een virus dat je net als pfeiffer altijd met je meedraagt, als het een activering is geweest, kan het dan, dat dit niet te zien was in de test?
Ik heb ook 3 x een test moeten doen voordat duidelijk was dat ik pfeiffer had. Maar wat dan? Er valt niets aan te doen dan aan je rust denken, maar als je graag van alles wilt doen is dat knap lastig. Plus het virus blijft in je lijf en dat kan weer opkomen als je lichamelijk weer wat minder sterk bent. Je hebt ook veel "broertjesvarianten" van pfeiffer. Wat er op lijkt maar weer net een andere symptoom erbij.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:10 schreef BoDee het volgende:
dotKoen, cmv is wel een virus dat je net als pfeiffer altijd met je meedraagt, als het een activering is geweest, kan het dan, dat dit niet te zien was in de test?
Nu als blijkt dat het toch pfeiffer is, dan zijn we gerustgesteld, daarom heeft het wel zin voor ons.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:18 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik weet niet welke diagnostiek er gedaan is. Bij een reactivatie is serologie meestal minder betrouwbaar en zou je in theorie een CMV-DNA-load kunnen bepalen. Normaals: een positieve uitslag heeft dan geen consequenties, dus veel zin heeft dat in de huisartsenpraktijk niet.
Voor zover ik weet, is vermoeidheid in de puberteit een redelijk normaal verschijnsel. Een op de vijf meisjes is chronisch vermoeid... Google ook eens op vermoeidheid bij pubersquote:
Pff 3x testen, dat is vaak, ik voel me lastig als ik er om vraag bij de huisarts.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:23 schreef koekjesmonsterrr het volgende:
[..]
Ik heb ook 3 x een test moeten doen voordat duidelijk was dat ik pfeiffer had. Maar wat dan? Er valt niets aan te doen dan aan je rust denken, maar als je graag van alles wilt doen is dat knap lastig. Plus het virus blijft in je lijf en dat kan weer opkomen als je lichamelijk weer wat minder sterk bent. Je hebt ook veel "broertjesvarianten" van pfeiffer. Wat er op lijkt maar weer net een andere symptoom erbij.
De nasleep kan jammer genoeg jaren duren.
Ook met een keelontsteking van 7 weken?quote:Op zondag 13 maart 2011 21:25 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, is vermoeidheid in de puberteit een redelijk normaal verschijnsel. Een op de vijf meisjes is chronisch vermoeid... Google ook eens op vermoeidheid bij pubers
Dat is notoir moeilijk te zeggen. Als ze nu alleen last heeft van vermoeidheid, zit je niet meer in de acute fase van de infectie en is het op basis van laboratoriumonderzoek lastig te zeggen of de klachten nu door een (reactivatie van een) virale infectie komen.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:27 schreef BoDee het volgende:
[..]
Pff 3x testen, dat is vaak, ik voel me lastig als ik er om vraag bij de huisarts.
Dat gevoel geeft hij mij dus.
Maar ik zou graag willen dat ze nog een keer testen op pfeiffer en ook op cmv (broertje zusje van pfeiffer). Mijn dochter heeft dat gehad in het verleden, en als blijkt dat het gereactiveerd is, dan hebben we meer rust.
Die keelontsteking is hier in huis ook langsgekomen, niet bij een puber overigens... Spierpijn en hoofdpijn zijn bijbehorende verschijnselen. Ik zal het artikel even opduikelen voor jequote:Op zondag 13 maart 2011 21:28 schreef BoDee het volgende:
[..]
Ook met een keelontsteking van 7 weken?
En spierpijn elke dag, en vaak hoofdpijn.
Ja maar je moet iets, toch? Het gaat om de gezondheid van je kind. Ik heb jaren lang bij de arts gezeten omdat ik kampte met oor&keelontstekingen eens in de 2 weken, zoveel gehad maar niks geholpen. Nu ben ik er een beetje overheen gegroeid &heb ik alleen nog last van keelpijn maar voel de pijn niet echt meer.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:27 schreef BoDee het volgende:
[..]
Pff 3x testen, dat is vaak, ik voel me lastig als ik er om vraag bij de huisarts.
Dat gevoel geeft hij mij dus.
Maar ik zou graag willen dat ze nog een keer testen op pfeiffer en ook op cmv (broertje zusje van pfeiffer). Mijn dochter heeft dat gehad in het verleden, en als blijkt dat het gereactiveerd is, dan hebben we meer rust.
Dat artikel uit Pediatrics is interessantquote:Op zondag 13 maart 2011 21:30 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Die keelontsteking is hier in huis ook langsgekomen, niet bij een puber overigens... Spierpijn en hoofdpijn zijn bijbehorende verschijnselen. Ik zal het artikel even opduikelen voor je
http://vorige.nrc.nl/kran(...)ar_school,_sporten!_
Het is geen gewone vermoeidheid zoals we allemaal wel eens hebben.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:30 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Die keelontsteking is hier in huis ook langsgekomen, niet bij een puber overigens... Spierpijn en hoofdpijn zijn bijbehorende verschijnselen. Ik zal het artikel even opduikelen voor je
http://vorige.nrc.nl/kran(...)ar_school,_sporten!_
Dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat virusdiagnostiek hier veel uitkomst gaat bieden.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:35 schreef BoDee het volgende:
[..]
Het is geen gewone vermoeidheid zoals we allemaal wel eens hebben.
Maar echt niets meer kunnen, na bv de trap op en af gaan een uur moeten bijkomen op de bank.
Armen en benen die zwaar aanvoelen alsof er lood aan hangt.
Is er ook bloed geprikt tijdens de acute fase? Je kan bij Pfeiffer dan naast de antistoffen ook vaak atypische witte bloedcellen zien. Daarnaast geeft de combinatie acute Pfeiffer plus antibiotica vaak een huiduitslag. Maar het blijft speculeren. Naast een Pfeiffer en een CMV kan bijv de kattenkrabziekte de zelfde symptomen geven; dit een bacteriele infectie. Verder blijft er weinig over en sluit je bij screenend labonderzoek ernstige oorzaken wel uit. Het is natuurlijk ook zo dat antistof bepalingen ook een bepaalde gevoeligheid hebben. Dus de test kan negatief zijn terwijl er toch een Pfeiffer of CMV infectie zich heeft afgespeeld.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:25 schreef BoDee het volgende:
[..]
Nu als blijkt dat het toch pfeiffer is, dan zijn we gerustgesteld, daarom heeft het wel zin voor ons.
Je maakt je toch zorgen of het niet iets anders kan zijn nml.
Dank je wel, voor je beterschaps wens.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:33 schreef koekjesmonsterrr het volgende:
[..]
Ja maar je moet iets, toch? Het gaat om de gezondheid van je kind. Ik heb jaren lang bij de arts gezeten omdat ik kampte met oor&keelontstekingen eens in de 2 weken, zoveel gehad maar niks geholpen. Nu ben ik er een beetje overheen gegroeid &heb ik alleen nog last van keelpijn maar voel de pijn niet echt meer.
Gewoon laten testen, je wilt toch zekerheid.
Ik was alleen eigenwijs, wilde veel doen maar merkte toch dat het erg zwaar was voor me. Je moet rust houden maar ik had het idee met slapen vermoeiender van te worden.
Beterschap voor je dochter. Hopen dat ze er snel van af is want zoiets kan erg lang duren.
Voor school is dit wel van belang.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:36 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat virusdiagnostiek hier veel uitkomst gaat bieden.
Mijn dochter test wel vaker anders, ook bv op allergie, bleek er niets te vinden, terwijl ze daar toch overduidelijk last van heeft.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:37 schreef DDM het volgende:
[..]
Is er ook bloed geprikt tijdens de acute fase? Je kan bij Pfeiffer dan naast de antistoffen ook vaak atypische witte bloedcellen zien. Daarnaast geeft de combinatie acute Pfeiffer plus antibiotica vaak een huiduitslag. Maar het blijft speculeren. Naast een Pfeiffer en een CMV kan bijv de kattenkrabziekte de zelfde symptomen geven; dit een bacteriele infectie. Verder blijft er weinig over en sluit je bij screenend labonderzoek ernstige oorzaken wel uit. Het is natuurlijk ook zo dat antistof bepalingen ook een bepaalde gevoeligheid hebben. Dus de test kan negatief zijn terwijl er toch een Pfeiffer of CMV infectie zich heeft afgespeeld.
Wanneer is acuut, acuut? Zij is 3 weken na de keelontsteking getest, is er dan nog sprake van een eventueel acute fase?quote:Op zondag 13 maart 2011 21:37 schreef DDM het volgende:
[..]
Is er ook bloed geprikt tijdens de acute fase? Je kan bij Pfeiffer dan naast de antistoffen ook vaak atypische witte bloedcellen zien. Daarnaast geeft de combinatie acute Pfeiffer plus antibiotica vaak een huiduitslag. Maar het blijft speculeren. Naast een Pfeiffer en een CMV kan bijv de kattenkrabziekte de zelfde symptomen geven; dit een bacteriele infectie. Verder blijft er weinig over en sluit je bij screenend labonderzoek ernstige oorzaken wel uit. Het is natuurlijk ook zo dat antistof bepalingen ook een bepaalde gevoeligheid hebben. Dus de test kan negatief zijn terwijl er toch een Pfeiffer of CMV infectie zich heeft afgespeeld.
Vanaf de tweede ziekteweek testen is het beste.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:41 schreef BoDee het volgende:
[..]
Wanneer is acuut, acuut? Zij is 3 weken na de keelontsteking getest, is er dan nog sprake van een eventueel acute fase?
Een maand daarvoor heeft ze ook een vrij zware griep gehad, maar geen keelontsteking.
Voor EBV? Of CMV?quote:Op zondag 13 maart 2011 21:44 schreef DDM het volgende:
[..]
Vanaf de tweede ziekteweek testen is het beste.
Heb je het artikel gelezen?quote:Op zondag 13 maart 2011 21:35 schreef BoDee het volgende:
[..]
Het is geen gewone vermoeidheid zoals we allemaal wel eens hebben.
Maar echt niets meer kunnen, na bv de trap op en af gaan een uur moeten bijkomen op de bank.
Armen en benen die zwaar aanvoelen alsof er lood aan hangt.
Ja.quote:
Dat wijst op een doorgemaakte, al dan niet symptomatische, EBV-infectiequote:Op zondag 13 maart 2011 21:59 schreef BoDee het volgende:
De uitslag was vorig jaar
EBV igM negatief
EBV igG positief
EBV EBNA positief
En ook toen was er blijkbaar een doorgemaakte EBV-infectie en ook een doorgemaakte CMV-infectie.quote:Waarschijnlijk is er enkel op EBV gestest en niet op CMV
Jaren geleden
Was de uitslag:
CMV igM negatief
CMV igG positief
EBV VCA igM negatief
EBV VCA igG positief
EBV EBNA igG positief
En dat heeft plaatsgevonden in de zelfde huisartsenpraktijk? Wat zinloos allemaal zeg om dat opnieuw aan te vragen. Maar er heeft dus een infectie plaatsgevonden met EBV en gezien het feit dat de EBV EBNA toen nog steeds positief was, is er dus geen sprake van een chronische infectie. Ook heeft er een infectie met CMV plaatsgevonden.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:59 schreef BoDee het volgende:
De uitslag was vorig jaar
EBV igM negatief
EBV igG positief
EBV EBNA positief
Waarschijnlijk is er enkel op EBV gestest en niet op CMV
Jaren geleden
Was de uitslag:
CMV igM negatief
CMV igG positief
EBV VCA igM negatief
EBV VCA igG positief
EBV EBNA igG positief
Zitten de IgM's niet standaard in het pakket EBV resp. CMV?quote:Op zondag 13 maart 2011 22:07 schreef DDM het volgende:
[..]
En dat heeft plaatsgevonden in de zelfde huisartsenpraktijk? Wat zinloos allemaal zeg om dat opnieuw aan te vragen.
Maar de dokter zei dat dit waarschijnlijk van lang geleden moet zijn geweest.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:07 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat wijst op een doorgemaakte, al dan niet symptomatische, EBV-infectie
[..]
En ook toen was er blijkbaar een doorgemaakte EBV-infectie en ook een doorgemaakte CMV-infectie.
EBNA wordt pas laat in de infectie positief. Heeft het dan zo'n sterke associatie met genezing dat positieve EBNA een chronische infectie uitsluit?quote:Op zondag 13 maart 2011 22:07 schreef DDM het volgende:
[..]
En dat heeft plaatsgevonden in de zelfde huisartsenpraktijk? Wat zinloos allemaal zeg om dat opnieuw aan te vragen. Maar er heeft dus een infectie plaatsgevonden met EBV en gezien het feit dat de EBV EBNA toen nog steeds positief was, is er dus geen sprake van een chronische infectie. Ook heeft er een infectie met CMV plaatsgevonden.
Kan wat van vorig jaar zijn?quote:Op zondag 13 maart 2011 22:12 schreef BoDee het volgende:
[..]
Maar de dokter zei dat dit waarschijnlijk van lang geleden moet zijn geweest.
Een ooit doorgemaakte infectie van EBV en CMV dus.
Maar mijn vraag is kan dit ook van vorig jaar zijn.
Of een reactivatie mogelijk is ondanks dat de uitslagen er niet op wijzen.quote:
Vanaf 3 weken ongeveer. Helemaal uitsluiten kan je natuurlijk nooit, maar bij patienten met een immunodeficientie of chronische infectie kan EBNA negatief zijn. Dit moet je dan matchen aan de labgegevens uit het verleden.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:15 schreef dotKoen het volgende:
[..]
EBNA wordt pas laat in de infectie positief. Heeft het dan zo'n sterke associatie met genezing dat positieve EBNA een chronische infectie uitsluit?
Onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:16 schreef BoDee het volgende:
[..]
Of een reactivatie mogelijk is ondanks dat de uitslagen er niet op wijzen.
Hoe heeft de huisarts het dan beschreven?quote:Op zondag 13 maart 2011 22:37 schreef BoDee het volgende:
Leuk zo'n huisarts die dit jaren geleden
maar even niet verteld.
Er was niets aan de hand volgens hem, terwijl zij toen al 1 jaar rondliep met allerlei lichamelijke klachten. Hij deed het af als onzin.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:39 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hoe heeft de huisarts het dan beschreven?
Nou ja, onzin is het natuurlijk niet, maar met die labuitslag kom je op dat moment ook nauwelijks verder.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:42 schreef BoDee het volgende:
[..]
Er was niets aan de hand volgens hem, terwijl zij toen al 1 jaar rondliep met allerlei lichamelijke klachten. Hij deed het af als onzin.
Gewoon virussen, meer niet, niets aan de hand.
Wel als men je kind niet gelooft.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nou ja, onzin is het natuurlijk niet, maar met die labuitslag kom je op dat moment ook nauwelijks verder.
Ik raad je aan om terug te gaan naar de huisarts en alles nog even na te gaan. Wat ik al zei: er zijn meer infectieziekten die deze klachten kunnen geven en er zijn gewoon de alledaagse virussen die het zelfde doen. En anders vraag je een verwijzing naar een kinderarts.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:45 schreef BoDee het volgende:
[..]
Wel als men je kind niet gelooft.
En daar was toen sprake van. En dat is niet bepaald leuk te noemen en zeker als een dokter dit even niet verteld.
Ik volg je even niet. De EBV VCA-IgM is toch negatief? Dat wijst niet op een acute EBV-infectie.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:57 schreef BoDee het volgende:
Ik ben er al uit.
Wat een vage huisarts.
Mijn dochter heeft op de uitslagen staan
EBV VCA igM
negatief
Dat betekend
vroegtijdig antilichaam, dat slechts ongeveer drie maanden detecteerbaar blijft. Dit is een teken van een recente of actuele infectieDus wel een heractivatie van de pfeiffer en die huisarts zegt van niet, en zei zelfs dat dit van heel lang geleden kon zijn, wat dus niet eens het geval is.
Dit is een heractivatie van het virus nml.
Ik had het zelf nog niet eens gezien maar nu, het is dus pfeiffer.
EBV VCA-IgM vroegtijdig antilichaam, dat slechts ongeveer drie maanden detecteerbaar blijft. Dit is een teken van een recente of actuele infectiequote:Op maandag 14 maart 2011 00:00 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik volg je even niet. De EBV VCA-IgM is toch negatief? Dat wijst niet op een acute EBV-infectie.
Ja, dat klopt. En dat is dus negatief, ergo, op dat moment was er geen actieve of recente infectie.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:02 schreef BoDee het volgende:
[..]
EBV VCA-IgM vroegtijdig antilichaam, dat slechts ongeveer drie maanden detecteerbaar blijft. Dit is een teken van een recente of actuele infectie
Dit duidt op een recente infectie die al weer op zijn retour is. Het beste kun je de uitslagen van laboratoriumonderzoek met de aanvragende arts bespreken.quote:Op donderdag 28 april 2011 16:46 schreef 000001 het volgende:
kan iemand mij vertellen of de volgende uitslag wil zeggen of ik opnieuw pfeiffer heb of niet?
EBV VCA IgM positief
EBV VCA IgG positief
EBNA IgG positief
Dat is bij lang niet alle antibiotica het geval.quote:Op donderdag 28 april 2011 19:46 schreef san-34 het volgende:
als je antibiotica slikt terwijl je pfeiffer hebt kom je helemaal onder de rode bultjes te zitten, dat is altijd een goede verkliker. Had je dochter dit ook?
Een borrelliose die dit beeld geeft is onwaarschijnlijk. ME is een onjuiste naam voor het chronisch vermoeidheidssyndroom, wat ook niet het beschreven beeld veroorzaakt.quote:Anders teruggaan naar de huisarts en vragen om verder onderzoek, het zou bv ook ME of ziekte van lyme kunnen zijn, of nog iets heel anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |