En ziek zijn is niet vies? Ik vind zieke mensen veel viezer om aan te raken dan hansvaten.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:56 schreef Phantomesse het volgende:
Ik merk nu al dat ik redelijk vaak ziek ben, en dat vele uitstellen van plassen tot op het laatste moment dus.
Moa ziek, mijn keel is vaak ontstoken en ik heb sowieso al een heel KNO verleden met onlangs een operatie. Is niet zo dat ik koorts en alles heb.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:00 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
En ziek zijn is niet vies? Ik vind zieke mensen veel viezer om aan te raken dan hansvaten.
Meh zo erg is het nou ook weer niet. Ik ben nog wel gewoon vaak in clubs en in de kroeg maar ja douche me daarna wel grondig en de wc's daarquote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:58 schreef MintedRose het volgende:
Dat je sociale leven gewoon inzakt, op een gegeven moment wil je de deur niet eens meer uit omdat je bang bent voor publieke plaatsen.
Omdat ik bijvoorbeeld een spelletje heb gespeeld. Domino's. Op die stenen zitten miljoenen bacterien, snot, speeksel, pis, sperma, alles. Ik denk daar aan en als ik bijvoorbeeld mijn gezicht aanraak dan heb ik meteen het idee dat al die dingen in mijn porien gaan zitten ofzo en dat ideequote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:07 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Vraag jezelf telkens als je je handen wast of iets poetst af of het echt noodzakelijk is.
- Waarom was ik mijn handen nu?
- Waar ben ik bang voor?
- Wat gebeurt er als ik mijn handen nu niet was?
Begon op de middelbare school in de tweede. Pakte toen een keer de deurklink en daar voelde ik iets hards op zitten, toen ik ging kijken was het een snotjequote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:11 schreef Lienekien het volgende:
Doe je dit al lang of is het iets van de laatste tijd en wordt het steeds erger?
Ik heb met 1 persoon sex en van hem ben ik niet vies nee. Zijn voeten zijn naast de mijne ook de enige die ik ooit aan heb geraaktquote:
Overal zitten bacteriën en ze zijn lief!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:08 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
e
Omdat ik bijvoorbeeld een spelletje heb gespeeld. Domino's. Op die stenen zitten miljoenen bacterien, snot, speeksel, pis, sperma, alles. Ik denk daar aan en als ik bijvoorbeeld mijn gezicht aanraak dan heb ik meteen het idee dat al die dingen in mijn porien gaan zitten ofzo en dat idee
Jaaaaa pantoffels zijn zulke vieze dingen! En mijn jas was ik ook vaak. Mijn haar dan weer niet omdat dat snel droog wordt als ik het veel was maar zodra iemand er met zijn handen aan heeft gezeten dan was ik het wel meteen. Mijn zusje moet ook haar handen wassen voordat ze met mijn haar mag spelen. Ik word ook panisch van haar vingerafdrukken!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:16 schreef deadly_kiss het volgende:
Dat heb ik ook hoor, ik was zelfs mn sleutelbos af&toe en ik heb 3paar pantoffels (van die gebreide achtige die over de enkels vallen) die ik elke 1 a 2 x dragen in de wasmachine flikker eveneens mijn badjas.
Met kleding doe je dat ook dus waarom dat niet
Ik was mijn fiets regelmatig, ik was mijn auto elke week soms vaker..
Ik was elke morgen mn haar dubbel ook al doe ik het daarna meteen vast tot ik weer naar bed ga, terwijl de shampoo walm er nog af komt.
Ik stofzuig en dweil elke dag (maar ik heb wel 5 katten)
Ik heb zelfs heel de kelder ingericht als schoonmaak kast.
Ik woon in een dorp en als ik naar de stad ga (rdam) raak ik ook niks aan en hou mn pies op.
Het liefst gooi ik bij thuiskomst mn jas meteen in de wasmachine.
Ik doe elk jaar de gehele achtertuin met een hogedruk zodat ik zeker weet dat er geen vuil blijft liggen.
Ik heb een glazenwasser maar ik zeem zelf ook vaak tussendoor.
Ik heb zelfs een bank waarvan de complete bekleding met ritsen om de kussens zit zodat ik kan wassen.
Zal ik ff doorgaan?
Dan heb je ook niet echt smetvrees dus en stel je jezelf gewoon aan. Ik heb ook geen smetvrees maar vind sex of zoenen juist wel bijzonder smerig en in feite is het dat ook. Veel smeriger dan een deurklink.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:16 schreef Phantomesse het volgende:
Ik heb met 1 persoon sex en van hem ben ik niet vies nee. Zijn voeten zijn naast de mijne ook de enige die ik ooit aan heb geraaktMaar ik weet ook dat hij een goede persoonlijke hygiene heeft en kwa sex voor de rest nee, dat vind ik niet vies maar dat is ook omdat we daarvoor en erna altijd douchen. Het idee dat ik bijvoorbeeld sex heb gehad met hem en daarna nog de hele dag zo rond moet lopen dat vind ik dan wel weer vies.
En wat gaat die er dan aan doen? Zoiets valt denk ik alleen te verhelpen met praten. Het is niet zo dat als ik een drol oppak dat ik over mijn smetvrees heen kom ofzo.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:18 schreef Lienekien het volgende:
Lastig probleem, zeg.
Wanneer denk je dat je 't zo zat wordt dat je ermee naar je huisarts gaat?
Ja, die kan je doorverwijzen. Maar ik vermoed dat je al wel eens bij een psycholoog of psychiater bent geweest. Heb je wel meer dwangmatig gedrag?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:22 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
En wat gaat die er dan aan doen? Zoiets valt denk ik alleen te verhelpen met praten. Het is niet zo dat als ik een drol oppak dat ik over mijn smetvrees heen kom ofzo.
Jij praat jezelf ook lekker tegen! Als zij seks niet vies vindt, kan ze geen smetvrees hebben. Jij vindt seks vies, maar je hebt geen smetvrees.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:22 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Dan heb je ook niet echt smetvrees dus en stel je jezelf gewoon aan. Ik heb ook geen smetvrees maar vind sex of zoenen juist wel bijzonder smerig en in feite is het dat ook. Veel smeriger dan een deurklink.
Ja vroeger voor add/adhd en dhystyme maar verder heb ik geen dwangneuroses. Ja, de deur moet dicht staan, haat het als deuren open staan maar dat is het dan ook.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, die kan je doorverwijzen. Maar ik vermoed dat je al wel eens bij een psycholoog of psychiater bent geweest. Heb je wel meer dwangmatig gedrag?
Onzin, ik weet met wie ik het doe en dat hij schoon is. In het begin dacht ik er af en toe nog wel bij na maar liefde overwint alles. Hou er niet van als andere mensen aan mij zitten, op wat voor manier dan ook maar bij hem vind ik het fijn want ja, liefde he.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:22 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Dan heb je ook niet echt smetvrees dus en stel je jezelf gewoon aan. Ik heb ook geen smetvrees maar vind sex of zoenen juist wel bijzonder smerig en in feite is het dat ook. Veel smeriger dan een deurklink.
Ja, dat bedacht ik me net (intussen nog steeds niet naar de wc geweest) dat ik de laatste tijd wel erg vaak het ophoudt en ja het begint lastiger te worden. Vroeger zat er nog wel gewoon druk achter als ik ging plassen maar nu komt het er met een miezerstraaltje uit.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:32 schreef Lienekien het volgende:
Kennelijk vind je het zelf wel zorgelijk worden nu je jezelf dwingt om je plas op te houden. Heb je de laatste tijd vaker blaasklachten?
Dat is toch heeeeul er smerig joh!! Weetje wel hoeveel bacterien er door de lucht vliegen en op je dekens landen. En daar ga jij dan met je 'smet'schone lichaam onder liggen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:22 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Mijn beddengoed wordt elke 2 a 3 dagen verschoond,[bold] mijn deken hang ik altijd uit mijn raam[/bold] en die was ik ook best vaak evenals mijn kussens. Stofzuigen en dwijlen ook veel, want ik kan niet goed tegen stof en ik heb ook lang zwart haar dus dat zie je best snel.
Ben je ook (veel) minder gaan drinken om te voorkomen dat je aandrang krijgt?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:36 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Ja, dat bedacht ik me net (intussen nog steeds niet naar de wc geweest) dat ik de laatste tijd wel erg vaak het ophoudt en ja het begint lastiger te worden. Vroeger zat er nog wel gewoon druk achter als ik ging plassen maar nu komt het er met een miezerstraaltje uit.
Soms wel soms niet. Thee vermijd is wel en bier ook, vroeger dronk ik wel bier maar je moet er zoveel van plassen dus dat heb ik afgeschaft en het is ook gewoon vies. Alcohol drink ik verder wel gewoon en ja in de kroeg ga ik ook wel naar de wc, dat wel, maar pak dan wel de wc waarvan de deur al open is. Daarna wcpapier waarmee ik de deur dicht en op slot doe. Vervolgens vet moeilijk op mijn tenen staan en hangen, zorgen dat mijn broek ook niet de pot aanraakt. Deur weer open met wc papier en ook de kraan doe ik open en dicht met papier. Heel gekut is dat altijdquote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben je ook (veel) minder gaan drinken om te voorkomen dat je aandrang krijgt?
Dat weet ik. Als ik thuis ben drink ik in princiepe ook wel genoeg. In de ochtend ben ik sowieos uitgedroogd dus dan hang ik na het poetsen onder de kraan, bij ontbijt drink ikook gewoon. Ik eet best veel en als ik eet moet ik ook drinken, maar buiten eten om drink ik niet zoveel. Heb wel altijd een flesje water bij me die over de dag heen ook wel leegkomt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:46 schreef Lienekien het volgende:
Maar je doet het wel. Als je zelf maar snapt dat te weinig drinken en te vaak en te lang je plas ophouden op den duur niet goed is voor je lichaam.
In de tijd van de Mexicaanse griep hebben ze dat soort dingen eens getest. Ik zou er niet te veel vertrouwen in hebben.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:34 schreef Etoile het volgende:
Mijn strategie: Altijd desinfecterende handcreme bij je hebben.
Dit dus. Dit soort dingen gaat vaak van kwaad tot erger. Als je aan blijft modderen sta je straks 2 uur onder de douche, was je je handen met chloor onder een gloeiend hete kraan en kan je nergens meer heen omdat het dwangen al je tijd consumeert.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:25 schreef Merel1808 het volgende:
Je voldoet aan de criteria van de DSM voor smetvrees, dit is gewoon een psychiatrische stoornis, en het is ook helemaal niet erg om daarvoor hulp te zoeken. Behandeling van dit soort stoornissen is vaak heel effectief en blijvend, zonder dat je zwaar aan de medicatie zit of wekelijks bij de psych op de bank ligt.
Doe je er niks aan, dan breiden dit soort angsten zich uit, waardoor je op een gegeven moment je deur niet meer uitkomt, en dan is de weg terug een stuk langer dan nu. Ga eens praten met je huisarts, die kan je doorverwijzen.
Dat vind ik dus ook maar ik verwachtte dat TS hier wel van smulde, gezien haar uitstraling in haar FoBo, en ik het had het bij het juiste eind. Daarom is die smetvrees aanstelleritis, het is eerder selectieve smetvrees.quote:
Ts laat zich nemen door jan en allemanquote:Op zondag 13 maart 2011 16:10 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook maar ik verwachtte dat TS hier wel van smulde, gezien haar uitstraling in haar FoBo, en ik het had het bij het juiste eind. Daarom is die smetvrees aanstelleritis, het is eerder selectieve smetvrees.
Oke oke, nou ik kijk het nog even aan en als ik merk dat het echt te erg wordt dan ga ik het zeker even aankaarten bij de psych (ik ben in middels weer aangemeld bij Altrecht voor adhd, kan het eventueel daar met mijn psych overleggen als ik weer eens de stap neem om een afspraak te maken). Was als kind altijd wel depressief en naarmate ik ouder werd is dat ook wel afgenomen en werden het eerder vlagen met ups en downs wat een paar jaar heeft aangehouden maar naarmate ik mijn leven zelf in de hand kreeg (ipv ouders, voogd, jeugdzorg) is dat grotendeels wel weg gegaan. Af en toe een beetje down gevoel maar dat is alleen wanneer er werkelijk iets is gebeurd wat mij reden geeft tot die gevoelens.quote:Op zondag 13 maart 2011 18:44 schreef Moonah het volgende:
Herkenbaar Phantomesse. Wat jij omschrijft heb ik heel lang gehad en sommige dingen nu nog steeds. Ik zat heel lang niet goed in mijn vel. Toen ik daar therapie voor heb gehad is het smetvrezerige als vanzelf minder geworden.
Vreemd toiletbezoek gaat echter nog steeds zoals jij het omschrijft, en eerlijk gezegd vind ik daar niets mis mee. Toiletpapier houdt dan wellicht geen bacterieen tegen, zoals iemand schrijft, als placebo werkt het prima.
Inmiddels heb ik een zoon van 4 en vind ik het erg belangrijk dat hij de overdreven trekjes niet van me overneemt. Maar hij wast wel altijd zijn handen als hij thuiskomt uit school en na een toiletbezoekje. Uit zichzelf.inmiddels...
![]()
Overigens, je schrijft dat je dysthimisch bent (geweest). Dat kan best samenhangen met je smetvrees.
Het dwangen geeft je het gevoel dat je controle hebt over dingen, maar het dwangen neemt op een gegeven moment de controle over.quote:Op zondag 13 maart 2011 19:04 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Oke oke, nou ik kijk het nog even aan en als ik merk dat het echt te erg wordt dan ga ik het zeker even aankaarten bij de psych (ik ben in middels weer aangemeld bij Altrecht voor adhd, kan het eventueel daar met mijn psych overleggen als ik weer eens de stap neem om een afspraak te maken). Was als kind altijd wel depressief en naarmate ik ouder werd is dat ook wel afgenomen en werden het eerder vlagen met ups en downs wat een paar jaar heeft aangehouden maar naarmate ik mijn leven zelf in de hand kreeg (ipv ouders, voogd, jeugdzorg) is dat grotendeels wel weg gegaan. Af en toe een beetje down gevoel maar dat is alleen wanneer er werkelijk iets is gebeurd wat mij reden geeft tot die gevoelens.
Misschien dat het er mee te maken heeft, misschien niet. Ik ga even plassen
Klopt... Je blaas wordt 'lui' en trekt niet meer (genoeg) samen om al je urine te kunnen lozen. Dit blijft dus te lang in je blaas zitten, met mogelijk blaasontsteking tot gevolg. Heb je dat vaak?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:36 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Ja, dat bedacht ik me net (intussen nog steeds niet naar de wc geweest) dat ik de laatste tijd wel erg vaak het ophoudt en ja het begint lastiger te worden. Vroeger zat er nog wel gewoon druk achter als ik ging plassen maar nu komt het er met een miezerstraaltje uit.
Voordat je iets met de psych doet; stop eerst eens met blowen.quote:Op zondag 13 maart 2011 19:04 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Oke oke, nou ik kijk het nog even aan en als ik merk dat het echt te erg wordt dan ga ik het zeker even aankaarten bij de psych (ik ben in middels weer aangemeld bij Altrecht voor adhd, kan het eventueel daar met mijn psych overleggen als ik weer eens de stap neem om een afspraak te maken). Was als kind altijd wel depressief en naarmate ik ouder werd is dat ook wel afgenomen en werden het eerder vlagen met ups en downs wat een paar jaar heeft aangehouden maar naarmate ik mijn leven zelf in de hand kreeg (ipv ouders, voogd, jeugdzorg) is dat grotendeels wel weg gegaan. Af en toe een beetje down gevoel maar dat is alleen wanneer er werkelijk iets is gebeurd wat mij reden geeft tot die gevoelens.
Misschien dat het er mee te maken heeft, misschien niet. Ik ga even plassen
Smetvrees is niet zozeer een fobie voor vuil, eerder een dwangneurose.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:03 schreef Maanvis het volgende:
5 katten hebben is echt een hele prestatie als je smetvrees hebt, want als er 1 beest smerig is dan is het wel een kat. Die gaan gerust in hun eigen pis of stront staan en likken elkaars anus af en daarna hun eigen naar en gaan daarna vrolijk bij jou op schoot zitten. Durf je ze dan nog wel te aaien aangezien al dat haar onder de poepbacteriën zit?
* Maanvis heeft zelf 2 katten
Maar als je er logisch over nadenkt zijn katten veel smeriger dan deurknoppen en toiletten. Waarom ligt bij smetvrees dan toch vaak juist de focus op deurknoppen en toiletten?quote:Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Smetvrees is niet zozeer een fobie voor vuil, eerder een dwangneurose.
Ik heb er in mijn vroege tienerjaren ook last van gehad, maar had het lang niet met alles. Toiletten vond ik gruwelijk smerig, net als mogelijke ziektekiemen. Dat uitte zich vooral in het niet willen aanraken van deurklinken, knopjes in liften en van pinautomaten, trapleuningen en handen van andere mensen. Ik wilde vooral de touwtjes in eigen handen houden en was constant bezig met 'reinigen'. Ik had echter nooit last van stof, afval of dieren.
Het verhaal in de OP is wat mij betreft een typisch gevalletje smetvrees. Dat zoveel mensen met hun eigen checklist komen en vervolgens concluderen dat TS er geen last van heeft vind ik dan ook erg frappant.
Ik ben er overigens volledig overheen gekomen met wat hulp van een psycholoog. Dat zou ik TS dan ook willen aanraden. Beter dat je nu gaat, ondanks dat je het onder controle denkt te hebben, dan dat je te lang wacht en het uit de hand loopt.
Als je een jointje deelt, of geld gewoon aanraakt, of Stef de Stuntpiloot speelt met een groep mensen op een feestje, dan heb je geen doorgeslagen psychische smetvrees. Dan heb je misschien een beetje aanleg.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef Electrocute het volgende:
Het verhaal in de OP is wat mij betreft een typisch gevalletje smetvrees. Dat zoveel mensen met hun eigen checklist komen en vervolgens concluderen dat TS er geen last van heeft vind ik dan ook erg frappant.
Ik ben er overigens volledig overheen gekomen met wat hulp van een psycholoog. Dat zou ik TS dan ook willen aanraden. Beter dat je nu gaat, ondanks dat je het onder controle denkt te hebben, dan dat je te lang wacht en het uit de hand loopt.
Dus alleen mensen die altijd thuis blijven hebben smetvrees? Onzin, ik laat het gewoon mijn sociale leven niet beinvloeden. Dat jij dit erop concludeert laat mij alleen maar denken dat je een autist bent ofzo, iets waar ik zelf totaal geen last van heb.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:11 schreef SicSicSics het volgende:
Je rookt, gaat naar feestjes, drinkt, speelt Stef de Stuntpiloot en je hebt seks...
Nee, je hebt geen smetvrees. Ja, je stelt je aan!![]()
Ow en het altijd ophouden van je plas tot het laatste moment kan je uiteindelijk (serieus) een uitgelubberde blaas opleveren. Dat je vaak ziek bent komt waarschijnlijk niet van je handen wassen, maar van het placebo effect. Oei ik ben vies --> kuch kuch --> aaaah! Ik ben ziek.
Wat je eraan kunt doen... Geen idee!
Kloptquote:Op maandag 14 maart 2011 13:02 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Overigens ben ik wat gaan kijken op internet en is smetvrees dus een dwangneurose.
Ik was ook m'n handen als het beest stinktquote:Katten en honden aai ik ook gewoon (waarna ik wel meteen weer de drang heb om mn handen te ontsmetten)
quote:en na de sex moet ik douchen (eigenlijk ook heel logisch, mensen die dat niet doen).
Ik heb wel een paar keer een blaasontsteking gehad ja, maar ik vind al die medicijnen helemaal niets dus heb ik cranberry supplementen gehaald waar ik er elke week 1 van neem en sindsdien geen blaasontsteking meer gehad.quote:Op maandag 14 maart 2011 06:26 schreef Henno het volgende:
[..]
Klopt... Je blaas wordt 'lui' en trekt niet meer (genoeg) samen om al je urine te kunnen lozen. Dit blijft dus te lang in je blaas zitten, met mogelijk blaasontsteking tot gevolg. Heb je dat vaak?
In het ergste geval kan je helemaal niet meer plassen omdat de blaasreflex totaal weg is, en dan moet je direct een catheter laten zetten bij de SEH om blaas- en/of nierschade te voorkomen.
In principe moet de blaas praktisch leeg zijn als je naar het toilet bent geweest.
Ik heb wel eens een keer m'n pis zo lang ingehouden dat ik de dag erop alleen heel vaak heel kleine beetjes eruit kreeg.. je voelt constant dat je 'moet', maar er komt niets uit. Compleet ontregeld.
Moet er wel een douche in de buurt zijnquote:Op maandag 14 maart 2011 13:02 schreef Phantomesse het volgende:
na de sex moet ik douchen (eigenlijk ook heel logisch, mensen die dat niet doen).
Ooooooohhhh neeeeeeeeeeeeeee ik kan echt niet in slaap vallen met de wetenschap dat ik overal speeksel, zweet, kutvocht en sperma op en in mijn lichaam heb zitten. Ik moet voor én na de sex gedouched hebben. Het is voor mij ook een vereiste dat meneer gedouched heeft voor ik mijn mond ergens omheen zet. Ik wil ook standaard de binnenkant even goed schoonspoelen van die kleine monstertjes, zullen er vast wel een paar in blijven zitten maar hoe minder hoe beter. Ook al weet ik dat dat niet veel uitmaakt want je hebt er maar 1 nodig, maarja, het moet gewoon.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:15 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Moet er wel een douche in de buurt zijn
Overigens, ook al is die er wel, dan nog ga ik niet direct naar de seks douchen, de volgende ochtend kan prima
En verschoon je dan ook weer je bed?quote:Op maandag 14 maart 2011 13:18 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Ooooooohhhh neeeeeeeeeeeeeee ik kan echt niet in slaap vallen met de wetenschap dat ik overal speeksel, zweet, kutvocht en sperma op en in mijn lichaam heb zitten. Ik moet voor én na de sex gedouched hebben. Dus sowieso douche. Ik wil ook standaard de binnenkant even goed schoonspoelen van die kleine monstertjes, zullen er vast wel een paar in blijven zitten maar hoe minder hoe beter.
Mijn bed wordt verschoon ik sowieso om de dag, huidcellen enzo + zweet dat je verliest in de nacht. Bij meneer doen we het ook meestal op de bank of onder de douche, soms in bed, soms alledrie. Zijn bank haal ik trouwens ook vaak af met een nat doekje ivm met blote voeten die op de leuningen worden gelegd e.d waar ik later weer met mijn hoofd op ga liggen neen bedanktquote:Op maandag 14 maart 2011 13:20 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En verschoon je dan ook weer je bed?
Overigens, in slaap vallen hoeft niet altijd he, seks is niet alleen 's avonds in bed voor het slapen gaan
Gek dat je zovaak blaasontsteking hebtquote:Op maandag 14 maart 2011 13:18 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Ooooooohhhh neeeeeeeeeeeeeee ik kan echt niet in slaap vallen met de wetenschap dat ik overal speeksel, zweet, kutvocht en sperma op en in mijn lichaam heb zitten. Ik moet voor én na de sex gedouched hebben. Het is voor mij ook een vereiste dat meneer gedouched heeft voor ik mijn mond ergens omheen zet. Ik wil ook standaard de binnenkant even goed schoonspoelen van die kleine monstertjes, zullen er vast wel een paar in blijven zitten maar hoe minder hoe beter. Ook al weet ik dat dat niet veel uitmaakt want je hebt er maar 1 nodig, maarja, het moet gewoon.
Ik had mezelf ook weer iets genuanceerd omdat ik wel heel kort door de bocht vloog!quote:Op maandag 14 maart 2011 13:02 schreef Phantomesse het volgende:
Dus alleen mensen die altijd thuis blijven hebben smetvrees? Onzin, ik laat het gewoon mijn sociale leven niet beinvloeden. Dat jij dit erop concludeert laat mij alleen maar denken dat je een autist bent ofzo, iets waar ik zelf totaal geen last van heb.
Als je er logisch over nadenkt slaat smetvrees hebben helemaal nergens op. Je gaat niet dood als je een deurklink van een toilet aanraakt of op een liftknopje drukt dat ook is gebruikt door iemand die wel eens in zijn neus peutert. Het is ook niet erg als je een tijdje 'vies' bent, want er komt altijd wel weer een moment waarop je je handen kunt wassen of een douche kunt nemen. Smetvrees is dan ook niet te rationaliseren.quote:Op maandag 14 maart 2011 12:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar als je er logisch over nadenkt zijn katten veel smeriger dan deurknoppen en toiletten. Waarom ligt bij smetvrees dan toch vaak juist de focus op deurknoppen en toiletten?
Neen, geen lactacydquote:Op maandag 14 maart 2011 13:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Gek dat je zovaak blaasontsteking hebt. Je behandelt je lichaam niet goed. Vergeet je niet dat er op en in je lichaam miljarden bacteriën zijn die ontzettend goed voor jou bezig zijn? Jouw lactacyd setje maakt geen onderscheid tussen goede en slechte bacteriën, je spoelt de hele zooi weg. maar in jouw ogen zijn alle bacteriën slecht, ook de bacteriën die een normaal mens gezond helpen houden.
Zelfs met water is het zo; overdaad schaadt.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:29 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Neen, geen lactacydik besef me wel dat ik de goede bacterien nodig heb, ik drink ook Yakult
Down there was ik met water, de buitenkant wel een beetje met zeep mee maar niet op de gevoelige delen.
Dat is ook waar ik vooral moeite mee heb dus. Het niet weten wat ze gedaan hebben. Ik zou eerder het zweet oplikken van een gezond iemand die goed eet dan van iemand die dat niet doet. Ik ben van degene waar ik het bed mee deel dan ook niet vies omdat ik weet waar ik aan toe ben bij hem. Hij trekt elke dag schone kleding aan, douched gewoon, poetst zijn tanden goed en ja af en toe peutert hij wel in zijn neusquote:Op maandag 14 maart 2011 13:28 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Als je er logisch over nadenkt slaat smetvrees hebben helemaal nergens op. Je gaat niet dood als je een deurklink van een toilet aanraakt of op een liftknopje drukt dat ook is gebruikt door iemand die wel eens in zijn neus peutert. Het is ook niet erg als je een tijdje 'vies' bent, want er komt altijd wel weer een moment waarop je je handen kunt wassen of een douche kunt nemen. Smetvrees is dan ook niet te rationaliseren.
Ik weet ook niet waarom mensen eerder vies zijn van andere mensen. Wellicht zit dat in het controle aspect. Andere mensen hebben veel meer mogelijkheden om hun viezigheid te verspreiden zonder dat jij er weet van hebt, waardoor je geen controle hebt over de 'besmetting'. Bij een huisdier weet je veel meer waar je aan toe bent. Ook gebruiken ze een ander deel van je leefruimte.
Het is ook vervelend, continu schoonmaken en kleren wassen, gordijnen wassen, bed elke keer verschonen. Ik gebruik een shitload aan tissues, als je in mijn prullenbak kijkt zou je denken dat ik een rukverslaving ofzo heb.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:50 schreef -Strawberry- het volgende:
Lijkt me heel vermoeiend, leven met smetvrees.
Ik heb het zelf ook totaal niet, bacteriën zijn toch overal, alleen al in de lucht.
Zijn er niet bepaalde therapieën die je kan volgen om er vanaf te komen?
Ik zou zelf zeggen dat d'r vriend haar tactiek kan overnemen. Dus iedere keer als hij in zijn neus peutert krijgt ie een mep van haar, en iedere keer als zij haar handen wast krijgt ze een mep.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:50 schreef -Strawberry- het volgende:
Zijn er niet bepaalde therapieën die je kan volgen om er vanaf te komen?
Wauw het klinkt nu net of ik heel dominant ben en hem mishandel ofzo, maar hij kan het allemaal prima hebben hoor als Thaiboks leraar. Hij doet verder Freefight en MMA dus hij ownt me toch welquote:Op maandag 14 maart 2011 14:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zou zelf zeggen dat d'r vriend haar tactiek kan overnemen. Dus iedere keer als hij in zijn neus peutert krijgt ie een mep van haar, en iedere keer als zij haar handen wast krijgt ze een mep.
Nee zo klinkt het niet, maar jij mept hem wegens ongezonde gedragingen terwijl jij eigenlijk degene bent met de ongezonde gedragingenquote:Op maandag 14 maart 2011 14:18 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Wauw het klinkt nu net of ik heel dominant ben en hem mishandel ofzo, maar hij kan het allemaal prima hebben hoor als Thaiboks leraar. Hij doet verder Freefight en MMA dus hij ownt me toch welDan alsnog sla ik niet hard en speel ik ook niet de baas over hem, ben gewoon lief behalve als hij in zijn neus loopt te wroeten.
Uiteindelijk wordt het wel een self fulfilling prophecy. Doordat je smetvrees hebt ga je je lichaam onnatuurlijk behandelen en verneuk je je immuunsysteem.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Een gemiddeld persoon loopt de hele dag rond terwijl hij/zij wel 100 dingen heeft aangeraakt die vol bacteriën zitten (weeeeh), maar wordt hij/zij ziek? Neen, als je een gezond lichaam hebt en een normaal eet/drinkpatroon hebt word je heus niet ziek van een paar bacteriën.
Wc bril aanraken?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:37 schreef Mylene het volgende:
Smetvrees is niet alleen angst maar ook vooral een dwangneurose. Ik heb het vroeger ook gehad. Ik ben er dankzij cognitieve gedragstherapie vanaf gekomen met behulp van medicatie. Je moet dan negatieve gedachten, denkfouten opschrijven en die omzetten in positieve gedachten. Iets als veelvuldig handen wassen moest ik langzamerhand afbouwen. In therapie deden we oefeningen zoals expres de vloer en toiletbril aanraken en hier vervolgens niets mee te doen. Behalve dan ademhalingsoefeningen en zinnen van wat kan je nu daadwerkelijk gebeuren. Het is moeilijk, maar ik ben er wel zo goed als vanaf gekomen. Ik geloof dat de therapie een jaartje heeft geduurd.
Ik ben ook niet bang om ziek te wordenquote:Op maandag 14 maart 2011 14:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Een gemiddeld persoon loopt de hele dag rond terwijl hij/zij wel 100 dingen heeft aangeraakt die vol bacteriën zitten (weeeeh), maar wordt hij/zij ziek? Neen, als je een gezond lichaam hebt en een normaal eet/drinkpatroon hebt word je heus niet ziek van een paar bacteriën.
Ik ben in therapie geweest bij het ambulatorium van de universiteit in Utrecht. Deze therapie moet je alleen zelf bekostigen. In Nijmegen Lent zit ook een kliniek, overwaal.nl, voor mensen met smetvrees indien complex. In deze kliniek kun je opgenomen worden. Ze kunnen dan de douche en kraan regelen zodat je soms ineens zonder water zit.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:50 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Wc bril aanraken?Nee, zo ver ben ik nog lang niet. Wel heb ik net, zonder mijn handen te wassen, brood gesmeerd en dit opgegeten. Daarna wel mijn handen gewassen vanwege de vettigheid van de vleeswaren die ik er met mijn handen op heb gedaan. Wil dat dan weer niet op mijn gezicht hebben want dan krijg ik onzuiverheden.
Misschien kun je er een gewoonte van maken om je handen alleen te wassen na het naar de WC gaan en als je handen zichtbaar/ruikbaar vies zijn? En dan gewoon afgaan op je zintuigen ipv op je gedachten over hoeveel bacteriën er zouden zitten.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:50 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Wc bril aanraken?Nee, zo ver ben ik nog lang niet. Wel heb ik net, zonder mijn handen te wassen, brood gesmeerd en dit opgegeten. Daarna wel mijn handen gewassen vanwege de vettigheid van de vleeswaren die ik er met mijn handen op heb gedaan. Wil dat dan weer niet op mijn gezicht hebben want dan krijg ik onzuiverheden.
Zo daar ga ik echt niet heenquote:Op maandag 14 maart 2011 15:02 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik ben in therapie geweest bij het ambulatorium van de universiteit in Utrecht. Deze therapie moet je alleen zelf bekostigen. In Nijmegen Lent zit ook een kliniek, overwaal.nl, voor mensen met smetvrees indien complex. In deze kliniek kun je opgenomen worden. Ze kunnen dan de douche en kraan regelen zodat je soms ineens zonder water zit.
Maar ik vind dat al heel snel. Krijg soms best wel zweethandjes (moet nog even pijlen in wat voor sitauties dat is) en als ik dat heb moet ik ze echt schoonmaken. Maar oke, deal. Na toiletbezoek, na het eten (en er voor indien iemand anders mee eet van wat ik maak, wel zo netjes) en verder wanneer ze plakken/stinken.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Misschien kun je er een gewoonte van maken om je handen alleen te wassen na het naar de WC gaan en als je handen zichtbaar/ruikbaar vies zijn? En dan gewoon afgaan op je zintuigen ipv op je gedachten over hoeveel bacteriën er zouden zitten.
Als je het nog niet doorhad, je bent al doorgeslagen. Je moet nu echt serieus gaan ingrijpen voor het uit de hand loopt.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:05 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Zo daar ga ik echt niet heenGeen water in de buurt hebben is echt een nare bedoening :|
Nee, ik ga dit eerst proberen om zelf op te lossen, en als het echt doorslaat ja dan ga ik het wel aankaarten bij mn psych. Maar net gegeten zonder mijn handen te wassen, dat is 1 stap in de goede richting.
met betrekking tot die zweethandjes, gebruik je toevallig deo die je minder laat zweten? want dan komt het zweet net zo hard uit andere plekken dan je okselsquote:Op maandag 14 maart 2011 15:07 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Maar ik vind dat al heel snel. Krijg soms best wel zweethandjes (moet nog even pijlen in wat voor sitauties dat is) en als ik dat heb moet ik ze echt schoonmaken. Maar oke, deal. Na toiletbezoek, na het eten (en er voor indien iemand anders mee eet van wat ik maak, wel zo netjes) en verder wanneer ze plakken/stinken.
Odorex roller dus dat zou best wel kunnen, maar ik zweet dan liever uit mijn handen dan m'n okselsquote:Op maandag 14 maart 2011 15:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
met betrekking tot die zweethandjes, gebruik je toevallig deo die je minder laat zweten? want dn komt het zweet net zo hard uit andere plekken dan je oksels.
Nee zodra ik niemand meer aan durf te raken en wegblijf van feestjes slaat heb door.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:27 schreef mootie het volgende:
[..]
Als je het nog niet doorhad, je bent al doorgeslagen. Je moet nu echt serieus gaan ingrijpen voor het uit de hand loopt.
Jammer, als je het zo ver laat komen, zal het alleen nog maar lastiger worden om eraf te komen. Je erkent nu dat het een probleem is. Doe er dan nu wat aan. En dan bedoel ik onder begeleiding.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:29 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Odorex roller dus dat zou best wel kunnen, maar ik zweet dan liever uit mijn handen dan m'n oksels
[..]
Nee zodra ik niemand meer aan durf te raken en wegblijf van feestjes slaat heb door.
hehe.. dat begrijp ik, maargoed iets luchtiger gekleed gaan geen optie? en gewoon wat meer drinken?quote:Op maandag 14 maart 2011 15:29 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Odorex roller dus dat zou best wel kunnen, maar ik zweet dan liever uit mijn handen dan m'n oksels
Ja, ik heb dat wel, hulp zoeken uitstellen. Wil eerst alles zelf proberen, ik kijk het eeeecht nog eventjes aan hiermee en merk ik geen duidelijk verschil binnen nu en 2 maanden dan raadpleeg ik hulp.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jammer, als je het zo ver laat komen, zal het alleen nog maar lastiger worden om eraf te komen. Je erkent nu dat het een probleem is. Doe er dan nu wat aan. En dan bedoel ik onder begeleiding.
Luchtig gekleed ben ik sowieso al redelijk. Winter ook een t-shirt met een vest eroverheen die ik binnen toch meestal uitdoe. Hou niet van veel kleding en helemaal ingepakt zijn. Heb vanochtend een half literglas meegenomen naar mijn werk waar ik er intussen al 2 en een half van op het zitten.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hehe.. dat begrijp ik, maargoed iets luchtiger gekleed gaan geen optie? en gewoon wat meer drinken?
En zover moet je het dus niet laten komen. Het is nu al overduidelijk dat je smetvrees hebt, ga ermee aan de slag, laat het niet verder doorzetten.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:29 schreef Phantomesse het volgende:
Nee zodra ik niemand meer aan durf te raken en wegblijf van feestjes slaat heb door.
Ben ook een beetje bang dat mn omgeving het weer aanstelleritus gaat vinden. M'n pa denkt dat ik geen bril nodig heb omdat ik jong ben en hijzelf het pas later nodig hadquote:Op maandag 14 maart 2011 15:43 schreef mootie het volgende:
[..]
En zover moet je het dus niet laten komen. Het is nu al overduidelijk dat je smetvrees hebt, ga ermee aan de slag, laat het niet verder doorzetten.
Weet je waar het gevaar loert met deze gedachtegang? Dat je je (on)bewust op weer iets anders gaat richten. Om die reden is het belangrijk om hulp te zoeken zodat het niet van kwaad tot erger wordt. Ik heb het ook gehad met het afbouwen van dwangmatig handen wassen. Toen kreeg ik soms andere dwanggedachten van wat dan weer vies was. In overleg met therapeut stopten we dan even met afbouwen.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:05 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Nee, ik ga dit eerst proberen om zelf op te lossen, en als het echt doorslaat ja dan ga ik het wel aankaarten bij mn psych. Maar net gegeten zonder mijn handen te wassen, dat is 1 stap in de goede richting.
En je geeft me aandachtquote:Op maandag 14 maart 2011 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
Je bent of een troll, of een enorme attention whore!
En dan zou ik me voor het laatste laten behandelen, en niet voor de symptomen (De, oeh kijk dit lijst, het is smetvrees en de, oeh kijk dit lijstje, ik ben niet lui, ik heb adhd! en de, oeh kijk mijn vriendje, hij is freefighter MMA' er!)
Echt hoor!![]()
Hmm, misschien heb je wel gelijk. Ga vandeweek maar even overleggen met de dokter.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:59 schreef Mylene het volgende:
[..]
Weet je waar het gevaar loert met deze gedachtegang? Dat je je (on)bewust op weer iets anders gaat richten. Om die reden is het belangrijk om hulp te zoeken zodat het niet van kwaad tot erger wordt. Ik heb het ook gehad met het afbouwen van dwangmatig handen wassen. Toen kreeg ik soms andere dwanggedachten van wat dan weer vies was. In overleg met therapeut stopten we dan even met afbouwen.
Check!quote:Op maandag 14 maart 2011 16:02 schreef Phantomesse het volgende:
En je geeft me aandachtDankje. Ik ben weer bevredigd voor de aankomende 5 minuten. Graag dat je over 5 a 10 minuten weer een reactie plaatst
quote:Op maandag 14 maart 2011 15:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jammer, als je het zo ver laat komen, zal het alleen nog maar lastiger worden om eraf te komen. Je erkent nu dat het een probleem is. Doe er dan nu wat aan. En dan bedoel ik onder begeleiding.
Dit zijn echt twee goeie adviezen, Phantomesse. Doe er wat mee. Zie het niet nog even aan, en ga niet in je eentje lopen modderen.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:59 schreef Mylene het volgende:
[..]
Weet je waar het gevaar loert met deze gedachtegang? Dat je je (on)bewust op weer iets anders gaat richten. Om die reden is het belangrijk om hulp te zoeken zodat het niet van kwaad tot erger wordt. Ik heb het ook gehad met het afbouwen van dwangmatig handen wassen. Toen kreeg ik soms andere dwanggedachten van wat dan weer vies was. In overleg met therapeut stopten we dan even met afbouwen.
Die komt niet; ik gooi het over een andere boeg. Als ik je negatieve aandacht geef elke keer als jij iets zegt dan train ik je om negatieve aandacht te vragen. Als ik zo voorspelbaar reageer zou dit een averechts effect hebben. Hiermee geef ik jou het idee dat je controle hebt over de situatie en dat wil ik natuurlijk niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 16:18 schreef Phantomesse het volgende:
Waar is de negatieve aandacht?Negatieve aandacht is ook aandacht.
Ik had ook goede adviezenquote:Op maandag 14 maart 2011 16:28 schreef OllieA het volgende:
[..]
[..]
Dit zijn echt twee goeie adviezen, Phantomesse. Doe er wat mee. Zie het niet nog even aan, en ga niet in je eentje lopen modderen.
quote:Op maandag 14 maart 2011 17:44 schreef Phantomesse het volgende:
Aan mijn ongewassen handen gelikt, eten gemaakt zonder ze eerst te wassen en wc schoongemaakt zonder handschoenen. Prima toch
Klopt. Ik ben ook een tijd gaan tellen.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:59 schreef Mylene het volgende:
[..]
Weet je waar het gevaar loert met deze gedachtegang? Dat je je (on)bewust op weer iets anders gaat richten.
Zulke opmerkingen moet je niet maken, nu moest ik vandaag aan je denken na het squashen, mijn kale kop parelde van het zweetquote:Op maandag 14 maart 2011 13:34 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Dat is ook waar ik vooral moeite mee heb dus. Het niet weten wat ze gedaan hebben. Ik zou eerder het zweet oplikken van een gezond iemand die goed eet dan van iemand die dat niet doet.
Hahaha lol.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Zulke opmerkingen moet je niet maken, nu moest ik vandaag aan je denken na het squashen, mijn kale kop parelde van het zweet.
Had jij het er af willen likken?quote:
Ja, heerlijkquote:Op maandag 14 maart 2011 22:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Had jij het er af willen likken?. (shockeren)
ja daar zijn ook liefhebbers voor voor handen in de mond cq kont stoppenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 06:04 schreef _Fanta het volgende:
En wat dan nog al zitten dr wat bacteriën op je handen. Dat voorkom je toch niet. En je wast toch gewoon je handen als je naar de WC bent geweest? Dus wtf boeit het? En regelmatig je handen wassen op een dag is vrij normaal. doet iedereen. En je hebt je handen immers om handelingen mee te verrichten. Dus die mogen soms best beetje vies zijn. zolang je ze maar niet in je mond stopt
uiteraard, maar dan kan je ze wel beter van te voren even wassenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 06:07 schreef karo30 het volgende:
[..]
ja daar zijn ook liefhebbers voor voor handen in de mond cq kont stoppen
gewoon op etenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 06:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ts
Er zitten miljoenen bacterieen in je darmen en op je huid. Wat nu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |