abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94179693
Het aanpakken van scheefhuurders gaat dit jaar niet door omdat de corperaties niet de inkomensgegevens van de huurders voor 1 juli kunnen krijgen.

quote:
Aanpak scheefwonen stokt
16 maart 2011, 7:05 uur | FD.nl
Door: Hans Verbraeken

De geplande forse huurverhoging per 1 juli voor 'scheefwoners' gaat niet door. Dat zeggen bronnen rond het ministerie van Binnenlandse Zaken.

'De uitvoering ervan is dusdanig gecompliceerd dat het niet voor die datum lukt', zegt een van hen. Het ministerie houdt zich desgevraagd op de vlakte.

Het kabinet wil hogere inkomens in de gereguleerde huursector (huurprijs onder de ¤ 652 per maand) een extra jaarlijkse huurverhoging van 5% in de maag splitsen. Het gaat om huishoudens die meer dan ¤ 43.000 verdienen en een corporatiewoning bezetten.

Duurder woningsegment

De normale jaarlijkse huurverhoging volgt deze jaren de inflatie (circa 1,9%). Door scheefwoners jaarlijks een extra verhoging van 5% voor te schotelen hoopt het kabinet dat zij verhuizen naar een duurder woningsegment, zodat de gesubsidieerde huursector beschikbaar komt voor lage inkomens.

Minister Piet Hein Donner, die Wonen in zijn takenpakket heeft, acht het volgens bronnen onmogelijk de voor deze operatie noodzakelijke wijziging van de Huurwet binnen de gestelde termijn klaar te hebben.

Politiek gezichtsverlies

De wettelijk vastgelegde jaarlijkse huurverhogingsdatum is 1 juli. Huurders moeten echter al op 1 mei door hun corporatie worden geïnformeerd over de hoogte van de huurverhoging. Maar Donner kan de corporaties nog geen zekerheid bieden, mede omdat de wetswijziging nog langs het parlement moet.

Deze gang van zaken betekent flink politiek gezichtsverlies voor het kabinet. Veel politieke partijen gaven in hun verkiezingsprogramma's hoge prioriteit aan de aanpak van scheefwonen.

Verwachte datum

Medio januari kwamen er berichten van het ministerie dat de huurmaatregel 'op zijn vroegst in 2012' zou worden ingevoerd. Die mededeling liet minister Donner nog diezelfde dag schielijk intrekken. Hij meldde de te verwachten datum wel te halen. 'We zullen alles op alles zetten om het toch voor elkaar te krijgen', liet de bewindsman optekenen.

De rijksbegroting wordt niet rechtstreeks geraakt. Wel schieten de corporaties erbij in. En het maakt het voor het kabinet moeilijker de vanaf 2014 geplande heffing van ¤ 760 mln per jaar op de corporaties bij die sector te verkopen. De heffing is erop gericht de extra huurinkomsten uit de aanpak van scheefwonen af te romen.
Copyright (c) 2011 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/artikel/21681646/aanpak-scheefwonen-stokt
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 16 maart 2011 @ 08:38:37 #277
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94180466
Jaartje uitstel voor Xeno? Of doen ze dan volgend jaar meteen 10% om dit jaar goed te maken? :o
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_94180554
Achtergestelde huurschuld, you gotta love it!
  woensdag 16 maart 2011 @ 08:44:11 #279
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94180570
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoezo? Als er geen behoefte is kun je iets wel gratis weggeven maar dan kom je nog niet los. Er is kennelijk veel vraag naar betaalbare woonruimte. Dat heel funda vol staat met onverkoopbare woningen geeft wel aan dat de vraagprijs alles behalve de marktprijs is :)
Nee hoor, dat geeft aan dat het aanbod simpelweg groot is. Er staat op autotrader meer auto's te kopen dan huizen op funda. Betekent dat dat al die auto's te duur zijn, of dat er een groot aanbod is?
Natuurlijk is het aanbod hoger dan in 2007, de markt is wel degelijk een stuk slechter voor verkopers. Maar je blijft telkens weer vergeten dat het overgrote deel van de mensen slechts hun huis wíllen verkopen, maar niet móeten. En dat die mensen liever wachten tot ze ons wegen dan hun huis verkopen voor een lagere prijs dan ze in gedachten hebben.
En als die mensen geduld hebben tot ze ons wegen, kun jij ook wachten tot je een ons weegt voor die prijs ooit substantieel daalt :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 08:49:22 #280
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94180676
Oh, nog even als reactie op het bericht over gestegen woningverkopen:

Ik was maandag lekker in het zonnetje aan het wandelen met vriendin en kind en het viel ons op dat in één week tijd de helft van de te koop staande huizen (een stuk of 10) in onze wijk lijkt te zijn verkocht :o
pi_94180730
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 07:28 schreef Scorpie het volgende:
Grappige TT; als Funda stijgt is het de waarheid, daalt hij is het een complot aldus de scheefhuurders.
bron?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94180748
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 07:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat als je op een fatsoenlijke plek woont het allemaal wel meevalt. Dat is dus niet "Flevoland (-18,5 procent)" ;)

Verklaart dat soms Xeno's pessimisme? ;)
Pffff.... miniplusjes vanaf een flinke daling.... een goochelaar als jij zou weten dat het niet zo veelzeggend is ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_94180781
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 08:49 schreef Whuzz het volgende:

Ik was maandag lekker in het zonnetje aan het wandelen met vriendin en kind en het viel ons op dat in één week tijd de helft van de te koop staande huizen (een stuk of 10) in onze wijk lijkt te zijn verkocht :o
Dat is mooi Whuzz... nog meer leenslaven voor de banken w/
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:05:41 #284
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94181029
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 08:54 schreef xenobinol het volgende:

Dat is mooi Whuzz... nog meer leenslaven voor de banken w/
Zijn allemaal geen starterswoningen anders. Mijn hele wijk bestaat uit ruime eensgezinswoningen en ruime tot zeer ruime (lees: villa) vrijstaande woningen. Dus ik vermoed dat dit geen nieuwe leenslaven zijn.
Je hebt wel kans dat deze mensen hun vorige woningen aan nieuwe leenslaven hebben verkocht uiteraard, dus indirect kon je gelijk hebben.
Ik zie ze niet als leenslaven overigens, maar als gelukkigen die zijn bevrijd uit de grijpgrage, hebberige klauwen van de huurmaffia. :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:12:24 #285
324665 meth77
to do or not to do
pi_94181171
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 08:49 schreef Whuzz het volgende:

komt omdat er een bordentekort is, die waren elders nodig
pi_94182222
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:12 schreef meth77 het volgende:

[..]

Tja.... de makelaars zitten momenteel krap bij kas :)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:07:56 #287
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94184405
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:12 schreef meth77 het volgende:

[..]

Apart dan dat ze dat oplossen door op de "Te Koop" borden een extra bordje "Verkocht" te plaatsen.

Als je een goedkoop huisje zoekt denk ik dat je spoedig in omgeving Tokio wel wat kunt vinden overigens :X
(Zoals jullie weten werk ik met vrij veel Japanners, die allemaal doen alsof er niets aan de hand is. Om Xeno voor te zijn: Het zijn net huizenbezitters!111one 8)7 :P )
pi_94184595
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:07 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Apart dan dat ze dat oplossen door op de "Te Koop" borden een extra bordje "Verkocht" te plaatsen.

Als je een goedkoop huisje zoekt denk ik dat je spoedig in omgeving Tokio wel wat kunt vinden overigens :X
(Zoals jullie weten werk ik met vrij veel Japanners, die allemaal doen alsof er niets aan de hand is. Om Xeno voor te zijn: Het zijn net huizenbezitters!111one 8)7 :P )
In Japan weten ze alles van dalende vastgoedprijzen :Y
I'll sing you a lullaby.
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 11:29:44 #289
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_94185129
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:13 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In Japan weten ze alles van dalende vastgoedprijzen :Y
Ja das voor hun een ellende. Het water staat hun aan de lippen :X
Breitling - Instruments for Professionals
pi_94185381
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:29 schreef CoolGuy het volgende:

Ja das voor hun een ellende. Het water staat hun aan de lippen :X
Hoezo? Ze hebben de geldpers toch aangezet... dat is volgens sommigen de oplossing voor elk probleem :')
I'll sing you a lullaby.
pi_94185886
quote:
'Plaats erfpacht onder toezicht AFM'

De Stichting Erfpacht Belang Amsterdam (SEBA) en de Nederlandse Vereniging van Erfpachters (NLVE) hebben een petitie op internet gezet, waarin wordt opgeroepen om erfpacht onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) te plaatsen. De organisaties willen zo afdwingen dat banken weer hypotheken gaan verstrekken bij particuliere erfpacht.

Bij particuliere erfpacht is de grond waarop de woning staat, in handen van een particuliere eigenaar. Veel banken verstrekken geen hypotheken aan de bezitters van huizen op dergelijke grond, omdat er een te groot risico zit aan deze erfpachtconstructies. Hierdoor worden de huizen onverkoopbaar, of kunnen de huizenbezitters hun hypotheek niet naar een andere bank oversluiten.

De SEBA en NLVE willen via een petitie banken ertoe bewegen om toch hypotheken te verstrekken aan deze huizenbezitters. "Erfpachtcontracten zijn een financieel product en moeten daarom onder toezicht van de AFM worden gesteld. De AFM moet er vervolgens voor zorgen dat hier de willekeur verdwijnt en dat er sancties aan banken worden opgelegd, als zij uit de bocht vliegen", zegt een woordvoerder van de NLVE.

De woordvoerder vindt ook dat er op het gebied van erfpacht wetgeving moet komen. "Die ontbreekt nu. Er moeten regels op dit gebied komen, vergelijkbaar met de huurbescherming." De petitie is te vinden op www.petities.nl.

Een woordvoerder van de AFM laat in een reactie weten dat er al gesprekken met verschillende betrokken partijen, zoals Vereniging Eigen Huis en gemeenten, over het probleem van de particuliere erfpacht zijn gevoerd. "Erfpacht valt nu niet onder het toezicht van de AFM, maar wij hebben niet de bevoegdheid om van erfpachtcontracten een financieel product te maken. Dat zou bijvoorbeeld op initiatief van de Tweede Kamer kunnen gebeuren. De bal ligt dus bij de politiek."

bron:NVM
Sinds wanneer is een afspraak tussen twee partijen per definitie een 'financieel product'? Nog even en de AFM kan zich ook gaan bemoeien met de verhuur van goederen. Ik zie ze bij 'boedelbak' al een financiele bijsluiter afgeven als je een aanhangwagen gaat huren. "behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst" en "het risico van dit product is zeer laag" _O-

Wat een gehuil... die mensen wisten toch waar ze hun kruisje voor gezet hebben? Wie zijn wij om banken te gaan verplichten om risicovolle leningen te gaan verstrekken? En wat vinden de voorstanders van het eigendomsrecht van de mogelijke aantasting van het eigendomsrecht van de grondeigenaren?
I'll sing you a lullaby.
pi_94185916
Binnenkort bij Tros Radar: "stop de verhuur van woekeraanhangwagens" _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_94185955
"Ik zou een hele aanhangwagen meekrijgen maar kreeg slechts het reservewiel mee" :'( :'( :'(
I'll sing you a lullaby.
pi_94187076
Was wel weer hard lachen bij tros radar eergisteren.
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 12:38:33 #295
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_94187268
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:56 schreef xenobinol het volgende:
"Ik zou een hele aanhangwagen meekrijgen maar kreeg slechts het reservewiel mee" :'( :'( :'(
Maar daar zou jij dan toch bij zitten, bij dat programma? Immers, jij bent het schip in gegaan. Andere mensen hebben wel opgelet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_94187301
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:32 schreef Asfyxia het volgende:
Was wel weer hard lachen bij tros radar eergisteren.
Ik heb slechts een paar tellen gevolgd maar schoot al hard in de lach toen ik hoorde dat het om particuliere erfpacht ging :D
I'll sing you a lullaby.
pi_94187384
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:39 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik heb slechts een paar tellen gevolgd maar schoot al hard in de lach toen ik hoorde dat het om particuliere erfpacht ging :D
Nou dan heb je toch heel wat lol gemist. Blijkt dat allerlei (semi-)overheidsinstellingen, zoals bijvoorbeeld universiteiten, door de banken ook als "particulier" worden gezien. _O-
pi_94187434
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar daar zou jij dan toch bij zitten, bij dat programma? Immers, jij bent het schip in gegaan. Andere mensen hebben wel opgelet.
Ik zal het nogmaals herhalen... ja ik ben het schip in gegaan. Echter ik heb mij er bij neergelegd dat ik genoegen moet nemen met een fors verlies. Ik zie het als leergeld voor mijn eigen naïviteit :)
I'll sing you a lullaby.
pi_94187466
Aangezien ik geen woekerhypotheek of erfpachtwoning heb zal je mij dus niet zien bij Tros Radar :W
I'll sing you a lullaby.
pi_94187559
quote:
11s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:42 schreef Asfyxia het volgende:

Nou dan heb je toch heel wat lol gemist. Blijkt dat allerlei (semi-)overheidsinstellingen, zoals bijvoorbeeld universiteiten, door de banken ook als "particulier" worden gezien. _O-
No shit.... nou... dan ga ik hem misschien toch wel even kijken, zoveel leedvermaak is een buitenkansje _O_
Ik zal ook meteen even een documentaire kijken over mensen die supmodaal verdienen en nu niet meer kunnen huren, dan kunnen de koperts zich in ieder geval niet gepikeerd voelen :')

Overigens begrijp ik de eigenaren niet.... ze hebben toch een mooie woningen tegen uitstekende hypothecaire voorwaarden? Zij zijn vast niet de enige trotse huizenbezitters die momenteel gevangen zitten in hun koopwoning.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')