abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93946736
Het idee van de goddelijke drie-eenheid komen we niet tegen in het jodendom, het gaat terug op het heidendom. Aristoteles schrijft over de leerstelling van Pythagoras dat " het geheel en alles erin, wordt omvat door het getal drie, want einde, midden en begin dragen het getal van het geheel, dat is de drie-eenheid. Honderden jaren daarvoor laat een Egyptische tekst God verklaren : " Eén zijnde werd ik drie".
Het Evangelie van Johannes begint met de beroemde passage:

In den beginne was het woord en het woord was bij God en het woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het woord was leven en het leven was het Licht der mensen.

In de oorspronkelijke Griekse tekst was de term die hier wordt vertaald door ' woord ' ; Logos.
Het concept logos is in het jodendom volledig onbekend en het is afkomstig uit de heidense mysteriën. Hoe moeten we dit oude concept van de logos begrijpen ? In het oude Griekenland had logos veel betekenisniveaus die onze vertaling ' woord ' in de verste verte niet kan weergeven. Een ervan wordt aangeduid door de kerkvaders Clemens en Origenes die ' logos ' omschrijven als ' het idee van de ideeën '. Logos is Gods oorspronkelijke gedachte. Christenen personifiëren de relatie tussen God en de logos als die tussen vader en zoon. De logos is ' de zoon van God '. Maar ze leren ook dat de vader en de zoon aspecten van elkaar zijn zoals de heilige geest, wat in het oorspronkelijk Grieks ' sofia ' en ' wijsheid ' betekend.
Vijfhonder jaar v.C. schreef Xenophanes al : ' Er is één God, altijd en in rust, die alle dingen in beweging brengt door de gedachten van zijn geest '. Deze zienswijze bestond al sedert duizenden jaren bij de oude Egyptenaren, die spraken over één onnoembare God die niet kon worden uitgebeeld in steen. Een Egyptische inscriptie geeft aan hoe sterk de heidense en christelijke concepten van God in feite op elkaar leken:

Er si maar één God alleen,
en er bestaat geen andere naast hem.
God is de ene, die alle dingen heeft gemaakt.
God is er vanaf het begin,
en hij is er vanaf het begin geweest.
Hij bestond toen er niets bestond,
en hetgeen bestaat heeft hij geceëerd nadat hij ontstond.
Hij is de vader van alle begin.

Het heidendom had natuurlijk, net als iedere andere religie, zijn bijgeloven en primitieve kant en er warn ongetwijfeld veel erediensten voor verschillende ' goden'. Maar deze zogenaamde ' goden ' vertegenwoordigden de verschillende aspecten en natuurkrachten van die ene God. Het oude Egyptische woord dat foutievelijk door ' god ' wordt vertaald is ' Neter (meervoud : neteru )'.
De Heilige Drievuldigheid lijkt hierdoor zeer sterk op het ' neteru '-principe. Hoe monotheïstisch is dan wel het christendom en hoe polytheïstisch zijn de heidense godsdiensten ?
pi_93947087
LOGOS betekend ook wel de innerlijke gedachte/redenering die tot expressie komt. Het persoonlijk maken van de LOGOS in Johannes 1 is puur gebaseerd op een keuze van de vertaler. Johannes maakt in Johannes 1:1-3 een link naar Genesis. God spreekt en alles word tot ontstaan gebracht. Er is geen sprake van een tussenpersoon. God had ook de Messias in zijn gedachte als Zijn plan om de mensheid met Hem te verzoenen. Dit plan, deze gedachte, word tot expressie gebracht wanneer het vlees word, zoals dit verder in Johannes 1 gebeurd. Ook is Jezus is het middel waardoor God de nieuwe hemel en aarde gaat maken. Juist door te zeggen dat Jezus altijd al heeft bestaan als God de zoon, ontkennen Christenen, Jezus zelf. Jezus is namelijk voortgebracht en verwekt uit de heilige Geest. Er is geen sprake van een letterlijke pre-existentie. Het Christendom is daarom ook in feite een godsdienst dat zich heeft afgekeerd van Jezus en zijn God en Vader. En het is ook niet datgene wat de eerste Christenen geloofde.
pi_93947399
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:18 schreef iwulff het volgende:
LOGOS betekend ook wel de innerlijke gedachte/redenering die tot expressie komt. Het persoonlijk maken van de LOGOS in Johannes 1 is puur gebaseerd op een keuze van de vertaler. Johannes maakt in Johannes 1:1-3 een link naar Genesis. God spreekt en alles word tot ontstaan gebracht. Er is geen sprake van een tussenpersoon. God had ook de Messias in zijn gedachte als Zijn plan om de mensheid met Hem te verzoenen. Dit plan, deze gedachte, word tot expressie gebracht wanneer het vlees word, zoals dit verder in Johannes 1 gebeurd. Ook is Jezus is het middel waardoor God de nieuwe hemel en aarde gaat maken. Juist door te zeggen dat Jezus altijd al heeft bestaan als God de zoon, ontkennen Christenen, Jezus zelf. Jezus is namelijk voortgebracht en verwekt uit de heilige Geest. Er is geen sprake van een letterlijke pre-existentie. Het Christendom is daarom ook in feite een godsdienst dat zich heeft afgekeerd van Jezus en zijn God en Vader. En het is ook niet datgene wat de eerste Christenen geloofde.
Je snapt het niet zo te merken. Is in mijn OP hier sprake van Jezus ?? Lees nog eens wat ik hier gepost heb.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:45:21 #4
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93947921
De christelijke bijbel is polytheïstisch. In Psalmen 82.1 wordt immers duidelijk gesteld dat er meerdere goden zijn, met de bijbelse god als de Big Kahuna:
quote:
God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden.
Verder hebben we nog 1 Korinthiërs 8.5:
quote:
Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn),
De bijbel stelt het dus ondubbelzinnig - er bestaan meerdere goden.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_93949727
Er zijn veel meer tekstplaatsen te noemen waarin polytheïsme wordt beschreven in de bijbel. Ik denk dat je hiervoor ook naar de expliciete vertaling moet gaan kijken, en wat er precies met deze "Goden" bedoeld werd :)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:46:01 #6
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93949948
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:39 schreef Haushofer het volgende:
Er zijn veel meer tekstplaatsen te noemen waarin polytheïsme wordt beschreven in de bijbel.
Oh ja. Maar ik heb het vooralsnog maar even bij twee voorbeelden gehouden - zo af en toe heb ik ook een... eh... hoe heet 't ook alweer...

Oh ja - een leven. :)
quote:
Ik denk dat je hiervoor ook naar de expliciete vertaling moet gaan kijken, en wat er precies met deze "Goden" bedoeld werd :)
Er worden natuurlijk vele voorbeelden gegeven van mensen die andere goden *aanbidden* in de bijbel.

Maar die twee quotes die ik noemde geven ondubbelzinnig aan dat er volgens de bijbel meerdere goden *zijn*.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_93952418
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:45 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Haha, je wilt stellen dat Paulus in het bestaan van meerdere goden gelooft? Dat kun je haast niet menen, als je de hele zin leest, die je (opzettelijk?) niet helemaal citeert.

quote:
Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde en zo zijn er immers heel wat goden en heren , 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_93952443
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:39 schreef Haushofer het volgende:
Er zijn veel meer tekstplaatsen te noemen waarin polytheïsme wordt beschreven in de bijbel. Ik denk dat je hiervoor ook naar de expliciete vertaling moet gaan kijken, en wat er precies met deze "Goden" bedoeld werd :)
Juist, en dat is ook mijn bedoeling met deze topic: wat kan men verstaan onder ' goden '. Zeker niet de god-schepper zoals wij dit zien en ook reeds niet in de oude culturen. Je kan de god-schepper niet aan tafel zette met de ' andere goden '. Twee totaal verschillende begrippen met dezelfde naam. Hoeveel keer lezen we niet over de verschillende goden uit het oude Egypte, terwijl het hier gaat om neteru. Zelfs heel wat Egyptologen maken deze fout.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 13:38:21 #9
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93954133
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:57 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Haha, je wilt stellen dat Paulus in het bestaan van meerdere goden gelooft? Dat kun je haast niet menen, als je de hele zin leest, die je (opzettelijk?) niet helemaal citeert.
Sja. Dan zegt Paulus iets anders dan Psalmen.

Niet zo gek natuurlijk met een boekje dat zo bijeengeraapt, warrig, multi-interpretabel en intern inconsistent is als de bijbel.
pi_93954839
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 13:38 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Dan zegt Paulus iets anders dan Psalmen.

Niet zo gek natuurlijk met een boekje dat zo bijeengeraapt, warrig, multi-interpretabel en intern inconsistent is als de bijbel.
Zo zie je maar weer dat het O.T. en het N.T. niet zo compatibel is als op het eerste zicht lijkt.
Paulus is nu ook wel het slechtste voorbeeld uit de klas, maar daar hebben we het al over gehad.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 13:55:25 #11
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93954962
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 13:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer dat het O.T. en het N.T. niet zo compatibel is als op het eerste zicht lijkt.
Paulus is nu ook wel het slechtste voorbeeld uit de klas, maar daar hebben we het al over gehad.
Ach ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_consistency_of_the_Bible
  vrijdag 11 maart 2011 @ 13:59:19 #12
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_93955144
sok
quote:
De christelijke bijbel is polytheïstisch. In Psalmen 82.1 wordt immers duidelijk gesteld dat er meerdere goden zijn, met de bijbelse god als de Big Kahuna:

[..]

[..]

sommigen stellen dat met goden in deze teksten heersers bedoeld worden, koningen, stadhouders en oversten. aardse goden dus.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:02:34 #13
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93955313
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 13:59 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
sommigen stellen dat met goden in deze teksten heersers bedoeld worden, koningen, stadhouders en oversten. aardse goden dus.
Maar ja. Met een dergelijke redenatie kan je elke inconsistentie wel recht proberen te praten natuurlijk.
pi_93955625
quote:

[..]

[..]

Nee. Er is 1 eeuwige, scheppende, levengevende God, Yahweh, die in 3 aspecten aanwezig is, Vader de Geest, Jezus de expressie van die Geest, de Heilige Geest, expressie van Jezus.

De goden waar over gesproken wordt, zijn rechteren onder het volk van Israel. Toen de hebreeen in de woestijn waren, kwam iedereen bij Mozes aankloppen voor rechtspraak. Dit werd echter een beetje teveel voor de oude man, dus stelde hij oversten over duizenden, honderden en vijftigen en tienen aan:

14 Als de schoonvader van Mozes alles zag, wat hij het volk deed, zo zeide hij: Wat ding is dit, dat gij het volk doet? Waarom zit gij zelf alleen, en al het volk staat voor u, van den morgen tot den avond?
15 Toen zeide Mozes tot zijn schoonvader: Omdat dit volk tot mij komt, om God raad te vragen.
16 Wanneer zij een zaak hebben, zo komt het tot mij, dat ik richte tussen den man en tussen zijn naaste; en dat ik hun bekend make Gods instellingen en Zijn wetten.
17 Doch de schoonvader van Mozes zeide tot hem: De zaak is niet goed, die gij doet.
18 Gij zult geheel vervallen, zo gij, als dit volk, hetwelk bij u is; want deze zaak is te zwaar voor u, gij alleen kunt het niet doen.
19 Hoor nu mijn stem, ik zal u raden, en God zal met u zijn; wees gij voor het volk bij God, en breng gij de zaken voor God;
20 En verklaar hun de instellingen en de wetten, en maak hun bekend den weg, waarin zij wandelen zullen, en het werk, dat zij doen zullen.
21 Doch zie gij om, onder al het volk, naar kloeke mannen, God vrezende, waarachtige mannen, de gierigheid hatende; stel ze over hen, oversten der duizenden, oversten der honderden, oversten der vijftigen, oversten der tienen.
22 Dat zij dit volk te allen tijde richten; doch het geschiede, dat zij alle grote zaken aan u brengen, maar dat zij alle kleine zaken richten; verlicht alzo uzelven, en laat hen met u dragen.
23 Indien gij deze zaak doet, en God het u gebiedt, zo zult gij kunnen bestaan; zo zal ook al dit volk in vrede aan zijn plaats komen.
24 Mozes nu hoorde naar de stem van zijn schoonvader, en hij deed alles, wat hij gezegd had.
25 En Mozes verkoos kloeke mannen, uit gans Israël, en maakte hen tot hoofden over het volk; oversten der duizenden, oversten der honderden, oversten der vijftigen, en oversten der tienen;
26 Dat zij het volk te allen tijde richtten, de harde zaak tot Mozes brachten, maar zij alle kleine zaak richtten. Exodus 17

Later wordt naar deze mensen gerefeerd als 'de goden':

1 Dit nu zijn de rechten, die gij hun zult voorstellen.
2 Als gij een Hebreeuwsen knecht kopen zult, die zal zes jaren dienen; maar in het zevende zal hij voor vrij uitgaan, om niet.
3 Indien hij met zijn lijf ingekomen zal zijn, zo zal hij met zijn lijf uitgaan; indien hij een getrouwd man was, zo zal zijn vrouw met hem uitgaan.
4 Indien hem zijn heer een vrouw gegeven, en zij hem zonen of dochteren gebaard zal hebben, zo zal de vrouw en haar kinderen haars heren zijn, en hij zal met zijn lijf uitgaan.
5 Maar indien de knecht ronduit zeggen zal: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet vrij uitgaan;
6 Zo zal hem zijn heer tot de goden brengen, daarna zal hij hem aan de deur, of aan den post brengen; en zijn heer zal hem met een priem zijn oor doorboren, en hij zal hem eeuwiglijk dienen. Exodus 21

De psalm waar naar verwezen wordt refereert ook naar deze rechters, maar noemt onmiddellijk dat het sterfelijke mensen zijn:

1 Een psalm van Asaf. God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
2 Hoe lang zult gijlieden onrecht oordelen, en het aangezicht der goddelozen aannemen? Sela.
3 Doet recht den arme en den wees; rechtvaardigt den verdrukte en den arme.
4 Verlost den arme en den behoeftige, rukt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niet, en verstaan niet; zij wandelen steeds in duisternis; dies wankelen alle fondamenten der aarde.
6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;
7 Nochtans zult gij sterven als een mens; en als een van de vorsten zult gij vallen.

8 Sta op, o God! oordeel het aardrijk, want Gij bezit alle natiën.

Wederom verwijzing naar 'oordeel', rechtspraak.

De bijbel is niet polytheistisch.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:10:07 #15
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93955712
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Interpretatie.
quote:
De psalm waar naar verwezen wordt refereert ook naar deze rechters, maar noemt onmiddellijk dat het sterfelijke mensen zijn:
Interpretatie.
pi_93955764
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:10 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Interpretatie.

[..]

Interpretatie.
Post dan niets.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:12:10 #17
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93955813
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Post dan niets.
Post dan geen vage stukken bijbel die op tientallen manieren te interpreteren zijn.
pi_93956008
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:12 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Post dan geen vage stukken bijbel die op tientallen manieren te interpreteren zijn.
Dit soort vrijwillige domheid is een doorn in mijn oog.

Maar ik zal niet meer op de door jouw geplaatste bijbelstukken reageren dan.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:17:55 #19
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_93956135
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit soort vrijwillige domheid is een doorn in mijn oog.
Opmerken dat jouw interpretatie van die warrige teksten ook maar een interpretatie is is al "vrijwillige domheid"..?

Sja.
quote:
Maar ik zal niet meer op de door jouw geplaatste bijbelstukken reageren dan.
Doe wat je niet laten kan.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:20:23 #20
337345 BrammetjeBraam
en Grootje Grutjes
pi_93956242
hee moet ik nu als afvallige gelovige jullie op je plaats wijzen?
hup alletwee in de hoek en kom er pas uit als je elkaars mening kunt respecteren. }:|
pi_93956354
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 13:59 schreef BrammetjeBraam het volgende:
sok

[..]

Ja, dat denk ik ook.
pi_93956494
Dat is de enige logische interpretatie.
pi_93956501
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:02 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Maar ja. Met een dergelijke redenatie kan je elke inconsistentie wel recht proberen te praten natuurlijk.
Zeker als men dit allemaal zo letterlijk neemt en zich niet kan verplaatsen in de culturen van meer dan 2000 jaar oud. Zelfs Celsus vond dit reeds lachwekkend.
pi_93956622
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee. Er is 1 eeuwige, scheppende, levengevende God, Yahweh, die in 3 aspecten aanwezig is, Vader de Geest, Jezus de expressie van die Geest, de Heilige Geest, expressie van Jezus.

De goden waar over gesproken wordt, zijn rechteren onder het volk van Israel. Toen de hebreeen in de woestijn waren, kwam iedereen bij Mozes aankloppen voor rechtspraak. Dit werd echter een beetje teveel voor de oude man, dus stelde hij oversten over duizenden, honderden en vijftigen en tienen aan:

14 Als de schoonvader van Mozes alles zag, wat hij het volk deed, zo zeide hij: Wat ding is dit, dat gij het volk doet? Waarom zit gij zelf alleen, en al het volk staat voor u, van den morgen tot den avond?
15 Toen zeide Mozes tot zijn schoonvader: Omdat dit volk tot mij komt, om God raad te vragen.
16 Wanneer zij een zaak hebben, zo komt het tot mij, dat ik richte tussen den man en tussen zijn naaste; en dat ik hun bekend make Gods instellingen en Zijn wetten.
17 Doch de schoonvader van Mozes zeide tot hem: De zaak is niet goed, die gij doet.
18 Gij zult geheel vervallen, zo gij, als dit volk, hetwelk bij u is; want deze zaak is te zwaar voor u, gij alleen kunt het niet doen.
19 Hoor nu mijn stem, ik zal u raden, en God zal met u zijn; wees gij voor het volk bij God, en breng gij de zaken voor God;
20 En verklaar hun de instellingen en de wetten, en maak hun bekend den weg, waarin zij wandelen zullen, en het werk, dat zij doen zullen.
21 Doch zie gij om, onder al het volk, naar kloeke mannen, God vrezende, waarachtige mannen, de gierigheid hatende; stel ze over hen, oversten der duizenden, oversten der honderden, oversten der vijftigen, oversten der tienen.
22 Dat zij dit volk te allen tijde richten; doch het geschiede, dat zij alle grote zaken aan u brengen, maar dat zij alle kleine zaken richten; verlicht alzo uzelven, en laat hen met u dragen.
23 Indien gij deze zaak doet, en God het u gebiedt, zo zult gij kunnen bestaan; zo zal ook al dit volk in vrede aan zijn plaats komen.
24 Mozes nu hoorde naar de stem van zijn schoonvader, en hij deed alles, wat hij gezegd had.
25 En Mozes verkoos kloeke mannen, uit gans Israël, en maakte hen tot hoofden over het volk; oversten der duizenden, oversten der honderden, oversten der vijftigen, en oversten der tienen;
26 Dat zij het volk te allen tijde richtten, de harde zaak tot Mozes brachten, maar zij alle kleine zaak richtten. Exodus 17

1 Dit nu zijn de rechten, die gij hun zult voorstellen.
2 Als gij een Hebreeuwsen knecht kopen zult, die zal zes jaren dienen; maar in het zevende zal hij voor vrij uitgaan, om niet.
3 Indien hij met zijn lijf ingekomen zal zijn, zo zal hij met zijn lijf uitgaan; indien hij een getrouwd man was, zo zal zijn vrouw met hem uitgaan.
4 Indien hem zijn heer een vrouw gegeven, en zij hem zonen of dochteren gebaard zal hebben, zo zal de vrouw en haar kinderen haars heren zijn, en hij zal met zijn lijf uitgaan.
5 Maar indien de knecht ronduit zeggen zal: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet vrij uitgaan;
6 Zo zal hem zijn heer tot de goden brengen, daarna zal hij hem aan de deur, of aan den post brengen; en zijn heer zal hem met een priem zijn oor doorboren, en hij zal hem eeuwiglijk dienen. Exodus 21

1 Een psalm van Asaf. God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
2 Hoe lang zult gijlieden onrecht oordelen, en het aangezicht der goddelozen aannemen? Sela.
3 Doet recht den arme en den wees; rechtvaardigt den verdrukte en den arme.
4 Verlost den arme en den behoeftige, rukt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niet, en verstaan niet; zij wandelen steeds in duisternis; dies wankelen alle fondamenten der aarde.
6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;
7 Nochtans zult gij sterven als een mens; en als een van de vorsten zult gij vallen.

8 Sta op, o God! oordeel het aardrijk, want Gij bezit alle natiën.

Wederom verwijzing naar 'oordeel', rechtspraak.

De bijbel is niet polytheistisch.
Was dit de bewering van de OP ?? Wil je zo goed zijn al die versen elders te plakken ? Met dank bij voorbaat.
pi_93956770
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 14:20 schreef BrammetjeBraam het volgende:
hee moet ik nu als afvallige gelovige jullie op je plaats wijzen?
hup alletwee in de hoek en kom er pas uit als je elkaars mening kunt respecteren. }:|
Hahaha. En zeker omdat er naast de kwestie wordt gepost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')