ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit moest posten en uiteindelijk heb ik toch maar besloten het te doen. Waarschijnlijk vertrouwt ze me niet meer als ze te weten komt dat het hier staat maar ik moet echt raad hebben.
Vanavond heeft mijn vriendin me verteld dat ze wel eens haar vinger in haar keel heeft gestopt na het avondeten. Gedurende een periode van 2 maanden heeft ze dat zo'n 2x per week gedaan. 2 weken geleden is ze ermee opgehouden omdat ze na 4x zo veel pijn had dat ze moest huilen. Haar reden is dat ze zichzelf te dik vind en over het algemeen haat ze zichzelf. Ik heb het gevoel dat ons gesprek via MSN wel heel erg geholpen heeft maar ik ben bang dat ze het toch weer gaat doen als ze in een dipje zit. Haar haat zal het winnen van de angst voor pijn en dan zal ze toch weer haar eten eruit gooien. Mn vriendin is volslank, tegen het magere aan dus ze heeft compleet geen reden om zichzelf dik te vinden.
Ik weet niet goed wat ik moet doen om haar hieruit te helpen. Ze zegt dat het elke keer dat ze met me praat beter gaat en dat ik haar zelfvertrouwen geef (we hebben nu een kleine maand wat maar het is veel serieuzer dan je aan de duur ziet - ik ben bijv. de enige aan wie ze dit ooit verteld heeft).
Ik vind het echt heel moeilijk om hiermee om te gaan en ik hoop dat jullie een beetje begrip hebben voor de situatie (een geintje kan ik tegen maar iets grofs komt heel hard aan).
maar dat kan denk ik echt alleen als jij haar daar toe "dwingt" of als zij de ernst van het probleem inziet.
success ermee
quote:Ik twijfel nog of ze echt anorexia heeft. Ze heeft het dus 2 maanden lang gedaan en nu weer 2 weken niet. In die 2 maanden heeft ze aan het begin in een ontieglijke depressie gezeten waar ik haar met veel moeite uit heb geholpen (ze stond op het punt zelfmoord te plegen - toen kende ik haar alleen nog via internet). De laatste tijd is ze weer een stuk vrolijker en sinds we een relatie hebben heb ik de indruk dat ze weer van het leven begint te genieten. Ik ben bang dat een psycholoog heel afschrikwekkend is en dat dat negatief kan werken. Aan de andere kant, als ik er te lang mee wacht dan kan het erger worden en dus moeilijker te verhelpen...
Op woensdag 12 juni 2002 23:51 schreef Profesor het volgende:
Meteen professionele hulp zoeken!!!!
Anorexia is een ziekte die je niet zelf kunt oplossen en telkens zal blijven terug komen. Gaat het over een week beter dan over een maand weer niet.
Het is een geestesziekte dus neem meteen contact op met haar huisarts
edit: psychiater, psycholoog, whatever ik zou t verschil moeten weten want ik wil 1 van de 2 worden
quote:Beter is het te roepen hoe slank ze is.
Op woensdag 12 juni 2002 23:55 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
blijf op haar inpraten dat ze niet dik is.
quote:Een psychiater is een arts, mag ook medicijnen voorschrijven. Vaak zal eerst een psycholoog wat gesprekken hebben. Is het dan 'ernstig', dan zal hij doorverwijzen naar een psychiater.
Op woensdag 12 juni 2002 23:56 schreef marciemarc het volgende:edit: psychiater, psycholoog, whatever
ik zou t verschil moeten weten want ik wil 1 van de 2 worden
quote:Zo'n vaart zal het niet lopen, ze heeft nog steeds vet op haar kont en haar buik en ook nog tieten dus acuut levensgevaar loopt ze niet. Ik denk wel dat je tip ontzettend nuttig is, ik zal m zeker onthouden. Bedankt!
Op donderdag 13 juni 2002 00:00 schreef Profesor het volgende:[..]
Beter is het te roepen hoe slank ze is.
(Hersenen begrijpen "niet" niet; voorbeeld; Denk niet aan een appel.. waar dacht je aan? juist aan een appel.
Als je zegt:" Je bent niet dik" hoort zij alleen maar "dik", maar goed dat is een heel ander verhaal maar zoek zeker profesionele hulp, want het onderschatten van deze ziekte kan dodelijk aflopen en helaas gebeurt dit ook regelmatig...
quote:ja ok maar je begreep wat ik bedoelde iig
Op donderdag 13 juni 2002 00:00 schreef Profesor het volgende:[..]
Beter is het te roepen hoe slank ze is.
(Hersenen begrijpen "niet" niet; voorbeeld; Denk niet aan een appel.. waar dacht je aan? juist aan een appel.
Als je zegt:" Je bent niet dik" hoort zij alleen maar "dik", maar goed dat is een heel ander verhaal maar zoek zeker profesionele hulp, want het onderschatten van deze ziekte kan dodelijk aflopen en helaas gebeurt dit ook regelmatig...
quote:maar hou het wel in de gaten aub.
Op donderdag 13 juni 2002 00:02 schreef marciemarc het volgende:[..]
Zo'n vaart zal het niet lopen, ze heeft nog steeds vet op haar kont en haar buik en ook nog tieten dus acuut levensgevaar loopt ze niet. Ik denk wel dat je tip ontzettend nuttig is, ik zal m zeker onthouden. Bedankt!
sterkte
quote:Depressie, zelfmoord, negatief zelfbeeld...en jij twijfelt nog? vanwege die 2 weken? Ik zou zeggen hou haar scherp in de gaten
Op woensdag 12 juni 2002 23:56 schreef marciemarc het volgende:[..]
Ik twijfel nog of ze echt anorexia heeft. Ze heeft het dus 2 maanden lang gedaan en nu weer 2 weken niet. In die 2 maanden heeft ze aan het begin in een ontieglijke depressie gezeten waar ik haar met veel moeite uit heb geholpen (ze stond op het punt zelfmoord te plegen - toen kende ik haar alleen nog via internet). De laatste tijd is ze weer een stuk vrolijker en sinds we een relatie hebben heb ik de indruk dat ze weer van het leven begint te genieten. Ik ben bang dat een psycholoog heel afschrikwekkend is en dat dat negatief kan werken. Aan de andere kant, als ik er te lang mee wacht dan kan het erger worden en dus moeilijker te verhelpen...
quote:Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de keren dat ze het gedaan heeft impulsief waren en ik hoop dat ze er nu ook mee ophoudt. Ze heeft het dus een keertje of 15 gedaan (zegt ze). Ineens schiet me te binnen dat ze voor die tijd volgens haarzelf 5 kilo is afgevallen en ik begin nu toch te twijfelen aan die 2 maanden.
Op donderdag 13 juni 2002 00:03 schreef Profesor het volgende:[..]
Depressie, zelfmoord, negatief zelfbeeld...en jij twijfelt nog? vanwege die 2 weken? Ik zou zeggen hou haar scherp in de gaten
Goed in de gaten houden doe ik zeker, het enige probleem is dat ze 190 km verderop woont. Ze zei dat ze het morgen aan haar beste vriendinnen gaat vertellen dus ik hoop dat die zich haar lot ook een beetje aantrekken. Als blijkt dat het ze nog een keer doet (nu of over 2 jaar) ga ik meteen hulp zoeken, beloofd. Bedankt allemaal!
[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 13-06-2002 01:18]
quote:ga ff naar onzin please. hier is het toch echt wel een serieus forum
Op donderdag 13 juni 2002 00:22 schreef Funk_Dr_Spock het volgende:
[edit - verwijderd]
[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 13-06-2002 01:18]
quote:Je hoeft niet uitgemergeld te zijn om eraan dood te gaan, dus kijk uit.
Op donderdag 13 juni 2002 00:02 schreef marciemarc het volgende:[..]
Zo'n vaart zal het niet lopen, ze heeft nog steeds vet op haar kont en haar buik en ook nog tieten dus acuut levensgevaar loopt ze niet. Ik denk wel dat je tip ontzettend nuttig is, ik zal m zeker onthouden. Bedankt!
quote:stomme vraag misschien maar wat is dan boulimia?
Op donderdag 13 juni 2002 00:38 schreef jerney het volgende:[..]
Je hoeft niet uitgemergeld te zijn om eraan dood te gaan, dus kijk uit.
Ik denk trouwens eerder dat ze boulimia heeft dan anorexia. Maar probeer haar iig aan professionele hulp te krijgen.
1 boulimie
bou·li·´mie (de ~ (v.)) [med.]
1 ziekelijk verhoogde eetlust, waarbij men het voedsel naderhand weer uitbraakt => geeuwhonger, boulimia nervosa, sitomanie
Heel vaak gaan boulimia en anorexia samen (toch?).
dus voordat het bij jou vriendin ernstiger word zal ik snel hulp gaan halen voordat het wel te laat is, want ze verpest niet alleen haar eigen leven, maar op deze manier ook jullie relatie (merk je nu misschien niet, maar op den duur wel)
succes in ieder geval
http://www.riagg-rnw.nl/Riaggs.htm
sterkte ermee !
Misschien helpt het als je het boek 'De geheime taal van eetstoornissen' van Peggy Claude-pierre leest.
Daarin wordt heel duidelijk en goed beschreven hoe je met iemand met een eetstoornis kan omgaan en ook hoe verschillende eetstoornissen werken. Ik heb er iig veel baat bij gehad met betrekking op iemand in mijn omgeving.
Verder kun je ook kijken of chatten op de site van de stichting anorexia en boulima nervosa nederland: www.sabn.nl
quote:Haar vader heeft een tijd lang bijna elke dag gezegd dat ze dik is, dat ze een dikke kont heeft etc etc. Ik ben bang dat haar vader dit allemaal voor een deel veroorzaakt heeft... Als we professionele hulp gaan zoeken (ik wil dit eerst met haar bespreken) ga ik absoluut haar ouders inlichten, maar voor die tijd is het denk ik beter van niet.
Op donderdag 13 juni 2002 09:31 schreef Tedda het volgende:
Woont ze nog thuis? Is het dan niet handig dat der ouders het weten?Suc6 en sterkte!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |